Jump to content
Annons

Någon som oxå älskar syntmusik?


love_dogs (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
love_dogs (oregistrerad)
Hej och välkommen.

Här är en till som älskar synthmusik 😉.

Har väl i princip växt upp med det. Var 6 år gammal när jag blev förälskad i Depeche Mode 1985..

Är väl Depeche som varit störst för min del, men även Kraftwerk naturligtvis.

Har lyssnat en hel del på nyare synthmusik också.

Jag är öppen för all musik, och gillar även annan, men det är nog just synthmusiken som ligger mig varmast om hjärtat.

Har gjort ett par synthlåtar, eller åtminstone en, som har det klassiska synthpopsoundet; "Memories Turns To Ice".. (Klichénamn, jag vet..)

Så visst finns det fortfarande en hel del synthare där ute.

/Daniel

Tack Daniel

Ja har alltid gillar Depeche, har dock aldrig haft möjlighet att gå på en Depeche-koncert :-(

Skulle gärna vilja lyssna på dina låtar - är det möjligt?

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)

Härligt att höra att ni är några stycken som producerar synthmusik år 2006!

Gillar oxå Tangerine Dream, Bronski Beat and the Communards, New Order, och sist men inte minst Ultravox (underbart, Midge Ure är ett geni).

Sen är jag ju samtidigt väldigt soft för New Romantic stilen som t.ex. Foreigner, The Cars, Cutting Crew etc.

Har ni inte lyssnat på gruppen Blacks låt "Wonderful Life" så rekommenderar jag att ni gör det - en upplevelse utan like.

Saint Etienne är oxå en favorit av nyare årsmodell.

Och tro det eller ej, men vissa Sandra-låtar (det kan man inte tro) är faktiskt riktigt stämningsfulla. Jag tycker om hennes röst, den är speciell. Det är hennes man Michael Cretu (Enigma) som har producerat allt.

Många har frågat om jag har en demo, men det har jag inte och jag vet därför inte hur jag ska kunna ge smakprov på min röst. Finns det någon som vet hur jag ska gå tillväga? Kanske det finns någon ny teknik att spela in rösten på hemifrån?

För om det nu skulle finnas någon som gillar min röst, så skulle det ju vara kanon att samarbeta på några låtar som någon har skapat.

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

Susie,

Härligt att höra att du gillar Ultravox...De flesta känner igen namnet men många har knappt hört dom 🙂 .

Många låtar genialska och har många gånger gett mig intrycket att vara väldigt komplexa. Men häromdagen satt jag faktiskt och tog ut några gamla låtar, och till min förvåning så börjar sången många gånger på Grundtonen (och håller sig nästan strikt till tonerna i tre-klangen). Versen på "The Voice" t ex. Men sen när refrängen kommer (som i o f s oxå är väldigt simpel) så står håret på hela kroppen åt alla håll 🙂 . Testa att spela den på piano med klassiskt Billie Currie oktavspel på melodin 😕.

Om du ska fixa en demo så bör du göra det ordentligt, låter det halvtaskigt så kommer du ingen vart med en sån demo ändå.

Antingen betalar du någon som gör en låt och spelar in den. Eller så kanske du hittar någon vänlig själ här på forumet t ex som är beredd att lägga lite tid och hjälpa dig med det. Intressant är ju att veta hur du sjungit? Bara hemma i duschen eller har du erfarenhet att framträda? Någon studiovana har du väl inte direkt eftersom du inte har någon demo. Jag vet att det är fult att fråga men din ålder är lite intressant i sammanhanget oxå. Och på vilken ort du bor.

Hepp

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen.

Här är en till som älskar synthmusik 🙁.

Har väl i princip växt upp med det. Var 6 år gammal när jag blev förälskad i Depeche Mode 1985..

Är väl Depeche som varit störst för min del, men även Kraftwerk naturligtvis.

Har lyssnat en hel del på nyare synthmusik också.

Jag är öppen för all musik, och gillar även annan, men det är nog just synthmusiken som ligger mig varmast om hjärtat.

Har gjort ett par synthlåtar, eller åtminstone en, som har det klassiska synthpopsoundet; "Memories Turns To Ice".. (Klichénamn, jag vet..)

Så visst finns det fortfarande en hel del synthare där ute.

/Daniel

Tack Daniel

Ja har alltid gillar Depeche, har dock aldrig haft möjlighet att gå på en Depeche-koncert :-(

Skulle gärna vilja lyssna på dina låtar - är det möjligt?

/Susie

Det är klart möjligt.

gå in på död länk (ska uppdateras) .. Det är min musiksida.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Det vet jag faktiskt inte än...

😆

Ok :-) Kan du återkomma med det? Skulle verkligen vara kul att komma och lyssna!

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet jag faktiskt inte än...

😆

Ok :-) Kan du återkomma med det? Skulle verkligen vara kul att komma och lyssna!

Jodå, det ska jag försöka komma ihåg att göra. 😕

Kan ju passa på och ge dig en liten länk till vårat lilla skivbolag också. www.electricfantasticsound.info

Borde kunna finnas en del intressant för dig där... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Finns det någon sångerska som du känner att du är lik? Finns det låtar som du gillar att sjunga till, lite extra mycket s.a.s.

Vilken musikstil sjunger du helst till, vilken låt??

Där fick du mig verkligen att tänka efter, bra fråga :-)

Jag har en tendens att kunna "anpassa rösten" till olika slags musik. Gillar att sjunga låtar med mycket känsla, som gärna sträcker sig från låga till höga toner - inte monotona toner utan vibrato (kan dock vara helt ok i vissa synthlåtar).

Brukar nynna på Enya, Lisa Stansfield, Sade, Alicia Keys m.fl.

Jag tror att man kan säga att jag har en röst som liknar Katie Melua om man nu kan säga så.

Kommer säkert på fler i efterhand. Måste nog säga att jag gillar att sjunga Sandras låtar för att de är väldigt feminina och har en slags mystik över sig. Ta t.ex. Maria Magdalena, där har hon en härlig röst.

Problemet är väl att många av de synthlåtar som jag älskar har manliga sångare. Jag tycker ändå att jag kan sjunga många av dem eftersom de oftast har så ljusa röster.

Musikstilen som jag helst sjunger till är New Romantic-stilen eller synth/electro även om jag mest sjungit funk/soul förut.

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Susie,

Härligt att höra att du gillar Ultravox...De flesta känner igen namnet men många har knappt hört dom 😛 .

Många låtar genialska och har många gånger gett mig intrycket att vara väldigt komplexa. Men häromdagen satt jag faktiskt och tog ut några gamla låtar, och till min förvåning så börjar sången många gånger på Grundtonen (och håller sig nästan strikt till tonerna i tre-klangen). Versen på "The Voice" t ex. Men sen när refrängen kommer (som i o f s oxå är väldigt simpel) så står håret på hela kroppen åt alla håll 😉 . Testa att spela den på piano med klassiskt Billie Currie oktavspel på melodin 🙂.

Om du ska fixa en demo så bör du göra det ordentligt, låter det halvtaskigt så kommer du ingen vart med en sån demo ändå.

Antingen betalar du någon som gör en låt och spelar in den. Eller så kanske du hittar någon vänlig själ här på forumet t ex som är beredd att lägga lite tid och hjälpa dig med det. Intressant är ju att veta hur du sjungit? Bara hemma i duschen eller har du erfarenhet att framträda? Någon studiovana har du väl inte direkt eftersom du inte har någon demo. Jag vet att det är fult att fråga men din ålder är lite intressant i sammanhanget oxå. Och på vilken ort du bor.

Hepp

/X

Hej Xarl

Ja det är stort sett inga som vet vem Ultravox är, och de som har hört talas om gruppen känner nog bara till "Vienna" eller "Tears in my eyes". Sistnämnda är en favorit, men det finns ju så många fler¨. Ta till exempel "Loves great adventure" eller "Visions in Blue" - härliga låtar, härlig röst! Ja, "The Voice" är skön :-)

Ja, de är nog ganska komplexa. Midge Ures röst är så känslosam, uttrycksfull, han liksom leker med sin röst.

Du har rätt med demo - det måste göras ordentligt och professionellt, vet bara inte hur detta ska gå till... Men jag är ganska ödmjuk och förväntar mig inte att det kommer att hända så mycket åt sånghållet. Vill mer dela med mig av min synthpassion och kanske få möjlighet att samarbeta lite här och var med olika duktiga låtskrivare. Men jag får nog ta och spela in lite prover på min röst om det ska finnas en chans för det.

Jag gick musikskola från årskurs 4-9 där jag spelade piano (sångtest krävdes), var med i diverse körer och vi hade koncerter på Koncerthuset varje vår och jul, har oxå sjungit i gospelkör där det krävdes sångtest, har sjungit funk/soul med olika lokala skolband under gymnasietiden. Sångstatist på Trollflöjten på Lilla Teatern i Gbg, statist på Enleveringen ur Seraljen på Stora Teatern i Gbg, sjungit solo på många olika tillställningar bl.a. (hahaha) Odd Fellows julfest. Varit med på många, många auditions i Gbg, bl.a. en stor som Liseberg ordnade.

Kanske inte så up to date, men du kanske ändå får intrycket av att musik är och har alltid varit en naturlig del i mitt liv.

Spelade in en demo Med Jennifer Browns musik i Köpenhamn 1995, men råkade lämna kvar demon i studion och flyttade i samma veva till Stockholm. Behövde inte demon under alla år och glömde till slut bort alltihop, tills nu då jag är sugen på att sjunga igen.

Jag är 31 år - kanske för gammal? Min tanke har inte varit att bli soloartist utan mer "låna ut" min röst till diverse projekt.

Hur platsar musiken in i ditt liv? Brukar du spela ute på gig eller producerar du åt andra eller sjunger du?

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Hej och välkommen.

Här är en till som älskar synthmusik 😉.

Har väl i princip växt upp med det. Var 6 år gammal när jag blev förälskad i Depeche Mode 1985..

Är väl Depeche som varit störst för min del, men även Kraftwerk naturligtvis.

Har lyssnat en hel del på nyare synthmusik också.

Jag är öppen för all musik, och gillar även annan, men det är nog just synthmusiken som ligger mig varmast om hjärtat.

Har gjort ett par synthlåtar, eller åtminstone en, som har det klassiska synthpopsoundet; "Memories Turns To Ice".. (Klichénamn, jag vet..)

Så visst finns det fortfarande en hel del synthare där ute.

/Daniel

Tack Daniel

Ja har alltid gillar Depeche, har dock aldrig haft möjlighet att gå på en Depeche-koncert :-(

Skulle gärna vilja lyssna på dina låtar - är det möjligt?

/Susie

Det är klart möjligt.

gå in på http://c-frog.madtracker.net .. Det är min musiksida.

Här är synthpoplåten jag pratade om:

http://c-frog.madtracker.net/mp3_memories.html

Hej Daniel

Härlig, härlig låt "Memories Turns To Ice", precis min stil :-) Började atomatiskt nynna med! Du har verkligen känsla för synthmusik måste jag säga. Har du fler låtar?

Underbart!

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Det vet jag faktiskt inte än...

😉

Ok :-) Kan du återkomma med det? Skulle verkligen vara kul att komma och lyssna!

Jodå, det ska jag försöka komma ihåg att göra. 😛

Kan ju passa på och ge dig en liten länk till vårat lilla skivbolag också. www.electricfantasticsound.info

Borde kunna finnas en del intressant för dig där... 🙂

Tack ska gå in och kolla :-)

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Susie

Jag var i lite bättre ålder då syntmusiken slog igenom. Min första singel var Yazoo´s Don´t go, och jag blev helt såld på Vince Clarke och allt han rörde vid.

Har du tillgång till att spela in sång så skulle man kunna göra en riktig gammal go syntlåt till dig.

Har lite låtar på www.popwerk.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en förkärlek för all synthmusik - önskade att jag var äldre på 80-talet, men var bara 9 år när jag hörde Alphaville 1984 och så var det klippt!

Vad jag har märkt i min omgivning är att många tycker att jag borde ha "växt ifrån" detta synth-fenomen och liksom "gått vidare". Men nästan alla trancelåtar jag hör idag är inspirerade av 80-talsklassikers. Lyssnar dagligen på synth; Jimmy Sommerville, Alphaville, Kraftwerk etc.

Jag har alltid sjungit, gått i musikskola, spelat piano, sjungit gospel osv.

Blir alltid ombedd att sjunga på diverse bröllop, fester, karaokes osv. och har gått på många talangtävlingar och auditions, men det har aldrig varit musik jag brinner för.

Var riktigt nära att hamna i ett "soul/funk-band", men jag kunde inte satsa fullt då (1995) på grund av jobb och studier :-( Älskar också soul/funk. Spelade in en demoskiva med Jennifer Browns musik.

Ok, för att komma till saken så skulle det vara roligt att möta folk som älskar synth och som redan spelar gig. Få möjlighet att lyssna och lära mig av ett syntband och kanske (vem vet) få sjunga lite oxå :-)

Ha det gott/Susie

Jag älskar det!

Redigerat av Kenta K
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det vet jag faktiskt inte än...

😄

Ok :-) Kan du återkomma med det? Skulle verkligen vara kul att komma och lyssna!

/Susie

Japp, påminnelsedags....

New Modern Angels spelar på Neostalgia i Malmö i morgon, den 10/11.

Stället (Deep) öppnar 23, och vi väntas gå på scenen vid ett-halvtvå-tiden ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...