Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Med risk för att avslöja min okunnighet - hur gör man för att undersöka vilket bitdjup en ljudfil Àr inspelad i egentligen? Vi har tillgÄng till Samplitude och Audiacity.

Finns det nÄgra andra program eller pluggar som kan analysera det (och gÀrna andra tekniska aspekter) eller gÄr det att göra i programmen?

Jag arbetar nÀmligen pÄ ett arkiv dÀr vi bl.a. hÄller pÄ med migrering/digitalisering av ljud. Försöker utröna skillnaden i ljudkvalité mellan filer som spelats in i vÄra ljuddatorer och de som Àr inspelade i en vanlig "kontors-PC". Det Àr inspelat frÄn samma ljudkÀlla - gamla kassettband i en högklassig kassettbandspelare. Vid subjektiv lyssning Àr skillnaden minimal, men de tekniska aspekterna Àr viktiga eftersom det ska vara arkivbestÀndigt och sÄ nÀra originalet som möjligt, och mÄste vara inspelat i 32 bitar för framtidskompabilitet.

Annons
Postat

Ett enkelt sÀtt att kolla vilka egenskaper en ljudfil har Àr att (i Windows) högerklicka pÄ filen och vÀlja "Summary"-tabben. Du fÄr dÄ veta bitljup, samplerate, antal kanaler etc.

Samplitude, Audacity, Goldwave, Adobe Audition, Wavelab Àr alla program som du kan analysera ljudfiler i. Det finns mÀngder av liknande program!

Vad har ni för ljudkort i era "ljuddatorer"? Om ni spelar in pÄ en vanlig "kontors-PC" - anvÀnder ni det inbyggda ljudkortet dÄ ? De inbyggda Àr ofta av ganska usel kvalitet och bör undvikas i största möjligaste mÄn.

Inspelning i 32 bitar för framtidskompatibilitet?

* Jag Àr tveksam till att du hittar ett ljudkort (Àn mindre inbyggt) som klarar av att spela in i 32 bitars bitljup

* Det Àr lika framtidssÀkert att spela in i 8, 16 eller 24 bitar.

* Dina kassettband har ett dynamikomfÄng som sÀkerliger understiger 16 bitar, vilket skulle göra det mer Àn tillrÀckligt. Men visst, har du plats över kan du spela in i 24 bitar.

drloop (oregistrerad)
Postat

I windows kan du titta pÄ egenskaper pÄ filen (properties i engelsk version) dÀr fÄr du reda pÄ kHz och bitar.

AngÄende lyssning sÄ Àr det vÀldigt avgörande vilka högtalare som anvÀnds.

I datorhögtalare Àr oftast för dÄliga för att man skall höra en tydlig skillnad.

Är det nĂ„gurlunda bra ljudkort i kontorsPCerna sĂ„ lĂ€r man inte höra nĂ„gon större skillnad Ă€ven med bra lyssning.

Skulle vilja pÄstÄ att det nog Àr omöjligt att höra skillnad mellan ett bÀttre Creative och ett "musikljudkort".

32 bitar kÀnns inte nödvÀndigt, det tar 100% mer plats Àn 16bitar. Jag skulle satsa pÄ 24 bitar men som sagt ni har ett lÀngre scope sÄ fan vet.

Postat

Jag förstÄr inte varför 32 bitar skulle göra inspelningarna mer "framtidskompatibla". Om ett par Är kanske alla spelar in i 64 bitar, och dÄ hade det kvittat om ni spelar in i 16, 24 eller 32 bitar. Eftersom ljudkorten generellt max spelar in i 24 bitar (ja, du kan stÀlla in till 32, men den enda skillnaden blir att det tar mer plats pÄ diskarna) sÄ tycker jag gott och vÀl det rÀcker för er. Ljudprogram i framtiden kommer garanterat stödja alla bitdjup precis som dom gör nu (och skulle dom inte göra det om 100 Är sÄ kommer det sÀkert finnas konverterare).

Postat

Det finns olika analysverktyg i Wavelab annars - bl a dÀr man kontinuerligt kan se hur mÄnga bitar som anvÀnds, som en VU-mÀtare för bitdjupet...

Om det Àr viktigt att kunna kontrollera ljudkvaliteten, sÄ sÀger det ju inte sÀrskilt mycket om man bara tittar pÄ vilket bitdjup en ljudfil Àr inspelad med. Det Àr ju samma info som syns i filinformationen om dynamiken Àr 4, 12 eller 16 bits i en 16-bits ljudfil...

För att det ska hÄlla bÀsta kvalitet, sÄ spara det som datafiler pÄ CD- eller DVD-skivor (om det inte Àr sÄ, att det ska ligga kvar pÄ hÄrddisk förstÄs...) - INTE som audiofiler...

Postat

Tackar för alla svar! =)

>Ett enkelt sÀtt att kolla vilka egenskaper en ljudfil har Àr att (i Windows) >högerklicka pÄ filen och vÀlja "Summary"-tabben. Du fÄr dÄ veta bitljup, >samplerate, antal kanaler etc.

Konstigt, jag fÄr bara upp "det finns inga sammanfattningsegenskaper tillgÀngliga för de markerade kÀllobjekten" vid avancerat, och stÀller jag in enkelt sÄ stÄr det inget alls. NÄgon instÀllning som jag missat?

>Vad har ni för ljudkort i era "ljuddatorer"?

Ljuddatorerna har Lynx One och DIGI Rme 96/8 Pad. Testfilen Àr inspelad pÄ DIGI kortet. Det inbyggda kortet Àr ett Realtek AC97 .

>Jag förstÄr inte varför 32 bitar skulle göra inspelningarna mer "framtidskompatibla".

AngÄende 32 bitar sÄ fÄr jag rÀtta mig sjÀlv - vi spelar in i 32 bitar, men sparar efter lÀtt redigering/normalisering i 24 + en kopia för lyssning i 16 . Att spara i 32 bitar Àr overkill, hÄller med.

NÀr jag jÀmför ljudkurvorna sÄ verkar det som att samplingsfrekvensen skiljer sig mellan filerna, vilket förvÄnar mig lite eftersom vi anvÀnder 44,1 Àven pÄ ljuddatorerna. Det borde vÀl ÀndÄ det inbyggda klara?

Hmm, vid nÀrmare lyssning och nÄgra ovetenskapliga blindtest, sÄ mÀrk faktiskt en subtil skillnad i ljudet. DIGI kortets inspelning Àr pÄ nÄgot sÀtt klarare. Men, som sagt, subtilt och kan bero pÄ annat Àn ljudkortet.

>För att det ska hÄlla bÀsta kvalitet, sÄ spara det som datafiler pÄ CD- eller DVD->skivor (om det inte Àr sÄ, att det ska ligga kvar pÄ hÄrddisk förstÄs...) - INTE >som audiofiler...

Jo, filerna sparas pÄ server, och en lyssningskopia brÀnns pÄ cd.

>Det finns olika analysverktyg i Wavelab annars - bl a dÀr man kontinuerligt kan >se hur mÄnga bitar som anvÀnds, som en VU-mÀtare för bitdjupet...

Ok, intressant. Ska ladda ner en trial/demo av wavelab och se om det kan hjÀlpa till.

Tack Äterigen!

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Jobbar du pĂ„ TPB eller Arkivet för Ljud & Bild? 😄

Postat
Jobbar du pĂ„ TPB eller Arkivet för Ljud & Bild?  😆

Inget av det - Dialekt, Ortnamns och Folkminnes Arkivet i UmeĂ„ (DAUM) jobbar jag pĂ„. Det Ă€r roligare Ă€n vad det lĂ„ter. 😄

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Jobbar du pĂ„ TPB eller Arkivet för Ljud & Bild?  😉

Inget av det - Dialekt, Ortnamns och Folkminnes Arkivet i UmeĂ„ (DAUM) jobbar jag pĂ„. Det Ă€r roligare Ă€n vad det lĂ„ter. đŸ˜Č

Aha!

har hört talas om det tror jag.

Bevarande av dialekter som riskerar dö ut helt enkelt?

Postat
Jobbar du pĂ„ TPB eller Arkivet för Ljud & Bild?  😉

Inget av det - Dialekt, Ortnamns och Folkminnes Arkivet i UmeĂ„ (DAUM) jobbar jag pĂ„. Det Ă€r roligare Ă€n vad det lĂ„ter. đŸ˜Č

Aha!

Dialekter, men ocksĂ„ folkminnen - alltsĂ„ Ă€ven folkmusik och berĂ€ttelser osv. Det man brukar kalla det immateriella kulturavet. Är en del av den statliga myndighet som numera heter Institutionen för sprĂ„k och folkminnen.

I just det hÀr fallet handlar det om ett gÀng lÄdor proppfulla med kassettband med fiolmusik som en spelman hÀrifrÄn VÀsterbotten spelat in hemma, men ocksÄ sÄnt han spelat in frÄn radio och pÄ stÀmmor. Eftersom ljuddatorerna Àr upptagna med annat sÄ föddes idén om att kunna digitalisera kassetterna vid vanliga datorer. Eventuellt fÄr vi köpa in ett nytt ljudkort för ÀndamÄlet...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Man bör vÀl kunna mÀta bitdjupet pÄ riktigt pÄ en WAV-fil. AlltsÄ inte att lÀsa ur filens format vad det borde vara, utan vad det egentligen Àr. Helt enkelt att mÀta dynamiken i filen. GÄr det ej?

Postat
Ljuddatorerna har Lynx One och DIGI Rme 96/8 Pad.  Testfilen Àr inspelad pÄ DIGI kortet. Det inbyggda kortet Àr ett Realtek AC97 .

AngÄende 32 bitar sÄ fÄr jag rÀtta mig sjÀlv - vi spelar in i 32 bitar, men sparar efter lÀtt redigering/normalisering i 24 + en kopia för lyssning i 16 .

Inget utav de korten har bÀttre A/D Àn 24 bitar, dvs Àven om du pÄ nÄgot sÀtt kan ange att du vill spela in i "32-bits" sÄ fÄr du inte bÀttre Àn 24 ÀndÄ. SÄ stÀll in 24 direkt istÀllet.

NÀr jag jÀmför ljudkurvorna sÄ verkar det som att samplingsfrekvensen skiljer sig mellan filerna, vilket förvÄnar mig lite eftersom vi anvÀnder 44,1 Àven pÄ ljuddatorerna. Det borde vÀl ÀndÄ det inbyggda klara?

Jag förstÄr inte riktigt vad du menar hÀr. Vissa ljudkort kan iofs bara spela in i 48kHz. Kan du lÀgga upp de tvÄ filerna pÄ nÄgon server (egen eller sendthisfile etc)?

MrPhil (oregistrerad)
Postat
Jobbar du pĂ„ TPB eller Arkivet för Ljud & Bild?  😎

Inget av det - Dialekt, Ortnamns och Folkminnes Arkivet i UmeĂ„ (DAUM) jobbar jag pĂ„. Det Ă€r roligare Ă€n vad det lĂ„ter. 😉

Aha!

Dialekter, men ocksĂ„ folkminnen - alltsĂ„ Ă€ven folkmusik och berĂ€ttelser osv. Det man brukar kalla det immateriella kulturavet. Är en del av den statliga myndighet som numera heter Institutionen för sprĂ„k och folkminnen.

I just det hÀr fallet handlar det om ett gÀng lÄdor proppfulla med kassettband med fiolmusik som en spelman hÀrifrÄn VÀsterbotten spelat in hemma, men ocksÄ sÄnt han spelat in frÄn radio och pÄ stÀmmor. Eftersom ljuddatorerna Àr upptagna med annat sÄ föddes idén om att kunna digitalisera kassetterna vid vanliga datorer. Eventuellt fÄr vi köpa in ett nytt ljudkort för ÀndamÄlet...

LÀttast vore vÀl nÄ hyfsat USB-ljudkort.

Jag tror iofs inte kvalitetsskillnaden blir mĂ€rkbar med tanke pĂ„ ursprungskĂ€llan o innehĂ„ll. Största felkĂ€llan Ă€r ju Ă€ndĂ„ kassetterna. Antar att det inte Ă€r optimalt inspelat helöler frĂ„n början 😎

Postat
Man bör vÀl kunna mÀta bitdjupet pÄ riktigt pÄ en WAV-fil. AlltsÄ inte att lÀsa ur filens format vad det borde vara, utan vad det egentligen Àr. Helt enkelt att mÀta dynamiken i filen. GÄr det ej?

Jo Claes flaggade för att Wavelab verkar ha nÄgot Ät det hÄllet. HÄller pÄ att testa det just nu...

Inget utav de korten har bÀttre A/D Àn 24 bitar,.

Ja det har du ju rÀtt i ser jag nu. Det hÀr Àr en metod som Àr framtagen för lÀnge sen som jag inte ifrÄgasatt...ska kolla upp vad det beror pÄ att man "ska" spela in i 32 bit float. Det borde ju vara tillrÀckligt att spela in i 24 direkt i sÄ fall.

Jag förstÄr inte riktigt vad du menar hÀr. Vissa ljudkort kan iofs bara spela in i 48kHz. Kan du lÀgga upp de tvÄ filerna pÄ nÄgon server (egen eller sendthisfile etc)?

Det kan jag tyvÀrr inte göra eftersom det Àn sÄ lÀnge Àr skyddat material. Men nÀr man jÀmför enskilda grafiska partier i enveloperna sÄ verkar det som om ljudet i ljuddatorns inspelning Àr avlÀst oftare - det hÀnder mer i kurvorna, helt enkelt. Trots att bÄda filerna ska vara inspelade i 44,1. Skillnaderna kan naturligtvis bero pÄ andra saker ocksÄ.

LÀttast vore vÀl nÄ hyfsat USB-ljudkort.

Jag tror iofs inte kvalitetsskillnaden blir mÀrkbar med tanke pÄ ursprungskÀllan o innehÄll.

Mja, liiite mÀrks det allt skillnad, som tidigare nÀmnt. Trodde först att jag inbillade mig eftersom jag visste vilken som var "bÀttre", men jag gjorde nÄgra blindtest med folk pÄ kontoret och det var rÀtt entydigt - klarare, mer klangfullt/övertonsrikt ljud i ljuddatorns inspelning. SÄ det lutar det att övertala ledningen att inskaffa ett USB-ljudkort (alla datorer har inte fw) som man kan flytta mellan datorer dÄ digitalisering görs utanför ljuddatorerna. SÄ, har nÄgon nÄgra tips pÄ kort med bra AD-omvandlare, USB, minst tvÄ ingÄngar (eller en stereo-in) och lÄgt pris? Processorbelastning, latency och sÄnt Àr fullkommligt oviktigt i sammanhanget. Priset kan dÀremot spela roll - sÄ billigt som möjligt Àr bra.

Tack igen för alla svar! 😏

MrPhil (oregistrerad)
Postat

Tror Behringer har nÄt sÄnt billigt USB kort.

MĂ„ste ju vara bĂ€ttre Ă€n det inbyggda iaf. 😏

Postat (redigerat)

Kollade tvÀrt pÄ M-audio och EMU och dom borde ju vara bÀttre Àn det inbyggda ljudkortet du har i datorn. Hittade M-Audio MobilePre USB och EMU 0202 USB 2.0 de kostar 1400 respektive 1280 pÄ Thomann.de.

*edit* MobilePre USB borde passa bÀst för dig dÄ det har tvÄ xlringÄngar, tvÄ balanserade teleingÄngar och en stereoingÄng.

*edit 2* SÄg att M-audio kortet bara kunde spela in i 16 bitar. Emu kortet dÀremot kan köra 24-bitar.

Redigerat av Bone

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.