Jump to content
Annons

HJÄLP! Vad ska man köpa för kort ?


FoXzy

Recommended Posts

Hejsan.

Har tanken på att köpa ljudkort till min data nu.

Sitter och arbetar i FL men har för tillfället ett ljudkort som är inbyggt i datan och ljudkvaliten är ju inte den bästa, när jag gör musik sprakar det som fan 😉

Har ändå bufferlenghten på det högsta.

Är student men hadde tänkt mig ett kort mellan 0 - 1500kr.

Hittat ett par olika sound blaster kort så som;

*Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS (1345kr)

*Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic ..(921-1546kr.)

Verkar vara samma kort men ett av korten har en medföljande kontroll som man kan montera på frammsidan datan. Är det nått att ha ??

Eller är sound blaster korten skit. ? kanske spara med pengar och köpa nått annat kort ? Skulle domma korten hjälpa mig på traven inom musiken å lägga av med det sprakandet som finns nu.?

Skulle vara tacksamm för svar.!

MVH//FoXzy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

Innan du köper kort så tycker jag du ska testa nya drivrutiner till ditt soundblaster - ladda ner drivrutiner från www.asio4all.com och kör dem på dattan. Välj dem i Fruity och se om det fortfarande knastrar. Jag har spelat in mycket på soundblaster, utan knaster. Så det går.

Fortfarande inte nöjd - köp nytt kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar.

Ska kolla på detta kortet och tänka på saken.

Måste ju få kvalitet för pengarna iaf 😉 hehe

Har testa ASIO drivrutinerna dom hjälpte ju en del, men kortet som jag har nu e ju ändå piss dåligt knastret försvann inte ändå.

Så nytt kort måste fixas men vad för nått vet jag ju inte änn 🙁

Komm gärna med förslag och vad ni själva andvänder för kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar.

Ska kolla på detta kortet och tänka på saken.

Måste ju få kvalitet för pengarna iaf 😉 hehe

Har testa ASIO drivrutinerna dom hjälpte ju en del, men kortet som jag har nu e ju ändå piss dåligt knastret försvann inte ändå.

Så nytt kort måste fixas men vad för nått vet jag ju inte änn 🙁

Komm gärna med förslag och vad ni själva andvänder för kort.

jag håller med fidden.. skaffa ett beggat audiophile 24/96.. bra kort för liten peng.. jag vet många som mixar storband med endast ett sånt kort!!!!

de e najs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du funderat på M-audio's Audiophile 2496? Kostar ungefär som korten du funderar på, men är nog mer anpassad för musikproduktion. Fast nu vet jag iofs inte hur soundblaster (även känt som soundknaster en gång i tiden) låter idag.

Är det den här? Går också och funderar lite jag... Den här heter ju "Delta" men det kanske är samma kort?

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Ev. datorspel fungerar bra med det interna ljudchipet du har i datorn.

Ska du jobba med musik är Soundblaster-serien inget bra val. Det finns billigare ljudkort som är bättre lämpade.

Audiophile 2496, som redan nämnts, eller E-MU 404 för 995:-

Link to comment
Dela på andra sajter

ok bra att veta.

Men blir det verkligen någon större skildnad om jag skulle välja soundblaster kortet ? För specifikationerna är ju nästan likadana.

Men jag vet ju inte..

Behöver iaf ett bra kort..!

vad jag läser så verkar soundblaster kortet bra..men kanske inte för musikskapandet..!

hmm.. svårt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

HOLD YOUR HORSES GENTLEMENS.. PLEEEASE!!!

Om vi återgår till ursprungsfrågan då.. Spelar du in ljud utifrån???

Om det är så att allt du gör skapas av virtuella instrumet inne i FL och att du kommer att spara musiken som nåt digitalt format (Wav, Mp3, Ogg, etc etc..) Då spelar inte ljudkortet den minsta roll alls.. Det används ju bara som medhörningen.. Det du lider av är alltså den fördröjning i medhörningen (latency) och eventuellt lite sämmer kvalitet på det medhörda ljudet.. Allt du gör är helt beroende av det interna processerna (CPU, GHZ , RAM etc) .. Inget alls har med ljudkortet att göra ju 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Specifikationerna "24/96" berättar inget om hur kortet som helhet fungerar i musikproduktion. AD/DA-delarnas teoretiska maximivärden är just det, teoretiska. Det är en pyttedel av helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm hänger inte riktigt med vad du menar.

Jag andvänder plugins i FL som jag har på datan och gör musik utav.

Spelar aldrig in nåtingen med mic å sånt..inte änn iaf :rolleyes: hehe

Men vad beror bruset på då om jag lägger olika ett par slingor ihop och spelar..

då blir basen och allt annat krasslig å bara knastrar.

Beror detta på CPU´n ?eller e det ljudkortet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv pysslat med musik i 10 år Har ett Audigy 1 och har inte direkt saknat nåt. Spelar in mycket via mikrofon, både akkegitarr och sång och bruset som blir har varken jag eller någon annan som lyssnat på min musik lagt märke till (ingen som sagt något iaf...)

Visst, ska du göra nån professionell inspelning som ska släppas på CD kanske det är viktigt att tänka på bruset men hos den vanliga användaren som kanske inte har en helisolerad studio, som kanske har en dator i samma rum som väsnas lite med fläkten etc. så spelar det ingen roll. Tycker jag iaf.

Kör med KX drivrutiner vilket jag tycker fungerar klockrent.

(En nackdel med Audigy 1 finns dock och det är om du ska köra EZ-drummer el. annat program som är optimerat för att köras i 44.1 khz. Blir lite längre väntetid vid inladdningen för EZD. Är dock ett, relativt sett, litet problem för mig och jag antar att de senaste versionerna av Audigy går att köra i 44.1)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du fortfarande överväger att köpa ett Soundblaster-kort så skulle jag om jag var du, ställa mig själv frågan; varför man aldrig ser ett Soundblaster-kort i en musikaffär?

Köp ett beprövat M-Audio (Delta) Audiophile 24/96 alt. 192 (inte för 192 kHz skull dock :rolleyes: ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hel**te! Är ni heldumma hela bunten??? 😲 Grabben använder ju FL (FruityLoops) eller vad det nu heter.. Han verkar inte spela in nåt utifrån alls.. Han "plippar" ihop musik på datorn och använder sitt ljudkort för medhörning BARA.. ljudkortet har INGEN alls betydelse för ljudkvaliteten på hans slutliga material.. INGET går genom hans ljudkort.. Det omvandlas till PCM-filer direckt i hans dator och bränns direkt på CD i hans dator.. Ljudkortet har ingen roll ALLS.. Fattar ni dåligt eller? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur lätt är det att mixa med kass medhörning, när basen låter "sprak" istället för "boom"

man behöver ett bra ljudkort för att mixa all form av musik. sen behöver kanske inte hans kort ha en bra AD omvandlare, men därimot en bra DA omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

men hur lätt är det att mixa med kass medhörning, när basen låter "sprak" istället för "boom"

man behöver ett bra ljudkort för att mixa all form av musik. sen behöver kanske inte hans kort ha en bra AD omvandlare, men därimot en bra DA omvandlare.

Har nog inteså mycket med ljudkortet att göra. Snarare Processor och Minne i datorn.. I vissa fall kan det ha med en dålig drivrutin att göra.. Men i dessa fall brukar http://www.asio4all.com/ vara en bra lösning.. (kortare väg till kärnan)

Om det börjar att hacka och och ha sig så är det ju datorns processor och minne som inte orkar med att beräkna riktigt i realtid.. Det har väldigt lite att göra med ljudkortet i datorn att göra.. Tänk lite nu innan du svarar 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

men självaste ljudkvaliteten har ju med ljudkortet att göra, han hade testat att uppdatera divarna.

jag är rätt säker på att ljudkvaliteten har med ljudkortet att göra och inte minnen eller cpu. därimot om det laggar och har sig något galet så har det nog troligtvis med det o göra. men så som han beskrev det så var det inte så. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, vaknanu! Lyssna på vad hegobald säger. Ljudkortet är ju bara slussen för det som ska in och ut ur datorn. Och där sitter det ad/da omvandlaren som gör det till nollor och ettor. Både in och ut.

Sen vad som händer inne i datorn har inte ett skit med ljudkortet att göra.

Ex en plugg gör ju inte bättre resultat bara för att du har en bra ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hel**te! Är ni heldumma hela bunten??? 😲 Grabben använder ju FL (FruityLoops) eller vad det nu heter.. Han verkar inte spela in nåt utifrån alls.. Han "plippar" ihop musik på datorn och använder sitt ljudkort för medhörning BARA.. ljudkortet har INGEN alls betydelse för ljudkvaliteten på hans slutliga material.. INGET går genom hans ljudkort.. Det omvandlas till PCM-filer direckt i hans dator och bränns direkt på CD i hans dator.. Ljudkortet har ingen roll ALLS.. Fattar ni dåligt eller? 😳

Men!

Vad du hetsar upp dig Hegobald..? 🥰

Om det nu är så att han ska köpa ett nytt ljudkort så är det väl viktigt att han inte går i fällan och handlar ett "gamers card" som han funderade på?

Hur länge tror du det dröjer tills han vill ansluta en mick och gå ett steg vidare och spela in nåt annat? Då kommer han att bittert ångra ett eventuellt Soundblasterinköp. Jag citerar honom själv:

Spelar aldrig in nåtingen med mic å sånt..inte änn iaf  hehe

Och visst har det väl betydelse för slutresultatet att han har bra lyssning även om hela "mixprocessen" just nu sker i datorn - det måste vi väl vara överens om..?

Att "spraket" han pratar om, i alla fall delvis, kan vara en överbelastad dator är ju en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att slå hål på myten, Creative X-Fi är faktiskt inte ett speciellt dåligt ljudkort. Det har till skillnad från äldre modeller stöd för olika samplingsfrekvenser och asio-drivrutinerna ger låg processorbelastning.

Men visst finns det bättre saker för pengarna och har man inte tänkt spela spel så är det onödigt med ett kort vars främst försäljningsargument är en kraftfull ljudprocessor.

Ett M-Audio 2496 och en billig Behringer mixer som agerar mikrofon- och hörlursförstärkare är en billig lösning med helt okej ljud samt bra drivrutiner.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Har AMD Athlon 64 3200+ med 1GB i minne!

borde det spraka då ?

Spelar ljudkortet sånn roll då ?

verkar som ni har haft en bra diskution om detta ser jag.

Vad som stämmer vet jag inte själv 😳

tycker la inte att datan e så dålig att det ska spraka tackvare cpu å minne..!

eller har jag fel ? :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet är vad datorn pratar med när du jobbar med inspelningsprogrammet. Om datorn talar engelska med en snygg brittisk dialekt samtidigt som ljudkortet pratar bred skånska så kommer det att gå på tok.

Datorn trivs bäst med ett ljudkort som har rätt drivrutiner och drivrutiner som dessutom är välskrivna. Det ger lägre processorbelastning och möjligheten att jobba med högre belastning utan knaster och sprak.

Ljudkortet är avgörande för prestandan i en musikdator.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...