Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Detta Àr nog egentligen mest en programfrÄga. Jag har Cubase i LE-version.

NÀr jag spelar in audiospÄr 1 (trummor) sÄ Àr allt frid och fröjd. NÀr jag sedan spelar in audiospÄr 2 (gitarr) sÄ hamnar rent fysiskt bÄde trummorna och gitarren dÀr. NÀr jag provar till sist med audiospÄr 3 (tamburin), sÄ kan man dÀrefter pÄ spÄr 3 nu höra: trummor + gitarr + tamburin. Om man mutar spÄr 1 och 2.

(PÄ spÄr 1 hörs enbart trummor, pÄ spÄr 2 trummor + gitarr).

Varför blir det sÄ?

🙂

:musik

p.s. har ett E-mu 1616 d.s.

Redigerat av musik
Annons
Postat

Kolla mixermjukvaran till kortet och jÀmför med VST Inputs instÀllningarna i Cubase. I nulÀget lÄter det som att du spelar in utgÄngarna frÄn ljudkortet istÀllet för ingÄngarna. Det som ibland kallas för "What you hear".

AlltsÄ, gÄ in i menyn Devices / Device Setup och försÀkra dig om att du kör med E-MU's ASIO drivrutiner. GÄ sedan i Devices / VST Inputs och se till sÄ att du aktiverat de ASIO ingÄngar som motsvarar mikrofonförstÀrkarna pÄ ljudkortet. Titta och jÀmför med E-MU mixern.

/Majken

Postat

Dum frÄga kanske men du gÄr vÀl inte via audiomixdown nÀr du spelar in sÄ du spelar in Àven de "gamla" spÄren pÄ det nya?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Kolla mixermjukvaran till kortet och jÀmför med VST Inputs instÀllningarna i Cubase. I nulÀget lÄter det som att du spelar in utgÄngarna frÄn ljudkortet istÀllet för ingÄngarna. Det som ibland kallas för "What you hear".

AlltsÄ, gÄ in i menyn Devices / Device Setup och försÀkra dig om att du kör med E-MU's ASIO drivrutiner. GÄ sedan i Devices / VST Inputs och se till sÄ att du aktiverat de ASIO ingÄngar som motsvarar mikrofonförstÀrkarna pÄ ljudkortet. Titta och jÀmför med E-MU mixern.

/Majken

Jag anvÀnder inte mikrofonförstÀrkarna, som ju finns pÄ fronten av ljudkortet. Det ska ju vara en XLR-mik. Har koppat min stereo-telemik till min gamla portas mikingÄngar 1+2. Stereo ut frÄn portan till ljudkortets ingÄng 1/L+1/R, pÄ baksidan.

Det stÄr i Device Setup, under VST Multitrack: Nu Àr det ASIO Multimedia driver. Det finns tvÄ andra alternativ. RÀtt? Men, E-mu ASIO Àr som ett av alternativen dÀr... FÄr byta till den dÄ, vÀl.

Aktivera vet jag inte. I Devices VST Inputs sÄ stÄr det bara under Port: E-DSP Wave (FDCO) 1 respektive E-DSP Wave (FDCO) 2. Under Active: Active-lampa (grön) och under Label:tvÄ rader med IN 1 och IN 2. HÀr verkar det inte gÄ att varken aktivera eller deaktivera nÄgonting, oavsett om jag trycker pÄ pekplattan, vÀ eller hö knapp. Helt dött, eller rÀttare sagt, aktiverat Àr det vÀl redan... Rullistan Àr grÄmarkerad.

🙂

Redigerat av musik
Postat

I vissa instÀllningar (bl a KX-mixern) heter det Wave nÀr man spelar in det som hörs i Cubase. Man mÄste vÀlja atingen Line in eller Mic nÀr man spelar in utifrÄn och sÀnka Wave-nivÄn till 0. SÀnker man inte sÄ spelas allt in som rullar i Cubase.

musik (oregistrerad)
Postat
I vissa instÀllningar (bl a KX-mixern) heter det Wave nÀr man spelar in det som hörs i Cubase. Man mÄste vÀlja atingen Line in eller Mic nÀr man spelar in utifrÄn och sÀnka Wave-nivÄn till 0. SÀnker man inte sÄ spelas allt in som rullar i Cubase.

Ja, men om man sÀnker Wave-nivÄn till 0 sÄ hörs ju ingenting!! AlltsÄ inga medinstrument. Och de mÄste man ju höra om man ska kunna lÀgg pÄ ett solo t.ex., till ett trum- och bas- och gitarrkomp...

🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Förresten...

vad Àr KX-mixern för nÄt?

🙂

Postat (redigerat)

KX-project Àr asio-drivrutiner (vÀldigt lÄg latency) och det medföljer en mixer som tar över funktionerna i Windows ljudinstÀllningar. Wave-regeln anvÀnds nÀr man vill spela in internt i datorn (spela in ett midistyrt Vst-instrument pÄ en audiokanal t ex). Soundblaster har funktionen "What U hear" och det Àr samma som Wave.

Edit: Jag antar att om man har bÄde Line In och Wave aktiverade (eller vad de nu heter i ditt fall) sÄ blir resultatet det du upplever.

Redigerat av Bebopkeys
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag Àndrade valet av drivrutiner. Det fanns tre varianter och jag valde nu den rekommenderade: E-mu ASIO. Det gjorde susen.

Men jag mÄste sÀga att det Àr en aning omstÀndligt att anvÀnda ljudkortet E-mu 1616, patchmixern och Cubase LE med dess egen mixer, fÄ medhörningen att flyta och allt annat. Men nÀr man kan och blir van vid rutinerna, sÄ sitter man vÀl dÀr igen och Àr snabbare Àn sin dator och klagar över att det gÄr för lÄngsamt istÀllet.

Nu adderas inte de andra spĂ„ren pĂ„ varann hela tiden. Tack Majken! 🙂

Nu Ă„terstĂ„r en sak jag inte förstĂ„r: varför i VST inputs (som nu fungerar [ 😏 ] och INTE har en grĂ„lagd rullista), stĂ„r det bland de valbart aktiva varianterna: Mic A1, Mic A2, Mic B1, Mic B2, In 1/L+1/R, Aux 1/L+1/R? AlltsĂ„ varför finns inte In 2/L och 2/R med? och vad Ă€r det för Micbeteckningar? - Det borde vara Mic A och Mic B bara - inte Mic A2 och Mic B2 ocksĂ„, det finns ju inga sĂ„na. MikingĂ„ngarna pĂ„ fronten heter ju bara A resp B.

Redigerat av musik
Postat

KX-drivrutinerna ska du absolut inte anvÀnda till ditt E-MU ljudkort.

Men se till sÄ att du har valt E-MU ASIO drivrutinen, titta sedan igen pÄ namnet pÄ ingÄngarna i VST Inputs. Nya ingÄngar frÄn ljudkortet skapar du genom att aktivera en Send pÄ kanalen i ljudkortets mixer till exempelvis ASIO IN 1/2 eller dylikt. Som du kör nu dÀremot sÄ spelar du in Wave. Vilket Àr detsamma som att spela in ljudutgÄngen, alltsÄ spelar du in allting som hörs frÄn ljudkort.

Byt drivrutin och aktivera rÀtt ingÄngar sÄ ÄtgÀrdar du problemet.

/Majken

musik (oregistrerad)
Postat

Hej Majken!

Vi skickade posterna samma klockslag. Se mitt svar ovan.

Och tack vare bytet av drivrutiner - till de rÀtta - sÄ lÄter det inget brus heller, frÄn portastudions mikingÄngar t.ex. Hur bra som helst.

😏

Postat
KX-drivrutinerna ska du absolut inte anvÀnda till ditt E-MU ljudkort.

Försöker absolut inte lura Musik att anvĂ€nda KX-drivrutiner 🙂

Försöker bara lura ut vad instÀllningen kallas i hans (eller hennes?) konfiguration.

Postat
Nu Ă„terstĂ„r en sak jag inte förstĂ„r: varför i VST inputs (som nu fungerar [ 🙂 ] och INTE har en grĂ„lagd rullista), stĂ„r det bland de valbart aktiva varianterna: Mic A1, Mic A2, Mic B1, Mic B2, In 1/L+1/R, Aux 1/L+1/R? AlltsĂ„ varför finns inte In 2/L och 2/R med? och vad Ă€r det för Micbeteckningar? - Det borde vara Mic A och Mic B bara - inte Mic A2 och Mic B2 ocksĂ„, det finns ju inga sĂ„na. MikingĂ„ngarna pĂ„ fronten heter ju bara A resp B.

De ingÄngar som dyker upp Àr det du aktiverat i E-MU mixern. Se till sÄ att du skapat kanaler för mixern och lÀgg sedan till en Send till en ASIO HOST IN.

Vad gÀller mikrofoningÄngarna sÄ har E-MU valt att hantera alla kanaler i mixern som stereokanaler vilket gör att MikrofonförstÀrkarna ser ut som en stereokanal Àven om det i sjÀlva verket Àr tvÄ stycken identiska mono-kanaler.

----

Bebopkeys: Jag var lite övertydligt bara 🙂

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.