Jump to content
Annons

Sennheiser HD-250 Linear II

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

NÄgon som har eller har hört Sennheiser HD-250 Linear II-hörlurar? De vann BÀst i test och jag gillar mÀrket sedan tidigare, men mer Àn sÄ vet jag vÀl inte.

Är de vĂ€rda pengarna? emusic tar 1495, frakt och pf-avgift tillkommer med totalt ca 145 kr = 1640 kr. MusikaffĂ€rerna tar 2100 kr.

TÀnkte lÀnge köpa billigare HD-201 för 295 kr. Men tvekar nu mellan dem och HD-250.

HD-201 har bara 24 ohm, HD-250 har antingen 150 eller 300 ohm - konstigt nog stÄr det olika uppgift hos olika sÀljare om ohm-talet för dem. Hur kommer det sig? Har vissa en Àldre modell till försÀljning?

Jag har fÄtt för mig att lÀgre ohm-tal ger högre ljud i lurarna och tvÀrtom. Det Àr nog det enda tveksamma med 250-modellen. Jag tycker nÀmligen att ljudet ut frÄn mitt externa ljudkort och frÄn min Clavia, redan idag Àr lite vÀl lÄgt. Och dÄ anvÀnder jag en billig NoName (modem) hörlur pÄ 32 ohm.

😉

:musik

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag har jÀmfört HD520II och AKG 240DF. Mina mixar blev genast bÀttra dÄ jag bytte frÄn HD till AKG.

Postat

Hörlurar handlar himla mycket om tycke och smak.

Personligen kommer jag inte sÀrskilt vÀl överens md HD250 linearII.

Stordiggar HD650 och Àven HD600 som bÀgge Àr öppna. För mixning och mastering passar det ofta bÀttre med öppna lurar.

För inspelning sÄ Àr en sluten favorit Àr HD280. En annan som fungerar bra Àr klassiska Sony 7506.

Men som sagt, tycke och smak.

Gunnar

Postat

Har inte lyssnat med HD250 meen.. Allt handlar om att man ska vara inlyssnad pĂ„ sin lyssning... Du kan mixa i det mesta som lĂ„ter.. Bara du vet hur det beter sig... SjĂ€lv har jag t.om gjort BRA mixar med Yamaha NS10M 😛

Gillar du ljudet och komforten i Senheisser-lurarna sÄ köp dom!

SjÀlv referenslyssnar jag i ett par 15 Är gammla Denon AH-D750.. Gillar dom och kan dom.. Men dom Àr inte vÀrldens bÀsta lurar för det.

musik (oregistrerad)
Postat
Jag har jÀmfört HD520II och AKG 240DF. Mina mixar blev genast bÀttra dÄ jag bytte frÄn HD till AKG.

Du menar 250 va och inte 520?

Lustigt. Jag har icke lÀst om nÄgon nÄgonstans pÄ detta forum som stendiggar HD250II.

😛

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

520 menar jag.

428118.jpg

Mina e dock INTE röda.

musik (oregistrerad)
Postat

Oj, de har jag aldrig sett förr.

đŸ˜Č

musik (oregistrerad)
Postat
Hörlurar handlar himla mycket om tycke och smak.

Personligen kommer jag inte sÀrskilt vÀl överens md HD250 linearII.

Hej!

Intressant! Jag skulle vilja veta exakt VAD du inte gillar med HD-250 Linear II.

vid tangenterna//:musik

Postat

Jag har inte provat version 2, men har fortfarande ett par HD250 Linear, som jag inte har gjort mig av med för att det inte kĂ€nns riktigt bra att pracka dem pĂ„ nĂ„gon annan. De fĂ„r kanske gĂ„ med till tippen nĂ€sta vĂ€nda i stĂ€llet... 😉

I vanlig ordning sÄ rekommenderar jag Ultrasone Proline2500 om det Àr öppna lurar som behövs - och Proline750 om det ska vara slutna. Behövs det lite billigare modeller, sÄ Àr Ultrasone HFI-2200 ocksÄ bra (öppna lurar) - och HFI-650 (slutna) Àr en höjdare bÄde ljudmÀssigt och komfortmÀssigt jÀmfört med mina tidigare favoriter, Sennheiser HD280 Pro...

Postat (redigerat)
Intressant! Jag skulle vilja veta exakt VAD du inte gillar med HD-250 Linear II.

Bra frÄga. Jag har nog inget svar. Kanske Àr det bara att de kÀnns rÀtt sÄ plastiga i jÀmförelse med HD280 eller 600. De krÀver rÀtt bra drivning, funkar inte med en vanlig CD Walkman tycker jag (funkar utmÀrkt med min Dac1), 280 Àr bÀttre dÀr.

De saknar lite av den lÀgsta basen jÀmfört med 600 som ju ocksÄ Àr öppnare, ett snÀpp upp i pris i dock.

Men, som sagt smaken skiljer sig Ät. Enligt John Willet som Àr tekniker pÄ Sennheiser i UK (skriver i Sound on Sound) sÄ Äteruppstod HD250 pÄ begÀran frÄn ett antal personer efter att originalet lagts ned. Linear II Àr alltsÄ den nya versionen som skall vara som den gamla.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat
Ok.

Och detta Àr?

Sorry,

lagt upp pÄ fel stÀlle. (Det Àr grovmix av förra helgens konsert). G

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Sorry,

lagt upp pÄ fel stÀlle. (Det Àr grovmix av förra helgens konsert). G

Vilken orkester, vilken spelning?

Postat
Vilken orkester, vilken spelning?

Stockholms Akademiska Orkester, söndag 22/10, St Paulskyrkan vid Mariatorget. Vi Àr amatörer, solisten Àr dock proffs.

G

musik (oregistrerad)
Postat

Amatör och amatör. Det var klass pÄ detta!

😛

musik (oregistrerad)
Postat
De krÀver rÀtt bra drivning, funkar inte med en vanlig CD Walkman tycker jag (funkar utmÀrkt med min Dac1), 280 Àr bÀttre dÀr.

De saknar lite av den lÀgsta basen jÀmfört med 600 som ju ocksÄ Àr öppnare, ett snÀpp upp i pris i dock.

Men, som sagt smaken skiljer sig Ät. Enligt John Willet som Àr tekniker pÄ Sennheiser i UK (skriver i Sound on Sound) sÄ Äteruppstod HD250 pÄ begÀran frÄn ett antal personer efter att originalet lagts ned. Linear II Àr alltsÄ den nya versionen som skall vara som den gamla.

Gunnar

DÀr har vi detta med drivning, som Àr en viktig frÄga. Jag blir vÀldigt tveksam till att jag fÄr tillrÀcklig volym i lurarna i sÄ fall, nÀr jag kopplar dem till min synth eller till ljudkortet. Ingen av de tvÄ prylarna Àr idag tillrÀckligt starka leverantörer av ljud ut till mina 32 ohms NoName enkla lurar. Hur blir det inte dÄ med 300 ohm?

Saknar bas Àr en underlig anmÀrkning. Den har i tester fÄtt mycket gott betyg för sin bas.

Om det Àr en upptagning bara av en redan nedlagd hörlursmodell sÄ Àr det inte sÀrskilt lovande. Claes ska ju slÀnga sina... och jag tror han har rÀtt i mycket av sina uttalanden om Studio Projects-mikar m.m.

Är HD-250 en skitlur?

För att ta reda pĂ„ det ska jag fortsĂ€tta höra mig för i olika butiker hĂ€r i Gbg för att se om nĂ„gon har inne den. TyvĂ€rr verkar det inte sĂ„, men bestĂ€lla den bara för att kunna lyssna pĂ„ den verkar omstĂ€ndligt. Sedan ska jag jĂ€mföra med HD-201, AKG osv. Återkommer!

😛

:musik

Postat
Är HD-250 en skitlur?

Absolut inte. De som önskade att luren skulle tas upp igen Àr mÀnniskor med mycket krÀsna öron. Det Àr bara att jag sjÀlv inte riktigt kommer överens med den.

Kolla förresten med Net-on-net och deras butik i BorÄs, det var dÀr jag köpte mina.

Gunnar

Postat
Prova AKG K240S eller K271S (55 ohm) beroende pÄ om du vill ha öppna eller slutna.

k240s Àr halvöppna

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.