Jump to content
Annons

Rullbandare


wacky

Recommended Posts

Tjena! Jag har en fostex r8 rullbandare. När jag spelar in 8 kanaler samtidigt, hamnar signalen från kanal 1 på både 1 och 5. Enkelt förklarat så blir en kanal inspelad på 2 kanaler (t.e.x 1 och 5) i rullbandaren...

I manualen står det nåt om att kanaler 1-4 är paralellt kopplade med 5-8?!

Jag förstår inte riktigt hur man ska lyckas spela in 8 kanaler samtidigt på skilda spår?! Går detta inte eller är det någon som har erfarenhet av detta eller tips?

Väldigt tacksam för svar!

MVH Wacky 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Vissa R8:or kunde bara ta in 4 kanaler på en gång. Men också de som kunde ta emot 8 såldes tillsammans med Fostex-bord som bara hade 4-bussar, och då hade vi åtminstone delat på outgångarna med Y-kabel, så att 1 delade utgång med 5 osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hello again! Har prövat att panorera ut signalen nu till höger resp vänster på kanalerna. Men får likt förbannat in 1 kanal på 2 spår i rullbandaren?! Är inte tanken den att man ska kunna spela in 8 spår på enskilda spår i R8:an?

Hjälp??!!! 😳

MVH Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att Fostex 8:or fanns i två utföranden, en för att spela in livespelningar med, dvs spela in 8 separata på en gång. Dessa tror jag hade en lägra bandhastighet, typ 19 cm/sec. Den andra kunde bara spela in 4 spår åt gången men hade å andra sidan en högre hastighet, 38 cm/sec.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, jag hade en sån där en gång i tiden. Hmmm... Kommer inte riktigt ihåg hur det var...

Jag är dock säker på att det går att spela in på alla 8 kanaler samtidigt och att det finns funktioner i bandspelaren för att skicka signalerna till dubbla spår.

Har du kopplat en separat signal in till varje kanal i bandaren och markerat "rec" på alla kanaler?

Om du har manualen så är det bara att läsa där.

Visst är den lite smäckig, det blir inte mycket plats till varje spår på 1/4", men det finns ju inget trevligare än att spela in när rullarna spinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Du har rätt Flintan. Den nyare varianten av fostexåttan fixar det. Jag tänkte på den äldre varianten (jag är ganska gammal) med VU-mätare. Frukostsurfade lite och hittade detta "The Fostex A-8 and A-8LR are 8-track reel-to-reel tape recorders, using 1/4" tape on 7" reels. The A-8 can record on 4 tracks simultaneously, the A-8LR can record on all 8 tracks at once. (The LR stands for Live Recording)."

Detta hittade jag på http://lennart.regebro.nu/music/taperecorders/fostexa8/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...