Jump to content
Annons

Skillnad på Sends och Inserts


FlamingRaven

Recommended Posts

Tjenare!

här kommer en snabb fråga från en nybörjare 😄 undrar vad de är för skillnad på Inserts och Send effekter? påverkas ljudet som effekten ligger på annorlunda beroende på om de är insert eller send... har själv svårt att tro det men vad är den stora grejjen me dom två olika isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Insert: Påverkar hela signalen. Originalsignalen komme rinte fram opåverkad. Sådant som är lämpligast att köra som Inserteffekter, är t ex kompressor, limiter och eq.

Send: Påverkar den del av signalen som du skickar till effekten. Originalsignalen är opåverkad och går också fram. Alla effekter, som t ex reverb och delay bör köras som Send-effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Och ännu en infallsvinkel. Med insert är ljudet du får som resultat alltid 100% behandlat. Med send är det nånstans mellan 0% och 50% (maximalt).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
MrPhil (oregistrerad)
Njäe? Om man kör en kanal på send så har du ju alltid kvar den torra signalen parallellt med bux signalen. dvs 50% ? 😆

Nej.

Allt hänger ju på hur högt orginalkanalen ligger i förhållande till effektreturen.

Du kan skicka send före regel, muta orginalljudet o bara plocka upp effektreturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
En klurigare fråga är vad som egentligen är skillnaden mellan en send och en bus...  

En Send ÄR en Bus..

En send är en send, inte en bus. Vad menar du egentligen?

På en bus summeras många kanaler till stereo eller mono.

En send skickar ju en viss mängd signal ut ur bordet och har en fx return, som ofta kan finnas på just en bus.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Allt hänger ju på hur högt orginalkanalen ligger i förhållande till effektreturen.
Du kan skicka send före regel, muta orginalljudet o bara plocka upp effektreturen.

Nybörjarfråga - enkelt svar. Då är det trevligare att utgå från basics. Jag tror inte den där förklaringen är det lättaste att börja med. Vill man tricksa med en send, kan man ju visst få hurudana resultat som helst. Men tar man t.ex Cubase ur lådan och börjar där, så är mitt svar närmast sanningen. Och där tycker jag det är pedagogiskt rätt att börja förklaringen.

Så vi kan komma överens om den vanliga sanningen, och advanced sanningen. Som ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njäe? Om man kör en kanal på send så har du ju alltid kvar den torra signalen parallellt med bux signalen. dvs 50% ?  😲

Nej.

Allt hänger ju på hur högt orginalkanalen ligger i förhållande till effektreturen.

Du kan skicka send före regel, muta orginalljudet o bara plocka upp effektreturen.

Vet du hur gör man detta i Cubase SX 3?

Mutar jag kanalen med source signalen skickas det inte vidare till bussen med send effekten! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Allt hänger ju på hur högt orginalkanalen ligger i förhållande till effektreturen.
Du kan skicka send före regel, muta orginalljudet o bara plocka upp effektreturen.

Nybörjarfråga - enkelt svar. Då är det trevligare att utgå från basics. Jag tror inte den där förklaringen är det lättaste att börja med. Vill man tricksa med en send, kan man ju visst få hurudana resultat som helst. Men tar man t.ex Cubase ur lådan och börjar där, så är mitt svar närmast sanningen. Och där tycker jag det är pedagogiskt rätt att börja förklaringen.

Så vi kan komma överens om den vanliga sanningen, och advanced sanningen. Som ett exempel.

Ditt svar är inte alls närmast sanningen - tyvärr, inte ens om man försöker hålla det på nybörjarnivå.

Vissa saker blir bara fel om man förenklar.

Det finns förenkling, o det finns felaktigt.

Och det finns inget som säger att detta handlar om Cubase, utan kan lika gärna röra sig i den analoga världen.

Ditt påstående 0-50% tycker jag inte förenklar nånting, o är dessutom fel.

Jag skulle inte kalla det speciellt trixigt att använda en send före regel, utan det är ganska basic - iaf om man börjat jobba med ljud i den analoga världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Njäe? Om man kör en kanal på send så har du ju alltid kvar den torra signalen parallellt med bux signalen. dvs 50% ?  😲

Nej.

Allt hänger ju på hur högt orginalkanalen ligger i förhållande till effektreturen.

Du kan skicka send före regel, muta orginalljudet o bara plocka upp effektreturen.

Vet du hur gör man detta i Cubase SX 3?

Mutar jag kanalen med source signalen skickas det inte vidare till bussen med send effekten! 🙁

Har ingen aning om Cubase har möjligheten att ställa om FX-send mellan före o efter regel faktiskt.

Men det är det du ska leta efter: effects send pre / post fader.

Cubase är inte mitt arbetsverktyg, så jag kan alldeles för lite om just det programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är viktigast i sammanhanget är ju att med Insert, så går hela signalen genom pluggen och påverkas, medan man med Send, skickar iväg en kopia av signalen till bussen där effekten ligger - alltså så att originalsignalen går igenom systemet opåverkad och den valda effekten skapas med hjälp av kopian av signalen. Om den sedan kopieras före eller efter regel, är egentligen en lite annan fråga... 😲

Det är också viktigt att veta att en Insert-effekt bara fungerar på en enskild kanal (mono eller stereo) och att varje kanals Insert-pluggar tar CPU-kraft, medan Send-effekter kan användas till alla kanaler om man vill det - och det är fortfarande bara en plugg som tar kraft, även om man skickar 50 kanaler dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

Det som är viktigast i sammanhanget är ju att med Insert, så går hela signalen genom pluggen och påverkas, medan man med Send, skickar iväg en kopia av signalen till bussen där effekten ligger - alltså så att originalsignalen går igenom systemet opåverkad och den valda effekten skapas med hjälp av kopian av signalen. Om den sedan kopieras före eller efter regel, är egentligen en lite annan fråga... 😉

Det är också viktigt att veta att en Insert-effekt bara fungerar på en enskild kanal (mono eller stereo) och att varje kanals Insert-pluggar tar CPU-kraft, medan Send-effekter kan användas till alla kanaler om man vill det - och det är fortfarande bara en plugg som tar kraft, även om man skickar 50 kanaler dit.

Håller med Claes.

sends tar mindre kraft och man kan skicka hur måga spår till en enda send-efx.

Istället för att låta t ex 20 spår ha en varsin insert som tar kraft.

😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Som en liten avstickare kan man ju även påpeka att när man skickar det på en send efter regeln kommer alla inserts du har på kanalen att följa med till effekten på senden. Ibland kan man vilja ha effekten som insert för att man eftersträvar ett visst sound. Att tex lägga ett reverb på första insertplatsen kommer ju då såklart påverka hur alla efterföljande pluggar jobbar. Kan vara kul att experimentera med så länge man vet vad man pysslar med. Då kan man istället styra mängden effekt via ratten som oftast finns och oftast heter "mix". När du har effekten på en send ska du för övrigt alltid ha "mix" på 100% wet. Det är inte alla pluggar som har det som utgångsläge.

En annan kul grej man kan pyssla med är att lägga på flera pluggar på samma send. Om du har ett reverb på en send så kan du sen bearbeta reverbet som ett helt eget ljud med inserts efter reverbet på send-kanalen. En klassiker från det ljuva 80-talet är ju t ex att lägga en gate på ett reverb. Ett distat reverb kan också vara kul ibland. Sen finns det även en eq på send-kanalen som också fungerar som på vilken kanal som helst. Det är kanske inte något man alltid tänker på, men det är då väldigt sällan jag lämnar ett reverb helt utan eq. Och även om det ofta finns lite eq i reverbpluggarna så tycker jag oftast att det är smidigare att använda ytterligare plugg eller cubase inbyggda. Man kan även lägga saker innan effektpluggen på send-kanalens insert, vilket såklart ger lite annorlunda resultat mot att lägga eq efter. Tex att skära bas innan kan vara användbart!

Att lägga ett reverb efter ett delay på samma send-kanal kan också vara kul.

Inser att jag blajar som ett as, men jag tänkte att det kunde vara kul att vidga vyer och få fram lite experimentanda! Men det är viktigt att först förstå hur det hela fungerar, så att man fattar varför det låter som det låter när man gör något.

Att få cubase att skicka innan regel gör du för övrigt på en liten knapp på audiospårets send-vy. Den sitter bredvid "e" och blir orange eller så. Om du mutar kanalen kommer det dock bli tyst. Man måste dra ned regeln för att höra bara reverbet om inte jag missat någon fiffig funktion hela mitt liv.

Puss & kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Claes.

sends tar mindre kraft och man kan skicka hur måga spår till en enda send-efx.

Istället för att låta t ex 20 spår ha en varsin insert som tar kraft.

😑

vilken tur att en 7 år gammal tråd väcktes till liv 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo. Nu fattas det bara att Valle och JJRockford dyker upp och kör på i ett halvår.

😄

Nja ... JJRockford är en bra kille, men han och jag bör nog ta en lååång paus efter den tråkiga "pirat"-diskussionen nyligen som dessvärre skapade onödig friktion mellan oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...