Jump to content
Annons

Sweep picking


Jonathanhitochdit

Recommended Posts

Hej.

Jag har spelat gitarr i 2 år och har aldrig klurat ut detta. Eftersom jag är självlärd så har jag aldrig fått hjälp.

När man sweepar pickar på gitarren måste man spela snabbt med fingrarna och släppa fingrarna snabbt också. Fast när när man spelar i en snabb hastighet och släpper fingret från strängen så slås strängen ut typ och spelar en annan ton. När man sweepar så kan man inte använda handen för att muta en sträng.

och om jag ska börja spela 5 - 7 - 8 (arpeggios eller något) Från D strängen och forsätta nerått. Hur dämpar ni strängen innan ni forstätter spela på andra strängen?

Normaltvis använder jag högra handen men när man spelar snabbt så hinner man inte. annars låtet det knasigt.

Hoppas ni förstår vad jag menar

Är tacksam för svar och desperat på att veta hur man ska göra.

😆🙁

Redigerat av Jonathanhitochdit
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyfter du upp fingrarna så pass mycket att det kanske blir en pull-off effekt? I sådant kan du försöka lyfta dem så att fingret får strängen att sluta vibrera/låta men inte lättar ifrån strängen. Har du enormt mycket distortion? I sådant fall kanske den tar fram någon överton som blir när du lättar på fingrarna vilket träder fram lättare på grund av det höga gainen. Lycka till med övningen för sweeping är duktigt svårt och tar lång tid att få bra. Allt du övar hoppas jag att du även spelar väldigt långsamt också. Det är många som kan sweepa snabbt men så fort det blir lite långsammare så låter det jätte dåligt för då är det tillräckligt långsamt mellan vart ton så vi kan höra hur dålig deras teknik är. MvH

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag besvarar din fråga här men de två olika dämpteknikerna för sweep är att antingen dämpa snabbt som attan med samma finger på vänsterhanden du lyfte eller att helt enkelt ha en bra dämpning med plekrumhanden vid stallet. Det sistnämnda är lättast och låter utmärkt om man gör det korrekt. Det första kräver rejäl snabbhet och kräver betydligt mer träning. Så funkar det för mig när jag spelar. Det finns hur mycket bra info som helst om gitarrteknik på nätet som är ovärderlig för alla som lär sig själv.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ändrat lite på sweeptekniken för att det ska låta riktigt bra. Vet inte om "proffsen" kanske gör som jag också, men det är i alla fall inte så jag fått lära mig av böcker/lärare. Jag dämpar alla strängar under den sträng jag spelar på med vänsterhanden och de över med högerhanden, vilket betyder att när jag är på väg tillbaka upp, på t.ex. D-strängen, så håller blir det svårt för vänsterhanden, eftersom det kan bli konstiga vinklar. Det har tagit mycket tid att få bra, och det är inte förrän ett par månader sedan som det började sätta sig. Men bara för att tekniken sitter hyffsat så betyder det inte att jag lirar i närheten av lika fort som "proffsen".

På vägen ner måste du lära dig att tajma grymmt bra, så att du dämpar tonen precis samtidigt som du slår nästa. Som nämnts ovan: Det är här skillnaden mellan de som är duktiga och de som inte är så duktiga ligger.

Och så måste jag bara tillägga vad som också nämnts ovan: börja öva sakta, RIKTIGT sakta. Då blir det bäst 😛

Hoppas inte min förklaring var allt för luddig 🙂

PS. Det är i ytterst få musikstilar som sweeping använts, har själv faktiskt bara använt det i en låt, och då skrev jag den med sweep bara för att få in det i en låt 😛 men om du spelar metal/hårdrock så kan det nog bli användbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tänker mest på sweep inom hårdrock och metal men det förekommer i country, jazz och fusion mm. Ge inte upp utan fortsätt öva och sträva efter att inte känna dig begränsad av din teknik. Att kunna spela på gitarren det du hör i huvudet eller vill uttrycka är viktigt och gör det ännu roligare att spela. Börja långsamt och när det väl sitter så kommer du aldrig att ångra den träning du lagt ner på det. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tänker mest på sweep inom hårdrock och metal men det förekommer i country, jazz och fusion mm. Ge inte upp utan fortsätt öva och sträva efter att inte känna dig begränsad av din teknik. Att kunna spela på gitarren det du hör i huvudet eller vill uttrycka är viktigt och gör det ännu roligare att spela. Börja långsamt och när det väl sitter så kommer du aldrig att ångra den träning du lagt ner på det. 🙂

Visste jag inte? 😮 Tufft juh 😱

Lyssnar iofs inte på den sortens musik.. men metal är iofs inte heller min grej 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips! 😆

Som han i instruktionsvideon pratar om i slutet så är det kanske vid "rolls" som du upplever problemet? Alltså när du täcker t.ex tre strängar med ett finger och snabbt ska dämpa dom i följd. Jag spelar med en blandteknik av både dämpning av vänsterhand och högerhand. Om det är ett finger för varje sträng så lättar jag snabbt på vänsterhandens fingrar så att strängen dämpas från bandet och om det är en roll så sker dämpningen med plektrumhanden vid stallet (och lite av vänsterhanden). Det är viktigt att vara avslappnad och väldigt lätt på vänsterhanden och inte trycka ner strängarna mer än nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...