Jump to content
Annons

iMac 17", 2 GHz


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag Àr i behov av en ny dator och funderar skarpt pÄ att gÄ över frÄn PC till Mac. Jag var inne pÄ www.apple.se och sÄg att iMac nu finns som Intel Core 2 Duo. Duger denna dator (för musikskapande) som den Àr eller mÄste/borde jag köpa till mer minne, större/extern hÄrddisk etc.? Den jag funderar pÄ Àr 17-tumsmodellen.

Sen ska jag givetvis ha ett nytt ljudkort ocksĂ„... 🙂 Vad finns det för schyssta FireWire-kort som ni kan tipsa om? Det jag skulle vilja ha Ă€r 2 kanaler in, hörlursutgĂ„ng och eventuellt MIDI in. GĂ€rna fantommatning och bra preamps ocksĂ„. 😠 Hade tĂ€nkt mig i prisklassen kring 4-5000:- nĂ„gonstans.

Och sist men inte minst mÄste jag ju Àven köpa nytt musikprogram. Det Àr vÀl Logic Pro 7 som gÀller, antar jag? SÄg Àven Digital Performer 5 pÄ MOTUs hemsida. Finns det nÄgon hÀr pÄ forumet som testat eller rent av kör DP5?

MĂ„nga frĂ„gor, jag vet... 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Den duger alldeles utmĂ€rkt. Kanske kan vara en idĂ© att öka ramen nĂ„got dock. Sitter sjĂ€lv pĂ„ just den modellen, alltsĂ„ 17" 2ghz fast 2 gb ram sedan ett par veckor tillbaka, med Logic Pro 7, har inte lyckats fĂ„ datorn att krĂ€kas Ă€n iaf. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kör Digital Performer 4.6 och jag gillar det skarpt. Men Logic Àr helt klart ett enklare program.

Kör inte 'Sounden' hÀr pÄ forumet med DP 5?

Vi Ă€r nog inte mĂ„nga i Sverige som kör med det.. vad jag vet iaf 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den duger alldeles utmĂ€rkt. Kanske kan vara en idĂ© att öka ramen nĂ„got dock. Sitter sjĂ€lv pĂ„ just den modellen, alltsĂ„ 17" 2ghz fast 2 gb ram sedan ett par veckor tillbaka, med Logic Pro 7, har inte lyckats fĂ„ datorn att krĂ€kas Ă€n iaf. 🙂

Det lĂ„ter ju lovande. 😠

NÀr det gÀller Logic... Missar man mycket vettiga funktioner om man köper Express istÀllet för Pro?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kör Digital Performer 4.6 och jag gillar det skarpt. Men Logic Àr helt klart ett enklare program.

Det ser ut att vara ett trevligt program. 🙂 KĂ€nner dock ingen i min nĂ€rhet som har det. Vore kul att fĂ„ se det "live".

Menar du att DP Àr krÄngligare Àn Logic?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den duger alldeles utmĂ€rkt. Kanske kan vara en idĂ© att öka ramen nĂ„got dock. Sitter sjĂ€lv pĂ„ just den modellen, alltsĂ„ 17" 2ghz fast 2 gb ram sedan ett par veckor tillbaka, med Logic Pro 7, har inte lyckats fĂ„ datorn att krĂ€kas Ă€n iaf.  🙂

Det lĂ„ter ju lovande. 🙂

NÀr det gÀller Logic... Missar man mycket vettiga funktioner om man köper Express istÀllet för Pro?

Jag körde crackat Express ca ett Ă„r innan jag skaffade Pro, och Ă€ven om Express Ă€r ett mycket kompetent verktyg sĂ„ Ă€r det mĂ„nga grejer som kĂ€nns mer genomtĂ€nkta, funktionella, flexibla, ja allmĂ€nt bĂ€ttre helt enkelt, i Pro-versionen. JĂ€mförelsetabellen pĂ„ Apples hemsida sĂ€ger tyvĂ€rr inte sĂ„ mycket, den listar bara de "stora" skillnaderna och inte alla smĂ„ detaljer som liksom gör att det kĂ€nns smidigare och trevligare att jobba med programmet. đŸ˜±

Jag tycker "uppgraderingen" var motiverad för mej iaf, utan minsta tvekan. 😆

EDIT: Bara förtydliga, det Ă€r alltsĂ„ inte sĂ„ att du egentligen missar nĂ„got kritiskt om du kör pĂ„ Expressversionen, om du inte mĂ„ste kunna jobba med video, eller surroundmixning. 😆 Men Proversionen Ă€r bĂ€ttre... (no shit liksom) 🙂🙂

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...