Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Vart någonstans ställer man in anslaget i Sonar? Det var en stund sedan jag höll på med midi, vilekt givit upphov till diverse problem. Tack på för hand för snabba svar.

EDIT: Förtydligande; Det rör sig givetvis om midi

Edited by Hemluth
Annons
Posted

Här kommer en ännu dummare fråga, vad ska man göra om den slumpmässigt vägrar lyda? Den låter anslaget vara 127 oavsett vad jag ställer in, och det problemet hade jag inte igår. Kan det vara något religiöst nu igen?

Posted

Är ditt keyboard anslagskänsligt?

Posted (edited)

Jo då, och det är inte i mitt keyboard felet ligger, då det är en standardmidisynt som spelar upp ljuden i datorn. Denne är anslagskänslig ibland, men ibland inte, det är detta mysterium jag försöker reda ut. Ibland fungerar det att ställa in anslag, ibland inte. För tillfälelt fungerar det inte.

EDIT: Fungerar inte om jag väljer mitt keyboard som midi output heller.

Edited by Hemluth
Posted (edited)

Vad heter ditt keyboard?

Edited by drloop
Posted
Yamaha DGX-200, men jag tror fortfarande mer på att jag råkat trycka på något i Sonar.

Kan vara i keyboardet också.

Posted

Keyboardet kan det knappast vara relaterat till i och med att problemet kvarstår om jag kopplar bort keyboardet och bara skriver i piano rollen med musen.

Använder ett lokalt midiface som ska klara av anslag, och har gjort tidigare.

Posted

Jag hade samma problem med i Cubase/Battery. Då låg "problemet" i Battery, alltså man var tvungen att ändra en inställning i VSTi:t för att det skulle lyda velocityn i Cubase. Vet inte om det hjälper något?

Posted

Nej, det måste vara Sonar som spökar. I den exporterade midin står det 127 i velocity på varje slag rots att jag manuellt just ställt in att det ska vara 1(!). Det här var lite knepigt, vad ska man göra?

Skriver jag in en not i Sonar, sätter velocity till 1, exporterar den, öppnar igen så står det velocity 127. :S

Posted (edited)

Bump, har lite bråttonm har någon någon idé? 🙂

EDIT: Men vad fan i jävla helvete 😆

Det är bara det spåret som hålle rpå såhär, alla andra spår reagerar på velocity utom detta, som helt och hållet bypass,ar velocityvärdet. Vad ska jag göra? Kopiera spåren till nya spår och ställa in velocity manuellt IGEN?

Edited by Hemluth
Posted

Du har inte på något sätt lagt flera "noter" ovanpåvarandra? Typ om om du kopierar och klistrar så kan det ju bli såna effekter; Om du har kopiat takt ett till fyra till 17 - 20 och sen ändrar i takt tre så ändras även takt 19 om du inte stängt av den funktionen.

Posted

Vet ej vad felet var, men det tycks ha löst sig nu i alla fall, vilket iofs känns ännumer skumt. Men tack i alla fall. 🙂