Jump to content
Annons

Hjälp! MacPro eller PC


Popfarmor

Recommended Posts

Jag har läst i lite olika trådar här men känner att jag ändå behöver lite mer kött på benen 😏 När man köper ny dator är ju ändå rätt viktigt att blir nöjd och datorer är inte min specialite, det är musik. 😲

Min plånbok säger mig att ca 15.000 spänn är rimligt att lägga ut. Egentligen vill jag inte lägga ut mer men jag kan dock tänka mig att köpa en MacPro för typ 19.000 (det kostar så med studentrabatt) med följande specifikation:

Två 2 GHz Dual-Core Intel Xeon

1 GB (2 x 512 MB)

250 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s

Så min fråga är egentligen, vad kan jag få för pc för ca 15 lax, hur står sig en sådan burk mot en MacPro?

Jag kan också lägga till att jag kommer köra Cubase 4 och just nu håller jag på att mixa mitt bands kommande skiva så jag kommer köra rätt tunga projekt med rätt många audiospår och effekter men även med en del vsti. Operativsystem är inte heller nåt problem så på den fronten spelar mac vs. pc ingen roll. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

T ex;

Intel Core 2 Duo E6600, BOX, LGA775 2844 Kr

Intel Desktop Board DG965WH – Moderkort 1228 Kr

2x Kingston KVR667D2N5/1G 1024Mb/1Gb DDR2 PC5300 240pin 667MHz 875 Kr/st

3x 250GB Western Digital, S-ATA II, 8MB, Caviar XL+,7200 RPM, NCQ 764 Kr/st

HiS Classic ATI Radeon X300se 128MB - TV-Ut / DVi, Dual (PCI-E) 449 Kr

Zalman CNPS7700-ALCU CPU Cooler Socket 478/775//754/939/940 349 Kr

(OBS! Stort mått! Kolla om den får plats…)

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/770...MBlist_eng.html

Plextor DVD 16X/50X – Bulk 403 Kr

Låda med tyst PSU… ≈ 1000 Kr

Link to comment
Dela på andra sajter

PS

Observera att jag aldrig provat detta moderkort och kan ej garanter att just det är det bästa valet. Som vanligt gäller det att informera sig innan man köper något.

Glömde Firewire-kort (om man behöver), och då skulle jag rekommendera de som en välkänd distributör har i sitt sortiment som enligt dem skall vara rätt modell av Texas Instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har läst i lite olika trådar här men känner att jag ändå behöver lite mer kött på benen 🙂 När man köper ny dator är ju ändå rätt viktigt att blir nöjd och datorer är inte min specialite, det är musik. 😏

Min plånbok säger mig att ca 15.000 spänn är rimligt att lägga ut. Egentligen vill jag inte lägga ut mer men jag kan dock tänka mig att köpa en MacPro för typ 19.000 (det kostar så med studentrabatt) med följande specifikation:

Två 2 GHz Dual-Core Intel Xeon

1 GB (2 x 512 MB)

250 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s

Så min fråga är egentligen, vad kan jag få för pc för ca 15 lax, hur står sig en sådan burk mot en MacPro?

Jag kan också lägga till att jag kommer köra Cubase 4 och just nu håller jag på att mixa mitt bands kommande skiva så jag kommer köra rätt tunga projekt med rätt många audiospår och effekter men även med en del vsti. Operativsystem är inte heller nåt problem så på den fronten spelar mac vs. pc ingen roll. Tack på förhand!

Blir svårt/omöjligt att överhuvudtaget hitta en lika bra PC som en MacPro för överkomliga pengar. Mac Pro har ju fyra processorkärnor ett i princip osänkbart operativ och en riktigt riktigt bra låda plus mycket bra Firewirestöd (Apple ligger bakom Firewire....)

Med en Mac Pro kan du dessutom få tillgång till nästan alla program som existerar eftersom det även går att köra windows m.fl. operativ på den, så Mac Pro är framtidssäkrad....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

"Blir svårt/omöjligt att överhuvudtaget hitta en lika bra PC som en MacPro för överkomliga pengar. Mac Pro har ju fyra processorkärnor ett i princip osänkbart operativ och en riktigt riktigt bra låda plus mycket bra Firewirestöd (Apple ligger bakom Firewire....)"

FireWire uppfanns väl egentligen av Texas Instruments, Sony, Digital Equipment Corporation, IBM, och SGS Thomson (nu ST Microelectronics). Apple ville mest ha nåt som funkade…

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet väl att Intel snart officiellt släpper den nya Quad-prollen (http://www.tomshardware.com/2006/09/10/four_cores_on_the_rampage/)

och samtidigt några moderkort med två slotar, d v s åtta kärnor! Då får vi se vem som åker snabbast…

Öh?

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200610...3711_MW.dbp.asp 😉

Se där ja. Diskussionen om vad som är snabbast borde alltså dö äntligen…

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, vänta lite tills den nya processorn till macen kommer nu i vinter. Då går det undan och du får garageband på köpet och tillgång till logic m.m.

Är det musik, och inte dataspel eller virus du är intresserad av, så är det bara Mac som gäller. Kolla in Benny Anderssons grejer, villa i göteborg där dom producerar och spelar in grejer till Britney Spears m.fl. ja kolla in alla större media och musikföretag, titta in på musikhögskolan etc.; macintosh regerar, punkt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Näe, vänta lite tills den nya processorn till macen kommer nu i vinter. Då går det undan och du får garageband på köpet och tillgång till logic m.m.

Är det musik, och inte dataspel eller virus du är intresserad av, så är det bara Mac som gäller. Kolla in Benny Anderssons grejer, villa i göteborg där dom producerar och spelar in grejer till Britney Spears m.fl. ja kolla in alla större media och musikföretag, titta in på musikhögskolan etc.; macintosh regerar, punkt. 😄

en nyanserad synpunkt…

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör både PC och Mac privat och i egen studio och administrerar dessutom en utbildningsmiljö med ett tiotal system av båda plattformarna, inklusive TDM system. Båda systemen har sina fördelar. Vill du verkligen köra Cubase så förespråkar jag nog PC - det är ont om Cubaseanvändare i OSX så det bör också bli lite svårare att få hjälp med ev. problem.

Vad gäller processorhastighet så erkänner nog till och med Apple att IBM-kompatiblerna kan erbjuda bättre prestanda, men kom ihåg att du då också måste prestera samma kvalitet i busar, minne och interfacekort. Det Apple har erbjudit - åtminstone historiskt (jag har fortfarande inte riktigt förlåtit dem för 10.4.8 *flinar*) - är stabilitet och kompatibilitet; det är väldigt sant att hela branschen kör Logic, något som till stor del antagligen förklaras med att det historiskt varit överlägset mer PC-vänliga alternativ. Och - inte minst - att det varit det självklara valet för den som velat använda ProTools HD men "slippa" köra ProTools. Men, som sagt, vill du inte överväga att köra Logic då kan du få VÄLDIGT mycket PC för 15.000...

Sedan nämner du ingenting om ljudkort - har du redan det eller har du tänkt att det ska rymmas i budgeten..?

//Petter

Link to comment
Dela på andra sajter

Om operativsystemet inte är några problem för dig (!?) och du är fast besluten om att köra Cubase 4 så skulle jag också rekommendera en windows-burk. Se bara till att köpa en som du vet garanterat funkar med ditt ljudkort och är bevisat stabilt (snåla inte på moderkort).

Är du däremot lite osäker på vad du vill köra i framtiden så känns macen som ett säkrare val. Dessutom är det ju en testad och garanterad stabil plattform för musikproduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Köper man en mac kan man köra windows och/eller OSX, Köper man en PC kan inte köra logic,

Är man en studio vill man nog kunna erbjuda båda till sina kunder. Kör man själv så är det kanske lite väl dyrt att ha både cubase och logic. Sedan finns traction och sonar som tycks ta marknads andelar. Det är inte helt lätt att jämföra priserna, men macarna idag är helt klart pris konkurenskraftiga mot PC. I vissa fall billigare i vissa fall dyrare, men skillnaden är liten i pris.

Med en mac vet man att det fungerar med låg latens ljud. Ska man ha pc så får man kolla upp

detta ordentligt. Grafikkort, moderkort osv. Det som är synd är att mac inte har någon midrange

burk i standard pc format. Dvs en låda med plats för lite extra disk några pci slottar och möjlighet att ha maskinen i en ljuddämpade låda. Dvs motsvarande en mac pro med tex core 2 duo.

Sedan finns tex gigastudio som bara finns till windows, helt klart den bästa samplern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också lägga till att jag kommer köra Cubase 4

Vilka pluggar kör du i Cubase? Finns pluggarna i Mac-version?

Om ja, köp en Mac Pro med dubbla Xeon Woodcrest. När den nya modellen med fyra processorer (åtta kärnor) kommer, borde Mac Pro med två processorer (fyra kärnor) sjunka i pris.

Om nej, köp en Mac Pro ändå + en licens av Windows.

Sen kör du datorn med Windows tills dina pluggar kommit i Mac-version eller tills du hittat nya favoriter i Macvärlden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är synd är att mac inte har någon midrange

burk i standard pc format. Dvs en låda med plats för lite extra disk några pci slottar och möjlighet att ha maskinen i en ljuddämpade låda.

Dvs. en iMac utan skärm. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det som är synd är att mac inte har någon midrange

burk i standard pc format. Dvs en låda med plats för lite extra disk några pci slottar och möjlighet att ha maskinen i en ljuddämpade låda.

Dvs. en iMac utan skärm. 😄

Hur mycket prylar man man montera i en imac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är synd är att mac inte har någon midrange

burk i standard pc format. Dvs en låda med plats för lite extra disk några pci slottar och möjlighet att ha maskinen i en ljuddämpade låda.

Dvs. en iMac utan skärm. 😄

Hur mycket prylar man man montera i en imac?

Nada. Utan våld iaf. Men du kan köra externa prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är synd är att mac inte har någon midrange

burk i standard pc format. Dvs en låda med plats för lite extra disk några pci slottar och möjlighet att ha maskinen i en ljuddämpade låda.

Dvs. en iMac utan skärm. 😄

Hur mycket prylar man man montera i en imac?

Okej, en iMac utan skärm och med PCI + PCI Express-platser då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho!

Jag passar på att ge mej in i tråden...

Jag är rätt lost när det gäller att jämföra PC vs Mac. Sitter själv på en P4 2.8Ghz, 1Gb ram idag... Jag upplever burken som jävligt trött och ledsen.. Har plockat ihop den själv och grejerna är väl kanske itne anpassade för musikprod...

Iaf, jag är rätt sugen på att skaffa en begagnad MacPro, och då är min fråga: Är det värt att lägga runt 13000 för en MacPro på, säg 2x1.8Ghz / 1Gb? Vad motsvarar det i PC så att säga? Bättre än det jag har nu, rent prestandamässigt? Kanske inte ens går att jämföra rättvist?

Eller ska jag lägga dom 13 laxarna på en ny PC istället? Eller ska jag sluta med musik och köpa ett virk-set?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ska jag lägga dom 13 laxarna på en ny PC istället? Eller ska jag sluta med musik och köpa ett virk-set?

Virkning är ju bra mycket billigare. Och nån måste ju se till att kungabarnen får sina grytlappar när gamlingarna trillar av pinn en efter en.

Men ska du nödvändigtvis fortsätta med ditt oväsen så kanske en iMac 20" för 15 glada marockaner skulle falla herrn i smaken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Popfarmor!!! Ser att du kollar in svaren.. Kom in med ett berikande svar nu 😄

Det är ju fakstiskt dig alla svarar.. Och vill du ha ett svar från mig... Go for a Mac solution.. Det går inte att jämföra prestanda mellan en Pc och en Mac på samma dag ens.. Inte om programvaran verkligen är kompilerad och optimerad för Mac..

Men av nån anledning funkar Cubase bättre på Pc (med Pc finns mer kompatibla VST-effekter/syntar kan jag tänka).. Men ska du verkligen satsa på Mac då tycker jag du ska satsa på Logic i stället för Cubase, värt varje öre i pengar och tid att lära om ju.. 😆 U will never regret that .. I promise 😄

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte ha en iMac, främst för att jag inte kan bygga ut med PCI-kort...

Det lutar ju åt en mac.. Kommer förmodligen i så fall gå över till Logic Express först o främst, för att senare kanske avancera...

Men jag har en känsla av att Macen i vilket fall ger mig en stabilare arbetsstation än den ack så buggiga PCn...

Dessvärre finns inte så många intel-macPro på begagnatmarknaden vad jag har förstått.. är det nåt man ska gråta över eller kommer jag klara mej utan intel-mac dom närmaste 5 åren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte ha en iMac, främst för att jag inte kan bygga ut med PCI-kort...

Dessvärre finns inte så många intel-macPro på begagnatmarknaden vad jag har förstått.. är det nåt man ska gråta över eller kommer jag klara mej utan intel-mac dom närmaste 5 åren?

Men det finns ju både USB och Firewire?

Eller du kanske har något dyrt fint PCI-ljudkort du inte vill göra dig av med?

Är det mjukvara i första hand du tänker på? Jag tror inte det kommer vara några större problem de närmsta åren.

I nuläget är ju applikationsstödet för PPC betydligt större. Men alla nya versioner som kommer ut görs ju som universal binary, och troligtvis kommer de flesta fortsätta med det ett bra tag framöver, så länge det finns en existerande PPC-marknad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre finns inte så många intel-macPro på begagnatmarknaden vad jag har förstått..

Det dröjer nog! 😉

Jag kan förstå att det finns typ förvirrade konsumenter som köper en föråldrad Packard Bell för överpris på Siba och som tre veckor senare inser misstaget, ångrar sig och säljer datorn på begagnatmarknaden.

Det har inte gått så många veckor sedan Mac Pro lanserades, och alla som köpt den är nog både väldigt medvetna i sitt köp och väldigt nöjda med sitt köp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan säkert göra en stabil och grym PC men:

Hur ofta hör du att en PC krånglar?

Svar: Ganska/väldigt ofta

Hur ofta hör du att en mac krånglar?

Svar: Aldrig/mycket sällan

Vad vill man ha, en krånglig PC eller en stabil mac?

Jaja, gör som du vill men jag sitter på en PC nu o jag är inte särskilt nöjd. Den fungerar oftast men långt infrån alltid. (Kan också tilläggas att min dator inte är den billigaste på marknaden).

.Viktor (som sparar till en MacPro)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta hör du att en PC krånglar?

Svar: Ganska/väldigt ofta

Hur ofta hör du att en mac krånglar?

Svar: Aldrig/mycket sällan

Inte för att vara sån. Men det faktum att det finns betydligt färre macanvändare gör ju att man automatiskt hör om krångel mer sällan.

Att sen många windowsanvändare köper billigt skräp till hårdvara gör ju inte saken bättre.

Därmed inte sagt du har fel. Tycker det är lite underligt argument bara 😆

http://discussions.apple.com/

där finns det krångel så det räcker och blir över 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

rainydays: Nope, du har rätt iofs. Men jag vet ju samtidigt hur mycket mina PC-maskiner genom åren har krånglat.

Har väl haft en 4-5 st maskiner o farsan 3-4 st och vi har haft problem (mer eller mindre) båda två.

En fråga till nån Apple-expert: Nu när Apple-användarna blir fler, är det inte större risk att det görs virus även till Mac snart? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...