Jump to content
Annons

Mixningsproblem


Shredder

Recommended Posts

Tjena!

Det eviga problemet som alltid uppstår när man mixar är hur man ska få jämn nivå i olika högtalare, det som låter super i studiomoniterna låter mindre bra nån annanstans, i hemmastereon blir t ex basen alldelles för hög och i en bergsprängare hörs mest elpiano, i en mp3 spelare blir det typ i regel alltid skränigt ljud, ska man fixa till det här i mixningen eller i mastringen, eller nån som har ett tips för att få det att låta bra på de flesta ställen, sen är ju Final EQ, väldigt svår att ställa då det låter så olika över allt.. tips`?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Det eviga problemet som alltid uppstår när man mixar är hur man ska få jämn nivå i olika högtalare, det som låter super i studiomoniterna låter mindre bra nån annanstans, i hemmastereon blir t ex basen alldelles för hög och i en bergsprängare hörs mest elpiano, i en mp3 spelare blir det typ i regel alltid skränigt ljud, ska man fixa till det här i mixningen eller i mastringen, eller nån som har ett tips för att få det att låta bra på de flesta ställen, sen är ju Final EQ, väldigt svår att ställa då det låter så olika över allt.. tips`?

Men om du lyssnar på en skiva du tycker låter bra så låter den nog bra på dom flesta ställena.

Alltså är det dina mixar som blir lite fel på olika sätt.

Lär dig dina monitorer eller bättra på din lyssning. Kanske skall du ha ett par andra monitorer eller kanske du skall titta lite på rummet du sitter i.

Ta ett par skivor du tycker låter bra på flera ställen.

Ta med dig dom till studion och lyssna på dom i dina monitorer. Låter dom skivorna likadant i studion? Lyssna och lär dig dina monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med doktorn!

Det handlar mestadels om att kunna sina monitorer, och gilla dom.

Jag vet att mina monitorer är lite basfattiga, så jag brukar höja basen tills den hörs bra och känns, sen sänker jag nån db, och där funkar den i andra stereos.

man får trixa lite om man inte sitter på superduper grejjer.

Sen har det juh också med vilken placering du har på monitorerna, är dom för nära väggen? I ett hörn? etc.

Prova läs mer om absorbenter om du känner att du har problem med vissa frekvenser. Det KAN lösa problemet, inte säkert.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste ha pissiga monitorer ju!!!! Har du rättvisa monitorer som du dessutom vet hur de återger ljudet så kan det INTE bli fel... oavsett vad du spelar upp..

Lär dig lyssningen vet jag! "Thats the rule" 😏

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Pesonligen tycker jag att små datorhögtalare, gamla Apple eller Auratone, eller vilken 5" utan eq, delningsfilter som helst. (Nästan..) etc är bra att använda när man ställer balanser.

Det är ju också viktigt att man kan höra basen på små högtalare. (Som ju många lyssnar på framför datorn, radion, etc.) har ett par Genelec 1031, men skulle aldrig bara mixa på dom...Sen är det alltid fint om man har tillgång till ett par STORA högtalare så man kan höra om basen finns där;)

Tycker inta man kan ha för många olika monitorer, men det tar tid att lära sig skillnaderna mellan dom + rummet de är i.. Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...