Jump to content
Annons

mikrofon?


rosesarered

Recommended Posts

Skulle behöva lite tips och ideer för en prisvärd och bra mikrofon.

Ska användas i hemmet för att sjunga in olika tester och därmed kunna öva rösten på lite olika sätt.

Vad ligger priserna på och vad ska man titta efter?

Jag behöver verkligen inte det dyraste utan snarare tvärtom men vill ändå att mikrofonen tar in bra ljud och får rösten att låta samma som man sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Studio Projects B1 är nog ett bra val. Kostar en tusenlapp och ger mycket bra ljud för att vara den prisklassen. Den kräver iofs fantommatning på 48V men det kan man få genom en preamp såsom Behringers (kommer inte ihåg vad den heter).

Link to comment
Dela på andra sajter

B1 skriver jag också under på - men eftersom Dexter tycker att NT-1000 låter bättre, så hade det varit intressant att få med den i någon kommande omgång testinspelningar.... Finns det någon som har möjlighet att låna ut en sådan till mig under en veckas tid, så skulle jag vara tacksam. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en begagnad Röde NT-1000 i stället för en Studio Projects B1. Den låter betydligt bättre och brukar kosta mellan 1000 och 1500 kr på andrahandsmarknaden.

/Dex.

jag håller med dexter till en viss del.. köp beggat.. men inte nödvändigtvis en röde...

kolla runt vad som erbjuds i din prisklass o återkom senare för tips o råd.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något som är bra under 1000:- ?

Det finns några alternativ som jag ser det.. Vet inte hur mycket du vet om mikrofoner men.

B1 som visst låter mycket bra för priset är en studiomik (kostar i sig under 1000:- meen). Den kräver en speciell hållare samt fantomatning som nån så, sen behöver man oftast ett puffskydd till den också (om inte för puffar så för att skydda micen från spott och elände) . Ingen mic man håller i handen alltså.. Kan se ut så här ungefär:

superlux-microphone.jpg

Totalt med alla prylar (micen,puffskyddet, stativet, phantomatningen/(preamp) ) så kan det nog lätt skjuta iväg över 2500:- även om det är en av de billigaste på marknaden.

Och andra sidan.. Vill du ha en handhållen mic som kan kopplas t.ex till datorns ljudkort direkt (rekomederas egentligen inte) så finns det hyfsade dynamiska mickrofoner också.. T.ec JJlabs Vocal 1 (låter bättre än Hobbex micar i alla fall) kostar cisrkus 500:- och ser ut sär här:

jjlabsvocal1sm.jpg

Eller för att få ännu krispigare ljud.. Kanske en JJlabs C5000 Condenser mic.. Som inte kräver fantommatning utan drivs med ett vanligt 1,5 volts batteri.. Kostar ca 900:- och ser ut så här:

jjlabsC5000nysm.jpg

Hoppas nåt av detta kan passa 😛

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är ADK A51e. Man kommer ruggigt långt på en så pass billig och bra mikrofon. Den går att använda till allt (well, kanske inte så lämplig på bas och kagge, men funkar) och kostar endast 995:- på Holmerup eller Musikbörsen!

Jag spelade in en hel demo med enbart den mikrofonen en gång i tiden. Sång, körer, piano, bas, trummor, stråk och blås. Klicka här för att höra vad man kan gör med micken: http://www.eskjudivine.com/02%20outshine.mp3

Som puffskydd använde jag min pappas tennisrack som jag tejpade min mammas gamla scarf på. Funkade utmärkt. Såg kanske inte så snyggt ut att stå och sjunga med den i handen, men vem bryr sig när det låter bra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...