Jump to content
Annons

Sluta slänga skräp!


Vad tycks?  

12 röster

  1. 1. Vad tycks?

    • 5 - jättebra
      0
    • 4 - bra
      2
    • 3 - OK
      5
    • 2 - under medel
      0
    • 1 - kasst
      3


Recommended Posts

LÅTNAMN: Sluta slänga skräp!

ARTIST/GRUPP: Diwic

GENRE: Barnvänlig humorpop

LÅTLÄNGD: 03:53

KOMPOSITÖR: Diwic

PRODUCENT: Diwic

EV. MEDVERKANDE: Flickvännen sjunger stämma på refrängen. Resten Diwic.

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: ogg / mp3

STORLEK: 2,5 MB / 5,3 MB

LÅTLÄNK: ogg mp3

Jahapp, då får man se vad ni tycker om det här 😄

(Kanske ska tillägga att låten inte riktigt är färdigmixad. Tips på sådant uppskattas! Och sången är jag väl inte 100% nöjd med heller, men den här gången har jag undvikt proximitetsbas iaf.)

Observera att synthen som är med på bilden till vänster inte är samma synth som har skrivit låten. 🙂

// David

edit: Lade till ordet barnvänlig

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Själva låten är inte så dum. Lite småsnyggt västkustbeat a la Al Jarreau, även om det låter väldigt mycket ålandsbåt om soundet.

Ok, tack för det...jag är dock lite nyfiken på vad som menas med "ålandsbåt", om det är positivt eller (troligen) negativt, och hur man skulle kunna göra för att undvika det? (Kort sagt, vad skulle göra låten bättre?)

Och texten, tja...Electric Banana Band...eller Smurfarna?

Sant. Det började som blajtext för att jag inte kom på nåt att skriva om. Sen så...tja, jag fick väl för mig att jag var rolig då... 😳

Men, en riktig utmaning hade väl varit att få till något som är roligt för vuxna utan att avhandla något av ämnena våld, sex eller droger... 🙂

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha...

"Ge mig ett Beat", AJ! nej inte ett sånt bit, ett trumbeat!" 😉

Den passar faktiskt som en barnlåt och en vuxenlåt, men det är nog det som är felet, fixa texten så den passar bara vuxna eller bara barn! Du är nära att få ganska bra betyg på denna låt men lite mer fix på framför allt texten men gärna musiken också... (inte mycket men lite finlir)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för det...jag är dock lite nyfiken på vad som menas med "ålandsbåt", om det är positivt eller (troligen) negativt, och hur man skulle kunna göra för att undvika det? (Kort sagt, vad skulle göra låten bättre?)

Nja, alltså det är nog främst trummorna, soundet och rytmen, som låter lite som en sån där inbyggd trummaskin i en gammal 80-talssynt. Jag skulle lagt på ett helt nytt trumspår med lite mer bett i, kanske lite akustiska percussions också (tamburin, shakers el dyl).

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Jag gillade musiken, och vad är det väl för fel att skriva texter riktade till barn. Varför skulle dom inte uppskatta kvalité? På mitt jobb bruka det bryta ut allsång när Min lilla ponny eller någon annan Gullanklassiker spelas på radion. ( Vi är mellan 23 och 51.) Men du borde i mina öron behålla skånskan även i refrängen. Bra gjort. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolig grej.

Håller med föregående talare om att jag hade föredragit om du hade behållt skånskan även på refrängen.

Trumintrot påminner om Stevie Wonders gamla hit "Superstition" från 70-talet.

Tyvärr är trumljudet inte lika roligt här. Hihaten känns ganska stel. Du kanske skulle kunna använda mer än ett hihatljud, kanske med någon hihat-öppning. När en vanlig trummis spelar slår han ju inte på exakt samma ställe på hihaten hela tiden.

Jag gillar syntslingan på mellanspelen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Haha...

"Ge mig ett Beat", AJ! nej inte ett sånt bit, ett trumbeat!" 😆

Haha?

Ok,

nu vet ju åtminstone Diwic att humorn funkade på målgruppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är trumljudet inte lika roligt här. Hihaten känns ganska stel. Du kanske skulle kunna använda mer än ett hihatljud, kanske med någon hihat-öppning. När en vanlig trummis spelar slår han ju inte på exakt samma ställe på hihaten hela tiden.
Nja, alltså det är nog främst trummorna, soundet och rytmen, som låter lite som en sån där inbyggd trummaskin i en gammal 80-talssynt. Jag skulle lagt på ett helt nytt trumspår med lite mer bett i, kanske lite akustiska percussions också (tamburin, shakers el dyl).

När det gäller trummor, och deras sound i synnerhet, så erkänner jag villigt att jag är nybörjare. Och att lära mig mer är väl en av anledningarna till att jag är här...

Och gällande trumsamplingar så är det de sex kiten som följer med Cubase SL 1.06 jag sitter och väljer mellan (och där låter väl det mesta utom "compressor" allmänt skumt...). Ja, och så har jag några trumset i synthen (JV-1010) också.

I vilket fall, jag har inte så jättemånga trumljud att välja mellan. Jag laddade hem drumatic häromveckan, men skulle trummor gjorda där passa i en sån här låt?

Hur gör man så att trummorna får mer "bett"? Och kan man med hjälp av effekter eller dylikt få det att låta mer som att trummisen slår på olika ställen med hihaten kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rolig grej.

Håller med föregående talare om att jag hade föredragit om du hade behållt skånskan även på refrängen.

Trumintrot påminner om Stevie Wonders gamla hit "Superstition" från 70-talet.

Tyvärr är trumljudet inte lika roligt här. Hihaten känns ganska stel. Du kanske skulle kunna använda mer än ett hihatljud, kanske med någon hihat-öppning. När en vanlig trummis spelar slår han ju inte på exakt samma ställe på hihaten hela tiden.

Jag gillar syntslingan på mellanspelen. 😄

Tack, det är inte varje dag man får höra att man låter lik Stevie 😄

Synthslingan är faktiskt en ZR3 (gratis hammondorgel) plus lite overdrive.

Menmen, vi får se om det blir nåt gjort i helgen på det här. Jag har fortfarande inte 100% koll på vad jag ska göra åt trummorna och hur jag ska göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Låter väldigt mycket Electric Banana Band i refrängen.... glatt o härligt!! 😄

Det där oh-oh-oh i slutet av refrängen (01:20) hade nog låtit bättre om en kör gjort det... sen om du ursäktar ärligheten så tycker jag att humorn i introt är riktigt tråkig... men jag är kanske inte rätt målgrupp. 🙂

Hur som helst, humorpop måste uppmuntras! Sen att inte längre vara ensam om just skånsk humorpop här var minsann otippat... så välkommen hit! 😆

Kan inte placera din skånska dialekt i rappet riktigt, men jag känner så väl igen det... du har Helsingborgs U:na (m.m), men tycker mig även höra lite nyanser från Eslöv/Höör....? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Låter väldigt mycket Electric Banana Band i refrängen.... glatt o härligt!! 😄

Det där oh-oh-oh i slutet av refrängen (01:20) hade nog låtit bättre om en kör gjort det... sen om du ursäktar ärligheten så tycker jag att humorn i introt är riktigt tråkig... men jag är kanske inte rätt målgrupp. 😱

Hur som helst, humorpop måste uppmuntras! Sen att inte längre vara ensam om just skånsk humorpop här var minsann otippat... så välkommen hit! 😆

Kan inte placera din skånska dialekt i rappet riktigt, men jag känner så väl igen det... du har Helsingborgs U:na (m.m), men tycker mig även höra lite nyanser från Eslöv/Höör....? 😄

Tack för kritiken, hoppas jag inte trampar allt för mycket på "dina" domäner 😆

Alltid kul att försöka gissa varifrån Skåne folk kommer. Jag är från Lund och hoppas verkligen inte jag har några Helsingborgs-uy 🙂😉

Dock blev min skånska rejält naggad i kanten när jag tillbringade ett år i Skellefteå på folkhögskola 🙂

Oh-oh-oh'et är nästan det i låten jag gillar bäst. Och du har kanske rätt i att det hade låtit bra med en kör...skulle kanske spela in mig själv flera gånger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kritiken, hoppas jag inte trampar allt för mycket på "dina" domäner  😆

Du e som sagt sååå välkommen, jag har snart gjort vad skånsk humorpop jag ska. 😉

Alltid kul att försöka gissa varifrån Skåne folk kommer. Jag är från Lund och hoppas verkligen inte jag har några Helsingborgs-uy  😠😉

Dock blev min skånska rejält naggad i kanten när jag tillbringade ett år i Skellefteå på folkhögskola 🙂

Oops, sorry, men tyckte faktiskt dina u:n lät lite Helsingborg. 😠 Men då är vi mao ortsgrannar. Lund här med.

Oh-oh-oh'et är nästan det i låten jag gillar bäst. Och du har kanske rätt i att det hade låtit bra med en kör...skulle kanske spela in mig själv flera gånger...

Japp, och använd sedan Steinberg UltraVoice VST på några av spåren så har du din kör. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...