Jump to content
Annons

Gitarrmikrofon


majan (oregistrerad)

Recommended Posts

majan (oregistrerad)

Hej

Skall spela in stålsträngad gitarr i datorn. Gitarren har inbyggd mick men när jag "linar" in den upplever jag ljudet som ganska grötigt och det låter till och med bättre att spela in det med vanlig mick.

Nu till frågan. Finns det spec gitarrmikrofoner till rimliga priser du ljudet blir med klangit än grötigt. Micen skall inte vara något man sätter in i gitarren alltså utan något externt....

tack på förhand // jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ett par Röde NT5 ger fint ljud (småmembransmikrofoner), speciellt om du vill ha gitarren i en mix med en massa andra instrument. Stormembran tar upp mycket mer bas och mid och lämpar sig bättre när gitarren ska ha en mer framträdande roll tycker jag.

beror ju också på hur man placerar micken!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skall spela in stålsträngad gitarr i datorn. Gitarren har inbyggd mick men när jag "linar" in den upplever jag ljudet som ganska grötigt och det låter till och med bättre att spela in det med vanlig mick.

Nu till frågan. Finns det spec gitarrmikrofoner till rimliga priser du ljudet blir med klangit än grötigt. Micen skall inte vara något man sätter in i gitarren alltså utan något externt....

tack på förhand // jocke

Helt rätt uppfattat det låter alltid bättre med vanlig mick. Detta är vanligt förekommande att folk tror att det skall bli bra ljud ur ett inbyggt micksystem i gitarrer. Det finns dom som låter bättre än andra men ingen låter lika bra som en uppmickad gitarr utifrån.

Tycker du skall köpa dig en kondensatormick om du inte har en redan och micka med.

En bra utgångspunkt är att rikta micken mot 12:e band.

För det är samma sak där, folk vill gärna tro att man skall rikta micken mot ljudhålet.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ur mixsynvinkel: banda in båda, koplla ihop dem så att du skär bort bas från ena, och vice versa på den andra. Kan leda till intressanta effekter och mixmöjligheter. BEsväret att ta med linesignlaen är ju minimal, och man kan alltid skippa den om det inte vill sig att bli bra med två signaler. Man kan få bra och breda stereobilder med två olika signaler också, istället för att artificiellt framställa en bred stereogitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gitarrinspelningar på min testsite är gjorda med micen rktad mot 12:e bandet, så där kan du kanske kolla lite på vilka modeller som kan vara intressanta.

Många gillar exempelvis Oktava MK012 på akustisk gitarr... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha myket för pengarna köp en Audio Line CM3. Otroligt lättarbetad mikrofon som låter väldigt bra!

Instämmer till fullo! Gör mycket stereoinspelningar på ackustisk gitarr med dem, det låter oförskämt bra, tycker jag! Beror ju gitarren såklart, men mickarna levererar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in aukustisk stålsträngad gitarr så brukar jag använda 2 mickar. En mic nedanför ljudhålet riktad lite snett neråt (30 graders vinkel neråt) ca 30~50 cm i från.. Denna mic gör att jag får mer botten och rum i ljudet. T.ex duger en ADK51. en Studio Projects B1 eller liknande..

Sen brukar jag ha en Line audio CM2 mer upp mot halsen vinklad lite snett upp mot halsen vid 12 bandet... Naturligtvis får man justera avstånd, placering och vinkel efter hur det låter, man får också tänka på eventuella fasfel, men sånt hör man ju.. Detta duger för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in aukustisk stålsträngad gitarr så brukar jag använda 2 mickar. En mic nedanför ljudhålet riktad lite snett neråt (30 graders vinkel neråt) ca 30~50 cm i från.. Denna mic gör att jag får mer botten och rum i ljudet. T.ex duger en ADK51. en Studio Projects B1 eller liknande..

Sen brukar jag ha en Line audio CM2 mer upp mot halsen vinklad lite snett upp mot halsen vid 12 bandet... Naturligtvis får man justera avstånd, placering och vinkel efter hur det låter, man får också tänka på eventuella fasfel, men sånt hör man ju.. Detta duger för mig.

Cool. Senast jag mickade ackgura gjorde jag precis likadant som dig. Använde B1 därnere och CM3 vid 12:e 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde för en vecka sen en Golden Age Project R2 på akustisk gitarr, och den lät oväntat bra faktiskt. Mjukt och trevligt lät det. Tänkte själv köpa en till studion som ett komplement till vår Soundelux U195. Den kostar ju inte allt för mycket heller (runt 1500.-). Mer info

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Är Rödes NT3 också shysst rent mickmässigt förutom alla kringgående faktorer som uppmickning placering OSV...?

NT3 kom faktiskt med i senaste omgången testinspelningar på min testsite, så du kan lyssna på hur den låter tillsammans med en Martin-gitarr... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...