Jump to content
Annons

Nordkoreas kärnvapenutveckling


Löken (oregistrerad)

Recommended Posts

Löken (oregistrerad)

Efter att man igår fastslagit att det var kärnvapen regimen provsprängde förra veckan har situationen blivit än allvarligare. Nordkorea svarade på FN:s sanktioner med följande formulering:

''The resolution cannot be construed otherwise than a declaration of a war...wants peace but is not afraid of war and that it would deal merciless blows against anyone who violates its sovereignty." Hämtad från New York Times: NY Times.

Vad tycker ni om situationen och hur ska världssamfundet nu agera?

Kan tillägga att någon diskussion om trådens nödvändighet inte behöver föras den här gången. Allt sådant trams kan väl utelämnas hoppas jag.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Personligen tycker jag att världssamfundet, minus alla kärnvapenmakter, ska sätta sig ner med Nordkorea för att försöka nå en uppgörelse. Jag tror att en annan lösning kan vara nära tillhands när folk med minst samma synder som en själv slänger upp pekfingret i ansiktet på en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)

Nu planerar man tydligen för nya provsprängningar. Det rapporteras både från japanskt, sydkoreanskt och amerikanskt håll enligt dagens DN. DN.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja fyfan....jävla skitjobbigt...

Det enda "vi" kan göra är väl och försöka satsa pengar i deras land...att hjälpa dom att få igång sin ekonomi och därmed politikernas självförtroende...Att bomba dom lär ju bara förvärra situationen, situationen i Irak talar ju sitt tydliga språk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)

Det är en svår avvägning. Samtidigt som man måste ställa krav på en sådan här regim får man akta sig för att presse dom alltför hårt. Det är i alla fall glädjande att vi nu fått en relativt bred internationell uppgörelse, efter säkerhetsrådets beslut. Både Kina och Ryssland förstår det allvarliga i det hela och inser att man måste agera för att hantera situationen.

Det är dessutom svårt att inte bli bestört när man hör Nordkoreas försvar och krigshetsning. Speciellt i kombinationen med att de nu uppenbarligen har möjlighet till att använda kärnvapen i en konflikt.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Den dagen alla de andra kärnvapenmakterna, dvs EU och USA m fl, inser att det är lika fel av en demokrati att bruka kärnvapen som det är för en diktatur att göra detsamma, då har vi kommit väldigt långt.

Har inte mycket hopp om det dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Får usa får nordkorea 😳

Frågan är hur det konstaterande hjälper världen...

Att en despot besitter kärnvapen är knappast en lyckad situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Får usa får nordkorea 😳

Frågan är hur det konstaterande hjälper världen...

Att en despot besitter kärnvapen är knappast en lyckad situation.

Precis! Bush bör avväpnas omgående..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Precis! Bush bör avväpnas omgående..

Fyndigt. Håll dig till ämnet kommunistkramare.

Det hör väl till ämnet, efter att Bush förolämpade Nord Korea så blev ju hela situatïonen i området förvärrad. Bush är en despot som är mycket mycket farligare än Kim.

att kalla mig kommunistkramare är väldigt desperat av dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Det hör väl till ämnet, efter att Bush förolämpade Nord Korea så blev ju hela situatïonen i området förvärrad. Bush är en despot som är mycket mycket farligare än Kim.

att kalla mig kommunistkramare är väldigt desperat av dig...

Hur förolämpade Bush Nordkoera? Jag väntar mig ett citat. Är inte resolutionen från säkerhetsrådet ett exempel på en förolämpning i din vokabulär?

Bush är en folkligt vald president och inte en envåldshärskare som plågar sitt folk.

Fick än större motiv till att fortsätta på min inslagna linje vad gäller dina sympatier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det hör väl till ämnet, efter att Bush förolämpade Nord Korea så blev ju hela situatïonen i området förvärrad. Bush är en despot som är mycket mycket farligare än Kim.

att kalla mig kommunistkramare är väldigt desperat av dig...

Hur förolämpade Bush Nordkoera? Jag väntar mig ett citat. Är inte resolutionen från säkerhetsrådet ett exempel på en förolämpning i din vokabulär?

Bush är en folkligt vald president och inte en envåldshärskare som plågar sitt folk.

Fick än större motiv till att fortsätta på min inslagna linje vad gäller dina sympatier.

Du har tydligen kort minne som inte kommer ihåg att Bush pekade ut NK som en ondskefull stat för sisiådär 5 år sedan,knappast smart med tanke på att förhållandena mellan NK och SK var bättre än på länge just då och med facit i hand så har ju Bush gjort betydligt mer ondskefulla saker än Kim....

Bush kan nog utan tvivel anses plåga sitt folk på ett flertal grunder sen om han verkligen är folkligt vald kan nog diskuteras, valen manipulerades ju rätt kraftigt...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Du har tydligen kort minne som inte kommer ihåg att Bush pekade ut NK som en ondskefull stat för sisiådär 5 år sedan,knappast smart med tanke på att förhållandena mellan NK och SK var bättre än på länge just då och med facit i hand så har ju Bush gjort betydligt mer ondskefulla saker än Kim....

Det var en högst sann beskrivning. Staten använder sig av koncentrationsläger för att internera och plåga dissidenter. Det är tillräckliga motiv i mina ögon för att klassificera den som ondeskefull. När man sedan utvecklar kärnvapen och dessutom hotar omvärlden med krig då är bilden hel, Bush hade rätt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Bush kan nog utan tvivel anses plåga sitt folk på ett flertal grunder sen om han verkligen är folkligt vald kan nog diskuteras, valen manipulerades ju rätt kraftigt...

Om du tror att amerikaner i gemen är plågade vet du nog inte vad den gode Kim Jong Il sysslar med. Du saknar helt proportioner. Din hobbyanalys kring presidentvalen är för förenklad för att ens bemöta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du har tydligen kort minne som inte kommer ihåg att Bush pekade ut NK som en ondskefull stat för sisiådär 5 år sedan,knappast smart med tanke på att förhållandena mellan NK och SK var bättre än på länge just då och med facit i hand så har ju Bush gjort betydligt  mer ondskefulla saker än Kim....

Det var en högst sann beskrivning. Staten använder sig av koncentrationsläger för att internera och plåga dissidenter. Det är tillräckliga motiv i mina ögon för att klassificera den som ondeskefull.

USA har också koncentrationsläger där folk torteras i stor utsträckning....och inte bara hotar med krig utan startar dom också, krig där de bryter genevekonventionen och använder vapen som sprider skräck och förödelse långt efter striderna är över..

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
USA har också koncentrationsläger där folk torteras i stor utsträckning....och inte bara hotar med krig utan startar dom också, krig där de bryter genevekonventionen och använder vapen som sprider skräck och förödelse långt efter striderna är över..

Jag pratar om tortyr mot den egna befolkningen. Redogör gärna för vilka koncentrationsläger som finns inom landets gränser. Att du ens jämför den amerikanska situationen med förhållandet i Nordkorea tyder på stor okunskap. Läs exempelvis här: The Guardian

Citat från artikeln:

"Hidden away in the mountains, this remote town is home to Camp 22 - North Korea's largest concentration camp, where thousands of men, women and children accused of political crimes are held...Now, it is claimed, it is also where thousands die each year and where prison guards stamp on the necks of babies born to prisoners to kill them.

Over the past year harrowing first-hand testimonies from North Korean defectors have detailed execution and torture, and now chilling evidence has emerged that the walls of Camp 22 hide an even more evil secret: gas chambers where horrific chemical experiments are conducted on human beings."

Det här är ett exempel på en systematisk avrättning av dissidenter och där små barn stampas ihjäl av fångvaktarna. Deras brott - en mamma eller pappa som demonstrerar mot världens främsta förtryckarstat. Det här är en regim som använder gaskammare för att likvidera sina politiska motståndare och utför medicinska experiment på samma personer. Ett exempel på ett ofattbart lidande.

Har du någon skam i kroppen inser du att du nu har gått för långt. Situationen i Nordkoras koncentrationsläger är högst jämnförbar med de som Nazityskland upprättade och drev under andra världskriget. I din situation skulle jag skämmas, med tanke på alla dina obildade påståenden.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
USA har också koncentrationsläger där folk torteras i stor utsträckning....och inte bara hotar med krig utan startar dom också, krig där de bryter genevekonventionen och använder vapen som sprider skräck och förödelse långt efter striderna är över..

Jag pratar om tortyr mot den egna befolkningen. Redogör gärna för vilka koncentrationsläger som finns inom landets gränser. Att du ens jämför den amerikanska situationen med förhållandet i Nordkorea tyder på stor okunskap. Läs exempelvis här: The Guardian

Citat från artikeln:

"Hidden away in the mountains, this remote town is home to Camp 22 - North Korea's largest concentration camp, where thousands of men, women and children accused of political crimes are held...Now, it is claimed, it is also where thousands die each year and where prison guards stamp on the necks of babies born to prisoners to kill them.

Over the past year harrowing first-hand testimonies from North Korean defectors have detailed execution and torture, and now chilling evidence has emerged that the walls of Camp 22 hide an even more evil secret: gas chambers where horrific chemical experiments are conducted on human beings."

Det här är ett exempel på en systematisk avrättning av dissidenter och där små barn stampas ihjäl av fångvaktarna. Deras brott - en mamma eller pappa som demonstrerar mot världens främsta förtryckarstat. Det här är en regim som använder gaskammare för att likvidera sina politiska motståndare och utför medicinska experiment på samma personer. Ett exempel på ett ofattbart lidande.

Har du någon skam i kroppen inser du att du nu har gått för långt. Situationen i Nordkoras koncentrationsläger är högst jämnförbar med de som Nazityskland upprättade och drev under andra världskriget.

Camp 22 låter rätt hemskt, men det gör USAs överbefolkade fängelser och koncentrationsläger också.

Nu lät ju artikeln inte helt trovärdig med en massa hörsägen och propaganda, men även om det är sant så verkar du glömma att även staten USA har gasat ihjäl en hel del personer och dödat människor med rep gift och kulor...

Båda gör fel, men USA påstår sig vara the good guys.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Camp 22 låter rätt hemskt, men det gör USAs överbefolkade  fängelser och koncentrationsläger också.

Nu lät ju artikeln inte helt trovärdig med en massa hörsägen och propaganda, men även om det är sant så verkar du glömma att även staten USA har gasat ihjäl en hel del personer och dödat människor med rep gift och kulor...

Båda gör fel, men USA påstår sig vara the good guys.....

Rätt hemskt? Var det den kraftigaste formuleringen du kunde få till stånd? Artikeln är som sagt hämtat från ansedda The Guardian.

Att du jämför amerikanska fängelser med nordkoreanska koncentrationsläger där barn stampas till döds av lägervakter gör att jag anmäler ditt inlägg. Även om anledningen är uppenbar för mig motiverar jag den för dig med följande formulering:

- För att medvetet ha agerat för att förminska avskyvärda avrättnings- och tortyrmetoder mot människor, inklusive barn, vars enda brott är en annorlunda politiska uppfattning.

Redigerat av Löken
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Camp 22 låter rätt hemskt, men det gör USAs överbefolkade  fängelser och koncentrationsläger också.

Nu lät ju artikeln inte helt trovärdig med en massa hörsägen och propaganda, men även om det är sant så verkar du glömma att även staten USA har gasat ihjäl en hel del personer och dödat människor med rep gift och kulor...

Båda gör fel, men USA påstår sig vara the good guys.....

Rätt hemskt? Var det den kraftigaste formuleringen du kunde få till stånd? Artikeln är som sagt hämtat från ansedda The Guardian.

Att du jämför amerikanska fängelser med nordkoreanska koncentrationsläger där barn stampas till döds av lägervakter gör att jag anmäler till inlägg. Även om anledningen är uppenbar för mig motiverar jag den för dig med följande formulering:

- För att medvetet ha agerat för att förminska avskyvärda avrättnings- och tortyrmetoder mot människor, inklusive barn, vars enda brott är en annorlunda politiska uppfattning.

Det där med barnen är till 99,9% säkerhet propaganda......

Anmäl på du..

Link to comment
Dela på andra sajter

ojoj... Kaninte annat än att hålla med Glaskatten på alla punkter.

Bush med andra presidenter sprider sin terror inte bara inom egna landet utan utövar det konstant på länder runt om i världen.

Jag säger inte att kim är en bra människa. dock håller han sig till sitt egna land.

Så länge ingen rör honom så kommer han inte heller göra det mot något mer eller mindre. Men när det helt plötsligt börjar hagla "hot" (speciellt från usa) mot honom så kan han inte göra annt än att försvara sig.

Bush tillämpar inte ens deta. Han attackerar UTAN att någon hotar honom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
ojoj... Kaninte annat än att hålla med Glaskatten på alla punkter.

Bush med andra presidenter sprider sin terror inte bara inom egna landet utan utövar det konstant på länder runt om i världen.

Jag säger inte att kim är en bra människa. dock håller han sig till sitt egna land.

Så länge ingen rör honom så kommer han inte heller göra det mot något mer eller mindre. Men när det helt plötsligt börjar hagla "hot" (speciellt från usa) mot honom så kan han inte göra annt än att försvara sig.

Bush tillämpar inte ens deta. Han attackerar UTAN att någon hotar honom...

Håller du med Glaskatten i jämförelsen av att situationen i Nordkoreas koncentrationsläger är att jämföra med förhållandet i amerikanska fängelser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)

Bifogar länk och sammandrag från The New York Review of Books beträffande en recension av böckerna:

Under the Loving Care of the Fatherly Leader: North Korea and the Kim Dynasty

by Bradley K. Martin

Nuclear North Korea: A Debate on Engagement Strategies

by Victor D. Cha and David C. Kang

Värt att notera är bl.a. detta:

"Martin's work is sobering—he quotes one North Korean defector after another who says that a new Korean war is entirely possible, and that many North Koreans would welcome a war in hopes that it might end their miseries. And while American policy toward North Korea seems based on the idea that just a little nudge and the entire dictatorship will come crashing down, he doesn't believe it's that fragile. I fear he is right."

Vidare några kommentarer om förhållandet i landet:

"They have good reason to do so, for North Korea constantly gets away with murder, and its concentration camps are the world's worst...I'm afraid that the US will be wrestling with Kim Jong Il and his nuclear arsenal for many years to come. Or even with his son, Kim Jong Nam, and his even bigger arsenal."

NYBOOKS

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
jag har sett vad amerikanerna gjorde i fängelserna i Irak. Samt vad som tydligen går till i guantanamo.

Det var inte svar på min fråga.

Läser du artiklar om Nordkoreas koncentrationsläger blir du medveten om dess avskyvärdhet som förmodligen saknar motstycke i vår värld. Åtminstone vad gäller systematisk avrättning av människor och barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...