Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja saken e det att jag fuderar o köpa en laptop med Core Duo processor? efter nu jag har en stationer pc med P4 pÄ 3.2 GHz o dÀr kör jag blad annat mina musik program som cubase sl gitar rig kontakt osv som funkar bra!

jag vet att cubase 3 har stöd för Core Duo processorer!

SÄ jag undrar nu om ni vet andra program inspelnings program coh mjukvaru syntar som funkar med dÀsa pocessorer!

jag skulle vÀlja veta om det finns nÄn program som kan omvandla el om skriva den sÄ mina musik program som inte har stöd för Core Duo processorer som t ex min guitar rig el massa andra mjukvaru syntar som jag nu har!

och det skulle va bra om nÄn hÀr har en laptop me Core 2 Duo processorer och vill bÀretta hur den fukar me cubase? el andra inspelnings pro?

tack för hjÀlp o rÄd

Annons
Postat

AlltsÄ, bara för att en mjukvara inte har stöd för flera processorer innebÀr ju inte det att den inte fungerar med en Core Duo. Det finns situationer (ganska mÄnga sÄdana) dÀr det inte lönar sig att göra programmen anpassade för detta.

Vad som menas med att de Àr anpassade Àr att de delar upp arbetet nÄgorlunda jÀmt mellan processorkÀrnorna. Exempelvis kanske Guitarrig ligger i den ena kÀrnan medan en mjukvarusynth ligger i den andra, istÀllet för att de konkurrerar om en och samma kÀrna.

Rent programmeringsmÀssigt sÄ kan det bli ganska mycket bekymmer med att skriva programmen pÄ detta sÀttet. DÀrför lönar det sig inte alltid.

Men du behöver inte oroa dig över det. Köp din laptop med cubase och var glad:)

Postat

ok asÄ man kan della upp arbettet pÄ bÄda kÀrnorna det en positivt sak!

ser att live 6 har stöd för core duo processorer har lÀst tÀsten pÄ senaste studio numer om live 6 som vÀrkar en ha fyll sötd och drar nytta av core duo processorer! men jag undrar Àn asÄ om ni kan nÄgra syntar som har stöd fö core duo processorer el som e pÄ vÀg sÄ att jag vet bara att det finns gott om syntar och effekter som har stöd för DC pro?

tack rÄd o hjÀlpen!!

Postat
ok asÄ man kan della upp arbettet pÄ bÄda kÀrnorna det en positivt sak!

ser att live 6 har stöd för core duo processorer har lÀst tÀsten pÄ senaste studio numer om live 6 som vÀrkar en ha fyll sötd och drar nytta av core duo processorer! men jag undrar Àn asÄ om ni kan nÄgra syntar som har stöd fö core duo processorer el som e pÄ vÀg sÄ att jag vet bara att det finns gott om syntar och effekter som har stöd för DC pro?

tack rÄd o hjÀlpen!!

Du har i stort sett aldrig nyttan av dual core-stöd i synthar och effekter.

Postat

jasÄ du ! sÄ vad e mÀningen me j87a core duo processorer dÄ varför ska man ha en sÄn in sin studio pc. man vill vist ha nytta av dessa processorer för bÄde inspelnings program effeckter och mjukvaru syntar el!

Postat
Exempelvis kanske Guitarrig ligger i den ena kÀrnan medan en mjukvarusynth ligger i den andra, istÀllet för att de konkurrerar om en och samma kÀrna.

...vilket kan vara nyttan av en processor med Dual Core.

Att ett enskilt program inte drar stor nytta av tvĂ„ kĂ€rnor pĂ„ egen hand, det Ă€r en annan sak. 🙁

Postat (redigerat)
Exempelvis kanske Guitarrig ligger i den ena kÀrnan medan en  mjukvarusynth ligger i den andra, istÀllet för att de konkurrerar om en och samma kÀrna.

...vilket kan vara nyttan av en processor med Dual Core.

Att ett enskilt program inte drar stor nytta av tvĂ„ kĂ€rnor pĂ„ egen hand, det Ă€r en annan sak. 😄

ett enskilt progran Àr sÀllan enskilt

sÄ fort du stoppat in den minsa plugg sÄ Àr det inte "enskilit lÀngre"

m v h tony

Redigerat av ynot
Postat (redigerat)

Beror pÄ programmet sÄklart. Inte en sequencer och dess pluggar, men i en tidigare trÄd nÀmnde jag mp3-kodaren LAME som kör pÄ enbart en trÄd.

Redigerat av Linus
Postat

m v h tony

Men i detta fallet Àr ju VST-pluggarna de "enskiljda programmen".

Postat

Nej, VST-pluggar Àr inte enskilda program. Det Àr underpocesser till inspelningsprogrammet. AlltsÄ mÄste inspelningsprogrammet vara optimerat för dubbla processorer om man ska ha nÄgon nytta av den extra processorkraften.

/Majken

Postat
Nej, VST-pluggar Àr inte enskilda program. Det Àr underpocesser till inspelningsprogrammet. AlltsÄ mÄste inspelningsprogrammet vara optimerat för dubbla processorer om man ska ha nÄgon nytta av den extra processorkraften.

/Majken

intressant delar ett optimerat program ex..live 6,1 upp underprocesserna i tvÄ kÀrnor liksom?

kanske uppenbar frÄga men intressan

Postat (redigerat)

Core 2 duo och Athlons liknande grejer verkar funka med det mesta.

MÄhÀnda inte optimalt men jÀttesnabbt ÀndÄ.

Snart kommer ju dessutom Intels Quadro-processorer som i princip verkar vara tvÄ stycken Core 2 Duo i en processor.

Undrar just hur kompatibiliteten blir med dem. Program och annat kommer nog funka med tanke pÄ att det ÀndÄ bygger pÄ gammal arkitektur.

Hur optimalt blir det egentligen?

NÄgon som har koll pÄ hur snabbt marknaden anpassar sig?

Redigerat av JahCrab
Postat

AsÄ om man nu har en vst plugg som inte har stöd för core duo processorer men sjÀlva inspelningsprogramet har vilken i det fallet e live 6. sÄ om man nu kör sjÀlva vsti i live 6 sÄ kommer asÄ dÄ vst plugen att dra nytta av bÄda processorer el?

Postat
AsÄ om man nu har en vst plugg som inte har stöd för core duo processorer men sjÀlva inspelningsprogramet har vilken i det fallet e live 6. sÄ om man nu kör sjÀlva vsti i live 6 sÄ kommer asÄ dÄ vst plugen att dra nytta av bÄda processorer el?

Tjena

Har en Fujitsu Siemens laptop med core duo processor, och jag mÀrker en markant förbÀttring av "CPU-orken" dÄ jag har multiprocessorstödet aktiverat i mitt Cubase SL 3. Funkar med alla tyngre vst-pluggar jag provat.

// Klas

Postat (redigerat)

Vet inte sÄ mycket om hur cubase fungerar med dubbla men i Live6 kan du i vÀldigt mÄnga fall halvera processorns belastning sÄ det som tidigare var pÄ grÀnsen, kanske över 80% tar nu bara 40 och eller lite drygt 40 % av processor kraften. Nu Àr inte dubbla processorer allt för det Àr viktigare hur programmet optimerar sina ljudprocesser rent generellt. Kan dock sÀga har du Live 6 och Duo core kommer du att vara vÀldigt nöjd över att ha dubbla.

Redigerat av DivineCo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.