Jump to content
Annons

Ljud kort trubbel


Tobias J

Recommended Posts

Guida mig snĂ€lla 😳

Jag köpte ett Emu 1212m ljudkort. Allt Àr installerat och klart men jag fÄr inte ut nÄt ljud. Jag misstÀnker att jag mÄste in pÄ mÄndag och köpa Phono pluggar för jag har bara rca har jag rÀtt eller fel ? Om inte hjÀÀÀÀÀlp!!!!!

Just det jag kör FL studio 6

Fick med Emulator x OcksÄ. Verkar bra men lite info uppskattas alltid.

Jag Ă€r total nybörjare sĂ„ om ni svarar förklara som om jag gĂ„r i förskolan 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Guida mig snĂ€lla 😳

Jag köpte ett Emu 1212m ljudkort. Allt Àr installerat och klart men jag fÄr inte ut nÄt ljud. Jag misstÀnker att jag mÄste in pÄ mÄndag och köpa Phono pluggar för jag har bara rca har jag rÀtt eller fel ? Om inte hjÀÀÀÀÀlp!!!!!

Just det jag kör FL studio 6

Fick med Emulator x OcksÄ. Verkar bra men lite info uppskattas alltid.

Jag Ă€r total nybörjare sĂ„ om ni svarar förklara som om jag gĂ„r i förskolan 😄

emu kan vara svÄra i mjukvaru mixern.. kolla dÀr pÄ send lÀgg in en ny om det inte finns nÄgon.

tony

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur menar du ????

Jag har en förstÀrkare men ingÄngarna dÀr Àr rca och i ljudkortet phono plug. 1212 Àr egentligen 2 ljudkort. Ett 1010 och ett dotterkort 0202. det stÄr i manualen till 1010 sÄ hÀr till utgÄng S/PDIF in / out :

Each rca phono jack carries 2 channels of digital audio and can be used for the reception and/or transmissionof digital data from external digital devices such as dat , an external to digital converter or external signal processor with digital inputs and outputs.

sÀger det nÄt ? jag har fÄtt för mig att det gÄr att anvÀnda rca i den in/utgÄngen men jag fick inte ut nÄt ljud dÀr. pÄ 0202 kortet finns Left/right line outputs men dom Àr phono. dÄ undrar jag om jag mÄste köpa phono för att fÄ det att funka(hyfsat frustrerande med halloween helg nu nÀr jag vill leka)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Each rca phono jack carries 2 channels of digital audio and can be used for the reception and/or transmissionof digital data from external digital devices such as dat , an external to digital converter or external signal processor with digital inputs and outputs.

Rca kontakterna Àr till för digital ljudsignal. Den kan du inte koppla till din stereo.

Du mÄste koppla analog ut till stereon.

Edit: Tittade pÄ tillverkarens hemsida. Du ska köpa en kabel med tele plug i ena Àndan och rca (phono) i den andra.

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Åh nu Ă€r jag tillbaks 😕

FÄr det f/()%&%&n inte att funka. Köpte tele till rca kablar provar bÄda portarna med inte eet pip. NÀr jag trycker i och ur dom kommer det dÀr klassiska missljudet sÄ nÄn form av signal mÄste det vara i burken. Testar lÀgger ut den hÀr igen fast pÄ annan plats............

Tack pĂ„ förhand 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Köpte tele till rca kablar provar bÄda portarna med inte eet pip.
Med bÄda portarna antar jag att du menar kontakterna för vÀnster utgÄng och höger utgÄng?

LÀngst till vÀnster sitter vÀnster/höger ingÄng, i mitten vÀnster/höger utgÄng och pÄ kanten MIDI.

Det ljudkort du köpt har balanserade utgÄngar och din förstÀrkare har obalanserad ingÄng.

Är det TRS-kontakt som du stoppar i ljudkortet?

Ser den ut sÄhÀr?

nys224-1c8f9251befb8ad7ea8e2463a26d263c.jpg

eller ser den ut sÄhÀr?

NTKNP3CBAG.jpg

Den ser ut som den första övre bilden, eller hur?

Och dÄ slÀcker du ut signalen och fÄr inget ljud.

NÀr jag trycker i och ur dom kommer det dÀr klassiska missljudet sÄ nÄn form av signal mÄste det vara i burken.
Ja, det Ă€r jordbrum. Dzzzzzzt! 😉 Redigerat av Linus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Precis, och det Àr monotelekontakter pÄ den.

Ditt ljudkort har balanserade utgÄngar och nÀr du trycker in din adapter med obalanserad kontakt (monotele) slÀcker du ut ljudsignalen frÄn ljudkortet.

Jag rÀknar med att ditt E-MU 1212M kan agera med bÄde balanserad signal och obalanserad.

Titta i ljudkortets programvara ifall du kan svÀnga om till Unbalanced dÀr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu hÀnger inte jag med riktigt. Har alltid fungerat för mig att köra mono tele i balanserade in/utgÄngar nÀr jag har velat göra om signalen till obalanserad..

RÀtta mig om jag har fel men, i en balanserad tele kontakt sÄ Àr: tip=plus, ring=minus och sleeve=skÀrm.

NÀr man sÀtter i en TS plugg sÄ blir tip=plus och sleeve=minus + skÀrm, precis som i en vanlig mono kabel.

Varför skulle det bli fasutslÀckning?

Kanske vissa ex. ljudkort mm. kÀnner av vilken kontakt man sÀtter i och dÀrför brukar det fungera för mig?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Löd ihop kabeladaptrar sjĂ€lv 🙂

Ta en (stereo)telehane frÄn ljudkortet, och led vidare tip och sleeve till en rca-hona, dÀr du trycker in din rca-kabel.

Eller sÄ införskaffar du ett litet litet mixerbord, typ begagnad Phonic eller Behringer-mixer dÀr du pluggar in ljudkortet. Sedan stoppar du dina rca-kablar i Tape Out.

Förresten, har du ingen digital ingÄng i din förstÀrkare? Kolla om det sitter t.ex. Optical In eller SPDIF pÄ baksidan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja va faan =) att jag inte tĂ€nkt pĂ„ det . Jag har en pioneer Djm 500 stĂ„r 3 cm frĂ„n burken. Jag testar det 😆

Ska bli spÀnnande att se om det funkar ............................................bjuder pÄ tÄrta om jag kirrar det

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har en pioneer Djm 500 stÄr 3 cm frÄn burken.

Det Àr bara obalanserade ingÄngar med rca-kontakter i den dj-mixern, sÄ det gör tyvÀrr ingen skillnad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

om inte det funkar gÄr jag in pÄ musikverkstaden med burken

HjĂ€lper inte mycket. Ljudkortet fungerar precis som det ska, och det Ă€r din förstĂ€rkare som slĂ„r ihop jord och signal som Ă€r det egentliga problemet. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag saknar tydligen en Power converter cable.

Har rotat i lÄdan och den fanns inte med. MÄste vara det som Àr problemet.

Nej. Den kabeln Àr ifall du har EMU:s Audiodock, dvs. den externa lÄdan som anvÀnds till t.ex. 1820 och 1820M. DÄ kopplas extra ström till 1010-kortet.

I ditt 1212M rÀcker den ström som 1010-kortet fÄr frÄn PCI-bussen. Det interna 0202-dotterkortet sitter ju ocksÄ pÄ PCI, och fÄr dÄ egen strömförsörjning.

NÄ, hade du digitalingÄng i din förstÀrkare eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ok............. skit oxÄ!!!!! FÄr vÀl rulla in till uppsala och kolla upp en sÄn box.

Digital ingÄng.......vet inte , min gamla hemma stÀrkare har - cd/aux phono tuner tape1 tape2. sen pÄ min Dj mixer har jag :

Input Terminals: CD x 2 (RCA), Phone x 3 (RCA), Line x 2 (RCA), Mic x 2 (XLR x 1, 1/4 in. Phone x 1)

Output Terminals: Master Out x 3 (RCA/XLR/1/4 in. Phone), Booth Monitor x 1(RCA), Headphone Monitor x 1(1/4 in. Phone)

Other Terminals: Send x 1(1/4 in. Phone x 2), Return x 1(1/4 in.Phone x 2)

PĂ„ 1010 kortet finns s/pdif in out adat och firewire.

PĂ„ 0202 analoga Letf/right input och output samt midi in/out

Redigerat av Tobias J
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.................. 😏

Var in dÀr 4sound fd musikbörsen i U-sala dÀr jag köpt kortet och beklagade mig.

Efter lite forskning sÄ löste dom det Ät mig. Det var tydligen massor som hade samma problem. Man skulle helt enkelt in i mjukvarumixern(Patchmix) och stÀlla in DEFAULT SETTINGS och vips sÄ var det kirrat.

Tack till alla som försökt hjÀlpa till

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...