Jump to content
Annons

SX med Externa effekter


HoboRec

Recommended Posts

Har köpt en fin kompressor som jag vill börja lägga på i vissa mixar. Har hört att det finns någon smidig funktion för detta i SX3 men jag kör fortfarande med SX(1) så det är väl bara till att patcha en utgång på ljudkortet genom kompressorn och sen in i ljudkortet igen.

Då kommer vi till latencyn, kan man lita på latecyn som står i drivrutinen och bara flytta ljudspåret den lilla tiden tillbaka?

Om man inte fixar detta så antar jag att det kan bli grötigt om man gör så här ett par gånger, eller är det ett stort problem om man sätter latencyn så lågt som möjligt?

Jag har sökt bland gamla trådar med bara hittat tips om SX3, och det bli väl en uppdatering till sx3 eller 4an snart, men inte änn på ett tag. Så några tips skulle sitta fint.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Banda in ett spår med effekter (bussa ut spåret till en output, banda in compressorns input på ett nytt spår). Kolla hur många samples/millisekunder som är skillnaden mellan originalet och den komprimernade versionen. Då vet du hur mycket du skall kompensera.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Du måste räkna samplena. Efter att du bandat in det processerade ljudt, bouncar du ner det till en wav, och importerar den på nyhtt. Sen öppnar du den i Wave-editorn, och kollar hur många samples från 0 signalen är förskjuten. Att omvandla från samples till millisekunder är ju sen en ganska straightforward mekanisk räkneuppgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok... vilken tur att jag har IG i matte b då...

Jag hänger inte med riktigt på vad du säger om jag ska vara ärlig, hur räknar man samples då? och vadå från noll? om jag har ett sångspår tex, som är tyst i början, hur kan man då se hur mycket förskjutet det är?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Nänä, jag var lite oklar. Du skall testa med en sinusvåg. Lägg den att starta från noll i din låt. Sen bandar du den genom den externa burken. Då börjar ju WAVen du bandat in från noll, men ljudet kommer lite senare (latencyn). Sen då du zoomar in tillräckligt i denna nybandade WAV, kommer du vid något skede till en så högupplöst zoom-nivå att du kan räkna samples eller millisekunder.

Det är nog värt besväret, för dina externa effekter är dina bästa vänner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...