Jump to content
Annons

Dämpning


magnus290

Recommended Posts

Tjenare!

Det har ju varit mycket snack här angående dämpning o akustik o våra hemkontrollrum! Jag har provat lite med gott resultat för en billig peng så tänkte dela med mig lite av vad jag kommit fram till.

Det jag har gjort var

1. köpte färdigsydda gardiner från ikea med stänger o allt för ca 600 kr ( det tjockaste tyget de hade ) o fick därigenom bort alla högre reflexer. blev fyra längder tyg på sammanlagt 18 m2 som jag hände upp o det är dessutom betydligt mycket snyggare än dessa evigt omtalade äggkartonger.

2. Köpte formpressad rörisolering o byggde 2 st 120 cm höga tubetraps för att tämja basen de är 22cm invändigt o 32 utvändigt, klädde dom med tyg o sen bara mdf skivor i bägge ändar. Kostnad ca 800 kr.

Resultatet blev ett klart dämpat rum med även kontroll i basen. Skulle behöva komplettera med nån dämpning i 120 Hz området då jag har en svag peak. Tänkte prova att bygga ett par helmholtz paneler som verkar enkla... sen behövs det kompletteras med en liten subbas så man får med hela registret i botten. Men det verkar som att man med enkla medel kan stävja även lyssning i ett litet rum... Har bara en klädkammare som studio hemma... 2,7m*1,65m så det är ju som att sitta i värdens största hörlur...*s*....men nu låter det riktigt bra... utrusning då...

dator p4 2,6

cubase sx2

3st uad kort

yamaha stereo förstärkare

Tanoy reveal passiva

tja det var väl allt liksom...

Har ni andra fler erfarenheter dela ´gärna med er... men vi hänger inte ägg på väggarna.. eller hur....*s*

Ha det Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

jag håller faktiskt på med precis samma sak. Jag åkte till bauhaus och fyndade lite material. Jag hittade bland annat sjuhelsickes mycket heltäckningsmatta för en hundring som jag nu klär vinklade mdfskivor i bland annat. Men, det jag blev lite nyfiken på konstruktionen av dina tubetraps. Kan du förklarar lite närmare?

Redigerat av Loud
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenixen killar... kul att fler gör försök med billiga material...

Tube traps är isolering av rör...mina är 120cm långa samt 22 cm invändigt o 32 cm utvändigt.. de är klädda med nån typ av folie.... man tätar ändarna med ex vis mdf så de blir helt luft täta sen har jag klätt dom med tyg ... man klär av halva omkretsen med folien så de reflekterar diskanten utåt från hörnet o sen inifrån hörnet så suger den upp bas... sök på tube traps på nån söksida så borde ni hitta länken.... diy audio.com eller nåt sånt.... sen har även JAM en bra länk på sin hemsida... gå in på mickar mm o sen vid deras molton backdrop så finns det länkar till en annan bra sida om dämpning....helmholzt resonatorer mm.... lycka till

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska ny på forumet, så jag vet inte om ni diskuterat det förut, men en sak man kan göra för att få bättre ljud i ett dåligt rum är att använda någon form av rumskorrigering. Jag kör själv en med en liten budgetvariant av det hela: Behringer Ultra Curve Pro 8024. Man kopplar en mätmikronfon till den och mäter av rummets egenskaper, sedan får men en eq-kurva som kompenserar för detta. Sedan kopplar man in behringern innan slutsteget. Det finns både analog ingång, och digital om man vill plocka direkt från sin cd-spelare.

Kanske inte världens bästa pryl, men tillräckligt för att göra viss förbättring i en dåligt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något hardcore med 3 UADs 🙂

jag tänkte beställa typ 2, jag har hittat dem för 2600. 🙂

VA?? När? Var? Hur? 😉

Via en musikaffär i USA som jag köpte min gitarr av förra sommaren. de är döbra. UA har jag tagit över produktionen vilket leder till att priserna droppas. Även här faktiskt, men alla mellanhänder hålla priserna uppe på typ 6000 eller vad det är här nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Via en musikaffär i USA som jag köpte min gitarr av förra sommaren. de är döbra. UA har jag tagit över produktionen vilket leder till att priserna droppas. Även här faktiskt, men alla mellanhänder hålla priserna uppe på typ 6000 eller vad det är här nu.

Vilken? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej musicgene. Himla snygg lösning.

Ett litet experiment vore kul. Kan du prova och göra tvärtom och berätta om det blev annorlunda. Alltså ställ dig själv i hörnet där miken är, och sjung utåt. Min tro är att det blir bättre så.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

trombonisten: jag har läst att det är så som du säger man skall ha det men det känns onaturligt. Kan iofs tänka mig att man dämpar allt ljud från där man står i riktning mot miken, men jag tycker det borde komma dumreflexer från lite överalltifrån. Skall dock ta och testa det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet bildexempel på det som trombonisten tar upp. Det är bara en enkel skiss, men visar lite på hur det fungerar om den mick är av njurkaraktär.

damp.gif

Ok, propotionerna är inte det bästa och sånt, men jag tycker att det är så viktigt med dämpning och grundljud så jag tänkte att den kunde passa här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...