Jump to content
Annons

Sennheiser HD-250 Linear II


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Någon som har eller har hört Sennheiser HD-250 Linear II-hörlurar? De vann Bäst i test och jag gillar märket sedan tidigare, men mer än så vet jag väl inte.

Är de värda pengarna? emusic tar 1495, frakt och pf-avgift tillkommer med totalt ca 145 kr = 1640 kr. Musikaffärerna tar 2100 kr.

Tänkte länge köpa billigare HD-201 för 295 kr. Men tvekar nu mellan dem och HD-250.

HD-201 har bara 24 ohm, HD-250 har antingen 150 eller 300 ohm - konstigt nog står det olika uppgift hos olika säljare om ohm-talet för dem. Hur kommer det sig? Har vissa en äldre modell till försäljning?

Jag har fått för mig att lägre ohm-tal ger högre ljud i lurarna och tvärtom. Det är nog det enda tveksamma med 250-modellen. Jag tycker nämligen att ljudet ut från mitt externa ljudkort och från min Clavia, redan idag är lite väl lågt. Och då använder jag en billig NoName (modem) hörlur på 32 ohm.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hörlurar handlar himla mycket om tycke och smak.

Personligen kommer jag inte särskilt väl överens md HD250 linearII.

Stordiggar HD650 och även HD600 som bägge är öppna. För mixning och mastering passar det ofta bättre med öppna lurar.

För inspelning så är en sluten favorit är HD280. En annan som fungerar bra är klassiska Sony 7506.

Men som sagt, tycke och smak.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte lyssnat med HD250 meen.. Allt handlar om att man ska vara inlyssnad på sin lyssning... Du kan mixa i det mesta som låter.. Bara du vet hur det beter sig... Själv har jag t.om gjort BRA mixar med Yamaha NS10M 😛

Gillar du ljudet och komforten i Senheisser-lurarna så köp dom!

Själv referenslyssnar jag i ett par 15 år gammla Denon AH-D750.. Gillar dom och kan dom.. Men dom är inte världens bästa lurar för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Jag har jämfört HD520II och AKG 240DF. Mina mixar blev genast bättra då jag bytte från HD till AKG.

Du menar 250 va och inte 520?

Lustigt. Jag har icke läst om någon någonstans på detta forum som stendiggar HD250II.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hörlurar handlar himla mycket om tycke och smak.

Personligen kommer jag inte särskilt väl överens md HD250 linearII.

Hej!

Intressant! Jag skulle vilja veta exakt VAD du inte gillar med HD-250 Linear II.

vid tangenterna//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte provat version 2, men har fortfarande ett par HD250 Linear, som jag inte har gjort mig av med för att det inte känns riktigt bra att pracka dem på någon annan. De får kanske gå med till tippen nästa vända i stället... 😉

I vanlig ordning så rekommenderar jag Ultrasone Proline2500 om det är öppna lurar som behövs - och Proline750 om det ska vara slutna. Behövs det lite billigare modeller, så är Ultrasone HFI-2200 också bra (öppna lurar) - och HFI-650 (slutna) är en höjdare både ljudmässigt och komfortmässigt jämfört med mina tidigare favoriter, Sennheiser HD280 Pro...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant! Jag skulle vilja veta exakt VAD du inte gillar med HD-250 Linear II.

Bra fråga. Jag har nog inget svar. Kanske är det bara att de känns rätt så plastiga i jämförelse med HD280 eller 600. De kräver rätt bra drivning, funkar inte med en vanlig CD Walkman tycker jag (funkar utmärkt med min Dac1), 280 är bättre där.

De saknar lite av den lägsta basen jämfört med 600 som ju också är öppnare, ett snäpp upp i pris i dock.

Men, som sagt smaken skiljer sig åt. Enligt John Willet som är tekniker på Sennheiser i UK (skriver i Sound on Sound) så återuppstod HD250 på begäran från ett antal personer efter att originalet lagts ned. Linear II är alltså den nya versionen som skall vara som den gamla.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
De kräver rätt bra drivning, funkar inte med en vanlig CD Walkman tycker jag (funkar utmärkt med min Dac1), 280 är bättre där.

De saknar lite av den lägsta basen jämfört med 600 som ju också är öppnare, ett snäpp upp i pris i dock.

Men, som sagt smaken skiljer sig åt. Enligt John Willet som är tekniker på Sennheiser i UK (skriver i Sound on Sound) så återuppstod HD250 på begäran från ett antal personer efter att originalet lagts ned. Linear II är alltså den nya versionen som skall vara som den gamla.

Gunnar

Där har vi detta med drivning, som är en viktig fråga. Jag blir väldigt tveksam till att jag får tillräcklig volym i lurarna i så fall, när jag kopplar dem till min synth eller till ljudkortet. Ingen av de två prylarna är idag tillräckligt starka leverantörer av ljud ut till mina 32 ohms NoName enkla lurar. Hur blir det inte då med 300 ohm?

Saknar bas är en underlig anmärkning. Den har i tester fått mycket gott betyg för sin bas.

Om det är en upptagning bara av en redan nedlagd hörlursmodell så är det inte särskilt lovande. Claes ska ju slänga sina... och jag tror han har rätt i mycket av sina uttalanden om Studio Projects-mikar m.m.

Är HD-250 en skitlur?

För att ta reda på det ska jag fortsätta höra mig för i olika butiker här i Gbg för att se om någon har inne den. Tyvärr verkar det inte så, men beställa den bara för att kunna lyssna på den verkar omständligt. Sedan ska jag jämföra med HD-201, AKG osv. Återkommer!

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Är HD-250 en skitlur?

Absolut inte. De som önskade att luren skulle tas upp igen är människor med mycket kräsna öron. Det är bara att jag själv inte riktigt kommer överens med den.

Kolla förresten med Net-on-net och deras butik i Borås, det var där jag köpte mina.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...