Jump to content
Annons

Någon som oxå älskar syntmusik?


love_dogs (oregistrerad)

Recommended Posts

love_dogs (oregistrerad)

Jag har en förkärlek för all synthmusik - önskade att jag var äldre på 80-talet, men var bara 9 år när jag hörde Alphaville 1984 och så var det klippt!

Vad jag har märkt i min omgivning är att många tycker att jag borde ha "växt ifrån" detta synth-fenomen och liksom "gått vidare". Men nästan alla trancelåtar jag hör idag är inspirerade av 80-talsklassikers. Lyssnar dagligen på synth; Jimmy Sommerville, Alphaville, Kraftwerk etc.

Jag har alltid sjungit, gått i musikskola, spelat piano, sjungit gospel osv.

Blir alltid ombedd att sjunga på diverse bröllop, fester, karaokes osv. och har gått på många talangtävlingar och auditions, men det har aldrig varit musik jag brinner för.

Var riktigt nära att hamna i ett "soul/funk-band", men jag kunde inte satsa fullt då (1995) på grund av jobb och studier :-( Älskar också soul/funk. Spelade in en demoskiva med Jennifer Browns musik.

Ok, för att komma till saken så skulle det vara roligt att möta folk som älskar synth och som redan spelar gig. Få möjlighet att lyssna och lära mig av ett syntband och kanske (vem vet) få sjunga lite oxå :-)

Ha det gott/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Visst finns det fler som lyssnar på synth här! 😄

Inte lika många som de där nedrans hårdrockarna tyvärr, men några stycken är vi ändå... 😲

Jag är med i ett litet synthprojekt (se länk i signaturen), och har nästa gig i Malmö den 10/11... Och det finns en del andra här som brukar lägga upp instrumentala synthlåtar, och som säkerligen skulle bli glada över en duktig sångerska.

Välkommen hit!

/Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Alphaville är nog lite för hurtfriskt för min smak. Human Leagues "Reproduction" är däremot ett kanonalbum.

Kan nog påstå att jag gjort "syntmusik" i mina dar. Kolla 80-talslänken!

Välkommen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag har en granne och hemstudiokille här i Slätmon som är för jävla bra på syntmusik,har vunnit massa remixtävlingar i Europa och USA osv osv och han sysslar enbar med sådant jag tror du skulle gilla,riktigt vass faktiskt på att återskapa det typiska syntpopsoundet, han letar dessutom alltid efter nya röster, skicka mig ett mail eller PM så vidarebefordrar jag gärna ditt intresse...

Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gjort väldigt många kraftwerk covers o lyssnar väldigt mkt på de.. 😉

har lirat en del syntmusik, enbart med analoga synthar/trummaskiner/orglar etc.. gillar feelingen som fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Visst finns det fler som lyssnar på synth här! 😄

Inte lika många som de där nedrans hårdrockarna tyvärr, men några stycken är vi ändå... 🙂

Jag är med i ett litet synthprojekt (se länk i signaturen), och har nästa gig i Malmö den 10/11... Och det finns en del andra här som brukar lägga upp instrumentala synthlåtar, och som säkerligen skulle bli glada över en duktig sångerska.

Välkommen hit!

/Christian

Hej Christian

Tack för välkomnandet! Ja, det finns nog inte så många av "oss".

Synd att jag missade ditt gig i Malmö :-( Bor faktiskt här nere trots att jag är göteborgare.

Jag ser fram emot att kika närmare på din länk.

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Alphaville är nog lite för hurtfriskt för min smak. Human Leagues "Reproduction" är däremot ett kanonalbum.

Kan nog påstå att jag gjort "syntmusik" i mina dar. Kolla 80-talslänken!

Välkommen!

Tack! Kommer verkligen ihåg första gången jag hörde Human Leagues låt "don´t you want me". Nynnade på den konstant. De är oxå kanon, gillar så många...

Ska kolla in din 80-talslänk! Har självklart sett till att jag har mitt förråd av 80-talsmusik hemma :-) Hur kan man vara utan det?

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Hejsan o välkommen!

Jag var en tvättäkta synthare på 80-talet, diggade Front 242 och hade bomberjacka. har väl lite bredare musiksmak idag.

Tack!

Klädde mig nog inte på ett speciellt sätt. Kände dock mååånga med synthlugg hahaha, det var en annan tid.

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Hej, jag har en granne och hemstudiokille här i Slätmon som är för jävla bra på syntmusik,har vunnit massa remixtävlingar i Europa och USA osv osv och han sysslar enbar med sådant jag tror du skulle gilla,riktigt vass faktiskt på att återskapa det typiska syntpopsoundet, han letar dessutom alltid efter nya röster, skicka mig ett mail eller PM så vidarebefordrar jag gärna ditt intresse...

Kristian

Hej Kristian

Tack för tipset! Återkommer till dig via mail.

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
jag har gjort väldigt många kraftwerk covers o lyssnar väldigt mkt på de.. 🙂

har lirat en del syntmusik, enbart med analoga synthar/trummaskiner/orglar etc.. gillar feelingen som fan!

Ja, verkligen schysst musik! Kan man lyssna på din musik någonstans på nätet, har du någon länk?

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Susie,

Där jag växte upp fanns det 1 synthare (jag då ;-), 1 punkare och en himla massa hårdrockare.

Sen dog New Romantic vågen ut, men vart tog alla synhare vägen???

När mitt band debuterade 1997 så ansåg brittiska musiktidningen New Musical Express vara lösningen på spåret, såhär skrev de i en rubrik:

....but, most sensationally, we can reveal that romo never died, it just moved to Sweden, grew a silly beard and called itself DAYBEHAVIOR.

ps

(det var även jag som stod för "silly beard" 😄

Kolla hemsidan www.daybehavior.com

Du är inte ensam ! ! !

/Xarl

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst finns det fler som lyssnar på synth här! 🙂

Inte lika många som de där nedrans hårdrockarna tyvärr, men några stycken är vi ändå... 😎

Jag är med i ett litet synthprojekt (se länk i signaturen), och har nästa gig i Malmö den 10/11... Och det finns en del andra här som brukar lägga upp instrumentala synthlåtar, och som säkerligen skulle bli glada över en duktig sångerska.

Välkommen hit!

/Christian

Hej Christian

Tack för välkomnandet! Ja, det finns nog inte så många av "oss".

Synd att jag missade ditt gig i Malmö :-( Bor faktiskt här nere trots att jag är göteborgare.

Jag ser fram emot att kika närmare på din länk.

/Susie

Fast spelningen har inte varit ännu, det är den 10:e november... 🙂

Så välkommen dit, om du har tid och lust. Kolla in Klubb Neostalgia för mer info...

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Hej Susie,

Där jag växte upp fanns det 1 synthare (jag då ;-), 1 punkare och en himla massa hårdrockare.

Sen dog New Romantic vågen ut, men vart tog alla synhare vägen???

När mitt band debuterade 1997 så ansåg brittiska musiktidningen New Musical Express vara lösningen på spåret, såhär skrev de i en rubrik:

....but, most sensationally, we can reveal that romo never died, it just moved to Sweden, grew a silly beard and called itself DAYBEHAVIOR.

ps

(det var även jag som stod för "silly beard" 🙂

Kolla hemsidan www.daybehavior.com

Du är inte ensam ! ! !

/Xarl

Hej Xarl

Härligt att höra att man inte är ensam :-)

Tack för länken. Gillade "La Commedia" skarpt, Paulindas röst kommer fram bra i den här låten. Känner dock att hon håller tillbaka i särskilt "Sweetness of my pain".

Väldigt proffsigt sound och skön stil! Underbart att ni fortsätter att sprida er musik -det behövs fler som ni!

Må så gott/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Visst finns det fler som lyssnar på synth här! 😲

Inte lika många som de där nedrans hårdrockarna tyvärr, men några stycken är vi ändå... 🙂

Jag är med i ett litet synthprojekt (se länk i signaturen), och har nästa gig i Malmö den 10/11... Och det finns en del andra här som brukar lägga upp instrumentala synthlåtar, och som säkerligen skulle bli glada över en duktig sångerska.

Välkommen hit!

/Christian

Hej Christian

Tack för välkomnandet! Ja, det finns nog inte så många av "oss".

Synd att jag missade ditt gig i Malmö :-( Bor faktiskt här nere trots att jag är göteborgare.

Jag ser fram emot att kika närmare på din länk.

/Susie

Fast spelningen har inte varit ännu, det är den 10:e november... 😄

Så välkommen dit, om du har tid och lust. Kolla in Klubb Neostalgia för mer info...

Aaa, trodde att det var den 10:e oktober 🙂 Är detta bara att komma förbi eller behövs biljetter?

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Tjenare,

Skickat dig ett PM...

Skulle kanske sagt välkommen först?! ;-)

välkommen!!

Ojdå, ska gå in och kolla!

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Christian

Tack för välkomnandet! Ja, det finns nog inte så många av "oss".

Synd att jag missade ditt gig i Malmö :-( Bor faktiskt här nere trots att jag är göteborgare.

Jag ser fram emot att kika närmare på din länk.

/Susie

Fast spelningen har inte varit ännu, det är den 10:e november... 🙂

Så välkommen dit, om du har tid och lust. Kolla in Klubb Neostalgia för mer info...

Aaa, trodde att det var den 10:e oktober 🙂 Är detta bara att komma förbi eller behövs biljetter?

Tror att det bara är att knalla dit, men det blir nog billigare om man registrerar sig som medlem först...? Kolla sidan! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Synth är skön musik. Jag har producerat en del synth-låtar

Har du någon länk till din musik?

/Susie

Nej, tyvärr. Jag skickar ett pm, så kan du få min msn. Inte för att jag alltid har musik på den här datorn, men då och då finns det några låtar med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen.

Här är en till som älskar synthmusik 🙂.

Har väl i princip växt upp med det. Var 6 år gammal när jag blev förälskad i Depeche Mode 1985..

Är väl Depeche som varit störst för min del, men även Kraftwerk naturligtvis.

Har lyssnat en hel del på nyare synthmusik också.

Jag är öppen för all musik, och gillar även annan, men det är nog just synthmusiken som ligger mig varmast om hjärtat.

Har gjort ett par synthlåtar, eller åtminstone en, som har det klassiska synthpopsoundet; "Memories Turns To Ice".. (Klichénamn, jag vet..)

Så visst finns det fortfarande en hel del synthare där ute.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Oxå inbiten Synthare....Men mer lagd åt Trance/Techno/Ambient hållet idag..

-80 Fyllde jag tio och då fick jag en skiva med Soft Cell...Fasen va bra den

var...speciellt Sex Dwarf men sen blev det mycket av:

Depeche Mode

Front 242

Hypnosis

Propaganda

Skinny Puppy

Tangerine Dream

NitzerEbb

Yello

Boytronic

osv

osv

osv

Sen gled man sakteliga över till Vangelis, Jean Michell Jarre, Kitaro

Men men.... 🙂

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Synthmusiken är underbar. Jag är född 1988 men älskar de gamla 80-tals synthlåtarna. Och hittills har väl ingen gjort en så bra produktion som Eurythmics - Sweet Dreams?

Dock är det hos Electrohouse min kärlek ligger. Electrohouse har mer eller mindre evolverats fram ur Synthmusiken.

Om du är sugen på att utveckla din musiksmak lite så tycker jag att du ska kolla in lite artister såsom Mount Sims, Les Rythmes Digitales, Goldfrapp, Fischerspooner.

Fast du kanske redan hört dessa? ^^

Själv lyssnar jag mycket på Tv Rock, Steve Angello, Laidback Luke m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har gjort väldigt många kraftwerk covers o lyssnar väldigt mkt på de.. 😉

har lirat en del syntmusik, enbart med analoga synthar/trummaskiner/orglar etc.. gillar feelingen som fan!

Ja, verkligen schysst musik! Kan man lyssna på din musik någonstans på nätet, har du någon länk?

/Susie

hmm.. det går att ordna.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

love_dogs (oregistrerad)
Visst finns det fler som lyssnar på synth här! 😎

Inte lika många som de där nedrans hårdrockarna tyvärr, men några stycken är vi ändå... 😉

Jag är med i ett litet synthprojekt (se länk i signaturen), och har nästa gig i Malmö den 10/11... Och det finns en del andra här som brukar lägga upp instrumentala synthlåtar, och som säkerligen skulle bli glada över en duktig sångerska.

Välkommen hit!

/Christian

Hej Christian

Tack för välkomnandet! Ja, det finns nog inte så många av "oss".

Synd att jag missade ditt gig i Malmö :-( Bor faktiskt här nere trots att jag är göteborgare.

Jag ser fram emot att kika närmare på din länk.

/Susie

Fast spelningen har inte varit ännu, det är den 10:e november... 😎

Så välkommen dit, om du har tid och lust. Kolla in Klubb Neostalgia för mer info...

Härligt! Var inne på Club Neostalgicas hemsida, men det står inte när ni spelar? Vilken tid är ni på scen?

/Susie

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...