Jump to content
Annons

Fasfel?


furstan

Recommended Posts

Tjohopp,

Känner mig faktiskt ganska lost när det gäller fasfel :rolleyes: . Har läst hur många gånger som helst vad det är och hur det uppstår, men jag hajjar fortfarande inte. Tror aldrig jag har varit med om det själv, och det kanske bidrar till förvirringen. Förstår inte ens hur något kan uppstå? Vill gärna få det klart för mig en gång för alla 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Nu ska jag försöka mig på en "for dummies" förklaring så gott det går.

Och nu har jag lagt ner timmar och år på mina illustrerade bilder som jag knåpat med i 3D studio max... så klaga inte! 😄

snare.JPG

Fasfel uppstår ofta när du mickar en virveltrumma ifrån ovan och under.

Som bilden nu ska illustrera är att under och överskinn vibrerar likadant när man slår. Fasfel uppstår här iom att de 2 mikrofonerna plockar upp samma svägningar, men från motsatt håll ifrån varandra.

fasfel.JPG

De två ljudvågorna du ser på bilden här ska föreställa sig vara identiska, men däremot är den ena ljudvågen inverterad (fasvänd). Detta resulterar i att ljudvågorna (om de nu spelas upp samtidigt från en monokälla) jobbar emot varandra och därmed slår ut varandra. När de slår ut varandra så finns inget ljud kvar (som visas med proffsig touch på bilden längst ner).

Detta är som sagt en for dummies förklaring, och har försökt vara så begriplig jag kan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA 😄 Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Hur låter det då? 😕

ensam låter kanalen/ljudet bra, men när du spelar upp det med flera saker samtidigt, typ om du mickat ett trumset o solar undermicken på virveln o sen lyssnar på hela kittet, så låter den kanalen/micken, tom, tråkig o livlös.. 😆

vissa frekvenser släcks helt enkelt ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA 😕 Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Nja, tyvärr inte. Grejen är att vissa frekvenser slås ut, medans andra lämnas oberörda. Alltså kommer det förmodligen inte gå att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA 😕 Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Nja, tyvärr inte. Grejen är att vissa frekvenser slås ut, medans andra lämnas oberörda. Alltså kommer det förmodligen inte gå att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Fast det kan gå att se om man jämför ljudkurverna med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

addic59's eminenta exempel visar ju -för tydlighetens skull- en sinusvåg, men såvida du inte arbetar med någon spektakulär synthmusik så kommer ljudvågorna att vara mer komplexa. i dessa fall så blir det alltså vissa frekvenser som släcks ut mer än andra.

för egen del kan jag märka det när jag mickar gitarr och sång samtidigt, och läckaget från sången till gitarrmicken kan släcka ut sången en hel del, beroende på att ljudvågen kommer senare till den micken.

i dessa fall så tar jag ett måttband och mäter upp avståndet och räknar fram vilken tidsfördröjning det handlar om och helt enkelt tidigarelägger gitarrspåret en millisekund eller så, för att kompensera för de där 40-50 centimetrarna mellan mikrofonerna.

väldigt viktigt, och mycket bra illustrerat av addic59.

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA :rolleyes: Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Nja, tyvärr inte. Grejen är att vissa frekvenser slås ut, medans andra lämnas oberörda. Alltså kommer det förmodligen inte gå att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte så enkelt alltså 😕

Då vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lätt sätt att kolla spåret direkt efter inspelning? Lyssna?

Sinusvågor.. ush, påminner mig om provet i FyB igår 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA 😕 Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Hur låter det då? 😕

Teoretiskt sett... ja. Men då krävs att det som sagt att det är 2 identiska vågor som spelas i motfas mot varandra. Som Tbruce sade, när det handlar om fasfel rent akustisk (ej i elektroniska sammanhang) så följer en hel del annat ljud med som "kommer undan" fasfelet. Till exepel reflektioner fron rummet etc.

I mitt "virvelexempel" så lär direktljudet (det torra virvel ljudet) utstå ett fasfel, men dock inte reflektionerna ifrån rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA 😱 Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Nja, tyvärr inte. Grejen är att vissa frekvenser slås ut, medans andra lämnas oberörda. Alltså kommer det förmodligen inte gå att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte så enkelt alltså 🙂

Då vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lätt sätt att kolla spåret direkt efter inspelning? Lyssna?

Sinusvågor.. ush, påminner mig om provet i FyB igår 😳

det enklaste är att jämföra din inspelning när du lyssnar i mono och stereo, då upptäcker du om vissa frekvenser tappas mycket. (det är ju hur det låter som är viktigt)

annars finns det plugins som kan visa när höger/vänster ligger ur fas.

Link to comment
Dela på andra sajter

plugins låter väldigt praktiskt (så man slipper lyssna o ba: "ere bra eller inte?"). Några som är gratis eller inte kostar alltför mycket? *student*

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA 🙂 Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Nja, tyvärr inte. Grejen är att vissa frekvenser slås ut, medans andra lämnas oberörda. Alltså kommer det förmodligen inte gå att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte så enkelt alltså :rolleyes:

Då vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lätt sätt att kolla spåret direkt efter inspelning? Lyssna?

Sinusvågor.. ush, påminner mig om provet i FyB igår 😱

Du läser fysik B alltså? Perfekt! Då borde du ju ha jättebra koll på fasfel. Det är nämligen det som inom fysiken kallas "utsläckning", eller destruktiv interferens, vilket ingår i just den kursen. Kolla i din fysikbok så får du det säkert jättebra beskrivet, om du undrar mer! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA 😆 Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Nja, tyvärr inte. Grejen är att vissa frekvenser slås ut, medans andra lämnas oberörda. Alltså kommer det förmodligen inte gå att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte så enkelt alltså 😉

Då vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lätt sätt att kolla spåret direkt efter inspelning? Lyssna?

Sinusvågor.. ush, påminner mig om provet i FyB igår 😄

Du läser fysik B alltså? Perfekt! Då borde du ju ha jättebra koll på fasfel. Det är nämligen det som inom fysiken kallas "utsläckning", eller destruktiv interferens, vilket ingår i just den kursen. Kolla i din fysikbok så får du det säkert jättebra beskrivet, om du undrar mer! 🙂

Aha 🙂 Känner inte igen så vi har nog inte kommit dit än (är igenom ungefär halva nu). Men jag ska ta mig en till

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA 🙂 Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Nja, tyvärr inte. Grejen är att vissa frekvenser slås ut, medans andra lämnas oberörda. Alltså kommer det förmodligen inte gå att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte så enkelt alltså 😉

Då vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lätt sätt att kolla spåret direkt efter inspelning? Lyssna?

Sinusvågor.. ush, påminner mig om provet i FyB igår 😄

Du läser fysik B alltså? Perfekt! Då borde du ju ha jättebra koll på fasfel. Det är nämligen det som inom fysiken kallas "utsläckning", eller destruktiv interferens, vilket ingår i just den kursen. Kolla i din fysikbok så får du det säkert jättebra beskrivet, om du undrar mer! 🙂

Aha :rolleyes: Känner inte igen så vi har nog inte kommit dit än (är igenom ungefär halva nu). Men jag ska ta mig en till

Du får väl fråga annars, snart färdig Fysiklärare för gymnasiet 😆 .

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA 🙂 Nu är jag med. Så man kan alltså se i inspelningsprogrammet om det blivit fasfel? Genom att kolla på ljudkurvan?

Nja, tyvärr inte. Grejen är att vissa frekvenser slås ut, medans andra lämnas oberörda. Alltså kommer det förmodligen inte gå att se med blotta ögat att du har fasproblem.

Aha, d va inte så enkelt alltså 😉

Då vet jag vad jag ska lyssna (och ev. titta) efter. Finns det inget lätt sätt att kolla spåret direkt efter inspelning? Lyssna?

Sinusvågor.. ush, påminner mig om provet i FyB igår 😄

Du läser fysik B alltså? Perfekt! Då borde du ju ha jättebra koll på fasfel. Det är nämligen det som inom fysiken kallas "utsläckning", eller destruktiv interferens, vilket ingår i just den kursen. Kolla i din fysikbok så får du det säkert jättebra beskrivet, om du undrar mer! :rolleyes:

Aha :rolleyes: Känner inte igen så vi har nog inte kommit dit än (är igenom ungefär halva nu). Men jag ska ta mig en till

Du får väl fråga annars, snart färdig Fysiklärare för gymnasiet 😆 .

Jasså, värsta tufft 🙂 Hur mycket läser man då?

Personligen skulle jag aldrig palla att vara lärare på nått annat än universitet/högskola. Så jobbiga ungar på grundskola och gymnasium

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fasfel" är inte alltid av ondo..

Allt handlar om att det blir en konstruktiv fas och en destruktiv fas på vissa frekvenser. När två signaler är ur fas under 90 grader med varann så blir det en konstruktiv fas, dvs amplituden ökar och vid en fasförskjutning på över 90 grader (till 180 grader) (destruktiv) så minskar då amplituden istället.

Bästa sättet är som alltid är att använda öronen, fasfel uppstår överallt i naturen och så länge det låter bra så behöver man inte bry sig. Pro Logic (surround) bygger upp sitt system på just fasfel så det är inte bara negativt. Man kan få en riktigt ball stereobredd med fasfel och faktum är att många proffessionella album är inspelade med den sk MS-tekniken där du fasvänder en signal för att får en god stereobredd......Det gäller bara alltid att mono-kolla så att inte alltför mycket försvinner.

Vill man försöka hitta nån formel för att hålla koll på fasfel så får man beräkna varje frekvens för sig, dvs man räknar ut Perioden (så lång tid svängning tar). Om du tar 1 delat med frekvensen så får du ut en period utav denna.

Längden på en våg räknas ut med formeln lambda (våglängd) = V (ljudets hastighet) delat med frekvensen ex:

om vi vill ha reda på hur lång en våglängd för 20 Hz är så blir uträkningen följande:

Lambda = 340 m/s (ungefär ljudets hastighet) / 20 Hz

Lambda = 17 meter

Våglängden för 20 Hz är då 17 meter!!

När man gör den beräkningen då det gäller musikaliska ljud så är det fundamentalfrekvensen man bör räkna på (instrumnetets grundtonart i Hz)

Tänk också på att stående vågor i tex ett rum är ju också en form utav fasfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fasfel" är inte alltid av ondo..

Allt handlar om att det blir en konstruktiv fas och en destruktiv fas på vissa frekvenser. När två signaler är ur fas under 90 grader med varann så blir det en konstruktiv fas, dvs amplituden ökar och vid en fasförskjutning på över 90 grader (till 180 grader) (destruktiv) så minskar då amplituden istället.

Bästa sättet är som alltid är att använda öronen, fasfel uppstår överallt i naturen och så länge det låter bra så behöver man inte bry sig. Pro Logic (surround) bygger upp sitt system på just fasfel så det är inte bara negativt. Man kan få en riktigt ball stereobredd med fasfel och faktum är att många proffessionella album är inspelade med den sk MS-tekniken där du fasvänder en signal för att får en god stereobredd......Det gäller bara alltid att mono-kolla så att inte alltför mycket försvinner.

Vill man försöka hitta nån formel för att hålla koll på fasfel så får man beräkna varje frekvens för sig, dvs man räknar ut Perioden (så lång tid svängning tar). Om du tar 1 delat med frekvensen så får du ut en period utav denna.

Längden på en våg räknas ut med formeln lambda (våglängd) = V (ljudets hastighet) delat med frekvensen ex:

om vi vill ha reda på hur lång en våglängd för 20 Hz är så blir uträkningen följande:

Lambda = 340 m/s (ungefär ljudets hastighet) / 20 Hz

Lambda = 17 meter

Våglängden för 20 Hz är då 17 meter!!

När man gör den beräkningen då det gäller musikaliska ljud så är det fundamentalfrekvensen man bör räkna på (instrumnetets grundtonart i Hz)

Tänk också på att stående vågor i tex ett rum är ju också en form utav fasfel.

Nu förstår han nog bättre! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår han nog bättre! 😉

Öhh.. Förhoppningsvis.. 😲 Han läser ju fysik ju. Och med tanke på det så kanske nedanstående länk är mer passande.

http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_%28waves%29

PS. Snygg illustration Addiccc59 😉

Hoppsan. My bad. Missade den biten.

Känner en doft av ironi i din sista notis där. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fasfel" är inte alltid av ondo..

Allt handlar om att det blir en konstruktiv fas och en destruktiv fas på vissa frekvenser. När två signaler är ur fas under 90 grader med varann så blir det en konstruktiv fas, dvs amplituden ökar och vid en fasförskjutning på över 90 grader (till 180 grader) (destruktiv) så minskar då amplituden istället.

Bästa sättet är som alltid är att använda öronen, fasfel uppstår överallt i naturen och så länge det låter bra så behöver man inte bry sig. Pro Logic (surround) bygger upp sitt system på just fasfel så det är inte bara negativt. Man kan få en riktigt ball stereobredd med fasfel och faktum är att många proffessionella album är inspelade med den sk MS-tekniken där du fasvänder en signal för att får en god stereobredd......Det gäller bara alltid att mono-kolla så att inte alltför mycket försvinner.

Vill man försöka hitta nån formel för att hålla koll på fasfel så får man beräkna varje frekvens för sig, dvs man räknar ut Perioden (så lång tid svängning tar). Om du tar 1 delat med frekvensen så får du ut en period utav denna.

Längden på en våg räknas ut med formeln lambda (våglängd) = V (ljudets hastighet) delat med frekvensen ex:

om vi vill ha reda på hur lång en våglängd för 20 Hz är så blir uträkningen följande:

Lambda = 340 m/s (ungefär ljudets hastighet) / 20 Hz

Lambda = 17 meter

Våglängden för 20 Hz är då 17 meter!!

När man gör den beräkningen då det gäller musikaliska ljud så är det fundamentalfrekvensen man bör räkna på (instrumnetets grundtonart i Hz)

Tänk också på att stående vågor i tex ett rum är ju också en form utav fasfel.

Nu börjar det här passa in bättre i naturvetenskapen. Läste det där på wikipedia också. Det var alltså inte alls så svårt som jag trodde, gällde bara att få in det i mitt område.

Så vid precis 90 grader (två pi radianer) så är alltså amplituden oförändrad? Nu måste jag sätta mig och räkna och se om jag får ihop det här helt och hållet 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det här passa in bättre i naturvetenskapen. Läste det där på wikipedia också. Det var alltså inte alls så svårt som jag trodde, gällde bara att få in det i mitt område.

Så vid precis 90 grader (två pi radianer) så är alltså amplituden oförändrad? Nu måste jag sätta mig och räkna och se om jag får ihop det här helt och hållet 😳

Vill inte gärna vara petig, men två pi radianer är inte 90 grader.

Jag föreslår att du gör såhär. Plocka fram din grafritande räknare (eller programmet grapher på mac.)

Fyll i följande två funktioner:

y = sin(x)

y = sin(6x)

Rita upp dem och tänk dig hur de skulle se ut om du lade ihop dem i varandra, vilket är vad som händer med signalen när du monosummerar två sådana vågor, eller i luften när du får två sådana vågor från olika källor.

Rita sedan istället upp följande funktion, som exakt illustrerar interferensen mellan dessa vågor:

y = sin(x) + sin(6x)

Nu ser du tydligt hur den ena vågen stör den andra, så att de liksom arbetar tillsammans. Detta är vad som händer med allt ljud. Högfrekventa ljud arbetar "inuti" de lågfrekventa vågorna, så att säga. Fråga gärna om jag är otydlig!

Nu går vi in på det värsta som kan hända vid fasfel, total utsläckning - destruktiv interferens.

Rita upp följande två funktioner:

y = sin(x)

y = sin(x-pi)

Förutsatt att du har räknaren inställd på radianer. Har du den inställd på grader, byt gärna till radianer, eller byt ut pi ovan (och nedan) mot 180 grader istället.

Försök föreställa dig vad som händer om du nu skulle lägga ihop dem precis som ovanstående exempel. När du tror dig förstå vad som borde hända, testa att lägga ihop dem precis som tidigare:

y = sin(x) + sin(x-pi)

Vad som händer nu är total utsläckning. Den ena vågen stör ut den andra. Ner den ena vågens maxpunkt infaller, sammanfaller den exakt med den andra vågens minpunkt. Följden matematiskt, för x=(pi/2) där den första max- respektive minpunkten finns, blir:

y = sin(pi/2) + sin((pi/2)-pi) = 
 = sin(pi/2) + sin(-pi/2)) = 
 = sin(pi/2) + -sin(pi/2) = 0

Självklart är det mer komplext i naturen, men på vissa frekvenser kan detta hända (de frekvenser där skillnaden mellan avståndet mellan källa och två ljudupptagningspunkter (mikrofoner) är en halv våglängd, alltså 180 grader, alltså pi radianer.)

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
plugins låter väldigt praktiskt (så man slipper lyssna o ba: "ere bra eller inte?"). Några som är gratis eller inte kostar alltför mycket? *student*

Tvärtom rekommenderar jag dig att lyssna. Så du lär dig hur det ska låta. Det är ju ändå LJUD du ska jobba med. Instrument i all ära, men vad gör du om du råkar vara utan? Tackar för dig o går hem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det här passa in bättre i naturvetenskapen. Läste det där på wikipedia också. Det var alltså inte alls så svårt som jag trodde, gällde bara att få in det i mitt område.

Så vid precis 90 grader (två pi radianer) så är alltså amplituden oförändrad? Nu måste jag sätta mig och räkna och se om jag får ihop det här helt och hållet 😳

Vill inte gärna vara petig, men två pi radianer är inte 90 grader.

Jag föreslår att du gör såhär. Plocka fram din grafritande räknare (eller programmet grapher på mac.)

Fyll i följande två funktioner:

y = sin(x)

y = sin(6x)

Rita upp dem och tänk dig hur de skulle se ut om du lade ihop dem i varandra, vilket är vad som händer med signalen när du monosummerar två sådana vågor, eller i luften när du får två sådana vågor från olika källor.

Rita sedan istället upp följande funktion, som exakt illustrerar interferensen mellan dessa vågor:

y = sin(x) + sin(6x)

Nu ser du tydligt hur den ena vågen stör den andra, så att de liksom arbetar tillsammans. Detta är vad som händer med allt ljud. Högfrekventa ljud arbetar "inuti" de lågfrekventa vågorna, så att säga. Fråga gärna om jag är otydlig!

Nu går vi in på det värsta som kan hända vid fasfel, total utsläckning - destruktiv interferens.

Rita upp följande två funktioner:

y = sin(x)

y = sin(x-pi)

Förutsatt att du har räknaren inställd på radianer. Har du den inställd på grader, byt gärna till radianer, eller byt ut pi ovan (och nedan) mot 180 grader istället.

Försök föreställa dig vad som händer om du nu skulle lägga ihop dem precis som ovanstående exempel. När du tror dig förstå vad som borde hända, testa att lägga ihop dem precis som tidigare:

y = sin(x) + sin(x-pi)

Vad som händer nu är total utsläckning. Den ena vågen stör ut den andra. Ner den ena vågens maxpunkt infaller, sammanfaller den exakt med den andra vågens minpunkt. Följden matematiskt, för x=(pi/2) där den första max- respektive minpunkten finns, blir:

y = sin(pi/2) + sin((pi/2)-pi) = 
 = sin(pi/2) + sin(-pi/2)) = 
 = sin(pi/2) + -sin(pi/2) = 0

Självklart är det mer komplext i naturen, men på vissa frekvenser kan detta hända (de frekvenser där skillnaden mellan avståndet mellan källa och två ljudupptagningspunkter (mikrofoner) är en halv våglängd, alltså 180 grader, alltså pi radianer.)

menade pi genom två radianer 😎´

Är med på din förklaring.. tackar 😄

Ska försöka skapa lite inspelningar med fasfel och lyssna på dem, så man lär sig höra också 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är med på din förklaring.. tackar 😳

Ska försöka skapa lite inspelningar med fasfel och lyssna på dem, så man lär sig höra också 😉

Det var så lite så!

Du kan tillverka ett fasfel genom att ladda in samma låt (någon mp3'a eller vad som helst) två gånger i din sequencer, på varsitt spår, och sedan fasvända det ena och spela dem samtidigt. Om inte din sequencer har någon phase reverse (symbolen är en cirkel med ett diagonalt streck genom, vanligen) kan du exempelvis ladda hem sonalksis senaste gratisplug: FreeG som bland annat kan fasvända. Ett intressant test kan vara att leta upp de samplerateprov som finns på det här forumet någonstans, där förmåga att höra skillnad på en mp3-komprimerad ljudfil och en ren wavefil testats. Fasvänd den ena och spela dem mot varandra.

När du fasvänder något ändrar du så att alla upp blir ner, och vice versa, så att säga. Du kan såklart även testa att göra samma sak på ensamma spår i ett projekt, exempelvis ena överhänget på ett trumset.

Vad som borde hända är att du borde höra hur vissa frekvenser försvinner när du fasvänder, tydligast är de låga frekvenserna (större "felmarginal" för fasfelet i våglängd mätt.)

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

Hej!

Mycket intressant tråd som jag läst med stor nyfikenhet.

Det finns mycket kunskap här på forumet märker jag.

Jag har både tips och frågor och tillåt mig inleda med att jag inte är en fysiker utav någon som hellst rang. Bara en nyfiken musikant.

När det gäller trummor (som jag spelar) så tycker jag att det var ett aldeles lysande exempel med teckningen. Insämmer instämmer!! Hur blir exemplet med piano?

Just virveltrumman är ju ett bra fasfels-exempel. Personligen brukar jag lösa det med att antingen skära bort allt under ca 300 Hz i underskinnsmiken och ibland dista det som kommer ut.

Jag får ett fint sejarljud och det finns säkert bättre varianter. Kommentera gärna detta.

Jag kan förstå det rent matematiskt korrekta att vinkla mikarna i 180 grader och sedan använda en plugg eller funktion i mixerbordet för att fasvända ljudet och därmed få ett "fasriktigt" ljud.

Hjälp mig nu, för här slutar det logiska för mig för det är ju inte alltid det blir bra bara för att man mätt och varit snäll och tagit hänsyn till både instrumentens placeringar och mikarnas karaktäristik.

Jag vet att man ska använda öronen och lyssna, det gör jag alltid men jag tycker om att för en stund ifrågasätta det jag gör och låta instrumenten snacka så.. utan hänsyn till tidigare trådar..

Nu vill jag (om ni orkar) diskutera vinklar och avstånd vs mikrofontyper. Praktiska tips och idéer. Erfarenheter. Fram med det bara, det bor en bezzerschmitter i alla..

Shoot!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mycket intressant tråd som jag läst med stor nyfikenhet.

Det finns mycket kunskap här på forumet märker jag.

Jag har både tips och frågor och tillåt mig inleda med att jag inte är en fysiker utav någon som hellst rang. Bara en nyfiken musikant.

När det gäller trummor (som jag spelar) så tycker jag att det var ett aldeles lysande exempel med teckningen. Insämmer instämmer!! Hur blir exemplet med piano?

Just virveltrumman är ju ett bra fasfels-exempel. Personligen brukar jag lösa det med att antingen skära bort allt under ca 300 Hz i underskinnsmiken och ibland dista det som kommer ut.

Jag får ett fint sejarljud och det finns säkert bättre varianter. Kommentera gärna detta.

Jag kan förstå det rent matematiskt korrekta att vinkla mikarna i 180 grader och sedan använda en plugg eller funktion i mixerbordet för att fasvända ljudet och därmed få ett "fasriktigt" ljud.

Hjälp mig nu, för här slutar det logiska för mig för det är ju inte alltid det blir bra bara för att man mätt och varit snäll och tagit hänsyn till både instrumentens placeringar och mikarnas karaktäristik.

Jag vet att man ska använda öronen och lyssna, det gör jag alltid men jag tycker om att för en stund ifrågasätta det jag gör och låta instrumenten snacka så.. utan hänsyn till tidigare trådar..

Nu vill jag (om ni orkar) diskutera vinklar och avstånd vs mikrofontyper. Praktiska tips och idéer. Erfarenheter. Fram med det bara, det bor en bezzerschmitter i alla..

Shoot!

det är oerhört svårt att ge riktlinjer för det, eftersom det handlar om vilket ljud du vill ha i olika situationer. du kan möjligtvis hitta allmäna riktlinjer när det gäller att micka trumsett, men när det gäller enskilda instrument eller sång så handlar det om vilket karaktär du vill förmedla. ex. om du mickar akustisk gitarr så spelar det roll om du vill ha mer eller mindre plektrumljud, låda, strängar eller kanske en upptagning av hela gitarren. ibland vill du ha med mer av rummets reflektioner, ibland vill du ha det torrt.

speciifika frågor går lättare att ge specifika svar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

det är oerhört svårt att ge riktlinjer för det, eftersom det handlar om vilket ljud du vill ha i olika situationer. du kan möjligtvis hitta allmäna riktlinjer när det gäller att micka trumsett, men när det gäller enskilda instrument eller sång så handlar det om vilket karaktär du vill förmedla. ex. om du mickar akustisk gitarr så spelar det roll om du vill ha mer eller mindre plektrumljud, låda, strängar eller kanske en upptagning av hela gitarren. ibland vill du ha med mer av rummets reflektioner, ibland vill du ha det torrt.

specifika frågor går lättare att ge specifika svar på.

Tack!

Ja jag kanske går över ån efter vatten eftersom riktlinjer är det sista jag är ute efter.

Är bara lite nyfiken på hur andra gör mer i detalj. Typ, "vi la blöta melittapåsar på cymbalerna".

Själv har jag spelat in musik i drygt tio år och känner att kunskapsbanken är stor men på vissa områden mindre och då brukar jag fråga.

Men ok. Jag ska vara tydligare.

Ta virveln som exempel.

1. Vid mikning med 2 mikrofoner 180 grader, Låt säga två sm57.

Är det troligt att man får fasfel även i de högre frekvensområdena (även fast virveltrumman i sig har ett så suddigt/distat ljud redan) om man helt struntar i fasvändning i efterhand? Att det tunnas ut i de lägre registrena är givet för mig därav min teori om att basskära undermiken.

2. Hur löser man enklast förhållandet mellan OH mikar och t.ex bastrumman eller virveln.

Är det samma filosofi där tycker ni?

Jag har testat både baskärning runt 180 Hz och/eller att tidsförskjuta.

Ibland har det blivit bra ibland inte. Eftersom alla situiationer är unika, vad brukar ni lyssna efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...