Jump to content
Annons

CD-försäljningen: en nedgång...


Thimmie

Recommended Posts

9/10 DJ´s jag träffar när jag är ute och gigar kör med laptops.

vad ska man säga.

Jag förstår att det är enkelt men jag har ungefär samma inställning till DET som jag har till Autotune, Virtual Guitarist, kvantisering, etc. (sålänge man inte använder det som effekt)

Vart tog professionalismen vägen? Känslan och hårt inövad timing?

Näfan, låt en plug lira gura. Låt birgitta från apoteket som aldrig tagit en ton sjunga första versen. Vi klipper till det så det blir bra och kör autotune över hela rasket, så säljer det! Förresten så kan vi trigga trummorna och köra pianot midi och kvantisera hela köret, så slipper vi lära oss låtarna, och på kuppen kanske bli en hyfsad musiker. Sånt tar tid och är dessutom jobbigt. Lyssnarna hör ingen skillnad.

Ska man skratta eller gråta? 🙂

Hej! Är du emot kvinnlig rösträtt också? 😛

Att streta emot nya tekniska verktyg som gör det möjligt för fler att uttrycka sig musikaliskt är verkligen både kontraproduktivt och kulturfientligt!

Jag säger: Leve kvantisering! Leve autotune! Leve MP3-DJn! Leve allt som gör det enklare för folk att göra bra musik för att de är duktiga på att göra bra musik, istället för att de är duktiga på att kontrollera sina stämband, har överflöd av cash och tid på sig att fixa en gigantisk vinylsamling, eller liknande ovidkommande skitsaker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 204
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

9/10 DJ´s jag träffar när jag är ute och gigar kör med laptops.

vad ska man säga.

Jag förstår att det är enkelt men jag har ungefär samma inställning till DET som jag har till Autotune, Virtual Guitarist, kvantisering, etc. (sålänge man inte använder det som effekt)

Vart tog professionalismen vägen? Känslan och hårt inövad timing?

Näfan, låt en plug lira gura. Låt birgitta från apoteket som aldrig tagit en ton sjunga första versen. Vi klipper till det så det blir bra och kör autotune över hela rasket, så säljer det! Förresten så kan vi trigga trummorna och köra pianot midi och kvantisera hela köret, så slipper vi lära oss låtarna, och på kuppen kanske bli en hyfsad musiker. Sånt tar tid och är dessutom jobbigt. Lyssnarna hör ingen skillnad.

Ska man skratta eller gråta?  😛

Hej! Är du emot kvinnlig rösträtt också? 😛

Att streta emot nya tekniska verktyg som gör det möjligt för fler att uttrycka sig musikaliskt är verkligen både kontraproduktivt och kulturfientligt!

Jag säger: Leve kvantisering! Leve autotune! Leve MP3-DJn! Leve allt som gör det enklare för folk att göra bra musik för att de är duktiga på att göra bra musik, istället för att de är duktiga på att kontrollera sina stämband, har överflöd av cash och tid på sig att fixa en gigantisk vinylsamling, eller liknande ovidkommande skitsaker!

Jag kan knappast säga att jag stretar emot nya tekniska verktyg. Jag hyllar dom och använder mycket av dom. t.ex så kan jag tänka mig att använda autotune eller t.ex. pitch shift m.m. på sång för att det ger en effekt. Och för att jag är ute efter ett sound i produktionen.

Sjunger jag falskt eller spelar fel. Så sjunger jag och spelar tills det blir rätt. Kan jag inte sätta tonen snyggt vare sig på gitarr eller sång efter 250 försök och en flaska whisky, så är det alltså dags att gå och lägga sig och göra om samma sak nästa dag.

Man kan säga att jag tillhör lite av den gamla skolan. Jag gillar folk som vet vad dom gör. Kan spela. Kan sjunga. Kan skapa. Som har lagt ner sitt liv sin själ sitt hjärta för att få det bättre och snyggare.

Jag förstår att det är ett känsligt ämne i ett forum fullt med tekniker.

Jag gick själv på SAE i london och som musiker blev jag lite illamående när läraren säger att "If they can´t play and it sounds shit. It´s up to you to make it sound like they can play, like if they actually we´re good"

Jag förstår ideén. Man är betald tekniker och bör göra det bästa av allt, givetvis. Man vill juh att de ska komma tillbaka. 🙂

edit: Fast å andra sidan så kanske låten de spelar är jävligt bra. Tycker det är synd bara att de i de fallet inte kan framföra den snyggt så den kommer till sin rätt.

De här verktygen som du säger, främjar skapandet. Vilket är bra. Men jag personligen gillar inte när de blir ett "måste" för musikern att kunna uttrycka sig så att publiken ska stanna kvar.

Redigerat av Dimarino
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
9/10 DJ´s jag träffar när jag är ute och gigar kör med laptops.

vad ska man säga.

Jag förstår att det är enkelt men jag har ungefär samma inställning till DET som jag har till Autotune, Virtual Guitarist, kvantisering, etc. (sålänge man inte använder det som effekt)

Vart tog professionalismen vägen? Känslan och hårt inövad timing?

Näfan, låt en plug lira gura. Låt birgitta från apoteket som aldrig tagit en ton sjunga första versen. Vi klipper till det så det blir bra och kör autotune över hela rasket, så säljer det! Förresten så kan vi trigga trummorna och köra pianot midi och kvantisera hela köret, så slipper vi lära oss låtarna, och på kuppen kanske bli en hyfsad musiker. Sånt tar tid och är dessutom jobbigt. Lyssnarna hör ingen skillnad.

Ska man skratta eller gråta?  🙂

Hej! Är du emot kvinnlig rösträtt också? 😛

Att streta emot nya tekniska verktyg som gör det möjligt för fler att uttrycka sig musikaliskt är verkligen både kontraproduktivt och kulturfientligt!

Jag säger: Leve kvantisering! Leve autotune! Leve MP3-DJn! Leve allt som gör det enklare för folk att göra bra musik för att de är duktiga på att göra bra musik, istället för att de är duktiga på att kontrollera sina stämband, har överflöd av cash och tid på sig att fixa en gigantisk vinylsamling, eller liknande ovidkommande skitsaker!

Vilket BS! En gigantisk vinylsamlng är definitivt inte ovidkommande om man är en seriös DJ, Mp3:or låter ofta rätt illa i jämförelse med bra vinyl-12"or på dansgolvet ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst fanns det samma produktifiering på låt säga 70-talet, men skillnaden ligger i hur mycket plats det ges i media o därmed vilken plats det tar i folks medvetande jämfört med hur det såg ut då, där en hel del annan musik kunde slå sig fram.

Men om du går tillbaka till 60-talet så hittar du en singelinriktad tokkommers med hitfabrikerna Brill Building och Motown i spetsen. För att inte tala om fuskband (25 år före Milli Vanilli!) där studiomusiker gjorde jobbet och snyggingar eller tecknade figurer (!) mimade sig till tonåringarnas pengar.

Att du upplever att popmusik får mer tid i media kanske heller inte är så konstigt, vi lägger ju många fler timmar per dag på att konsumera media än för 30 år sedan.

Och att CD-skivan skulle vara död inom bara tre år är nog en kraftig felbedömning. Själv uttalade jag mig tvärsäkert i lokaltidningen í slutet av förra året - vinyleran var över, formatet skulle vara borta från dansscenen inom ett år. 🙂 Det säljs kanske mindre vinyl än förr, men mycket mindre är det inte. Allt tar längre tid än vi som är "mitt i det" tror.

Apropå det - att 9/10 DJs gått över till laptops måste vara ett lokalt fenomen. Tycker det verkar vara ungefär som förut, CD och vinyl gäller och så finns det en och annan datakille. Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce:

Att streta emot nya tekniska verktyg som gör det möjligt för fler att uttrycka sig musikaliskt är verkligen både kontraproduktivt och kulturfientligt!

Det här var dumt sagt, riktigt dumt faktiskt!

Det jag säger nu är inget personligt mot dig eller någon annan men för helvete, KAN man inte sjunga eller spela, då skall man ge blanka djävulen i det och ägna sig åt något helt annat eller hur, lägg av med det här pseudosnacket att alla kan/ har rätt att uttrycka sig tack vare tekniken etc etc, blir ju ingen bra värld helt enkelt om det inte finns kunnande och musikalitet, bara att titta på vissa oerhört konstiga frågor/trådar här på forumet om just "vad är sväng" eller "hur sjunger man i en tonart" osv...som ju är självklara för oss musikkunniga!

Om jag inte kan spela TENNIS så har jag inte på Wimbledon/Båstad/Kungl.Tennishallen att göra, även om jag tjackar rätt utrustning och min pappa mutar någon viktig person etc, om jag inte kan LAGA MAT så skall jag heller inte stå i köket trots att jag tror att jag kan det bara för att jglor på TV och köper nya kock-knivar för 10.000:-, hajar man inte detta så hajar man fan ingenting---rätt man på rätt plats-så det så!!!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce:
Att streta emot nya tekniska verktyg som gör det möjligt för fler att uttrycka sig musikaliskt är verkligen både kontraproduktivt och kulturfientligt!

Det här var dumt sagt, riktigt dumt faktiskt!

Det jag säger nu är inget personligt mot dig eller någon annan men för helvete, KAN man inte sjunga eller spela, då skall man ge blanka djävulen i det och ägna sig åt något helt annat eller hur, lägg av med det här pseudosnacket att alla kan/ har rätt att uttrycka sig tack vare tekniken etc etc, blir ju ingen bra värld helt enkelt om det inte finns kunnande och musikalitet, bara att titta på vissa oerhört konstiga frågor/trådar här på forumet om just "vad är sväng" eller "hur sjunger man i en tonart" osv...som ju är självklara för oss musikkunniga!

Om jag inte kan spela TENNIS så har jag inte på Wimbledon/Båstad/Kungl.Tennishallen att göra, även om jag tjackar rätt utrustning och min pappa mutar någon viktig person etc, om jag inte kan LAGA MAT så skall jag heller inte stå i köket trots att jag tror att jag kan det bara för att jglor på TV och köper nya kock-knivar för 10.000:-, hajar man inte detta så hajar man fan ingenting---rätt man på rätt plats-så det så!!!

😎

Precis som i alla andra branscher så beror det ju helt på syftet. Jag ser fenomenet på ungefär samma sätt som skådespeleri. Ta filmen Wimbledon (när vi nu talar tennis) som exempel. Jag kan sätta bra många tusenlappar på att regissören och producenten har sett till att skådespelarna har varit på minst en fin tennishall med sanslöst bra tränare för att få filmen att se äkta ut. Likaså i redigeringen.

Man kan debattera verkshöjden i en långfilm kontra en treminuters radiohit, men det var inte riktigt ämnet denna gång, va? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Visst fanns det samma produktifiering på låt säga 70-talet, men skillnaden ligger i hur mycket plats det ges i media o därmed vilken plats det tar i folks medvetande jämfört med hur det såg ut då, där en hel del annan musik kunde slå sig fram.

Men om du går tillbaka till 60-talet så hittar du en singelinriktad tokkommers med hitfabrikerna Brill Building och Motown i spetsen. För att inte tala om fuskband (25 år före Milli Vanilli!) där studiomusiker gjorde jobbet och snyggingar eller tecknade figurer (!) mimade sig till tonåringarnas pengar.

Att du upplever att popmusik får mer tid i media kanske heller inte är så konstigt, vi lägger ju många fler timmar per dag på att konsumera media än för 30 år sedan.

Och att CD-skivan skulle vara död inom bara tre år är nog en kraftig felbedömning. Själv uttalade jag mig tvärsäkert i lokaltidningen í slutet av förra året - vinyleran var över, formatet skulle vara borta från dansscenen inom ett år. 😎 Det säljs kanske mindre vinyl än förr, men mycket mindre är det inte. Allt tar längre tid än vi som är "mitt i det" tror.

Apropå det - att 9/10 DJs gått över till laptops måste vara ett lokalt fenomen. Tycker det verkar vara ungefär som förut, CD och vinyl gäller och så finns det en och annan datakille. Eller?

Ja, visst fanns det förr, speciellt under en viss era av 60-talet. Supremes var väl en av de första ihopsatta produkterna. Men det var ändå mer alternativ. Beatles t ex började efter några år som lättsam pop ta ut svängarna mer rent musikaliskt. Sen kom Yes, Pink Floyd, Cream, Hendrix etc etc etc....

På nåt sätt var ändå MUSIKEN fortfarande i centrum, om än i kommersialiserad singelform - idag är det förpassat som smörjmedel för att sälja reklamtid i radio o TV. (Bl a i form av Idol). Vi förbrukar säkert mer mediatid idag, men jag håller inte med om att det är musiken som får mer plats - det hade ju varit välsignat - utan det är spektakel som använder musik som en del av innehållet bara.

Men jag håller med om CD:n. Den dröjer sig kvar länge än.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det - att 9/10 DJs gått över till laptops måste vara ett lokalt fenomen. Tycker det verkar vara ungefär som förut, CD och vinyl gäller och så finns det en och annan datakille. Eller?

Det är absolut inget lokalt fenomen. De större jocksen har gjort det i många år nu (ex. "Final Scratch" som kom rätt tidigt och lät dig spela ljudfiler från en dator fast ungefär som du spelar en vinyl, pluggades av bl.a. Richie Hawtin, Chris Liebing m.fl.). Det finns gott om verktyg och tekniker nu för att spela mp3, wav och andra format istället för vinyl eller cd. Trots att jag är av den "gamla skolan" och på tiden det begav sig hade tusentals vinyler så tycker jag att det är en förlossning för hela branschen. Tidigare var det ju så att du var rätt så begränsad i vad du kunde spela. Hade du en uppsättning egna loopar och låtar så visst, du kunde bränna dom till CD men det fanns ändå begränsade möjligheter att manipulera dom i realtid. Det finns det inte nu.

Sen tycker jag i och för sig att det känns lite trist att själva hantverket går förlorat. Det är något visst med att kunna lägga fingrarna på själva ljudmediet, och det är ju definitivt lite mer show att se en riktigt duktig dj hantera ett par 1210-or och ett mixerbord. 😆 Personligen så skulle jag helst behålla båda delarna - vinylerna för hantverkets skull (och nöjet) kombinerat med en laptop eller liknande för flexibilitetens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Ta filmen Wimbledon (när vi nu talar tennis) som exempel. Jag kan sätta bra många tusenlappar på att regissören och producenten har sett till att skådespelarna har varit på minst en fin tennishall med sanslöst bra tränare för att få filmen att se äkta ut. Likaså i redigeringen.

Fast de tävlade aldrig i själva Wimbledonturneringen va?

Link to comment
Dela på andra sajter

De större jocksen har gjort det i många år nu (ex. "Final Scratch" som kom rätt tidigt och lät dig spela ljudfiler från en dator fast ungefär som du spelar en vinyl, pluggades av bl.a. Richie Hawtin, Chris Liebing m.fl.).

Jag håller med om att Final Scratch och Serato är spännande, men dom har väl knappast tagit över och blivit standard? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte ens vad aac är osv, orkar inte bry mig faktiskt, vill bara ha rent och okodat ljud

Men ljudet på en cd-skiva är ju också komprimerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teknik är visserligen teknik, men ljudet i 16/44,1 är närmare vår fysiska begränsning än behovet av kraftfullare datorer är.

Jag kanske är lite otydlig i kväll (försöker bota en frenetisk hosta med billig Whiskey från Estland).. Men vad jag menar är (precis) vad du skriver.. Vår (vi människors) fysiska begränsning är mer statisk än den utveckling som sker med våra datororer.. Vi människor är fångar i en evulution som kan ta miljoner år att förändra... Medans vi styr (och främst teknkikutvecklingen själv styr i).

Tekniken kan vi styra och utveckla och Moores lag kommer att gälla ett tag till 😆

Mer om Mores Law kan ni läsa om på http://en.wikipedia.org/wiki/Moore's_Law

Äsch, Moors lag är självuppfyllande ju. Man har ju jobbat efter den och inte tvärtt om. 😎

Redigerat av Thimmie
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
vet inte ens vad aac är osv, orkar inte bry mig faktiskt, vill bara ha rent och okodat ljud

Men ljudet på en cd-skiva är ju också komprimerat.

Är det? Hur då?

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte ens vad aac är osv, orkar inte bry mig faktiskt, vill bara ha rent och okodat ljud

Men ljudet på en cd-skiva är ju också komprimerat.

Är det? Hur då?

Eh... Ja? Jag antar att man spelar in i högre kvalité än 16/44,1? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte ens vad aac är osv, orkar inte bry mig faktiskt, vill bara ha rent och okodat ljud

Men ljudet på en cd-skiva är ju också komprimerat.

Är det? Hur då?

Tja... det är ju en förenklad återgivning av ljud om inte annat. 😳

Fast nu pratar vi väl inte om hörbara saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det - att 9/10 DJs gått över till laptops måste vara ett lokalt fenomen. Tycker det verkar vara ungefär som förut, CD och vinyl gäller och så finns det en och annan datakille. Eller?

Nja, lokalt och lokalt. Vi kan säga en radie på ca 40 mil. Längre vill jag inte gärna köra om det inte handlar om många fler stora sedlar.

Senaste dj:n jag träffa va som de flesta andra. Han kommer 5 min innan vi slutat lira. Precis när vi kliver av så har han satt upp sin playlist, sitter med benen i kors och har 5 stycken msn messenger konversationer uppe och surfar på nätet.

Jag sa åt honom att jag tyckte att han kunde sätta upp en server och en projektor på väggen på ett annan pub, så kan han spela på båda ställena samtidigt. Tar han då med sig en web-kamera så kan man till och med SE honom på det andra stället, när han sitter och surfar och snackar med sina polare på nätet.

Och blinkade lite åt honom... men han tyckte det va en bra ide. 😳

Även om låtarna jag spelar är så jävla uttjatade och jag tycker det är så fruktansvärt att stå där1 vissa gånger. Så sätter jag mig inte ner och skiter i spelningen. om det så är EN person framför scenen så ler jag och posar för den personen.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte ens vad aac är osv, orkar inte bry mig faktiskt, vill bara ha rent och okodat ljud

Men ljudet på en cd-skiva är ju också komprimerat.

Är det? Hur då?

Tja... det är ju en förenklad återgivning av ljud om inte annat. 😳

Fast nu pratar vi väl inte om hörbara saker.

Precis! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
vet inte ens vad aac är osv, orkar inte bry mig faktiskt, vill bara ha rent och okodat ljud

Men ljudet på en cd-skiva är ju också komprimerat.

Är det? Hur då?

Eh... Ja? Jag antar att man spelar in i högre kvalité än 16/44,1? 😳

Jaja, du menar så.

Det skulle jag inte kalla komprimera iofs.

Finns ganska många som dessutom rekommenderar att spela in i 16/44 om man ändå ska lägga det på CD till slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte ens vad aac är osv, orkar inte bry mig faktiskt, vill bara ha rent och okodat ljud

Men ljudet på en cd-skiva är ju också komprimerat.

Är det? Hur då?

Eh... Ja? Jag antar att man spelar in i högre kvalité än 16/44,1? 😳

Jaja, du menar så.

Det skulle jag inte kalla komprimera iofs.

Finns ganska många som dessutom rekommenderar att spela in i 16/44 om man ändå ska lägga det på CD till slut.

Vad vill du kalla det? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

9/10 DJ´s jag träffar när jag är ute och gigar kör med laptops.

vad ska man säga.

Jag förstår att det är enkelt men jag har ungefär samma inställning till DET som jag har till Autotune, Virtual Guitarist, kvantisering, etc. (sålänge man inte använder det som effekt)

Vart tog professionalismen vägen? Känslan och hårt inövad timing?

Näfan, låt en plug lira gura. Låt birgitta från apoteket som aldrig tagit en ton sjunga första versen. Vi klipper till det så det blir bra och kör autotune över hela rasket, så säljer det! Förresten så kan vi trigga trummorna och köra pianot midi och kvantisera hela köret, så slipper vi lära oss låtarna, och på kuppen kanske bli en hyfsad musiker. Sånt tar tid och är dessutom jobbigt. Lyssnarna hör ingen skillnad.

Ska man skratta eller gråta? 😳

Underskatta inte digital marknaden.. Och dra inte alla över en och samma kam. Ett VST program som Autotune och ett DJ paket som Serato kan du inte jämnföra sorry.. Det är exakt samma känsla med serato eftersom du använder just cd/vinyl som verktyg sen beror det alltid på vem som sköter spakarna för att kunna utala sig om det är mer eller mindre proffsigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

De större jocksen har gjort det i många år nu (ex. "Final Scratch" som kom rätt tidigt och lät dig spela ljudfiler från en dator fast ungefär som du spelar en vinyl, pluggades av bl.a. Richie Hawtin, Chris Liebing m.fl.).

Jag håller med om att Final Scratch och Serato är spännande, men dom har väl knappast tagit över och blivit standard? 😳

Nej, det var väl ändå inte det jag sa? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
vet inte ens vad aac är osv, orkar inte bry mig faktiskt, vill bara ha rent och okodat ljud

Men ljudet på en cd-skiva är ju också komprimerat.

Är det? Hur då?

Eh... Ja? Jag antar att man spelar in i högre kvalité än 16/44,1? 😳

Jaja, du menar så.

Det skulle jag inte kalla komprimera iofs.

Finns ganska många som dessutom rekommenderar att spela in i 16/44 om man ändå ska lägga det på CD till slut.

Vad vill du kalla det? 😆

Antingen ett val av inspelningskvalitet, om man väljer det formatet från början, eller en konvertering, om man spelar in i t ex 96kHz o drar ner det till 44.1.

16/44.1 är i sig inget komprimerat format. CDA är inget komprimerat format.

Det är en vald kvalitet.

mp3 är ett komprimerat format, eftersom man spelar in i en kvalitet men sparar i en mycket lägre. Man använder sedan olika algoritmer för att försöka återge det man skalat bort. Det finns förstås oxo inom det komprimerade formatet olika val av kvalitet.

Vi kan göra en filosofisk diskussion av detta med olika begrepp o vad som kan läsas in i det hela, men det kommer bara förvirra icke insatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket BS! En gigantisk vinylsamlng är definitivt inte ovidkommande om man är en seriös DJ, Mp3:or låter ofta rätt illa i jämförelse med bra vinyl-12"or på dansgolvet ....

Jag är själv inte DJ så jag vet inte, men varför skulle det göra någon som helst skillnad hur ljudet är lagrat? Det är ju samma ljud. 😳

Låter som en sån där grej som att "CD-skivor har så platt dynamik jämfört med analoga media" och sånt fjant som folk påstod för tio år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

De större jocksen har gjort det i många år nu (ex. "Final Scratch" som kom rätt tidigt och lät dig spela ljudfiler från en dator fast ungefär som du spelar en vinyl, pluggades av bl.a. Richie Hawtin, Chris Liebing m.fl.).

Jag håller med om att Final Scratch och Serato är spännande, men dom har väl knappast tagit över och blivit standard? 🥰

Nej, det var väl ändå inte det jag sa? 🙂

Nej jag blandade ihop kanske... någon pratade om att 9/10 bytt till laptops och jag tyckte det lät lite knepigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce:
Att streta emot nya tekniska verktyg som gör det möjligt för fler att uttrycka sig musikaliskt är verkligen både kontraproduktivt och kulturfientligt!

Det här var dumt sagt, riktigt dumt faktiskt!

Det jag säger nu är inget personligt mot dig eller någon annan men för helvete, KAN man inte sjunga eller spela, då skall man ge blanka djävulen i det och ägna sig åt något helt annat eller hur, lägg av med det här pseudosnacket att alla kan/ har rätt att uttrycka sig tack vare tekniken etc etc, blir ju ingen bra värld helt enkelt om det inte finns kunnande och musikalitet, bara att titta på vissa oerhört konstiga frågor/trådar här på forumet om just "vad är sväng" eller "hur sjunger man i en tonart" osv...som ju är självklara för oss musikkunniga!

Om jag inte kan spela TENNIS så har jag inte på Wimbledon/Båstad/Kungl.Tennishallen att göra, även om jag tjackar rätt utrustning och min pappa mutar någon viktig person etc, om jag inte kan LAGA MAT så skall jag heller inte stå i köket trots att jag tror att jag kan det bara för att jglor på TV och köper nya kock-knivar för 10.000:-, hajar man inte detta så hajar man fan ingenting---rätt man på rätt plats-så det så!!!

🥰

Hej Florian. Jag förstår helt uppriktigt inte; varför lägger du all denna prestige i det? Jag vet att du tillhör dom som vill att det ska vara "på riktigt" på nåt sätt, men har du inte förstått än att musiken inte blir bättre av det?

Jämförelsen med tennis tycker jag tyvärr inte är särskilt relevant. Tennis är, som de absolut flesta sporter, en företeelse som går ut på att fysiskt utmana kroppen; poängen går alltså förlorad om det börjar handla om annat än att få rörelser och koordination så perfekta som möjligt. Det enda som möjligen skulle kunna påminna om musik är isåfall dramaturgin i en match. Och faktum är ju att även om du har två väldigt duktiga spelare så betyder inte det att matchen blir spännande (och bara för att du har två duktiga musiker betyder det inte att musiken blir spännande). Så om du vill dra en mer relevant parallell, så kan du säga att om man använder autotune mycket t ex, så är det som att regissera en film om en tennismatch för att göra den så spännande som möjligt. Gärna för mej, blir det kul att kolla på så ser jag det gärna!

Du säger bara att "det var dumt sagt", "kan man inte så ska man inte", "lägg av", "det blir ingen bra värld" (???), "rätt man på rätt plats", "sådeså" etc. Jag tror man kan sammanfatta detta med "det ska vara så", du verkar inte ha något mer än detta att stödja din uppfattning på. Jag är lessen, men det framstår som ganska trångsynt.

"Kan man inte så ska man inte" förresten, varför ska det bara finnas ett sätt att kunna på? Varför räcker det inte att resultatet blir bra, blir det det så kan man ju?? Varför är det inte nog? Jag kan ta mej själv som exempel; jag är musikalisk, har spelat piano en hel del, kan en okej drös musikteori, och skriver rätt bra låtar om jag får säga det själv. Däremot är min sångröst sådär. Den funkar hjälpligt i många sammanhang, men eftersom jag har ganska liten erfarenhet av att sjunga så har jag lite dålig kontroll över den. För att få det att låta mer som jag vill, så har jag tre alternativ: 1) be nån annan sjunga. Kan funka, men då upplever jag ofta att jag har ännu mindre kontroll. Visst kan man regisera men man kan inte få någon annan att uttrycka en text på precis samma sätt som man själv tänkt sig det. 2) betala mer än vad jag har råd med för ett rejält lass med sånglektioner. Skulle jag gärna göra eftersom det vore en frihet att kunna sjunga bättre, men det kostar som sagt mycket, och tar mycket tid, och jag vill gärna börja få mina låtar klara nu, inte om tre år. 3) ta hjälp av redigering, autotune, och liknande moderna hjälpmedel. Jamen sedär, en lösning som passar mej perfekt. Jag får det att låta som jag vill med min egen röst, men slipper lägga ner flera år och pengar på det. VAD är problemet??? "Det blir ingen bra värld"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tbruce, jag lägger alls ingen prestige i detta, jag bara säger som det är:

kan man inte sjunga så be någon annan eller lek för sig själv med autotune dåra-inget fel med det, vad jag menar är att musik och kunnande (på alla plan för övrigt) inte är alla förunnat, det bara är så ser du!

Det finns både för och nackdelar med internet och att alla får visa va dom "kan", det blir onekligen en jävla massa skräp som svämmar över världen som det som är bra tyvärr drunknar i, samtidigt som det givetvis kommer fram mera artister/akter som förr inte fick chansen om dom inte hade kontrakt etc.

Jag är ingen diktator (tyvärr 🙂 ) som säger vem som har rätt att utöva musik tex, men någon måtta får det vara och genom teknik som ofta är liktydigt med FUSK i mina ögon och öron så tycker jag det suger oerhört att så många offer tillåts besudla vår planet med ren skit!!!

😠

Jag vet att du tillhör dom som vill att det ska vara "på riktigt" på nåt sätt, men har du inte förstått än att musiken inte blir bättre av det?

Vad har jag inte förstått?

Var befinner du dig egentligen i tillvaron???

Klart som fan att ett hantverk skall utövas av de som kan det och inget annat,

om man som du påstår att alla "kan" och att musik blir bättre av att okunniga klåpare skall vara de som anses bäst ja dåå... 🥰

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe okej, visst har inte alla ett musikaliskt sinne, absolut! Men min poäng är att det finns många som har en annan typ av musikaliskt sinne än vad som gått att uttrycka traditionellt, och med hjälp av ny teknik kan även dom få uttryck för sitt musikaliska tänkesätt vilket gör att vi alla kan få tillgång till ny spännande musik!

Och visst finns det mycket skräp, men nånstans så borde ju inte bara skräpet öka utan även det bra, alltså mer bra musik om man bara lyckas sortera bort skräpet först. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att du tillhör dom som vill att det ska vara "på riktigt" på nåt sätt, men har du inte förstått än att musiken inte blir bättre av det?

Vad har jag inte förstått?

Var befinner du dig egentligen i tillvaron???

Klart som fan att ett hantverk skall utövas av de som kan det och inget annat,

om man som du påstår att alla "kan" och att musik blir bättre av att okunniga klåpare skall vara de som anses bäst ja dåå... 🥰

Det sa jag inte. Jag säger bara att det går att göra på båda sätten, och enligt min uppfattning så finns det ingen genuin kvalitet i det traditionellt "äkta".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite på var man sätter gränsen för när det ska betraktas som fusk eller inte. 🙂

Var ligger egentligen skillnaden om du gör en omtagning av en sur ton genom punch-in eller att klippa in från en annan tagning - eller om du redigerar tonen i Melodyne? Är inte båda sätten lika mycket "fusk"?

Ska man hårddra det hela, så är det fusk att göra en punch-in eller omtagning på ett rullband också - eller att försköna balansen genom att göra en genomtänkt och välljudande mix. Att göra Mastering för att förbättra ljudet är också fusk, eftersom det ju inte låter precis som när det spelades, om man justerar lite eq eller komprimerar lite.

Visst släpps det mycket skit i och med att allt fler får möjlighet att göra musik på olika nivåer - men är inte mångfalden trots allt bättre än att bara acceptera en nivå av kvalitet (vem som nu ska bedöma vad som uppnår tillräcklig kvalitet för att få finnas... 🥰 )?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce din jävla anarkist 🙂 synd om dig och dina värderingar, du tycker förmodligen samma om mig, det är mångfald men håll med om att det du säger om att genuint inte är äkta låter riktigt illa, klart jag köper en äkta matta om jag har råd istället för en billig ryamatta...klart jag lyssnar på ett riktigt instrument som spelas av en kunning musiker istället för samma melodi på nån jävla mobil... 🥰

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...