Jump to content
Annons

om man har ad och preamp


jockoma

Recommended Posts

Annons
du måste ju in i datorn på nåt sätt, så du måste dessvärre passera ljudkort/drivrutiner.

RME hdsp9652 har ruggigt stadiga rutiner. 

det handlar ju inte BARA om AD/DA, du ska ju kunna spela in i datorn utan latency också. det är där RME korten kommer in.

eller motu, eller digidesign eller m-audio eller vad som helst.. 😆

kör motu, RME eller digidesign!!

edit: jag missade rme.. 😛

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se att det är fler som inte sover om nätterna 😆

Grejen är att jag har ett Maudio 410... Frågan är vad jag skulle vinna på att köpa något dyrare??

Jocke

Jag kör mac g5 och är iofs inte så nöjd med hur kortet funkar efter att ha sett hur mycket bättre det funkar på pc 😛

Redigerat av jockoma
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att se att det är fler som inte sover om nätterna 😆

Grejen är att jag har ett Maudio 410... Frågan är vad jag skulle vinna på att köpa något dyrare??

Jocke

Jag kör mac g5 och är iofs inte så nöjd med hur kortet funkar efter att ha sett hur mycket bättre det funkar på pc 🙂

om du känner ngn i närheten som har ett dyrare kort.. låna hem o pröva det. fw 410 är ingen häjdare.. 😉

känns nästan som slöseri o ha ett 410 me sån fin omvandlare som du har.. 😛

med mac G5 är pro tools eller logic givet.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

kör logic... Men vad skulle jag vinna förutom möjligtvis lägre latency på lyssningen? Blir det någon ljudmässig vinst?

ok. 🙂

jo sannerligen visst att din ad7da omvandlare gör om signalen från ljud till ettor o nollor.. men du behöver ett ljudkort som klarar av att lägga alla ettor o nollor på exakt rätt ställe..

tycker du att du har för hög latency kan du höja buffertstorleken och därmed latencyn..

funkar det inte kanske du kan fundera på ett nytt ljudkort!

eftersom du har en bra ad/da-omv. tycker jag att du ska skaffa (om du ska skaffa nya grejjer!) ett RME, MOTU eller digidesign, som jag tidigare nämnde!!

Link to comment
Dela på andra sajter

När du är på den nivån med omvandlare, så ska du inte heller snåla på ljudkortet. Själva ljudet kommer nog inte att påverkas något nämnvärt - men om drivrutinerna eller ljudkortets egen klocka inte är helt stabil, så tappar du förstås en del av meningen med en bättre omvandlare och preamp. På den nivån handlar det ju som bekant om stora prisskillnader och samtidigt förhållandevis små skillnader i ljudkvalitet - som naturligtvis också blir tydligare med bättre lyssning... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs har ju apogeen klocka som man kan köra som master... men jag hör vad du säger. Den svagaste länken i denna kedja blir ju så klart ljudkortet så det får väl bli en uppdatering...

Vilket kort rekomenderar du?

Vad är skillnaden mellan de två modellerna hdsp-korten?

ska man köra klockan i apogeen eller i kortet?

frågot frågor 😉

jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom HDSP9632 saknar Wordclock om man inte lägger till ett expansionskort, så är det kanske inte så mycket att välja på... 😉

Visserligen fungerar det troligen utmärkt även utan Wordclock - åtminstone om man får döma av mina egna experiment...), men om det inte skulle fungera, så måste du skaffa expansionskortet också - och då är det förstås både enklare och billigare att ha rubbet från början i HDSP9652. Fler ADAT I/O än du behöver nu, men man vet ju inte om du vill lägga till fler kanaler senare - och då är det bara att komplettera med en eller ett par 8-kanaliga A/D-D/A som matchar kraven och plånboken... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...