Jump to content
Annons

inspelning med cubase


apan nils

Recommended Posts

Vill använda Cubase SX 3 för att spela in elgitarr, sång samt mp3 spår med trummor. Lite som en klassisk portastudio..

Har använt mig av "Cubase handboken" men har trots det kört fast

Behöver lägga ett instrument per kanal, men när jag exempelvis spelar in spår 2 så hörs även spår 1 på spår 2. Hur gör jag för att kunna höra kanal 1 men att det ändå inte spelas in på kanal 2?

Borde ha något att göra med monitorlyssningen, men jag begriper det inte riktigt..

tacksam för hjälp...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, anledningen att jag frågade detta var det att jag fick samma problem när jag körde med ett lite billigare bord förut. Genom forumet här fick jag reda på att det var ett slags livebord som jag använde och inte kunde skilja på kanalerna så allt kom som en stor smet.

Jag köpte ett Behringer ub2222fx av en trevlig kille för 2000 spänn så löste sig det 😄

Du får helt enkelt stänga av monitorerna och sätta på dig lurarna när du spelar in sången 😛 (Måste erkänna att man gjort såna misstag nån gång) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara ett billigt enkelt ljudkort. Men det måste väl vara någon inställningsgrej som gör att allt ljud som hörs spelas in på kanalen. Man måste väl någonstans kunna välja att bara ljudet som går via mickingången spelas in. Men jag vill fortfarande höra tidigare kanaler samtidigt som jag spelar in....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror problemet ligger där tidigare talare nämde.

Externmixern måste ha möjlighet att välja om du ska köra vissa kanaler sub (dvs in i datorn) eller bara main out (bara ut i monitorerna). Så alla spår som spelas upp i cubase går in i mixern och sen tillbaka ut, fast bara via main out. Därav hör du dem, fast de spelas inte in på nytt.

Ska du spela flera instrument samtidigt måste du ha (rätta mig om jag har fel, men detta borde vara ett sätt) ett ljudkort där du kan välja att olika instrument går in på olika ingångar i ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara ett billigt enkelt ljudkort. Men det måste väl vara någon inställningsgrej som gör att allt ljud som hörs spelas in på kanalen. Man måste väl någonstans kunna välja att bara ljudet som går via mickingången spelas in. Men jag vill fortfarande höra tidigare kanaler samtidigt som jag spelar in....

Windows ljudinställningar.

Välj Line in eller mic.

Välj inte wave eller what U hear.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha mer som typ en porta så tycker jag att SX är lite överkurs att börja med.

Det finns mycket enklare program och många av de extra funktionerna som finns i SX behövs knappt ens till proffs.

Enklare program = Lättare att komma igång och lägre inlärningströskel!

Jag har SE3 och hade innan VST 5.1 och ändå känns det som om jag bara lärt mig en liten del av alla de funktioner som finns där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara ett billigt enkelt ljudkort. Men det måste väl vara någon inställningsgrej som gör att allt ljud som hörs spelas in på kanalen. Man måste väl någonstans kunna välja att bara ljudet som går via mickingången spelas in. Men jag vill fortfarande höra tidigare kanaler samtidigt som jag spelar in....

Windows ljudinställningar.

Välj Line in eller mic.

Välj inte wave eller what U hear.

Tror också att detta är svaret.... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...