Jump to content
Annons

Vilken Software synth kör ni basgång med?


Cleff (oregistrerad)

Recommended Posts

Cleff (oregistrerad)

Tja!

Tänkte bara fråga mig runt lite vad ni använder för att göra basgångar med i genrerna trance, hardstyle, hands up, eurodance.

Jag kör lite V-Station, Pro-53 och ibland även Vanguard. Antingen är det jag som är kass på att få till de ljud jag vill ha eller så finns det någon bättre software synth där ute för detta ändamål. Samples vet jag inte om jag gillar eftersom man inte kan köra så många olika noter i basgången för då låter ljudet antingen för kort (hög ton) eller för långt (låg ton).

Mvh Cleff

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Samples vet jag inte om jag gillar eftersom man inte kan köra så många olika noter i basgången för då låter ljudet antingen för kort (hög ton) eller för långt (låg ton).

Låter som att du inte har några vidare bra samplingar isåfall? 😄

Jag kör i vad som helst som finns till hand som jag vet kan göra ett sånt ljud som jag vill ha. Oftast subtraktiv syntes eftersom jag har bäst kontroll över det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Tänkte bara fråga mig runt lite vad ni använder för att göra basgångar med i genrerna trance, hardstyle, hands up, eurodance.

Jag kör lite V-Station, Pro-53 och ibland även Vanguard. Antingen är det jag som är kass på att få till de ljud jag vill ha eller så finns det någon bättre software synth där ute för detta ändamål. Samples vet jag inte om jag gillar eftersom man inte kan köra så många olika noter i basgången för då låter ljudet antingen för kort (hög ton) eller för långt (låg ton).

Mvh Cleff

Du kan ju testa Albino 3 eller Oddity.

Du kan ju gå in på djupet i subtraktiv syntes och lära dig mer om ämnet om du inte tycker att du kan skapa de ljud du vill. Du kan ju vidare påverka ljudet efter genom att eq:a och komprimera eller limitera 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)

Dåliga samples har jag nog inte...rätt dyra i alla fall. Kan det ha att göra med att dem är i wav-format eftersom man måste hålla sig inom en halv oktav för att undvika att det låter skit?

Jo man bör väl läsa på lite hehe...Albino 3 provade jag demo av, men tyvärr fungerade det inte... :/. Tack för tipset i alla fall, då är det bara att läsa på lite då.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dina samples spelar dem någon form av slinga eller är det bara en ton?

Låter som om det är slingor som spelas så som du beskriver problemet.

Är det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sabbar väl tråden då jag säger att jag brukade (har inte kvar den numera) köra med en Korg Monopoly med en kenton MIDI-interface.. analogt alltså.. Med brus och allt.. Var hur fett som helst med 4 oscillatorer i unison.. 😆

Meen.. Kör du med mjukvausynt.. t.ex Reason så finns den att ladda hem här http://www.reasonbanks.com/refill_AMonster.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör oftast med Scarbee J-Slap n' Fingered. Om jag ska ha syntbas, så letar jag upp något lämpligt i Sampletank2, Hypersonic eller kanske Vapor eller Pro53. Händer ibland att jag tar något från Hardcore Bass också...

EDIT:

Ojsan! Missade tydligen att läsa vilken genre det gällde. Vissa av mina förslag är kanske inte så relevanta i och med det, eftersom jag håller mig till helt andra genre... 😄

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara fråga mig runt lite vad ni använder för att göra basgångar med i genrerna trance, hardstyle, hands up, eurodance.

PENTAGON 1 - Helt fenomenal, använder den som bas-synt i 70% av mina verk!

Kika där --> http://www.cakewalk.com/Products/Pentagon/default.asp

En annan synt jag fastnat för när jag ska göra basar är RAPTURE!

Kika där --> http://www.cakewalk.com/Products/Rapture/default.asp

Du kan höra RAPTURE som bas i mitt senaste verk! Lite analog känsla! 😉

Lyssna där --> http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...berWookie_3.mp3

Hoppas att Du finner vad Du söker! 😄

Peace Out...

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)
Dina samples spelar dem någon form av slinga eller är det bara en ton?

Låter som om det är slingor som spelas så som du beskriver problemet.

Är det så?

Bara en ton...ju högre ton man spelar desto kortare ljud blir det. Ju lägre ton man spelar desto längre ljud blir det. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåliga samples har jag nog inte...rätt dyra i alla fall.
Nu tror jag att vi måste reda ut "dålig sampling" eftersom det kan tolkas som att själva ljudet skulle låta dåligt.

Jag tror att dina samplingar låter jättebra och precis rätt sound, men att själva samplandet har gjort på ett sämre sätt. Därför är det "dålig sampling"

Det har inget med wav-format att göra. Antingen borde samplingsplattan haft längre samplingar med looppunkter, alternativt multisamplingar av basljudet dvs. flera samplingar av olika toner med samma ljud.

Har du ett ljudredigeringsprogram, så testa att sätta looppunkter i samplingen själv. Då "dör" inte ljudet när du spelar runt på höga toner.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)
Dåliga samples har jag nog inte...rätt dyra i alla fall.
Nu tror jag att vi måste reda ut "dålig sampling" eftersom det kan tolkas som att själva ljudet skulle låta dåligt.

Jag tror att dina samplingar låter jättebra och precis rätt sound, men att själva samplandet har gjort på ett sämre sätt. Därför är det "dålig sampling"

Det har inget med wav-format att göra. Antingen borde samplingsplattan haft längre samplingar med looppunkter, alternativt multisamplingar av basljudet dvs. flera samplingar av olika toner med samma ljud.

Har du ett ljudredigeringsprogram, så testa att sätta looppunkter i samplingen själv. Då "dör" inte ljudet när du spelar runt på höga toner.

Aha...jo jag har Wavelab, men vetefan om jag skulle lyckas sätta looppunkter i samplingen. Tack i alla fall, får söka lite info på nätet och höra mig för.

Redigerat av Cleff
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...