Bluemoon Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 okej, BIG problems som aldrig verkar lösa sig hur jag Ă€n gör. NĂ€r jag stĂ€ller in ASIO pĂ„ mitt ljudkort "Edirol-UA 25" sĂ„ lĂ„ter jag som en robot nĂ€r jag spelar in sĂ„ng i bĂ„de Sonar och Kristal(gratis inspelningsprogram). Jag stĂ€ller in Buffersize pĂ„ max som man ska nĂ€r man anvĂ€nder sig av ASIO och stĂ€ller sĂ„ klart in att det ska vara ASIO pĂ„ alla instĂ€llningar som finns, alltsĂ„ INTE MME. Har testat allt nu. lĂ„ter fortfarande exakt lika, som en robot. Jag har klurat och klurat i evigheter.... provat att byta micksladd t.o.m. men utan resultat sĂ„klart. snyyft đ testade Ă€ven en voxen nĂ„nting plugg som en tipsat om utan resultat. Nu har jag börjat fundera pĂ„ om det Ă€r sjĂ€lvaste datorn som Ă€r boven. Jag anvĂ€nder mig av en ny bĂ€rbar dator frĂ„n HP. men tvivlar pĂ„ att det skulle vara den bakomliggande orsaken... Jag vill kunna anvĂ€nda mig av ASIO nĂ€r jag har tillgĂ„ng till det, men fattar inte vad det Ă€r frĂ„gan om.
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Jag stÀller in Buffersize pÄ max som man ska nÀr man anvÀnder sig av ASIO Varför skall med det?
Bluemoon Postat 6 november 2006 TrÄdstartare Postat 6 november 2006 (redigerat) nÄgon sa det till mig. men jag har inte stirrat mig blind pÄ det utan har Àven provat med buffersize pÄ min, mitten och allt dÀremellan. I got nothing, I'm stuck. Redigerat 6 november 2006 av sandraML
Lundin Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Det lÄter som om du hör bÄde torr signal och en fördröjd signal genom asio-dito parallellt vilket ger dig fasfel och en "robotliknande" klang.. hur har du kopplat dina sladdar och har du nÄgot internt ljudkort som signalen passerar igenom via direct x eller liknande?
Bluemoon Postat 6 november 2006 TrÄdstartare Postat 6 november 2006 Det lÄter som om du hör bÄde torr signal och en fördröjd signal genom asio-dito parallellt vilket ger dig fasfel och en "robotliknande" klang.. hur har du kopplat dina sladdar och har du nÄgot internt ljudkort som signalen passerar igenom via direct x eller liknande? ljudkortet Àr externt som gÄr via usb. sen brukar det vÀl finnas inbyggda ljudkort i datorn nÀr man köper dem, har det nÄn betydelse? -Nu nÀr jag testar sÄ testar jag med micksladden direkt in i ljudkortet som har inbyggd +48 fantommattning, sedan har jag mina monitorer inkopplade i bak. sedan Àr det inget mer. I sjÀlva programmet Sonar sÄ finns det ju ocksÄ instÀllningar pÄ Audio men det ska stÀmma tycker jag. Grejen Àr att det lÄter lika i det andra programmet, Kristal. NÀr jag gör min musik i FL studio sÄ har jag inga problem nÀr jag lyssnar genom ljudkortet. Problemet uppstÄr endast vid inspelning av sÄng ( har ju förstÄs inte spelat in nÄgot riktigt instrument, men det skulle ju sjÀlvklart bli lika dÄ).
Danny Cort (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Hur har du kopplat allting? LÄter nÀstan som det du spelar in i micen gÄr runt och passerar ljudkortet en gÄng till, eller som Lundin sa att det passerar genom datorns inbyggda ljudkort. Har du verkligen kopplat alla sladdar rÀtt?
Bluemoon Postat 6 november 2006 TrÄdstartare Postat 6 november 2006 grejen Àr den att det funkar att spela in med MME utan robotröst, det som hÀnder dÄ istÀllet Àr att inspelningen förskjuts. jag vill spela in med ASIO sÄ inspelningen slipper gÄ runt i hela halva windows........
gsol Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Om allting bara fortsÀtter skita sig och du inte vet var du ska ta vÀgen, prova att avinstallera ljudkortet och installera om drivrutinerna frÄn CD-skivan. Följ instruktionerna i manualen och pÄ skÀrmen till punkt och pricka! Detta hjÀlpe mig en gÄng för lÀnge sedan nÀr jag hade problem med mitt Edirol UA-25. Jag hade nog slarvat vid installationen, och bara tryckt "nÀsta", "nÀsta" hela tiden. Det Àr mÄnga steg vid installationen av UA-25, sÄ mitt tips Àr att prova att göra om det om du inte fÄr till det.
Bluemoon Postat 6 november 2006 TrÄdstartare Postat 6 november 2006 hur gÄr man till vÀga om inspelningen inte ska gÄ igenom datorns egna ljudkort? kan det vara det som Àr problemet?
musik (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Har du tvÄ ljudkort? DÄ Mà STE du avaktivera det inbyggda ljudkortet till att börja med. RÀcker inte det ska du avinstallera det. Det finns mjukvarumÀssiga frÄgestÀllningar i Windows operativsystem om det. GÄ in pÄ Den hÀr datorn, enhetshanteraren, sök upp det inbyggda ljudkortet under "ljud". Ev. heter det Conexant 97 eller nÄt sÄnt. Klicka pÄ styrplattan och vÀlj "avaktivera". Jag har sjÀlv en bÀrbar HP - zd 8048ea och ett externt E-mu 1616 ljudkort. :musik
Majken Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Om ljudkortet har nÄgon form av egen mixer sÄ ska du dra ned nivÄn dÀr och istÀllet lyssna genom inspelningsprogrammet. /Majken
musik (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 Just det! Glömde nĂ€mna det... đ
Bluemoon Postat 6 november 2006 TrÄdstartare Postat 6 november 2006 Om ljudkortet har nÄgon form av egen mixer sÄ ska du dra ned nivÄn dÀr och istÀllet lyssna genom inspelningsprogrammet. /Majken eum, hur vet jag om ljudkortet har en egen mixer? det enda driver settings som finns Àr buffersize .... ska Àven testa installera om det igen (har gjort det ett X antal ggr dock)
slaptap Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 grejen Àr den att det funkar att spela in med MME... ...och du ska inte behöva nÄgot annat Àn MME-drivisar för att spela in ett sÄngspÄr. Jag kör sjÀlv enbart pÄ MME i Samplitude med bÄde trumpluggar, syntar och wavespÄr utan nÄgra bekymmer ...och i sammanhanget Àr min maskin ingen vÀrsting. Men jag kÀnner igen problemet sen tidigare och kan tÀnka mig tvÄ orsaker: 1. För lite plats pÄ HD alternativt fragmenterad. 2. Har du nu inga bekymmer i andra musikprogram sÄ slÀng ut Kristal (har testat det och slÀngt ut det) och vÀlj ett annat...typ Audacity. Flera ljudkort (har sjÀlv tre stycken) i samma burk stÀller inte till nÄgot (sÄtillvida du inte har en IRQ-konflikt) om du anvÀnder MME...men dÀremot kan ASIOn fxxxa upp sig.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 grejen Àr den att det funkar att spela in med MME... ...och du ska inte behöva nÄgot annat Àn MME-drivisar för att spela in ett sÄngspÄr. Jag kör sjÀlv enbart pÄ MME i Samplitude med bÄde trumpluggar, syntar och wavespÄr utan nÄgra bekymmer ...och i sammanhanget Àr min maskin ingen vÀrsting. Men jag kÀnner igen problemet sen tidigare och kan tÀnka mig tvÄ orsaker: 1. För lite plats pÄ HD alternativt fragmenterad. 2. Har du nu inga bekymmer i andra musikprogram sÄ slÀng ut Kristal (har testat det och slÀngt ut det) och vÀlj ett annat...typ Audacity. Flera ljudkort (har sjÀlv tre stycken) i samma burk stÀller inte till nÄgot (sÄtillvida du inte har en IRQ-konflikt) om du anvÀnder MME...men dÀremot kan ASIOn fxxxa upp sig. SedÀrja. Intressant, Slaptap. Ska bli kul att se om Sandras problem försvinner om hon kör MME. Sandra - hur mycket ledigt ytrymma har du pÄ din inspelningsdisk?
Linus Postat 6 november 2006 Postat 6 november 2006 (redigerat) Latencyn blir ju olidlig med MME. đ Dessutom skrev Sandra att det funkar att spela in med MME, fast utöver den jobbiga latencyn förskjuts ocksĂ„ inspelningen pĂ„ audiospĂ„ret i Kristal. đ Redigerat 6 november 2006 av Linus
Majken Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Om ljudkortet har nÄgon form av egen mixer sÄ ska du dra ned nivÄn dÀr och istÀllet lyssna genom inspelningsprogrammet. /Majken eum, hur vet jag om ljudkortet har en egen mixer? det enda driver settings som finns Àr buffersize .... ska Àven testa installera om det igen (har gjort det ett X antal ggr dock) Kolla lÀngst ned till höger bland de smÄ ikonerna pÄ aktiva program. Finns det nÄgon Edirol mixer dÀr? I sÄna fall ska du dra ned nivÄn pÄ mikrofoningÄngen. Annars kommer du först att direkt höra mikrofonljudet frÄn ljudkortet, sedan kommer ett ögonblick senare höra ljudet frÄn inspelningsprogrammet. Vilket mycket vÀl kan lÄta som en robot-röst. /Majken
c2k6 Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Om ljudkortet har nÄgon form av egen mixer sÄ ska du dra ned nivÄn dÀr och istÀllet lyssna genom inspelningsprogrammet. /Majken eum, hur vet jag om ljudkortet har en egen mixer? det enda driver settings som finns Àr buffersize .... ska Àven testa installera om det igen (har gjort det ett X antal ggr dock) Kolla lÀngst ned till höger bland de smÄ ikonerna pÄ aktiva program. Finns det nÄgon Edirol mixer dÀr? I sÄna fall ska du dra ned nivÄn pÄ mikrofoningÄngen. Annars kommer du först att direkt höra mikrofonljudet frÄn ljudkortet, sedan kommer ett ögonblick senare höra ljudet frÄn inspelningsprogrammet. Vilket mycket vÀl kan lÄta som en robot-röst. /Majken Mitt förslag Àr tvÀrtom att du stÀnger av lyssningen genom programmet och enbart ser till att höra sig sjÀlv genom ljudkortets mixer. Att stÀnga av lyssningen genom programmet brukar man kunna göra i dess mixer.
Bluemoon Postat 7 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 7 november 2006 (redigerat) okej, nu har jag lekt lite detektiv. Jag instalerade ljudkortet i vĂ„r stationĂ€ra dator, stĂ€llde in allt exakt som pĂ„ den bĂ€rbara, ASIO osv. testade spela in i Kristal och se dĂ€r, ljud UTAN robotröst. Har inte avinstallerat nĂ„gonting iform av inbyggt ljudkort pĂ„ denna dator, körde bara rakt upp och ner utan konstigheter och DET FUNKADE. No problemas. Testade först allt ifrĂ„n att avinstallera inbyggt ljudkort pĂ„ den bĂ€rbara och de tips jag fĂ„tt hĂ€r, men inget hjĂ€lpte, upplevde att det bara förvĂ€rrades. SĂ„ den bĂ€rbara nu dĂ„, om ASIO ska funka, har det nĂ„got med inspelningsuttrymme som en av er nĂ€mnde? MĂ„nga frĂ„gor jag stĂ€ller mig just nu, kĂ€nns som man Ă€r nĂ€rmare svaret iaf đ jo glömde att lĂ€gga till att buffersize var instĂ€lld varken pĂ„ max el. min utan i mitten nĂ€r jag spelade in pĂ„ den stationĂ€ra. sĂ„ det kan ju inte ha med det att göra alls. robotrösten i den bĂ€rbara Ă€r alldeles för extrem och hackig för att kunna Ă„tgĂ€rdas med smĂ„finesser. och sen...om man ska kolla inspelningutrymme (om det kan ha med saken att göra), hur 17 gör man dĂ„? Redigerat 7 november 2006 av sandraML
Linus Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Ahaaaa, kan det vara USB-trubbel alltsĂ„? đ Ăr det USB 2.0 pĂ„ den bĂ€rbara? Har du flera USB-kontakter pĂ„ den bĂ€rbara ocksĂ„? Har du nĂ„t mer kopplat pĂ„ USB dit? Mus? USB-hubb? AnvĂ€nde du samma USB-kabel till den stationĂ€ra?
Bluemoon Postat 7 november 2006 TrÄdstartare Postat 7 november 2006 (redigerat) det stÄr att det Àr USB 2.0 pÄ den stationÀra, men pÄ den bÀrbara stÄr det ingenting, den bÀrbara har 2st USB ingÄngar pÄ vÀnster sida. Kanske man kan kolla i instuktionsboken om den har 2.0.? Men föresten, pÄ den bÀrbara, kan det vara skillnad pÄ de 2 USB ingÄngarna Àven fast de sitter aldeles intill varandra? Jag minns att pÄ vÄr förra stationÀra sÄ var det bÀttre att koppla in USB-sladden dÀr bak Àn dÀr fram, men nu finns ju inte denna möjlighet. Svar Ja, jag anvÀnder mig av samma USB-sladd nÀr jag kopplar. Svar Nej, det finns inga andra USB enheter inkopplade. Vad Àr en USB-hubb? En sÄdan man sparar i? Redigerat 7 november 2006 av sandraML
musik (oregistrerad) Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Kör du inte firewire? USB kan man vĂ€l inte anvĂ€nda överhuvudtaget? Funkar max till stillbilder enligt min erfarenhet. đ
Linus Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Kör du inte firewire? Edirol-UA 25 Ă€r ett USB-ljudkort, sĂ„ nej det gör hon inte. đ
Linus Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 (redigerat) Kollade förresten hemsidan, och kortet var kortet USB 1.1, sĂ„ det borde inte vara 2.0-problem. Driver du den bĂ€rbara med nĂ€tström eller med batteriet? đ Det kan vara sĂ„ att ljudkortet inte fĂ„r tillrĂ€ckligt stadig ström, och ljudkortet saknar tyvĂ€rr kontakt för separat nĂ€tadapter. Enkelt sĂ€tt kan du tĂ€nka dig en USB-hubb som en grendosa sĂ„ att du kan koppla flera USB-prylar pĂ„ en USB-kontakt i datorn, och det ska du alltsĂ„ undvika att sĂ€tta ljudkortet i. Men eftersom du inte hade det, sĂ„... đ Redigerat 7 november 2006 av Linus
Bluemoon Postat 7 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 7 november 2006 Kollade förresten hemsidan, och kortet var kortet USB 1.1, sĂ„ det borde inte vara 2.0-problem. Driver du den bĂ€rbara med nĂ€tström eller med batteriet? đ Det kan vara sĂ„ att ljudkortet inte fĂ„r tillrĂ€ckligt stadig ström, och ljudkortet saknar tyvĂ€rr kontakt för separat nĂ€tadapter. tack för att du kollade upp det đ men vad kan det dĂ„ vara. Japp jag kör stenhĂ„rt med att alltid ha sladden inkopplad i vĂ€ggen. SĂ„ jag förstĂ„r inte dĂ„. Vad kan problemet vara? Det kan inte vara USB Ă€ndĂ„ dĂ„?
Bluemoon Postat 7 november 2006 TrĂ„dstartare Postat 7 november 2006 "citat angĂ„nde batteri frĂ„n sidan- "The UA-25 can draw power only through USB. There is no AC power option for it.  The UA-25 is very stable due to its newly-developed, low-noise, wide-range power supply. The UA-25 works extraordinarily well even with laptops running on battery power." sĂ„ jag vet inte ja đ
Linus Postat 7 november 2006 Postat 7 november 2006 Vilken laptop? HP? Dell? Acer? Sony? Toshiba? Vet du modell?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.