Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej...

Nu e det så att jag e väldigt ny inom denna fronten. så behöver lite hjälp..

Jag har precis beställt ett ex av guitar rig 2.. Meningen är att jag ska ha en egen liten ministudio inne på mitt rum. endast för gitarren.

Jag har allt jag behöver förutom högtalare.. jag hittar inga bra studio högtalare, så jag undrar vad alla rekomenderar. tror att måtten 30x30 räcker.. ett 2.0 system...

Annons
Postat

Köp ett par sjyssta lurar så besparar du dina grannar en hel del tandagnisslan 😄

😉

Till och börja med kan du väl köra genom vilken förstärkare/högtalare som helst -eftersom du inte ska sitta och göra några mer avancerade slutmixar...-går ju att rodda ihop en sjysst anäggning för ett antal hundringar till skillnad mot ett par aktiva monitorer som landar på ca. 3000 spänn minimum.

Tjohopp!

Postat (redigerat)

grannarna skiter jag fullständigt i.. gillar inte dom så😉

n00b som jag är så har jag precis lärt mig att högtalarna kallas med ett finare ord för monitorer.. så några bra för under 500:-.....

kommer syssla med inspelningar och tror kan vara bra att jag får ut ett bra ljud..

vill även kunna spela på relativt hög volym.. men inte så jag spränger sönder fönsterna.. lagom högt

och vad är det för skillnad på aktiva och passiva monitorer?

EDIT:Såg att jag glömde bort en nolla.. det ska vara 5000.-

Redigerat av Plyhm
Postat

har du en förstärkare idag som är hyffsad? då kan du köpa ett par begagnade stativhögtalare och köra med, blir billigast. men kombinera med ett par sjyssta lurar att mixa i. 😉

riktiga monitorer är ju alltid att föredra, pga det mer neutrala ljudet, men skall du ha ett par hyffsade sådana så kommer som sagt knappast under 3kkr

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
  Citat
n00b som jag är så har jag precis lärt mig att högtalarna kallas med ett finare ord för monitorer.. så några bra för under 500:-.

Eftersom du är n00b skall jag berätta att "monitorer" för 500 (antar kronor) kallas yoghurtburkar. Dom är inte "bra". Det enda man kan monitorera med dom är riktningen ljudet kommer ifrån.

Det sagt, kan det väl vara att du klarar dig fint med såna. kasta inte bort pengar på dyrbarheter om du inte vet skillnad på dyrt och billigt. Köp billigt, utveckla din studio med tiden och kasta ut dina yoghurtburkar när du själv vet varför du gör det.

För noobs kan också Behringers aktiva monitorer vara bra att rekommendera. Lär ju vara bra bang for the buck.

Postat
  Plyhm sa:
och vad är det för skillnad på aktiva och passiva monitorer?

Enkelt uttryckt; aktiva har inbyggd förstärkare (o kräver således ingen extra förstärkning av insignalen). Passiva har det inte (och kräver således förstärkt insignal, förslagsvis av extern förstärkare).

Postat (redigerat)

Skulle vara bra om ni visade vilka monitorer som är att rekomendera..

Bestämt mig för att köra med aktiva.

Priset som sagt under 5000:-

Redigerat av Plyhm
Postat

Finns så många högtare i den prisklassen att utse en som " Köp dessa " är missvisande.

Det som funkar för mig kanske inte funkar för dig.

Jag skulle göra ett av två saker om jag vore du

1. gå in i en musik affär med din favoritskiva och lyssna på alla dina alternativ.

2. Ännu hellre , låna hem dom mest troliga alternativen och lyssna i din " Ministudio " i lugn o rå.

Behringer , Tapco , Alesis , Yamaha , Krk , m.m m.m gör alla högtalare i mellanklassen.

Ingen är givet bättre än nån annan så det är mer personlig smak som avgör.

Själv har jag Genelec , Behringer och Auratone och alla har sitt ljud , det gäller bara att lära sig att lyssna/mixa i dom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.