Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

SĂ„ dĂ€r ja.. DĂ„ har man en ny dator dĂ„.. Mmm.. 22" 16:9 skĂ€rm och 2 GB ram och sĂ„nt godis.. Men vafalls... Vad Ă€r det för hastighet pĂ„ denna dator egentligen??? Kör jag "Ctrl+Alt+Del" och tittar pĂ„ prestanda sĂ„ har jag 2 grafer.. Mm.. Dual Core eller nĂ„t kanske.. Meen... Jag har ju XP-home.. Har det operativet verkligen stöd för dubbla processorer dĂ„? đŸ˜Č

ÅssĂ„ var det det hĂ€r med hastigheten.. SĂ„ hĂ€r presenteras hastigheten.. Vilken ska jag tro pĂ„? 3 GHZ eller 4,34 GHZ ??? 🙂

post-66-1161635775.jpg

Annons
Postat

Har minne av att man mÄste ha xp-proffessional. home stödjer inte duo-core. Kommer inte ihÄg var jag lÀst det, tyvÀrr

mvh

Lindpop

drloop (oregistrerad)
Postat

Njae, Àr det inte sÄ att XP home inte har stöd för dual socket. Dvs tvÄ fysiska processor platser. AMD och Intel skall kommer pÄ sikt att skrota single core processorer och jag tror nog M$ vill kunna sÀlja sitt XP home i fortsÀttningen ocksÄ.

Men va fan vet jag...

Postat

Jo jag har hört sĂ„ ocksĂ„.. Men hur i hellsike kan dĂ„ Dell sĂ€lja en sĂ„n dator och ha mage att leverera den med ett operativsystem som inte stöder hĂ„rdvaran??? đŸ˜Č

Men som sagt.. kör jag "Ctrl+Alt+Del" sĂ„ ser jag ju 2 grafer.. Precis som i XP-pro dĂ„ man har en dubelprocessor.. SÄÄ.. Vad ska jag tro pĂ„.. đŸ˜Č

En kuriosa.. Om jag t.ex kör Adobe Premier Pro sĂ„ visar inte graferna samma verksamhet.. AlltsĂ„.. Det verkar som om stödet för dubbelprocessor finns. 😳🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

M$ SjÀlvmord om XP Home inte supportas.

DÄ skulle Apple verkligen fÄ vatten pÄ sin kvarn...

Postat

Tycker ju det ja.. NÄja den Àr tyst och fin i alla fall. Har inte satt mig in i alla nymodigheter pÄ senare tid sÄ.. Jag fÄr vÀl testa och Äterkomma.

Postat
Jag har ju XP-home.. Har det operativet verkligen stöd för dubbla processorer dĂ„? 🙂

NÀ, men du har inte dubbla processorer. Du har dubbla processorkÀrnor men fortfarande bara en processor. Och ja, Dual-Core fungerar alltsÄ med ditt XP Home.

Postat
Vilken ska jag tro pĂ„? 3 GHZ eller 4,34 GHZ ???  đŸ˜Č

Processorn sÀger att den Àr en 3 GHz:are

Sen om Dell har klockat upp den Ă€r en annan frĂ„ga 🙂

Postat
Jag har ju XP-home.. Har det operativet verkligen stöd för dubbla processorer dĂ„?  🙂

NÀ, men du har inte dubbla processorer. Du har dubbla processorkÀrnor men fortfarande bara en processor. Och ja, Dual-Core fungerar alltsÄ med ditt XP Home.

Precis!

Du behöver inte Pro förrĂ€n du har tvĂ„ separata CPU pĂ„ moderkortet. TvĂ„ kĂ€rnor i samma CPU stöds av Home, sĂ„ det Ă€r inga problem. đŸ˜Č

Postat
Vilken ska jag tro pĂ„? 3 GHZ eller 4,34 GHZ ???  đŸ˜Č

Processorn sÀger att den Àr en 3 GHz:are

Sen om Dell har klockat upp den Ă€r en annan frĂ„ga 🙂

Ok Linus.. Börjar fundera pĂ„ dom dĂ€r 4.34 GHZ om det Ă€r minnets möjliga hastighet.. Hmm.. NĂ„ja Datorn kĂ€nns ok sĂ„ hĂ€r i början i alla fall.. Kul med 1 Terrabyte i hĂ„rddiskuttrymme.. Lyssna bara pĂ„ ordet TERRABYTE 😳

Postat

datornt8.jpg

Windows rapporterar att min 3GHz-CPU klockar pĂ„ 3.01 GHz 🙂

Postat (redigerat)
Jag har ju XP-home.. Har det operativet verkligen stöd för dubbla processorer dĂ„?  🙂

Precis!

Du behöver inte Pro förrĂ€n du har tvĂ„ separata CPU pĂ„ moderkortet. TvĂ„ kĂ€rnor i samma CPU stöds av Home, sĂ„ det Ă€r inga problem. đŸ˜Č

ÅhĂ„.. Tack för infon Claes och Linus.. Jag Ă€r inte sĂ„ insatt numera (snarar jag orkar inte bry mig om alla ny teknikl). Dual core trodde jag var ett sĂ€tt att fixa dubbla processorer pĂ„ en och samma yta.. AlltĂ„s borde horde mjukvaran uppfatta det som 2 processorer.. Men men.. Tiderna förĂ€ndras ju đŸ˜Č

EDIT: Jag bjussar pĂ„ mitt OEM-nummer pĂ„ XP.. Med nya lĂ€skiga Windows Validator Ă€r den svĂ„r att sno och Ă„teranvĂ€nda Ă€ndĂ„ 😳

Redigerat av hegobald
Postat

Usch.. Man blir smĂ„tt skitzzo ju.. Nu sitter jag pĂ„ en MAC G5 (OS-X Tiger) och för 15 minuter sen satt jag vid en Sun Solaris. MĂ„ste bara tala om att jag gillar Macens grĂ€nsnitt.. 😠

Postat

Lite lustigt meen... "processorhalvorna" tuggar verkligen pÄ olika saker... Bildbevis hÀr under!

post-66-1161650009.jpg

Postat
Usch.. Man blir smĂ„tt skitzzo ju.. Nu sitter jag pĂ„ en MAC G5 (OS-X Tiger) och för 15 minuter sen satt jag vid en Sun Solaris. MĂ„ste bara tala om att jag gillar Macens grĂ€nsnitt.. 😠

Vilket DE anvÀnde du till Solaris dÄ?

Tycker personligen att Gnome Àr överlÀgset Aqua. Men det Àr ju en smaksak.

Luna Àr ju ett elÀnde hursomhelst.

Postat

Jag tittade lite pÄ microsofts hemsida och det verkar i alla fall som att bÀst prestanda med 64-bitars teknik fÄr xp-professional x64 till dom anvÀndningsomrÄden som vi sysslar med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.