Jump to content
Annons

Distributionsdeal, hur funkar det?


Stormfågel

Recommended Posts

Shoo!

Jag börjar så smått tröttna på att ligga på ett bolag & har då börjat fundera på att ge ut musiken själv. Jag tror jag har koll på grejer som att ”starta bolag” & ”pressa skivor” men absolut ingen koll what so ever på hur en distributionsdeal brukar se ut.

Jag ska/har kontaktat adekvata distributionsbolag men i väntan på deras svar så tänkte jag höra med er. Tar de en engångssumma för x-antal skivor eller tar de procent på antalet sålda skivor eller…ja, hur fan funkar det helt enkelt??

Tackar på förhand!

/Andreas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett bra distributionsbolag för fysiska skivor tar inte mer än 10-20%

Ett bra digitalt distributionsbolag tar inte mer än 5-10%

Ett bra distributionsbolag e kopplat till grammotex

Vårt distributionsbolag som vi använder oss av ska lägga ner för att dom inte tjänar några pengar på distribution. Så vi måste leta nytt. Ska vi leta tilsammans?

/Andreas

Redigerat av D.i.a
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar så mycket!

trodde nog att de skulle vara dyrare...

ingen dum idé! jag har mailat runt en del men som vanligt tar ju folk en evighet på sig att svara på ett simpelt mail. tyvärr så är min musik väldigt smal så antalet distributionsbolag är väldigt begränsat. :/

/Andreas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Exakt det här har jag också fudnerat lite kring dom senaste veckorna...

Det här med att starta ett "skivbolag" och låta trycka upp ett antal skivor är ju inget konstigt egentligen.. Men sen då..?

Är det helt enkelt "tillbaks till 0" och försöka skicka runt skivan till så många man kan, fast i egenskap av bolaget istället för band/privatperson?

Man betalar alltså aldrig nåt till distributören utan får ett avdrag i utbetalningen för distributörens arvode?

Vad kan man för övrigt begära av en bra distributör? Är det på deras ansvar att marknadsföra skivan? Vad kan man ställa för krav på dom?

Som jag har förstått det finns det en del distributörer som inriktar sig på ett land, och en del som inriktar sig på flera... Man bör alltså ha flera olika distributörer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Naja.. det pendlar ganska rejält, om du inte har ett namn får du nog räkna med att dom kommer föreslå 40% eller även till och med 50% i vissa fall.
Ett bra digitalt distributionsbolag tar inte mer än 5-10%

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Naja.. det pendlar ganska rejält, om du inte har ett namn får du nog räkna med att dom kommer föreslå 40% eller även till och med 50% i vissa fall.
Ett bra digitalt distributionsbolag tar inte mer än 5-10%

😉

Jag men det är ju olika på hur man ser vad som är bra..

är bra digital shop en shop som ger dig 5% och ger dig 10 downloads år?

eller är en bra digital shop en shop som ger dig 35% och ger dig 1000 downloads per år?

viktiga detaljer

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Det var en artikel i Studio för ungefär ett år sedan el nåt sånt, som handlade om att få sin musik på iTunes.

Annars tycker jag att www.klicktrack.com är en bra site för försäljning av digital musik, har dock ingen koll på vilka avtal de har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ganska många olika alternativ.

tunecore.com är ganska populära för att få ut sin musik på de digitala affärerna, både för band och bolag.

Vårt bolag säljer nu via klicktrack, men har nyss skrivit avtal med IRIS för att även komma ut på iTunes och en massa andra nätbutiker.

Klicktrack tar mer än 10%, men jag kommer faktiskt inte ihåg precis vilka siffror det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...