Jump to content
Annons

Erfarenheter av Allears?


Bebopkeys

Recommended Posts

Allears är som vilken annan demosite i världen. Förutom att den e svensk...

Och svenska folk e likadana som alla andra i världen. Dom enda som lyssnar på band på allears och andra demositer är oftast andra band. Och om man inte recenserar nåt band så blir man inte recenserad själv. Och tycker man nåt e dåligt och skriver det så blir det en motrecension i samma klass även om det är bra musik man gör. Haha demositer börjar bli passe!

Myspace är bäst, länge leve myspace 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Och tycker man nåt e dåligt och skriver det så blir det en motrecension i samma klass även om det är bra musik man gör.

Förutom på garageband.com då. Men där börjar folk åas beefa med en.

Tycker allears verkar allmänt mossigt. Det står ju "jag också!" tryckt i pannan på dem.

Som en av pionjärerna i branchen (startade den första svenska sajten av denna typ(fast på engelska)) så insåg jag rätt tidigt att den formen av musikspridande var ganska döfött iom att det som D.I.A säger mestadels är andra musiker som lyssnar. Det skulle krävas en helt annan inriktning och en helt annan marknadsföring för att pusha det vidare. Något jag inte hade resurser till (och det var lönlöst att hitta sponsring i sverige på den tiden för en sån grej). Så jag la ner det.

Allears bör nog tänka till lite. De har inget som utmärker deras sajt. Bara en i mängden.

Med de krafterna bakom borde de kunna göra något bra av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever Allears.se som ett sätt för Sony-BMG att mjölka pengar ur Idol-vågen, men även som en avlastning för bolagets a&r-avdelning som tydligen går mot nya rekord i demomail och skivor i inkorgen.

Skicka en demo till dom så får ni garanterat svar där man ber er registrera och tanka upp på Allears istället. Utstuderat men smart. 😳

Jag hade inte gjort det... chansen att synas är mikroskopisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och tycker man nåt e dåligt och skriver det så blir det en motrecension i samma klass även om det är bra musik man gör.

Förutom på garageband.com då. Men där börjar folk åas beefa med en.

Tycker allears verkar allmänt mossigt. Det står ju "jag också!" tryckt i pannan på dem.

Som en av pionjärerna i branchen (startade den första svenska sajten av denna typ(fast på engelska)) så insåg jag rätt tidigt att den formen av musikspridande var ganska döfött iom att det som D.I.A säger mestadels är andra musiker som lyssnar. Det skulle krävas en helt annan inriktning och en helt annan marknadsföring för att pusha det vidare. Något jag inte hade resurser till (och det var lönlöst att hitta sponsring i sverige på den tiden för en sån grej). Så jag la ner det.

Allears bör nog tänka till lite. De har inget som utmärker deras sajt. Bara en i mängden.

Med de krafterna bakom borde de kunna göra något bra av det.

Det är sant. Allears kan göra detta svinstort om dom gör på rätt sätt. Hörde att dom skulle ha ett tv program varje vecka med några artister från allears. Dom som ligger högst på listan eller liknande. Fast detta är bara lösa rykten men iochmed att TV4 är med så kanske det blir sanning och då skiljer dom ut sig i mängden. Hoppas att det blir så så att andra folk än musiker lyssnar på musiken.

Musiker har i allmänhet en annan smak än ickemusiker. Allears skulle kunna bli ett idol fast med färdiga grupper och artister. Detta är va ja tror att TV4 och Sony/BMG planerar i smyg 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Garageband är det enda vettiga "topplisteconcept" jag har sett hittills, eftersom de ansträngt sig lite för att förhindra manipulation.

CDON är ett skämt, Allears har jag ännu inte tittat närmare på.

Myspace är bra på sitt sätt och verkar dessutom vara ett ställe där "vanligt folk" upptäcker musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag varit medlem på allears i en vecka ungefär, och har skapat mig en uppfattning. Jag tycker sidan har stora brister i jämförelse med MySpace. Framförallt för att allears bara består av musiker. Myspace är till största delen personer som har myspace utan att ladda upp musik. Därför kan det finnas musiker och lyssnare. På allears får man stup i kvarten gästboksinlägg där det står: "Hej, lyssna på mina låtar! Ha det bra." Ingen vill egentligen lyssna på den andra utan alla vill få flest lyssningar och hamna på listan.

Kommer att ha kvar mitt allears konto, det skadar ju inte att ha kvar det lixom. Men jag kommer inte använda mig av det speciellt mkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några korta svar på era funderingar kring AllEars...

Hej, jag satt och googlade på "allears" och fastnade i att läsa er tråd i detta forum. Reggade mig så att jag skulle kunna svara er - jag är redaktör på allears.se - så nu vet ni att ni skall vara källkritiska 🤪

Jag vill egentligen bara få fram att den sajt ni ser idag inte säger riktigt allt om vad tanken faktiskt är med AllEars. Visst, vi har redan massor med medlemmar, låtar och band, men detta skall vara ett ställe för alla musikintresserade - inte bara (som vissa av er diskuterat) för musiker. På AllEars ska alla musikfans kunna samlas och hitta något de gillar.

Än så länge finns inte så många funktioner, men (som jag har skrivit i en artikel på sajten) - det kommer en hel del nytt inom kort.

Forum är en självklarhet, likaså snabbmeddelanden, sen kommer förbättrade sökfunktioner och listor, lokal förankring och nischade genresidor, gigkalender, intervjuer med etablerade såväl som AllEarsartister, Gästredaktörer, branschinfo, anordnade gigs på klubbar runt om i landet och ja - ett TV-program.

Er skepsis mot Sony BMG och deras vilja att äga er som artister är inte befogad – tanken är att man ska kunna bli upptäckt via AllEars ja, om detta är vad man vill. Men, det innebär inte att det enbart är Sony BMG som signar artister framöver – AllEars kommer att locka hela branschen till sig.

I januari startar vi med Månadens Tyckare och Låt. Månadens Låt-vinnaren får ge ut en prioritetssingel via Sony BMG men det innebär inte att man som artist är bunden till just Sony BMG framöver – det gäller bara just den singeln.

Tyckaren kommer att få en egen redaktionell yta och annan medial uppmärksamhet utanför sajten.

AllEars är verkligen ett genomtänkt koncept men det tar lite tid innan allt är så stort som det är tänkt. Ville mest få fram detta - det är inte meningen att komma med någon form av smygreklam, men sitter man inne med svaren på det ni skrivit om här så är det svårt att inte lägga sig i 😄

Med vänliga hälsningar,

Nina

Redaktör AllEars

redaktion@allears.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, vi har redan massor med medlemmar, låtar och band, men detta skall vara ett ställe för alla musikintresserade - inte bara (som vissa av er diskuterat) för musiker. På AllEars ska alla musikfans kunna samlas och hitta något de gillar.

Hej Nina,

det är verkligen en trevlig tanke, men varför tror du att just Allears ska lyckas sälja och skapa intresse för demomusik när alla andra liknande försök misslyckats?

(Nej Myspace är ingen demosajt!),

Det är väl jättebra att ni kan få in en slant av alla hoppfulla unga därute som vill bli hörda 🙂 och att ni till skillnad från förr faktiskt har en chans att lyssna igenom åtminstone en bråkdel av alla demos, men att ännu en demobank ska kunna väcka allmänhetens intresse och vara till nytta för andra än de direkt inblandade... det tror jag inte på.

Det är knappast någon tillfällighet att CDONs satsning floppade - folk vill inte lyssna på ofärdigt material, än mindre betala för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nina,

det är verkligen en trevlig tanke, men varför tror du att just Allears ska lyckas sälja och skapa intresse för demomusik när alla andra liknande försök misslyckats?

(Nej Myspace är ingen demosajt!),

Det är väl jättebra att ni kan få in en slant av alla hoppfulla unga därute som vill bli hörda 🙂 och att ni till skillnad från förr faktiskt har en chans att lyssna igenom åtminstone en bråkdel av alla demos, men att ännu en demobank ska kunna väcka allmänhetens intresse och vara till nytta för andra än de direkt inblandade... det tror jag inte på.

Det är knappast någon tillfällighet att CDONs satsning floppade - folk vill inte lyssna på ofärdigt material, än mindre betala för det.

Finns bara en sak att tillägga: ord. Alla rätt där mannen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, vi har redan massor med medlemmar, låtar och band, men detta skall vara ett ställe för alla musikintresserade - inte bara (som vissa av er diskuterat) för musiker. På AllEars ska alla musikfans kunna samlas och hitta något de gillar.

Hej Nina,

det är verkligen en trevlig tanke, men varför tror du att just Allears ska lyckas sälja och skapa intresse för demomusik när alla andra liknande försök misslyckats?

(Nej Myspace är ingen demosajt!),

Det är väl jättebra att ni kan få in en slant av alla hoppfulla unga därute som vill bli hörda 🙂 och att ni till skillnad från förr faktiskt har en chans att lyssna igenom åtminstone en bråkdel av alla demos, men att ännu en demobank ska kunna väcka allmänhetens intresse och vara till nytta för andra än de direkt inblandade... det tror jag inte på.

Det är knappast någon tillfällighet att CDONs satsning floppade - folk vill inte lyssna på ofärdigt material, än mindre betala för det.

Ja tror ja har ett svar på denna fråga. Sony BMG samarbetar med TV4. Och få alla intresserade av nånting om man har TV4 som samarbetspartner e ju inge svårt 😎

Redigerat av D.i.a
Link to comment
Dela på andra sajter

Några korta svar på era funderingar kring AllEars...

Hej, jag satt och googlade på "allears" och fastnade i att läsa er tråd i detta forum. Reggade mig så att jag skulle kunna svara er - jag är redaktör på allears.se - så nu vet ni att ni skall vara källkritiska 😄

Jag vill egentligen bara få fram att den sajt ni ser idag inte säger riktigt allt om vad tanken faktiskt är med AllEars. Visst, vi har redan massor med medlemmar, låtar och band, men detta skall vara ett ställe för alla musikintresserade - inte bara (som vissa av er diskuterat) för musiker. På AllEars ska alla musikfans kunna samlas och hitta något de gillar.

Än så länge finns inte så många funktioner, men (som jag har skrivit i en artikel på sajten) - det kommer en hel del nytt inom kort.

Forum är en självklarhet, likaså snabbmeddelanden, sen kommer förbättrade sökfunktioner och listor, lokal förankring och nischade genresidor, gigkalender, intervjuer med etablerade såväl som AllEarsartister, Gästredaktörer, branschinfo, anordnade gigs på klubbar runt om i landet och ja - ett TV-program.

Er skepsis mot Sony BMG och deras vilja att äga er som artister är inte befogad – tanken är att man ska kunna bli upptäckt via AllEars ja, om detta är vad man vill. Men, det innebär inte att det enbart är Sony BMG som signar artister framöver – AllEars kommer att locka hela branschen till sig.

I januari startar vi med Månadens Tyckare och Låt. Månadens Låt-vinnaren får ge ut en prioritetssingel via Sony BMG men det innebär inte att man som artist är bunden till just Sony BMG framöver – det gäller bara just den singeln.

Tyckaren kommer att få en egen redaktionell yta och annan medial uppmärksamhet utanför sajten.

AllEars är verkligen ett genomtänkt koncept men det tar lite tid innan allt är så stort som det är tänkt. Ville mest få fram detta - det är inte meningen att komma med någon form av smygreklam, men sitter man inne med svaren på det ni skrivit om här så är det svårt att inte lägga sig i 😄

Med vänliga hälsningar,

Nina

Redaktör AllEars

redaktion@allears.se

Tjena.

Jag reggade mig för en månad sedan..ännu inte fått nåt mail om acceptans från er,hittade inget bättre ord.

Så jag tycker att det funkar uselt så här långt! Åtminstone för mig.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nina,

det är verkligen en trevlig tanke, men varför tror du att just Allears ska lyckas sälja och skapa intresse för demomusik när alla andra liknande försök misslyckats?

Garageband.com får väl ändå ses som relativt lyckat. Visserligen verkar det bara vara andra musiker som lyssnar, men eftersom systemet - till skillnad från Allears och Cdon - är uppbyggt för att förhindra manipulation av topplistorna, så är det verkligen de bästa låtarna som hamnar i topp. Därmed är det faktiskt intressant att använda som värdemätare. Har inte lyssnat så mycket på allears, men på cdon säger listplaceringarna i stort sett ingenting om musikens kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej igen! Julledigt och annat kom i vägen, men nu ska jag minsann svara!

Harmonica Mike:

Jag vet inte exakt vad du menar med acceptansmejl, men jag antar att du inte fått något mejl med aktiveringskod? I så fall får jag be dig testa igen och kolla i skräpinkorgen (förlåt om jag skriver dig på näsan nu).

Som svar på frågorna om AllEars och varför just vi ska lyckas när t.ex. inte CDON gjort det:

Jag tror att AllEars kommer att lyckas av flera anledningar. Dels har vi rejäla marknadsföringsmusker, ja; TV4 och Sony BMG är två framgångsrika aktörer med en stark vilja att lyckas på web 2.0-arenan och just musik är ett oerhört intressant och kreativt område.

Men, det är även så att AllEars kommer att vara ett mycket omfattande community med funktioner som funkar bra på andra communities i kombination med nya funktioner och möjligheten att bli upptäckt av själva branschen. En kombination av detta slag, så som tanken är med AllEars och som ni själva kommer att kunna se så fort vi kommit längre med vår utveckling, är grymt konkurrenskraftig. Så ser jag det, för att fatta mig kort.

Hoppas ni alla haft en skön jul!

Mvh Nina

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nina, jag tar tillfället i akt och ställer en fråga.

Vip-medlemar ska få låtar som dom skickar in för recension bedömda inom en månad, om jag förstått det hela rätt. Min har legat i kö betydligt längre än så, vad har jag missuppfattat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nina, jag tar tillfället i akt och ställer en fråga.

Vip-medlemar ska få låtar som dom skickar in för recension bedömda inom en månad, om jag förstått det hela rätt. Min har legat i kö betydligt längre än så, vad har jag missuppfattat?

Hej Fidden,

Jo jag vet - det är meningen att man ska få en recension per 30 dagar, men belastningen och det faktum att vi behövt renovera sajten en del tekniskt sett har fördröjt arbetet så vi ligger efter. Det är dock så att vi snart får två nya A&R's som skall jobba med recenserandet så vi kommer snart att vara ikapp igen.

Hur detta skall kompenseras och så vidare för dem som inte hunnit få sin recension innan deras VIP går ut kan jag inte svara på i detta nu, men alltihop är på G och vi är inte ute efter att lura någon på sin Proffsrecension.

Hoppas detta svar är dig till belåtelse! Om du dessutom mejlat mig på redaktionsmejlen eller kanske skickat ett mejl till vår helpdesk så kommer du att få samma besked där 😕

Mvh Nina

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nina, jag tar tillfället i akt och ställer en fråga.

Vip-medlemar ska få låtar som dom skickar in för recension bedömda inom en månad, om jag förstått det hela rätt. Min har legat i kö betydligt längre än så, vad har jag missuppfattat?

Hej Fidden,

Jo jag vet - det är meningen att man ska få en recension per 30 dagar, men belastningen och det faktum att vi behövt renovera sajten en del tekniskt sett har fördröjt arbetet så vi ligger efter. Det är dock så att vi snart får två nya A&R's som skall jobba med recenserandet så vi kommer snart att vara ikapp igen.

Hur detta skall kompenseras och så vidare för dem som inte hunnit få sin recension innan deras VIP går ut kan jag inte svara på i detta nu, men alltihop är på G och vi är inte ute efter att lura någon på sin Proffsrecension.

Hoppas detta svar är dig till belåtelse! Om du dessutom mejlat mig på redaktionsmejlen eller kanske skickat ett mejl till vår helpdesk så kommer du att få samma besked där 🙁

Mvh Nina

jo, men då hade inte dom andra fått veta 😕

Tack för svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen! Julledigt och annat kom i vägen, men nu ska jag minsann svara!

Harmonica Mike:

Jag vet inte exakt vad du menar med acceptansmejl, men jag antar att du inte fått något mejl med aktiveringskod? I så fall får jag be dig testa igen och kolla i skräpinkorgen (förlåt om jag skriver dig på näsan nu).

Som svar på frågorna om AllEars och varför just vi ska lyckas när t.ex. inte CDON gjort det:

Jag tror att AllEars kommer att lyckas av flera anledningar. Dels har vi rejäla marknadsföringsmusker, ja; TV4 och Sony BMG är två framgångsrika aktörer med en stark vilja att lyckas på web 2.0-arenan och just musik är ett oerhört intressant och kreativt område.

Men, det är även så att AllEars kommer att vara ett mycket omfattande community med funktioner som funkar bra på andra communities i kombination med nya funktioner och möjligheten att bli upptäckt av själva branschen. En kombination av detta slag, så som tanken är med AllEars och som ni själva kommer att kunna se så fort vi kommit längre med vår utveckling, är grymt konkurrenskraftig. Så ser jag det, för att fatta mig kort.

Hoppas ni alla haft en skön jul!

Mvh Nina

Hej.

Kul att du såg mitt nödrop.Aktiveringsmail yes..Jag har kollat skräp korgen varje dag sedan jag reggade mig. Inget svar än..Om jag reggar mig igen kan jag använda mitt alias "Harmonica mike" då ? Det blir väl inte så att det är upptaget..?

Du kan ju pm:a mig om du har svaret som hjälper mig vidare..Annars så vet jag inte vad jag ska göra. Jag har skrivit till er/dig på redaktionen,men inte fått nåt svar än - väntar med spänning 😳

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Ja, jag ska starta ett VIP konto på allears. se då jag har vänner i örebro var den ena blivit signad av sony bmg och den andra fått singel deal. Jag undrar hur det funkar där, på allears alltså. Hur sprider man ordet? Kan man länka till polare som inte är medlemmar på allears så dom kan rösta eller är det bara inom allears man kan göra reklam, och hur gör man det bäst? Jag frågar sånna här frågor eftersom VIP konto har en månads kostnad och jag vill veta innan hur jag ska gå till väga så jag inte sumpar massa cash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får helt enkelt vara online 24/7 och recensera andras låtar och säga typ "reca. min låt".

Klart, du kan länka till vem du vill och var du vill, men de måste regga sig för att recensera dina låtar.

Vem vet, det kanske är du som är SonyBMG:s nästa stora grej. Lycka till. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in och läs ww.allears.se

Om sanningen ska fram är jag väll inte helt på det klara heller. Enligt vissa verkar det som en ypperlig chans för demo artister att göra sig hörda, b.la Daniel Breitholtz hänger där i krokarna. Enligt andra är det bara slöseri med tid, inte vettja, ska nog iallafall ladda upp någon låt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket ryggdunk på det stället. Skriv bra om min låt så skriver jag bra om din. En del skriver mycket recensioner som inte innehåller något för att hamna högt upp på listor. Finns även de med dubbla konton som bara lovordar sina egna låtar. Recensionerna man får från "proffs-tyckarna" säger väldigt lite och går sällan att använda till något specifikt. Om man är utförlig och ställer rätt frågor tycker jag man får bättre och mer utvecklande låtkritik här. Om man inte är ute efter kritik utan kontrakt så kanske allears är ett steg på vägen, men tro inte att det bra är att lägga upp en låt och sen är det klart. Oavsett i vilket forum (nu menar jag inte bara internetforum) man presenterar sin musik måste man arbeta för det och vara aktiv. Att lägga upp nån låt och bara vänta kan du lika gärna göra på det webutrymme som din internetleverantör ger dig, på en hemsida som ingen någonsin kommer att titta på.

Kontentan är. Var aktiv.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ahr mycket dålig erfarenhet från Allears.se, faktiskt helkass erfarenhet om jag ska vara ärlig. Har varit vip medlem där i en månad, inget fancy så.. har väntat på m,in proffsrecension i 5 månader nu 😛...

För övrig var bara min gästbok spammad med frasen "Recensera min nya låt" av olika personer som bara flöt förbi och helt sket i min musik.

//Nexustwins - mgm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...
Själv tycker jag det suger...

Verkar hypat till förbannelse...

Tyvärr måste jag nog hålla med dig. Men framförallt för att recensionssystemet suger. Som det är nu recenserar ju folk oftast bara om man först recenserat deras musik. Om man då sätter ett högt betyg (vilket alla gör, jag menar 9-10 till låtar som i ärlighetens namn är värda 1-2 som bäst) så får man ett högt betyg tillbaka, och tvärtom.

Jag tänkte ge det en chans nu, imo att jag släppt en skiva. Men ska parallellt testa songbox. Annars tror ja fortfarande mest på myspace och att man addar massa vänner där, även om det inte heller är optimalt på något sätt...

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har redan snackats om Allears här.

Men jag håller med det suger, man måste fjäska för andra för att få uppmärksamhet, (men så är det med det mesta i livet).

Det är ingen som bryr sig om andras musik, alla recenserar bara för att själva bli recencerade, recencerar man så syns man. Så om man orkar fjäska/smörja så kan det vara bra.

Håller med, Myspace är fortfarande det bästa att promota sig, men det är viktigt att man addar rätt folk, dålig promotion är om man addar någon som lyssnar på tex. folk, dansband och så spelar man själv rock eller något helt annat, då är det bara bort kastad tid.

Bättre att ha 100 vänner som gillar din musik än 1000 som inte bryr sig ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det suger...

Verkar hypat till förbannelse...

Tyvärr måste jag nog hålla med dig. Men framförallt för att recensionssystemet suger. Som det är nu recenserar ju folk oftast bara om man först recenserat deras musik. Om man då sätter ett högt betyg (vilket alla gör, jag menar 9-10 till låtar som i ärlighetens namn är värda 1-2 som bäst) så får man ett högt betyg tillbaka, och tvärtom.

Jag tänkte ge det en chans nu, imo att jag släppt en skiva. Men ska parallellt testa songbox. Annars tror ja fortfarande mest på myspace och att man addar massa vänner där, även om det inte heller är optimalt på något sätt...

/Jon

Hejsan!

Jag har varit med från starten och kan erkänna att du har alldeles rätt.

Hälsningar Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...