Jump to content
Annons

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Detta är nog egentligen mest en programfråga. Jag har Cubase i LE-version.

När jag spelar in audiospår 1 (trummor) så är allt frid och fröjd. När jag sedan spelar in audiospår 2 (gitarr) så hamnar rent fysiskt både trummorna och gitarren där. När jag provar till sist med audiospår 3 (tamburin), så kan man därefter på spår 3 nu höra: trummor + gitarr + tamburin. Om man mutar spår 1 och 2.

(På spår 1 hörs enbart trummor, på spår 2 trummor + gitarr).

Varför blir det så?

🙂

:musik

p.s. har ett E-mu 1616 d.s.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla mixermjukvaran till kortet och jämför med VST Inputs inställningarna i Cubase. I nuläget låter det som att du spelar in utgångarna från ljudkortet istället för ingångarna. Det som ibland kallas för "What you hear".

Alltså, gå in i menyn Devices / Device Setup och försäkra dig om att du kör med E-MU's ASIO drivrutiner. Gå sedan i Devices / VST Inputs och se till så att du aktiverat de ASIO ingångar som motsvarar mikrofonförstärkarna på ljudkortet. Titta och jämför med E-MU mixern.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kolla mixermjukvaran till kortet och jämför med VST Inputs inställningarna i Cubase. I nuläget låter det som att du spelar in utgångarna från ljudkortet istället för ingångarna. Det som ibland kallas för "What you hear".

Alltså, gå in i menyn Devices / Device Setup och försäkra dig om att du kör med E-MU's ASIO drivrutiner. Gå sedan i Devices / VST Inputs och se till så att du aktiverat de ASIO ingångar som motsvarar mikrofonförstärkarna på ljudkortet. Titta och jämför med E-MU mixern.

/Majken

Jag använder inte mikrofonförstärkarna, som ju finns på fronten av ljudkortet. Det ska ju vara en XLR-mik. Har koppat min stereo-telemik till min gamla portas mikingångar 1+2. Stereo ut från portan till ljudkortets ingång 1/L+1/R, på baksidan.

Det står i Device Setup, under VST Multitrack: Nu är det ASIO Multimedia driver. Det finns två andra alternativ. Rätt? Men, E-mu ASIO är som ett av alternativen där... Får byta till den då, väl.

Aktivera vet jag inte. I Devices VST Inputs så står det bara under Port: E-DSP Wave (FDCO) 1 respektive E-DSP Wave (FDCO) 2. Under Active: Active-lampa (grön) och under Label:två rader med IN 1 och IN 2. Här verkar det inte gå att varken aktivera eller deaktivera någonting, oavsett om jag trycker på pekplattan, vä eller hö knapp. Helt dött, eller rättare sagt, aktiverat är det väl redan... Rullistan är gråmarkerad.

🙂

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa inställningar (bl a KX-mixern) heter det Wave när man spelar in det som hörs i Cubase. Man måste välja atingen Line in eller Mic när man spelar in utifrån och sänka Wave-nivån till 0. Sänker man inte så spelas allt in som rullar i Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
I vissa inställningar (bl a KX-mixern) heter det Wave när man spelar in det som hörs i Cubase. Man måste välja atingen Line in eller Mic när man spelar in utifrån och sänka Wave-nivån till 0. Sänker man inte så spelas allt in som rullar i Cubase.

Ja, men om man sänker Wave-nivån till 0 så hörs ju ingenting!! Alltså inga medinstrument. Och de måste man ju höra om man ska kunna lägg på ett solo t.ex., till ett trum- och bas- och gitarrkomp...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

KX-project är asio-drivrutiner (väldigt låg latency) och det medföljer en mixer som tar över funktionerna i Windows ljudinställningar. Wave-regeln används när man vill spela in internt i datorn (spela in ett midistyrt Vst-instrument på en audiokanal t ex). Soundblaster har funktionen "What U hear" och det är samma som Wave.

Edit: Jag antar att om man har både Line In och Wave aktiverade (eller vad de nu heter i ditt fall) så blir resultatet det du upplever.

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag ändrade valet av drivrutiner. Det fanns tre varianter och jag valde nu den rekommenderade: E-mu ASIO. Det gjorde susen.

Men jag måste säga att det är en aning omständligt att använda ljudkortet E-mu 1616, patchmixern och Cubase LE med dess egen mixer, få medhörningen att flyta och allt annat. Men när man kan och blir van vid rutinerna, så sitter man väl där igen och är snabbare än sin dator och klagar över att det går för långsamt istället.

Nu adderas inte de andra spåren på varann hela tiden. Tack Majken! 🙂

Nu återstår en sak jag inte förstår: varför i VST inputs (som nu fungerar [ 😏 ] och INTE har en grålagd rullista), står det bland de valbart aktiva varianterna: Mic A1, Mic A2, Mic B1, Mic B2, In 1/L+1/R, Aux 1/L+1/R? Alltså varför finns inte In 2/L och 2/R med? och vad är det för Micbeteckningar? - Det borde vara Mic A och Mic B bara - inte Mic A2 och Mic B2 också, det finns ju inga såna. Mikingångarna på fronten heter ju bara A resp B.

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

KX-drivrutinerna ska du absolut inte använda till ditt E-MU ljudkort.

Men se till så att du har valt E-MU ASIO drivrutinen, titta sedan igen på namnet på ingångarna i VST Inputs. Nya ingångar från ljudkortet skapar du genom att aktivera en Send på kanalen i ljudkortets mixer till exempelvis ASIO IN 1/2 eller dylikt. Som du kör nu däremot så spelar du in Wave. Vilket är detsamma som att spela in ljudutgången, alltså spelar du in allting som hörs från ljudkort.

Byt drivrutin och aktivera rätt ingångar så åtgärdar du problemet.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Majken!

Vi skickade posterna samma klockslag. Se mitt svar ovan.

Och tack vare bytet av drivrutiner - till de rätta - så låter det inget brus heller, från portastudions mikingångar t.ex. Hur bra som helst.

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

KX-drivrutinerna ska du absolut inte använda till ditt E-MU ljudkort.

Försöker absolut inte lura Musik att använda KX-drivrutiner 🙂

Försöker bara lura ut vad inställningen kallas i hans (eller hennes?) konfiguration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu återstår en sak jag inte förstår: varför i VST inputs (som nu fungerar [ 🙂 ] och INTE har en grålagd rullista), står det bland de valbart aktiva varianterna: Mic A1, Mic A2, Mic B1, Mic B2, In 1/L+1/R, Aux 1/L+1/R? Alltså varför finns inte In 2/L och 2/R med? och vad är det för Micbeteckningar? - Det borde vara Mic A och Mic B bara - inte Mic A2 och Mic B2 också, det finns ju inga såna. Mikingångarna på fronten heter ju bara A resp B.

De ingångar som dyker upp är det du aktiverat i E-MU mixern. Se till så att du skapat kanaler för mixern och lägg sedan till en Send till en ASIO HOST IN.

Vad gäller mikrofoningångarna så har E-MU valt att hantera alla kanaler i mixern som stereokanaler vilket gör att Mikrofonförstärkarna ser ut som en stereokanal även om det i själva verket är två stycken identiska mono-kanaler.

----

Bebopkeys: Jag var lite övertydligt bara 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...