Jump to content
Annons

Taskig attityd i musikaffärer


Pluffo

Recommended Posts

Jag måste säga att jag håller med alla som har något ont att säga om JAM, det är en butik jag avskyr (åtminstone den i Göteborg, övriga butiker låter jag vara osagt). Sällsynt dålig service!

Mitt första besök gäller en J&D nylonsträngad gitarr. Väl inne i butiken plockar han fram en gitarr och börjar spela lite på den.

- Ojojoj, vilken bra gitarr, här har du ett riktigt fint exemplar också. Det är bara att slå till!

Kanon tänker jag som nybörjare. Nästa gång går jag dit med en kompis som ska köpa en nybörjargitarr, en Valencia. Som vanligt sitter de å käkar kinamat bakom kassan och pratar med varandra, men efter bara 10 min kommer det fram en till oss (samma gubbe som senast för övrigt). Vi förklarar vilken gitarr vi vill ha.

- Nä du, vi har inte den inne tyvärr.

- Nähä, har ni någon J&D nylonstängad då (samma prisklass).

- Haha, nä du, sån jäkla skit säljer vi inte här serrö.

- ...

- Vadå då? Har Du en sån!?

- Ja.

- Jaha, oj då. Men du, oss emellan, det är en riktig jävla skitgitarr. Vart fan köpte du den?

- Öhh, här.

- Ojdå, är du säker på det?

- Ja, jag köpte den här för ett halvår sedan!

- Njae, det vet jag inte, var länge sedan vi hade sådana inne.

Sedan går han iväg och vi får jaga upp honom igen eftersom vi faktiskt var intresserade av en gitarr!

- Hej igen.

- Tjenare!

- Vi skulle alltså ha en nybörjargitarr, har du något att rekommendera?

- Ja, den här stålsträngade för 2000, bla bla.

- Okej, men vi letar efter någon billig nylonsträngad gitarr eftersom min kompis inte är säker på att han vill spela.

- Nej, men en stålsträngad ska du ha, det är mycket skonsammare mot fingrarna som nybörjare.

- Eh, okej?

- Men du vänta!

Sedan springer han bakom disk och kommer tillbaka med en halvstor gura utan strängar som är i sånt skick att jag inte hade tagit emot den om den varit gratis.

- Du, den här gitarren har jag. Den här kan inte jag sälja som du kanske förstår.

- Nä, det förstår jag verkligen.

- Men du kan få den för 500 spänn, och så köper du till strängar förstås.

Pulsen ökar och adrenalinet pumpar och jag tittar mig omkring efter potentiella mordvapen. Strax därefter lämnar vi butiken.

Några månader senare är vi i närheten av butiken och jag ska köpa min första elgitarr och vill testa några av deras gitarrpaket. Återigen sitter de och äter när man kommer in och när man ropar att man vill ha hjälp säger de "Visst, alldeles strax". Sedan sitter de kvar och pratar med varandra innan man får hjälp!

- Hejsan, jag är intresserad av en elgitarr.

- Jaha.

- Ja, finns det möjlighet att få testspela en eller?

- Ja, självklart!

Sedan vänder han ryggen till! Som total nybörjare vet jag knappt hur man kopplar in en gitarr ö h t, och allra minst vart jag ska göra det.

- Öh, vart provspelar jag någonstans?

- Det får du göra var du vill.

- Okej, mitt i butiken alltså?

- Ja, eller i provrummet.

- Okej, tack.

Sedan får jag leta upp provrummet och koppla in gitarren äntligen. Några minuter senare kommer han in.

- Hej på dig!

- Hej hej.

- Du, skulle du tycka att jag vore dum om jag körde ut dig nu?

- Eh, varför det?

- Jo, vi har en kille som vill provspela en gitarr här, och du hade väl ändå inte tänkt att köpa en?

- Jo, det hade jag faktiskt tänkt.

- Oj då, förlåt isåfall. Men du hade provspelat klart eller?

Och nu har jag verkligen fått nog.

- Ja, jag är klar.

Sedan gick jag. Lämnade inte ens tillbaka plektrumet jag lånade. Sen dess var jag faktiskt där tre gånger till för att fråga om gitarrhängare, svaret alla tre gånger löd att de kom in om två veckor (och ja, det var två veckors mellanrum mellan varje besök). Köpte på Andreasson Musik istället där de kostade 50% mer, men det var det värt.

Aldrig mera JAM! Aldrig! Aldrig! ALDRIG!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Harman (oregistrerad)

Har lånat hem en Gibson Les Paul Special (ej faded) från Nya Musik i Jönköping. Visst jag känner han som jag snackade med lite och så men jag vet att det alltid är bra service och tillmötesgående när man får hjälp av honom. Nu när jag ska köpa den där också nu på måndag så får jag 1000 kr för min gamla elgitarr som är en Morgan Stratocaster som han inte ens sett skicket på men redan lovat mig 1000 kr för.

Dessutom fick jag ha gitarren hemlånad i 8 dagar. De lurar inte något utan är ärliga och bra.

När jag köpte en akustisk gitarr på Musikbörsen förra hösten i jkpg så kom en kille fram och frågade om jag ville ha hjälp. Jag sa att jag var ute efter en gitarr runt 2000-3000 kr och han visade mig först en Ibanez som han själv tyckte var kanon men den låg lite över min penning. Sedan visade han en annan och sa att det var bland den bästa i den klassen. Jag testade den lite och det var grymt skönt ljud för den penningen. Musikbörsen i jkpg tycker jag har bra tillmötesgående och är trevliga när man ber om hjälp men man får oftast be om hjälp själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man börjar fundera om musikaffärerna kan vara lösningen på den stora arbetslösheten vi har i Sverige. Prova att ringa till Estrad i Stockholm och vänta en timme i telefon innan ni får hjälp så förstår ni vad jag menar. Det enda man tänker är: för i helvete anställ mer folk om ni inte har tid! för överflöd av kunder finns ju tydligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte laga min akustiska gitarr i Stockholm för något år sedan. En av stämskruvarna hade tappat en skruv, och jag behövde bara hitta en likadan. Sagt och gjort gick jag till Twang, som tyvärr inte hade någon men rekommenderade mig att kolla med Halkan. Halkan hade stängt, så jag kilade till Estrad. Deras gitarrmek satte genast igång att leta, och medan han gjorde det lyckades han slarva bort lite andra delar av stämskruven. 'Hoppsan', sa han och bestämde sig för att sätta dit en helt ny stämskruv. In med sylen i träet och hacka-hugga. Sen vips hade jag en ickematchande stämskruv som kostade mig 100 kronor...

Gick hem, skulle stränga gitarren och, eh, stämskruven jag hade fått var trasig. Tillbaka igen...

Jag är inte så förtjust i Estrad. Jag har varit med om liknande grejor tidigare, och när en gitarreparatör inte kan ordna en stämskruv, vad kan han då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper alltid Cd´s från en affär i Madrid. Kommer inom 2-3 dagar till dörren 😳

Det var i och för sig lite billigar innan euron kom men ändå..

Om en svensk affär imorterar tar det alltid 2-3 månader (eventuellt ordern försvinner)

Och kostar hundralappar mer!!

Henrik el flamenquito

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lånat hem en Gibson Les Paul Special (ej faded) från Nya Musik i Jönköping. Visst jag känner han som  jag snackade med lite och så men jag vet att det alltid är bra service och tillmötesgående när man får hjälp av honom. Nu när jag ska köpa den där också nu på måndag så får jag 1000 kr för min gamla elgitarr som är en Morgan Stratocaster som han inte ens sett skicket på men redan lovat mig 1000 kr för.

Dessutom fick jag ha gitarren hemlånad i 8 dagar. De lurar inte något utan är ärliga och bra.

När jag köpte en akustisk gitarr på Musikbörsen förra hösten i jkpg så kom en kille fram och frågade om jag ville ha hjälp. Jag sa att jag var ute efter en gitarr runt 2000-3000 kr och han visade mig först en Ibanez som han själv tyckte var kanon men den låg lite över min penning. Sedan visade han en annan och sa att det var bland den bästa i den klassen. Jag testade den lite och det var grymt skönt ljud för den penningen. Musikbörsen i jkpg tycker jag har bra tillmötesgående och är trevliga när man ber om hjälp men man får oftast be om hjälp själv.

Har själv köpt en telecaster i Jönköping och var nöjd med servicen MEN 😳

Varför måste alltid börsen ha en sådan -allt vi har är bäst attetyd.?

Jag bara hatar det.

De borde väl vilja ha nöjda kunder i första hand...

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför dessa komentarer?:

-Nej aldrig mer Jam.

-Nej aldrig mer Börsen.

????

Det är väl inte alla musikaffärer i hela sverige som är på detta vis, det är ju individerna i fråga som man konfronterar på telefon eller i affären. Det har inte ett skit med Musikbörsen företaget eller Jam företaget att göra. Det gäller ju enbbart den man talar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför dessa komentarer?:

-Nej aldrig mer Jam.

-Nej aldrig mer Börsen.

????

Det är väl inte alla musikaffärer i hela sverige som är på detta vis, det är ju individerna i fråga som man konfronterar på telefon eller i affären. Det har inte ett skit med Musikbörsen företaget eller Jam företaget att göra. Det gäller ju enbbart den man talar med.

Hmm eftersom det är dessa individer som representerar företaget så har det i allra högsta grad med företaget att göra. Det måste vara något fel på företagets policy ang kund hantering eftersom så många helt uppenbart känner sig dåligt och otrevligt bemötta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför dessa komentarer?:

-Nej aldrig mer Jam.

-Nej aldrig mer Börsen.

????

Det är väl inte alla musikaffärer i hela sverige som är på detta vis, det är ju individerna i fråga som man konfronterar på telefon eller i affären. Det har inte ett skit med Musikbörsen företaget eller Jam företaget att göra. Det gäller ju enbbart den man talar med.

Hmm eftersom det är dessa individer som representerar företaget så har det i allra högsta grad med företaget att göra. Det måste vara något fel på företagets policy ang kund hantering eftersom så många helt uppenbart känner sig dåligt och otrevligt bemötta.

Alla företagare vill nog bemöta sina kunder väl, men det är nog svårt för dem att anställa "rätt" personal iom att då måste de först lära känna människan innan, och har de tid med det? Policyn är nog helt okej vart du än kikar, men hur väl de lyckas med det är en annan fråga pga den anställda personalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför dessa komentarer?:

-Nej aldrig mer Jam.

-Nej aldrig mer Börsen.

????

Det är väl inte alla musikaffärer i hela sverige som är på detta vis, det är ju individerna i fråga som man konfronterar på telefon eller i affären. Det har inte ett skit med Musikbörsen företaget eller Jam företaget att göra. Det gäller ju enbbart den man talar med.

Hmm eftersom det är dessa individer som representerar företaget så har det i allra högsta grad med företaget att göra. Det måste vara något fel på företagets policy ang kund hantering eftersom så många helt uppenbart känner sig dåligt och otrevligt bemötta.

Alla företagare vill nog bemöta sina kunder väl, men det är nog svårt för dem att anställa "rätt" personal iom att då måste de först lära känna människan innan, och har de tid med det? Policyn är nog helt okej vart du än kikar, men hur väl de lyckas med det är en annan fråga pga den anställda personalen.

Jo men å andra sidan så finns det provanställning vilket många företagare använder sig av. Problemet med dom större kedjorna är att dom verkar ha som policy att skita i mindre kunder och endast lägga krutet på kunder som vill handla för över 50 lök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför dessa komentarer?:

-Nej aldrig mer Jam.

-Nej aldrig mer Börsen.

????

Det är väl inte alla musikaffärer i hela sverige som är på detta vis, det är ju individerna i fråga som man konfronterar på telefon eller i affären. Det har inte ett skit med Musikbörsen företaget eller Jam företaget att göra. Det gäller ju enbbart den man talar med.

Hmm eftersom det är dessa individer som representerar företaget så har det i allra högsta grad med företaget att göra. Det måste vara något fel på företagets policy ang kund hantering eftersom så många helt uppenbart känner sig dåligt och otrevligt bemötta.

Alla företagare vill nog bemöta sina kunder väl, men det är nog svårt för dem att anställa "rätt" personal iom att då måste de först lära känna människan innan, och har de tid med det? Policyn är nog helt okej vart du än kikar, men hur väl de lyckas med det är en annan fråga pga den anställda personalen.

Jo men å andra sidan så finns det provanställning vilket många företagare använder sig av. Problemet med dom större kedjorna är att dom verkar ha som policy att skita i mindre kunder och endast lägga krutet på kunder som vill handla för över 50 lök.

Den inställningen funkar nog garanterat inte om man ska driva ett företag profisionellt. Men vad vet jag, jag menar bara på att det hänger på vilken affär man kliver in i och vem som råkar stå som personal den tiden.

PS: Med bärs i kroppen 😲

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför dessa komentarer?:

-Nej aldrig mer Jam.

-Nej aldrig mer Börsen.

????

Det är väl inte alla musikaffärer i hela sverige som är på detta vis, det är ju individerna i fråga som man konfronterar på telefon eller i affären. Det har inte ett skit med Musikbörsen företaget eller Jam företaget att göra. Det gäller ju enbbart den man talar med.

Hmm eftersom det är dessa individer som representerar företaget så har det i allra högsta grad med företaget att göra. Det måste vara något fel på företagets policy ang kund hantering eftersom så många helt uppenbart känner sig dåligt och otrevligt bemötta.

Alla företagare vill nog bemöta sina kunder väl, men det är nog svårt för dem att anställa "rätt" personal iom att då måste de först lära känna människan innan, och har de tid med det? Policyn är nog helt okej vart du än kikar, men hur väl de lyckas med det är en annan fråga pga den anställda personalen.

Jo men å andra sidan så finns det provanställning vilket många företagare använder sig av. Problemet med dom större kedjorna är att dom verkar ha som policy att skita i mindre kunder och endast lägga krutet på kunder som vill handla för över 50 lök.

Den inställningen funkar nog garanterat inte om man ska driva ett företag profisionellt. Men vad vet jag, jag menar bara på att det hänger på vilken affär man kliver in i och vem som råkar stå som personal den tiden.

PS: Med bärs i kroppen 😲

Visst beror det på vart du handlar, det är lite som att spela rysk roulette 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det är som ni säger... varför är det då så spridda åsikter om alla musikäffärer? Borde inte alla tycka likadant då?

Eftersom detta är ett ganska generellt problem som dom flesta som sysslar med musik har råkat utför. Och hur många kan säga att dom känner sig illa behandlade 50% av gångerna dom äter på McDonalds?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det är som ni säger... varför är det då så spridda åsikter om alla musikäffärer? Borde inte alla tycka likadant då?

Eftersom detta är ett ganska generellt problem som dom flesta som sysslar med musik har råkat utför. Och hur många kan säga att dom känner sig illa behandlade 50% av gångerna dom äter på McDonalds?

Visserligen en bra poäng, men jag tror fortfarande på min teori. Det handlar om personalen i resp. butik. Inte företagaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst har man stött på lite halvtaskiga attityder när man köpt grejer men oftast har jag vetat ungefär vad jag ska ha. På JAM i Stockholm har jag fan i stort sett alltid fått med mig extragrejer utan kostnad å fått bra å korrekt service tycker jag. Haft mest haft att göra med Oscar å Jerker å dom har alltid varit hur trevliga å mött mig bra även fast jag inte som helst är nåt proffs på några som helst sätt.

Tyresö Musik har dessvärre varit lite blandade attityder gentemot mig. Patrik är helt guld när det gäller service å hjälpsamhet när jag velat köpa nya gitarrmickar. Men sen hör man av hans kompanjon i bakgrunden, som kanske menade det mer lite på skoj, att man blir inte bättre av nya mickar, är kanske illa valda ord eller? Även fast man kanske vill ha en nere-på-jorden attityd hos sin butik kanske inte sånt passar just om man inte är bekant på nåt sätt med kunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det är som ni säger... varför är det då så spridda åsikter om alla musikäffärer? Borde inte alla tycka likadant då?

Eftersom detta är ett ganska generellt problem som dom flesta som sysslar med musik har råkat utför. Och hur många kan säga att dom känner sig illa behandlade 50% av gångerna dom äter på McDonalds?

Visserligen en bra poäng, men jag tror fortfarande på min teori. Det handlar om personalen i resp. butik. Inte företagaren.

Det handlar om musikaffärer i största allmänhet med några få undantag. Det är ganska lustigt att man reagerar varje gång man får bra service, ungefär som "vad är det här?" Att reagera så inför något som borde vara självklart säger en hel del om musikaffärer i största allmänhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst har man stött på lite halvtaskiga attityder när man köpt grejer men oftast har jag vetat ungefär vad jag ska ha. På JAM i Stockholm har jag fan i stort sett alltid fått med mig extragrejer utan kostnad å fått bra å korrekt service tycker jag. Haft mest haft att göra med Oscar å Jerker å dom har alltid varit hur trevliga å mött mig bra även fast jag inte som helst är nåt proffs på några som helst sätt.

Tyresö Musik har dessvärre varit lite blandade attityder gentemot mig. Patrik är helt guld när det gäller service å hjälpsamhet när jag velat köpa nya gitarrmickar. Men sen hör man av hans kompanjon i bakgrunden, som kanske menade det mer lite på skoj, att man blir inte bättre av nya mickar, är kanske illa valda ord eller? Även fast man kanske vill ha en nere-på-jorden attityd hos sin butik kanske inte sånt passar just om man inte är bekant på nåt sätt med kunden.

Ungefär som att gå till frisören och höra att man inte blir snyggare i ansiktet av att man klipper sig, förjävligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)
Har lånat hem en Gibson Les Paul Special (ej faded) från Nya Musik i Jönköping. Visst jag känner han som  jag snackade med lite och så men jag vet att det alltid är bra service och tillmötesgående när man får hjälp av honom. Nu när jag ska köpa den där också nu på måndag så får jag 1000 kr för min gamla elgitarr som är en Morgan Stratocaster som han inte ens sett skicket på men redan lovat mig 1000 kr för.

Dessutom fick jag ha gitarren hemlånad i 8 dagar. De lurar inte något utan är ärliga och bra.

När jag köpte en akustisk gitarr på Musikbörsen förra hösten i jkpg så kom en kille fram och frågade om jag ville ha hjälp. Jag sa att jag var ute efter en gitarr runt 2000-3000 kr och han visade mig först en Ibanez som han själv tyckte var kanon men den låg lite över min penning. Sedan visade han en annan och sa att det var bland den bästa i den klassen. Jag testade den lite och det var grymt skönt ljud för den penningen. Musikbörsen i jkpg tycker jag har bra tillmötesgående och är trevliga när man ber om hjälp men man får oftast be om hjälp själv.

Har själv köpt en telecaster i Jönköping och var nöjd med servicen MEN 😱

Varför måste alltid börsen ha en sådan -allt vi har är bäst attetyd.?

Jag bara hatar det.

De borde väl vilja ha nöjda kunder i första hand...

Köpte du den på börsen eller? Jag går först och främst till Nya Musik som har bättre service men dock lite litet utbud. De flesta på börsen i jkpg är trevliga tycker jag. Weine, Jocke, Christer (ny) och mackan är trevliga. Jerry är sådär tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en sak jag förundras av både på jam och musikbörsen är varför i hela världen de inte intonerar gitarrena ordentligt när de har så mycket fritid....inget kul för en nybörjare med en gitarr som inte stämmer i banden....risken finns att man lessnar ju

de anställde just dej för att intonera alla gitarrer i butiken. du får ett plektrum per gitarr som betalning. dock endast om du lyckas intonera fler än tio gitarrer i timmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lånat hem en Gibson Les Paul Special (ej faded) från Nya Musik i Jönköping. Visst jag känner han som  jag snackade med lite och så men jag vet att det alltid är bra service och tillmötesgående när man får hjälp av honom. Nu när jag ska köpa den där också nu på måndag så får jag 1000 kr för min gamla elgitarr som är en Morgan Stratocaster som han inte ens sett skicket på men redan lovat mig 1000 kr för.

Dessutom fick jag ha gitarren hemlånad i 8 dagar. De lurar inte något utan är ärliga och bra.

När jag köpte en akustisk gitarr på Musikbörsen förra hösten i jkpg så kom en kille fram och frågade om jag ville ha hjälp. Jag sa att jag var ute efter en gitarr runt 2000-3000 kr och han visade mig först en Ibanez som han själv tyckte var kanon men den låg lite över min penning. Sedan visade han en annan och sa att det var bland den bästa i den klassen. Jag testade den lite och det var grymt skönt ljud för den penningen. Musikbörsen i jkpg tycker jag har bra tillmötesgående och är trevliga när man ber om hjälp men man får oftast be om hjälp själv.

Har själv köpt en telecaster i Jönköping och var nöjd med servicen MEN 😱

Varför måste alltid börsen ha en sådan -allt vi har är bäst attetyd.?

Jag bara hatar det.

De borde väl vilja ha nöjda kunder i första hand...

Köpte du den på börsen eller? Jag går först och främst till Nya Musik som har bättre service men dock lite litet utbud. De flesta på börsen i jkpg är trevliga tycker jag. Weine, Jocke, Christer (ny) och mackan är trevliga. Jerry är sådär tycker jag.

Jag köpte den för över 5 år sedan. Då jag inte kommer här ifrån kännde jag inte till nya musik då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en sak jag förundras av både på jam och musikbörsen är varför i hela världen de inte intonerar gitarrena ordentligt när de har så mycket fritid....inget kul för en nybörjare med en gitarr som inte stämmer i banden....risken finns att man lessnar ju

de anställde just dej för att intonera alla gitarrer i butiken. du får ett plektrum per gitarr som betalning. dock endast om du lyckas intonera fler än tio gitarrer i timmen.

Vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så för musikbutiker som för vilka andra butiker som helst.. de som driver det hela kan slita sig blodiga 7 dagar i veckan medans personalen helst bryr sig om fikaraster och att jobba sina timmar så de kan komma hem och göra nåt roligare. Det brukar alltid märkas direkt om man har att göra med nån som bara är anställd eller nån som är direkt engagerad i butiken, om det nu inte råkar vara nån anställd med både sällsynt trogenhet mot företaget och som fattar att man måste försöka vara trevlig mot kunder ibland.

Om jag ska vara ärlig, så sätter jag aldrig en fot i en musikaffär om jag inte vet vad jag ska ha i förväg. Gör man det så förtjänar man att bli lurad. Det värsta jag vet är när försäljarna flyger på en som blodtörstiga hajar så fort man stiger in i butiken. Det är därför jag gillar Jam (Stockholm). Man kan vifta pengar framför ansiktet på butiksbiträdena i fem minuter innan de reagerar. Har dessutom många gånger hänt att de prutat ner priset själva på grejer och jag fått med extragrejer när jag spenderat lite mer pengar. Deras begagnatavdelning är himla bra också, även fast de säkert inte tjänar mycket pengar på den delen.

Inser att jag inte har så mycket att tillföra den här tråden. Alltid när jag haft att göra med musikaffärer har jag blivit bra bemött. De problem jag haft har alltid lösts utan problem. Enda undantaget var rackvinklar till en Behringermixer som jag beställde genom Slagverket, som jag fick vänta ett år(!!!) på. Det var säkert mestadels Behringers fel, och folket på Slagverket har alltid varit jättetrevliga när jag haft att göra med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tomtebror (oregistrerad)

En bra grej som en gammal musiklärare lärde mig var att ringa butiken först, säga att man var intresserad av en komplett studio för minst 250.000:- som man skulle ha själva/förening/företag, och snabbt peijla läget. (Det var/är viktigt att ha tagit reda på lite om vilket mixerbord som är bäst i semi-proffs klassen och så vidare). Man brukar snabbt bli kopplad till deras bästa kille.

Sen gick man till butiken dagen efter och sa att det var man som hade ringt ang. studion dagen innan, men nu var man även intresserad av att köpa en xxxx (den billiga produkten som man egentligen ville ha) för dess specifika ljudkarraktär...

Det fina med detta var dels att man blev behandlad som en "storkund", samt att man samtidigt fick en ärlig åsikt om instrumentet i fråga - de visste ju redan att man skulle lägga mycket pengar och trodde att man hade stenkoll på allt, så då vågade de faktiskt prata bra om billiga produkter också! =)

Funkade finfint på Estrad och de andra butikerna för 10 år sedan...

- Det var som natt och dag att besöka butikerna innan och efter denna lögn (efter ett tag så glömde de bort att de inte sålt en jättestudio till en, men kom ändå ihåg en som en storkund)

Link to comment
Dela på andra sajter

Per_Sonlig (oregistrerad)

Rolig och intressant tråd 😄!

Har själv aldrig blivit otrevligt bemött och oftast är dom riktigt trevliga i musikaffärrer tycker jag, t.o.m. i Stockholm där jag bor

och det gäller ju knappast alla andra affärer annars, i Sthlm vill säga! JAM är nog sämst! Dom är lite som om dom äter lugnande tabletter!

I höstas ville jag ha gitarr-ställ för 3 gitarrer och hade ärenden i krokarna och gick då förbi en gång i veckan så varje torsdag 4 veckor i rad hettere:

kommer nån gång i nästa vecka! Har f.ö. 2st vänner som oberoende av varandra hatar JAM, dock! Men han synthkillen är trevlig som fn! Estrad, DLX

och alla dom är också trevliga som fn tycker jag och är inte direkt någon stor-kund precis! Ska man ringa och låtsas vara det osåblire skumpa samt

hedersmedalj nästa gång man tittar in, kanske?

Även om man som affärsinnehavare inte tycker om människor och enbart vill ta deras pengar så ska man ändå vara extra trevlig mot alla då det ju

inte längre går att veta varken vem som har pengar eller vem som inom snar framtid får det! (Arv, måltips, poker, aktiespekulation, löneförhöjning,

patent, bankrån, internet-företagande, USA-etta, o.s.v 🙂!) Menar ser Kamprad och Gates rika ut i sina HM-Jeans à 99 kr med tillhörande gratis-frilla?

Fast viktigare än o vara trevlig är måhända att alltid vara "seriös"! Exempelvis att ärligt säga vad man tycker om alla sina produkter, ge råd och tips

om vad som fungerar med vad, även om alla produkter då kanske inte går lika bra att sälja för stunden - allting sådant är ovärderligt för kunden och

lönar sig garanterat för musikaffären... i längden! Ty den jobbiga och frågvise 14-åringen som bara spelar på alla synthar/gitarrer och köper en/ett

diskett/plektrum för 7 kr blir snart 24 och köper bara en synth/gitarr för 7,000 kr som snart blev 34 och köper bara en hemmastudio för 70,000 kr för

att kort därefter bli 43-åringen som bara köper hela affären och avskedar han som var så dryg när´n bara skulle köpa ett plektrum för 30 år sedan.

(Låångsint? Jo jag vet - såsom en häst!)

Redigerat av Per_Sonlig
Link to comment
Dela på andra sajter

Per_Sonlig (oregistrerad)
  Varför dessa komentarer?: -Nej aldrig mer Jam. -Nej aldrig mer Börsen. ????

Det är väl inte alla musikaffärer i hela sverige som är på detta vis, det är ju individerna i fråga som man konfronterar på telefon eller i affären.

Hmm eftersom det är dessa individer som representerar företaget så har det i allra högsta grad med företaget att göra. Det måste vara något fel på företagets policy ang kund hantering eftersom så många helt uppenbart känner sig dåligt och otrevligt bemötta.

Alla företagare vill nog bemöta sina kunder väl, men det är nog svårt för dem att anställa "rätt" personal iom att då måste lära känna människan innan,

Men om det är som ni säger... varför är det då så spridda åsikter om alla musikäffärer? Borde inte alla tycka likadant då?

Eftersom detta är ett ganska generellt problem som dom flesta som sysslar med musik har råkat utför. Och hur många kan säga att dom känner sig illa behandlade 50% av gångerna dom äter på McDonalds?

Visserligen en bra poäng, men jag tror fortfarande på min teori. Det handlar om personalen i resp. butik. Inte företagaren.

En av uppgifterna (den viktigaste?) som en företagare har är ju att just anställa rätt personer! Om dom anställda är dåliga/otrevliga så är även företaget dåligt,

enligt mig alltså!

(Appropå TX81Z? så nej inte längre med alla bra mjukvaru-emulationer, dock skulle jag gärna vilja ha en TX 816 den ser om inte annat grym ut 😄!

Casio gjorde en bortglömd serie med keyboard: VZ-1 samt racken: VZ-8m ochVZ-10M och dom låter klart annorlunda! VZ-8m finns på Estrad för 500 kr!

Redigerat av Per_Sonlig
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...