Jump to content
Annons

Elda med pellets...


Matthew L

Recommended Posts

Hm, har själv haft bergvärme i snart 8 år nu och är helnöjd, men då har jag ju ett rätt nytt hus (byggt 1980). Jag gick från 33.000 kwh med elpanna till 13.000 med bergvärmen, så den tjänade in sig rätt snabbt.

Min far däremot, som bor i ett hus från 1903 med källare bör nog inte ha bergvärme eller luft/vtten eller luft/luft. Huset är konstruerat för självdrag genom skorstenen och om man tar ut pannan så måste man sätta ventiler i alla rum för att få tillräcklig ventilation.

Men det stora problemet är att om man slutar ha en panna så kan man få fukt i källaren. En panna drar mycket syre i förbränningen, och det torkar upp källaren, förutom att det blir spillvärme som värmer upp den.

Pappas oljepanna är från 60-talet, så den jobbr definitivt på övertid, det lutar nog åt pellets......

Kloka ord.. Jag är själv en stor fanatiker av Bergvärme.. I mitt norrlandshus har jag installerat en Nibe Figher (Sveriges första).. Funkar suveränt.. Meeen.. Jag var tvungen att installera radiatorer i själva källarutrymmet också. Gamla hus är byggda på principen att det ska vara nån sort eld i källarn.. (Värme strävar uppåt). Ventiler paralellt i skorstenen drar tjuvkraft av värmen och skapar ett sug och rörelse i ventilationen..

Har precis köpt ett hus byggt 1948.. En oljepanna i källaren.. Och med lite eftertanke så blir det en helautomatisk pelletspanna i stället.. Då behåller jag den för husprinciepn så välbehövliga värmen i källarn..

Prismässigt så är det ingen skillnad mellan pellets och bergvärmea.. Bergvärme kräver dock mindre service.. (kolla så att sprit finns i tillräcklig mängd)..

30 minuter i veckan får man kräva till en modern pelletsbrännare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prismässigt är det en jääävla skillnad mellan pellets och bergvärme skulle jag vilja säga, vad kostar det att borra och installera paktetet---lätt 150.000:- eller hur?

Vad kostar en pelletsbrännare---runt 20-25.000:- installerat och klart med ett mindre förråd, bäst är att bygga ett stort bulkförråd själv vilket inte kostar mer än några hundra i material (spånskivor/plyfa och reglar) använd gamla pannan om det går eller köp en pelletsdedikerad panna för runt 25.000:- alltså---vilket är billigast?

30 min i veckan är ingenting, jag fick lägga ett par timmar om dagen på ved förr!

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
jag fick lägga ett par timmar om dagen på ved förr!

😎

Tjena.. hämtade du veden en och en? Och kröp in med den?

Fan Max tre gånger vet dunte hur man gör? Det räcker inte att stoppa in en pinne osså brinner det i två år en får allt fylla på ibland det är ingen evighetsmaskin som går varm uppe i tratten där 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte för ett par veckor sedan en pelletsbrännare per postorder av "Ecoproducts" i Skåne. Den tuffar och går så fint i min gamla CTC-panna från 1967. Kostade mindre än en kubik olja ! ! Verkningsgraden kanske inte är den bästa, men om kalkylen håller så har jag tjänat in den på mindre än ett år.

Pelletsförrådet har jag gjort av två gamla sopkärl, som jag limmat ihop så de rymmer 11 st 16kg-säckar. Då räcker det garanterat att fylla på varje lördag. Då har jag och den gamla CTCn kvalitetstid tillsammans, lille San Miguel är också med.

Eftersom huset är byggt 67 så ville jag inte låta skorstenstocken kallna, hela ventilationen bygger på den varma stocken. Jag vet en och annan som fått fuktproblem när de kastat ut oljebrännaren vilket är obra.

När oljetanken är nedskuren och borta ska jag självklart ha ett bättre förråd, och vem vet, jag kanske till och med byter ut min gröne gamle vän från -67. De nya pelletspannorna blåser rent sig själva med hjälp av tryckluft, är lite sugen på en sån.

Bergvärme har aldrig varit ett alternativ för oss eftersom vi förbrukat mindre än 3 kubik olja per år. Däremot är jag sugen på en luftvärmepump till garaget...

Vi har -2 grader ute nu så jag tror jag lägger in ett litet vedträ till i braskaminen i gillestugan!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan vi gick på det där med att fjärrvärme skulle vara så jävla billigt dum i huvvet är man så pannan åkte dän stog ett tag gav bort den sen och nu ångrar jag mig. Skulle ha behållt den för nu är jag trött på fjärrvärmebolaget i Mjölby, dom höjer fan minst en gång om året och fast avgift på ca. 350 spänn/månad oxå. På sommarn betalar jag mer i avgift än för energin vi förbrukar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Fan Max tre gånger vet dunte hur man gör? Det räcker inte att stoppa in en pinne osså brinner det i två år en får allt fylla på ibland det är ingen evighetsmaskin som går varm uppe i tratten där 😛 .

Fan burnin sven, jag växte upp med sågarbyxor på mig och åker fortfarande hem var försommar och hjälper föräldrarna med förrådet. Och så kör jag storsågen när folk i trakten ska ha plank. Hur smakar en lättöl efter en förmiddag vid huggkubben? Just det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blir kanske lite OT (handlar ju inte om pellets) men det handlar dock om energikostnader och vad man kan göra. Jag har en gammal gård från mitten 1800-tal. Här har varit i stort sett allt från kakelugnar, gjutjärnsspisar och oljepannor genom åren. När jag flyttade hit -95 var det elelement och en 200l varmvattenberedare placerad i stallbyggnaden (av utrymmesskäl).

Förbrukningen låg runt 35000 kWh/året vilket tycktes överkomligt med elpriset då...men när vintern 95/96 slog till och vattnet frös i kattens vattenskål på köksgolvet trots att elmätaren snurrade för fullt...ja, då insåg jag att något måste göras... 😉

Isolering i golv och tak (för det fanns ingen eller var mycket bristfällig), renovering av de gamla 2-glasfönsterna, uppöppning och nymontering av ventilationsventiler, elektrisk golvvärme på bottenvåning och oljefyllda elradiatorer på ovanvåning nästan halverade årsförbrukningen.

Varmvattenberedaren slängde jag ut och ersatte med en genomströmningsvärmare i badrummet som sänkte elförbrukningen med ytterligare 4000 kWh/år... 🙂

Så från 35000 kWh/år till 13000 kWh utan att borra några hål eller installera några pumpar.

Efter detta fick jag installerat en murspis och sänkte förbrukningen med ytterligare 5000 kWh... 😄

I somras monterades luftvärmepumpen vilken jag inte tror kommer att påverka förbrukningen positivt, utan den blir troligtvis mest en komfortpryl för ruggiga vintermorgnar... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Fan Max tre gånger vet dunte hur man gör? Det räcker inte att stoppa in en pinne osså brinner det i två år en får allt fylla på ibland det är ingen evighetsmaskin som går varm uppe i tratten där 🙂 .

Fan burnin sven, jag växte upp med sågarbyxor på mig och åker fortfarande hem var försommar och hjälper föräldrarna med förrådet. Och så kör jag storsågen när folk i trakten ska ha plank. Hur smakar en lättöl efter en förmiddag vid huggkubben? Just det 😎

Jag tolkar ditt uttalande som att du har dragit några sågar i dina dar 😄 . Själv handlar jag på ByggMax när jag ska ha brädor 😉 fan äre du som e Byggmax föresten kunde va stort 😄 .

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Ja Isolering! Tvåglasfönster, mattor för golvspringorna & inga fönster mot norr. Tänk på miljön.

Hyrde ett stenhus i malmö där tandkrämen fryst när jag var borta över jul -2003. Helvete vilka morgnar, plåga sig upp från varma sängen och gå krökt som en märla & med skallrande tänder i bitande kyla. Körde arméns långkallingar mellan oktober och april

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...