Jump to content
Annons

Cubase LE fråga ?


101

Recommended Posts

Jag är lite ny så jag har en liten fråga !

JAg har skapat ett VST trumma i en midikanal ( Kändes som lättaste steget att börja med )

Problemet är att då jag sedan skapar en audio kanal och skall spela in gitarr slingan och kör trumman samtidigt så spelas den in på audiospåret tilssammans med gitarren?

Så jag har trumma på bäde midispåret och på audiospåret, vilket jag inte vill ha !

Är detta ett settings fel ? Eller kan det vara så att jag pluggat utrustningen fel ?

Tacksam för svar // 101

(bump för EQ)

AMD 2.6 GHZ

ASUS A8N-E

1 Gig RAM

E-MU 0404

MXL 990 Mic

Phonic AM 220

Cubase LE v 1.0.7

Redigerat av 101
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det är ett simpelt fel i ljudkortets inställningar där du valt fel inspelningskälla. Som du har det nu (What U Hear) spelar du in "det som ljudkortet spelar upp" och då kommer dina bakgrundsspår med på din inspelning.

Du ska alltså in i ljudkortets egen mixer och ändra till till Line in eller Mik in beroende på ljudkällan, vad och var du kopplat in den.

Det är förresten en väldigt vanlig fråga här 😉

Här är ett urval av de ca.150 trådar som redan handlar om samma sak 😉

inspelning med cubase

Cubase

Audioproblem i Cubase SE

Konstigt problem

ljudet spelas in på alla kanaler!

What U Hear kanske? 😄

Start

Kör

Skriv: sndvol32

Klicka OK

Alternativ-menyn

Egenskaper

Justera volymen för: Inspelning

Klicka OK

Kryssa för "Välj" på Line In-kanalen

😄

😄

😛

😄

Line in väljer du alltså om du har mikrofonen i en mikpreamp och sedan vidare till Line in på ljudkortet.

Har du mikrofonen kopplad direkt till ljudkortet ska du välja Mic.

Du ska inte ha What U Hear eller Stereo Mix.

Välkommen till forumet!

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tack för ditt svar ....kanske jobbigt att svara på samma frågor om och om igen för personer som besöker och läser forumet ofta =)

Jag kan sänka wave nivån i Patchmix DSP och då kommer ej instrumenten från d olika kanalerna med i varandras inspelning ( i alla fall inte trumma och gitarr som i detta fall ) men då blir ju volymen så låg för wave ljuden så att man inte hör något !

Läste de länkar du hade med och en kille där fråga samma sak och han installerade om drivrutinerna för sitt e-mu kort ..... får väl prova det om ni inte har några andra ideer om hur jag skall göra ?

Jag hittar inge mic, line in eller någor sådant i patchmixen för ljudkortet ... så jag vet inte riktigt vad jag skall göra eller vad som skall klickas i mixer för ljudkortet ?(som sagt nybörjare och alla begreppen för vad som är vad är lite luddiga just nu )

Och om jag går in i windows inställningar för inspelning kan jag bara välja wav

men kan inte ljustera volumen för den sen ?

Och i VST inputs står det E-dsp wave [000] 1 till IN 1 och E-dsp wave [000] 2 till IN 2 .... kan inte ändra något där !

Micken år kopplad till mixern som sedan går till ljudkortet ...om det är till någon hjälp !

Tacksam för lite personlig assistans även om det är en vanligt förekommande fråga // 101

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar inge mic, line in eller någor sådant i patchmixen för ljudkortet ... så jag vet inte riktigt vad jag skall göra eller vad som skall klickas i mixer för ljudkortet ?(som sagt nybörjare och alla begreppen för vad som är vad är lite luddiga just nu )

Och om jag går in i windows inställningar för inspelning kan jag bara välja wav

men kan inte ljustera volumen för den sen ?

Just det, E-MU är lite speciella så jag klistrar in lösningen för Patchmix här: 😳

När jag går in och väljer volymkontrollen för uppspelning i windows, och ställer om den till inspelning. Så finns det bara en mätare som heter wave och den är gråmarkerad. Alltså, inte går att påverka regeln.
Jajamän! E-MU är lite kluriga eftersom de har många möjligheter till intern routing (Input/Output/Sends/DSP m.m.) och detta görs i E-MUs egen mixer, Patchmix DSP.

Så stäng Windows volymkontroll, och kicka igång Patchmix istället. 😆

Där ska du se två channel strips, en för Wave (WDM/MME) och en för ASIO.

ASIO-drivrutin spelar ingen roll i det här fallet, då MSN hänger fast vid Windows standardljudkort och WDM/MME. Så vad du ska ge dig på är... just det, Wave.

Här har du en kort guide till Patchmix DSP och hur du routar för inspelning.

Spara din nuvarande setup till en mall - innan du börjar "rycka" i mixern. 😉

I steg 4 i guiden raderas ASIO-stripen. Lite onödigt, när allt du vill göra är att justera Wave-stripen. Men annars verkar guiden vettig.

EDIT: Redigerade bort länken till en guide för enbart WDM. Följ den här guiden istället för ASIO-inspelning.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok följde steget ( Configuring E-MU PatchMix to record a Stereo source using WDM)

till punkt och pricka .... och nu funkar inte micken ...dooohhh

Så nu får jag inge ljud i den i cubase överhuvudtaget ? Är det inställningar i cubase som skall göras nu då eller ?

Tacksam om du skriver e rad till // 101

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Var kopplar du in mikrofonen?

2. Din mikrofon är en vanlig monomikrofon, så följ guiden för monokällor.

3. Du raderade väl inte ASIO-stripen? (vilket jag manade till att ignorera innan min länk)

Link to comment
Dela på andra sajter

1: Micken kopplas till mixern !

2: ok testar det !

3: Jag har raderat Asios- stripen, Har nu, 1 Wave strip , 1 Pci card in L , 1 Pci card in R

Tack för ditt tålamod , att ha någon att prata med är ovärderligt för en nybörjare som jag !

MVH// 101

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm ok ..nu har jag satt patchmixen på "restore to default"

Följt stegen i den guide du gav mig ! Jag hör micken och ser att den registreras i "vad den heter på min patch mix " Pci card in L !

Jag kan dock fortfarande inte spela in något eftersom inget registreras i cubase!

Det som skiljer min patch mix och som jag inte vet spelar någon roll är att då jag tar "New session " så får jag inte en Asio 1/2 out som visas i guiden utan en ASIO 31/32 out ...spelar det någon roll ?

JAg har som sagt inte heller någon I/O Card in L utan en Pci Card in L ...borde väl inte spela någon roll eller ?

Jag har provat att senda från Pci card in L till både det som står i guiden och det jag har alltså Asio 31/32 ...utan resultat !

Så skall jag ställa in nå i cubase eller på mixern ?

MVH // 101

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lagt en send (output to asio/wave or physical out) under Insert på Pci card in L !

Så som det stod i guiden som "Linus" länkat till ovan

Är ingången aktiverad i cubase? Har inte kört LE men det borde finnas något som heter vst connections eller liknande där du kan aktivera vilka ingångar som ska användas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det VSt inputs du menar ?

I så fall så står det E-DSP Wave [A000] 1 --------> IN 1

och E-DSP Wave [A000] 2 ----------> IN 2

dessa är aktiverade

Hmm, jag har inte exakt samma ljudkort som dig, utan ett emu 1820, men på det kortet står det vilken ingång det är man använder, till exempel PCI card ADAT 1 eller Dock Line 3. Att det står wave får mig att misstänka att du skickar wavekanalen, och då borde du få med allt ljud, kanske även utljudet från datorn. Men som sagt, vi har ju inte samma kort.

Edit: Om du har pillat med asio-inställningarna kan det ha blivit fel på dina sparade cubaseprojekt. Testar du i ett tidigare projekt som du sparat eller skapar du ett nytt?

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Måste bara skriva och säga att du har min sympati.

Jag flyttade från Mac förra året och det tog en vecka för mig att få ordning på grejerna.

Ge inte upp, det löser sig.

Och glöm sedan inte: Ändra aldrig i vinnande lag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack ! Jag ger inte upp ...det hade varit roligt om jag vetat mer om själva tekniken och hur den funkar .... men jag lär mig hela tiden så tillslut kanske det släpper !!

Får nog dra till musikaffären jag köpte prylarna på ... killen som sålde sa att han spelat in i massa år så han borde ju veta !

Men om nån vill släppa en liten rad till här gör det gärna ....all hjälp är bra hjälp !!

Skall uppdatera om jag löser det !

Link to comment
Dela på andra sajter

Patchmix screens ...för det funkar fortfarande inte =(

Som det ser ut då ma öppnar !

http://img59.imageshack.us/my.php?image=patchmix1ai8.jpg

Med send markerad på Pci kalanalen

http://img59.imageshack.us/my.php?image=patchmix2so8.jpg

Kommer inte ihåg varför jag tog denna =)

http://img59.imageshack.us/my.php?image=patchmix3gc0.jpg

Med inputs markerad !

http://img144.imageshack.us/my.php?image=p...ixinputsrm5.jpg

Med outputs markerad !

http://img207.imageshack.us/my.php?image=p...xoutputsrv9.jpg

Där har ni det .... hoppas ni hittar nå lätt åtgärd !

Posta om det e nå mer på ptachmixen ni vill se för att hjälpa !

MVH // 101

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...