Jump to content
Annons

Ominstallation


Vallhagen

Recommended Posts

Hallå igen.

Nu sitter jag här med en helt nyblåst dator med ny HD efter krasch för 10 dar sen. Det finns en tråd om det. Det känns inte helt fel faktiskt, lite av en vårstädning i november (ehhhh), och nya hårddisken är 80GB, alltså dubbelt så stor som den förra (ja det är en laptop, 80GB är junte direkt gigantiskt med dagens mått mätt...).

Jag har ett par frågor nu, och mer kommer säkert inom de närmsta timmarna/dagarna. Så jag tänkte konsultera kompetensen här på forumet. 😄

Än så länge är officepaketet och AVG antivirus installerat, thats about it.

***

Frågor:

1. Jag kör Outlook till min e-post. Min backup består av ALLT under "documents and settings" som jag skyfflat till extern disk. Om jag är rätt informerad så finns mina epostadresser där tillsammans med - förhoppningsvis - all lagrad e-post. Kan nån instruera i hur jag sätter upp outlook så jag får tillbaka det? Eller ger det sig av sig själv när jag drar igång Outlook?

2. Lite "på känn" så har jag formaterat två partitioner. Windowspartitionen med 30GB och resten - 50GB - som en partition. Dessutom har jag en stor extern FW-disk (som jag skaffade när interna 40 GB-HDn blev tjock). Ehh... var det fiffigt att partitionera så? Eller ska jag backa/göra om? ...nu vet jag att det har debatterats rätt flitigt här, så jag kan ju alltid skanna forumet på diskussioner, men om nån har lust att skrika bu eller bä så gör det inte mig nåt:)

***

I nuläget har fråga 1 lite prioritet.

Med hopp om goa svar

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Om du restorar profilen till din nuvarande profil borde e-posten funkar rätt av. Förutsatt att du inte meckat med sökvägarna och filnamnen i förra installationen.

2. Ser ingen vits att partionera en fysisk hårddisk egentligen. Mer än att det kanske kan vara praktisk. Fast ur prestandasynpunk vinner du inget på det.

Allt innehåll från Outlook ligger i en fil som heter filnamn.pst och befinner sig nånstans i profilen så egentligen behöver du inte återställa hela profilen eftersom den faktiskt innehåller användardelarna av registret också, och det är ju onödigt att återställa på en ny dator....

EDIT: stavar och uttrycker mej som en kratta ibland....

EDIT2: la till lite.

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

1) Satsa på webmail om du inte har egen domän. Det gjorde jag för många år sedan. Bara fördelar.

2) Vad som sas på den gamla tiden var att det var smart att ha operativsystemet (läs win 95/98) på en partion och resten på en annan. Gäller nog inte längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt innehåll från Outlook ligger i en fil som heter filnamn.pst ...

Nu fick jag till det där:) The shit is here, all of it! Tack för det!

Blev lite svettig i två sekunder, när SÖK inte gav vettigt resultat, men det var ju det där med dolda filer o skit... Nu rockar det.

***

Apropå webmail... hmm, jag är så förtvivlat inkörd på telia, men det är klart, 2.5 GB och läsbart varsomhelst. Jag HAR ju ett gammalt yahoo-konto som jag använder när det behövs. Men fan, man är junte för gammal för att ändra sig.

Inbjudan till G-mail? hurdå lixom? Måste man bli inviterad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är google som har en mailtjänst som beta än så länge, och dom är ju hemliga som vanligt, men det funkar kanon. Finns pckså ett sånt där litet kolla-din-mail-automatiskt-program så det plingar så där lite fint när nån mailar.

PMa din e-post så skickar jag en inbjudan....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra att pationera HDn. Mest för att det tar mindre tid att formatera om en mindre partition om det skulle behövas - sen har du den andra partionen som du kan lägga över sånt som du vill spara så slipper du bränna ut allt. Vill man även ha en imagerestor grejj som typ acronis true image så är det bra att ha en partition som du kan lägga själva filen på. Vill du ha en förklaring på det så får du säga till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...