Jump to content
Annons

Skolarbete


Nexustwins

Recommended Posts

Tjenare, tänkte göra ett skolarbete om hur musik folk snackar och vilka förkortningar/Utryck det finns inom musiken, både i daotrbaserad och vanligt 😳.

Så hjälp mig, ganska svårt att komma på allt själv. Ni ska alltså inte glra det utan bara ge förslag på ord/Begrepp jag kan använda/Förklara.

Ps. om så önskas så kan jag publicera arbete på internet. Arbete kommer att rikta sig för dummies men ochså gå in på lite mer avancerad grejjor 😉

// Tacksam för hjälp - Sebbe 😮

Edit: länkar till bra hemsidor uppskattas också.

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Latens = Fördröjning

arr = arrangera, arrangemang

plugg = mjukvarubaserat musikinstrument

MIDI-keyboard = klaviatur som man kan koppla in till datorn (om den har ett midi-interface)

MIDI-interface = (Hårdvaru) Gränssnitt som möjliggör inkoppling av MIDI-instrument

Link to comment
Dela på andra sajter

D n' B kanske? (Drum n bass) R n' B? (Vad det nu står för 😆)

Rythm and blues? D n´B... Trodde jag betydde Dumb and Bald. Där ser man. 😄

Annars finns det ju en hel massa uttryck; koks, groupie, gig, cola, roddare, monitorlåda, limo eller varför inte snö.

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

DAW, WAV, VST, Rewire, mastering, mixning, samples, bitrate, samplerate, sinusvågform, fantommatning, gain, EQ, cutoff-filter, resonans, kompressor, monitor, MIDI, reverb, chorus, delay, latency, distortion ..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

dB, Hz, Khz, bit, frekvens, disonans, ton, tonsteg, akustik, pascal, dsp, floatingpoint, värme, närhet, sväng, skärm, signalförhållande, SC, HB, ide, ata, njure, åtta, kula, kondesator, dynamisk, dynamik, kompression, limitering, peak, notch, shelf, cut, dip, mixa, band, retro, analogt, digitalt, tinnitus, xlr, tele, balanserat, obalansersat, fas, tröskelvärde, attack, release, ratio, sync, wordclock, bmp

Vill du ha fler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat lite själv - när det kommer till det vanliga alltså.

Det är väldigt olika inom grupper som använder sig av olika benämningar för instrument o sådant. Ex: Gitarr - gura - gurka - bräda eller sång - yla - vråla - gasta. Varför har jag pysslat med sådant? Jo för jag har jobbat med några band och det var intressant att se att de pratade om samma saker men de förstod inte varran ibland. Ta t ex takt räkning - där vissa körde med "rundor" - "Öhh vi tar partiet i 4 rundor å sen går vi in på reffen" - rundor kunde vara 4 takter, 8 takter och ibland även 16 takter. Likaså blev jag lite ställd när de ville låna gurkan *klistra in ditt eget homofobi-skämt här*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...