Jump to content
Annons

Audio Technica


Elof (oregistrerad)

Recommended Posts

Elof (oregistrerad)

Jag kan inte hitta ett skvatt om återförsäljare på audio techicas hemsida och blir lite irriterad, kanske är jag dålig på att söka...

Är det någon som känner till vilka som är återförsäljare i sverige eller några butiker som tar in audiotechnica?

Jag är väldigt sugen på att pröva ett par AT4050...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej - några Audio-Technica har jag tyvärr inte med bland mina tester, men det är i alla fall http://www.emnordic.se som är distributör i Sverige, så jag får kanske ta och höra med dem om att låna några modeller... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Nej - några Audio-Technica har jag tyvärr inte med bland mina tester, men det är i alla fall http://www.emnordic.se som är distributör i Sverige, så jag får kanske ta och höra med dem om att låna några modeller... 😉

Det vore jättekul, jag har hört bara lovord om AT4050 och även andra mickar. 😛

Tack för länken!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
SingSing (oregistrerad)
Nej - några Audio-Technica har jag tyvärr inte med bland mina tester, men det är i alla fall http://www.emnordic.se som är distributör i Sverige, så jag får kanske ta och höra med dem om att låna några modeller... 😉

Det vore jättekul, jag har hört bara lovord om AT4050 och även andra mickar. 😉

Tack för länken!

Jag har 4033, 4047 och 4060 och tycker att de håller en väldigt hög klass. Jag skulle vilja säga att AT är klart underskattade idag. Mången kinamic försöker emulera de klassiska mikrofonerna men misslyckas kapitalt. AT däremot försöker inte twista ljudet utan levererar rent välljud utan den starkaste kryddningen så att säga. I deras 40-serie finns lite olika smaker representerade och varje modell har sin touch.

Det finns ljudtester på AT's hemsida där de spelat in precis som Claes gjort...tjejsång, killsång och ackegura. Har inte länken, men du borde kunna hitta dem med lite sökning.

Vad gäller 4050 så har jag ingen erfarenhet från den, men såvitt jag vet har den flera patterns, korrekt? Om du känner med dig att cardioid är det du kommer använda mest så skulle jag tipsa dig om att kolla in 4060 istället. Den har ett något rundare och varmare ljud. Den kostar iofs en del mer, men begagnatpriserna är generellt bra.

Lycka till!

😱

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Nej - några Audio-Technica har jag tyvärr inte med bland mina tester, men det är i alla fall http://www.emnordic.se som är distributör i Sverige, så jag får kanske ta och höra med dem om att låna några modeller... 😉

Det vore jättekul, jag har hört bara lovord om AT4050 och även andra mickar. 😉

Tack för länken!

Jag har 4033, 4047 och 4060 och tycker att de håller en väldigt hög klass. Jag skulle vilja säga att AT är klart underskattade idag. Mången kinamic försöker emulera de klassiska mikrofonerna men misslyckas kapitalt. AT däremot försöker inte twista ljudet utan levererar rent välljud utan den starkaste kryddningen så att säga. I deras 40-serie finns lite olika smaker representerade och varje modell har sin touch.

Det finns ljudtester på AT's hemsida där de spelat in precis som Claes gjort...tjejsång, killsång och ackegura. Har inte länken, men du borde kunna hitta dem med lite sökning.

Vad gäller 4050 så har jag ingen erfarenhet från den, men såvitt jag vet har den flera patterns, korrekt? Om du känner med dig att cardioid är det du kommer använda mest så skulle jag tipsa dig om att kolla in 4060 istället. Den har ett något rundare och varmare ljud. Den kostar iofs en del mer, men begagnatpriserna är generellt bra.

Lycka till!

😱

S

Trevligt att du är nöjd!

"Tyvärr" så måste jag nog ha både 8:a, njure och rundupptagande till OH, akustisk gitarr, piano, sång osv.

Jag har sökt runt lite på AT och har inte hittat alls mycket beggat, inte en enda 4050 tex, synd det.

Tack för tipset, jag ska söka runt lite på AT-sidan och försöka hitta en del.

mvh /Elof

EDIT: jag hittade samplesidan, tack så jättemycket, det blir ett par 4050, de lät bättre på manlig sång tycker jag. Men det är ju så otroligt små skillnader och sen vet man inte hur gainen på preampen påverkar och hur sångaren stod osv, men jag litar på AT...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Och glöm inte bort som extremt snygga knallröda och vita dynamiska SM58-liknande sakerna (minns inte vad som heter). Jag blir lika förvånad varje gång jag använder dom. Vi la sång igår på en grej och körde nån dyr AKG och en röd gammal AT med on/off-knapp samtidigt. AKG-miken muteades efteråt och kändes helt meningslös.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 4050s på amerikanska Ebay för runt 400 $ (Buy it now) vilket blir ungefär 2700 sek! Jämför det med Thomann som tar 6500 sek, ganska billigt med andra ord!

Glöm inte att på allt du köper utanför EU tillkommer moms och tullavgifter om inte säljaren är snäll att deklarera varan som gåva eller promoex.

Bara i fall du/ni inte kände till det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Det finns 4050s på amerikanska Ebay för runt 400 $ (Buy it now) vilket blir ungefär 2700 sek! Jämför det med Thomann som tar 6500 sek, ganska billigt med andra ord!

Glöm inte att på allt du köper utanför EU tillkommer moms och tullavgifter om inte säljaren är snäll att deklarera varan som gåva eller promoex.

Bara i fall du/ni inte kände till det!

Det var precis det här jag tänkte säga, man tror ofta att det blir mycket billigare från usa, men alla priser är ju ex. moms, sen ska tullen in och pilla där också precis som du säger...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 4050s på amerikanska Ebay för runt 400 $ (Buy it now) vilket blir ungefär 2700 sek! Jämför det med Thomann som tar 6500 sek, ganska billigt med andra ord!

Glöm inte att på allt du köper utanför EU tillkommer moms och tullavgifter om inte säljaren är snäll att deklarera varan som gåva eller promoex.

Bara i fall du/ni inte kände till det!

Risken finns att det vid en eventuell granskning, kan betraktas som varusmuggling om man gör så - och i så fall kan både säljare och köpare åka på böter för det.

Om man ber säljaren deklarera lägre värde än det faktiska, så får man inte heller högre ersättning än det deklarerade värdet om varan skulle skadas eller försvinna i frakten.

Bara ett par saker som kan vara bra att känna till i sammanhanget. Om man ska köpa från utlandet, så är det både enklare och säkrare att köpa inom EU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, kanske borde nämnt det med moms och tull. Men det blir ändå bra mycket billigare.

Tullavgift på 3,5% på 2700 = 94,5

Moms på 25% på 2794,5 = 698

2700+94,5+698 = 3493

Priset landar alltså totalt på 3493:-

Och har du egen firma får du ju tillbaka momsen vilket innebär att du endast betalar 2794,50:-

Link to comment
Dela på andra sajter

SingSing (oregistrerad)
Sorry, kanske borde nämnt det med moms och tull. Men det blir ändå bra mycket billigare.

Tullavgift på 3,5% på 2700 = 94,5

Moms på 25% på 2794,5 = 698

2700+94,5+698 = 3493

Priset landar alltså totalt på 3493:-

Och har du egen firma får du ju tillbaka momsen vilket innebär att du endast betalar 2794,50:-

Sen får man inte glömma frakten....räkna med mellan $50-100 skulle jag tippa. Man vill ha det försäkrat och spårbart så man vet vart tusan sakerna är.

Och när man köper prylar från USA skall man vara väldigt noggrann med att anlita en duktig speditör vilket naturligtvis är ett rent lotteri. Personligen har jag haft tur...trots att paket som anlänt sett ut som om de släpats bakom en lastbil hela långa vägen därifrån.

Lycka till!

😮

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Och glöm inte bort som extremt snygga knallröda och vita dynamiska SM58-liknande sakerna (minns inte vad som heter). Jag blir lika förvånad varje gång jag använder dom.

Just det! Jag använde en sån vit med on/off-switch sent 80-tal. Föredrog den framför Shure SM57 på gitarrstärkare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, kanske borde nämnt det med moms och tull. Men det blir ändå bra mycket billigare.

Tullavgift på 3,5% på 2700 = 94,5

Moms på 25% på 2794,5 = 698

2700+94,5+698 = 3493

Priset landar alltså totalt på 3493:-

Och har du egen firma får du ju tillbaka momsen vilket innebär att du endast betalar 2794,50:-

Sen får man inte glömma frakten....räkna med mellan $50-100 skulle jag tippa. Man vill ha det försäkrat och spårbart så man vet vart tusan sakerna är.

Och när man köper prylar från USA skall man vara väldigt noggrann med att anlita en duktig speditör vilket naturligtvis är ett rent lotteri. Personligen har jag haft tur...trots att paket som anlänt sett ut som om de släpats bakom en lastbil hela långa vägen därifrån.

Lycka till!

😕

S

Hmmm... Kanske inte borde berätta detta eftersom jag förespråkar att man ska handla från Ebay. Men, men...

Jag beställde två nya SM57or för 800:- ink frakt ifrån USA förra veckan. Riktigt billigt med andra ord! Igår fick jag ett paket ifrån Kina med två 57or. De hade Shure-lädercase, garantisedlar och såg (nästan) ut som vanliga 57or. Men jag tyckte att de såg lite annorlunda ut. När jag jämförde med mina original så såg jag att gallret hade lite ljusare färg på de jag beställt. Det såg även misstänkt ut med ett extra skruvhål utan skruv i. Jag pluggade in dem och jämförde med mina original och det var skillnad på ljudet. Mindre botten, mer diskant. Jag har kontaktat försäljaren och får pengarna tillbaka. Jaja, det känns som att jag fick ett straff enbart för att jag talade mig varm för Ebay. Det ska jag sluta med! Eller inte 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om priset på Ebay är MYCKET billigare än vanliga butikspriser i USA så blir jag alltid misstänksam. Hade försäljaren/butiken bra feedback? Det vore bra om du gav neutralt eller negativ feedback och påpeka kinamickarna, om du vågar riskera att få dåligt tillbaka. Det hjälper andra Ebaykunder som också tror att de köper originalmickar. Man brukar kunna se shipping location, stod det Kina?

Ebay är toppen och jag gör alltid bra klipp där, men man måste se upp och hjälpa varann så man undviker bedragare. Hoppas att du får pengarna tillbaka! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Om priset på Ebay är MYCKET billigare än vanliga butikspriser i USA så blir jag alltid misstänksam. Hade försäljaren/butiken bra feedback? Det vore bra om du gav neutralt eller negativ feedback och påpeka kinamickarna, om du vågar riskera att få dåligt tillbaka. Det hjälper andra Ebaykunder som också tror att de köper originalmickar. Man brukar kunna se shipping location, stod det Kina?

Ebay är toppen och jag gör alltid bra klipp där, men man måste se upp och hjälpa varann så man undviker bedragare. Hoppas att du får pengarna tillbaka! 😳

Försäljaren hade 54 personer som gett 100% positiv feedback. Items location stod det USA på, men paketet jag fick var från Kina. Det skumma är att han sålde en massa m57or och 58or, och folk som köpt dom gav positiv feedback. Jag tror inte de fattar att det är kopior. De är väldigt välgjorda. Jag väntar med att ge negativ feedback tills jag fått pengarna.

Jag har gjort massa klipp på Ebay, och kommer fortsätta med det. Får väl kanske vara lite försiktigare i fortsättningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jay Balmorian (oregistrerad)

Tjena! Vi har en audio Technica 4060 bra mick som vi köpt i usa!

Den kostade 1000 dollar ca via internet i Sverige Kostar den väl runt eller över 20.000 kr du hittar den om du skriver Audio Tecnica 4060 Prices.

Annars säljer dom den på Deluxe Music i Stockholm.Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vi skulle gärna sälja Audio-Technica, SPL och några fler saker som distributören EM Nordic har. Fast de har varit jättesvåra att ha att göra med, tycker väl att vi är för små för att de ska orka lägga in oss som ÅF. Om ni vill får ni gärna skicka ett mail till info@emnordic.se och säga att ni hade tänkt köpa EM-produkter av RECORDISTA! om det bara hade varit möjligt.

När det gäller priser här i Sverige och utomlands måste jag säga att de senaste åren har distributörerna hajat att det inte fungerar att ha så stora skillnader. Listpriserna ligger fortfarande högt i vissa fall, men blanda inte ihop detta med de priser som man faktiskt får betala!

HÄlsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...