Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis skaffat digital trummor (Roland TW3), men när jag spelar in midi från trummorna blir det jävligt otajt, vilket jag tvivlar beror enbart på mig.

har spelat in en trummtakt från groove agent så jag ska ha en takt att följa och inte bara gitarr och bas.

jag lyssnar direkt från rolandsetet och inte genom cubase och monitorerna för det blev så stor latency när jag lät groove agent spela upp ljudet direkt.

nån som varit med om något liknande eller vet om det är nått i cubase (sx2) som skall ändras, för att det ska funka. jag spelar in midi signalen genom emu 1820´s midi ingång.

Annons
Postat

testade att spela in bara trummor midi och audio, till ett trumkomp från groove agent och det lät ok.

det kanske har något att göra med att det är för många spår och pluggar i det andra projectet så det är därför det inte hänger med. 😄

Postat

Jag har ingen aning :-)

Men jag undrar HUR nöjd du är med trummorna... Ska jag köpa såna eller? De kostar 10000:- va?

Postat
  Citat
Men jag undrar HUR nöjd du är med trummorna... Ska jag köpa såna eller? De kostar 10000:- va?

jag är ganska nöjd (har haft dem en vecka), de är hel ok att spela på bara jag får ordning på midi ispelningen.

lätta att sätta ihop, funkade på engång. jo de kostar cac 10000:- med stamp. ska du ha digital trummor så köp inte de billigare och sämre seten, då blir du bara besviken.

Postat

Nu vet jag inte hur det funkar med miditrummor men jag vet att jag hade samma problem när jag körde midi via synthen. Då finns det något som heter midi port enabler. Du gör helt enkelt så att du går in i program mappen - sedan steinberg - sedan i Cubase sx 3 (kan vara något annat i de andra versionerna av cubase) - där i har du en mapp som heter midi port enabler. I den mappen hittar du en fil som heter enableemulated ( du kan naturligvis göra den själv med ett text dokument som du bara döper till samma och sparar utan txt ändelsen) - den filen kopierar du in till din Cubase mapp å sen så ska det bara vara att tuta å köra - om du använder any input eller vad det heter ( om man inte orkar specificera sin egen midienhet).

Det står manual hur det fungerar mera ingående.

Postat

Det finns också en klistrad tråd om fenomenet med emulerade portar i Cubase-avdelningen... 😎

Frågan är om det är det som är problemet. Kolla i Cubase, om det finns några emulerade portar som kan bråka - så kanske du kan lösa det med instruktionerna i den tråden.

Postat

När jag spelar "trummor" (med M-Audio Trigger Finger) ställer jag ned bufferstorleken i ljudkortet till 64 samples. Detta gör jag i ljudkortets kontrollpanel. Har jag inga tunga syntar och effekter igång funkar det bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.