Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tror att mÄnga sett detta tidigare, men för er andra sÄ kommer hÀr en expriment som visar hur svÀngningarna pÄverkar luften.

Redigerat av Zyan
Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat

Är det dĂ€r John Lennon?

Postat

Ballt... ska bygga en sĂ„n och koppla in till WinAmp! 😛

Postat
Ballt... ska bygga en sĂ„n och koppla in till WinAmp!  😎

Och placera den i ett fönster istĂ€llet för adventsljusstake. 😛

Diggar som faan nÀr den distade gitarren kommer igÄng med trumkompet. Som ett ljudsynkat ljusspel.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Ballt... ska bygga en sĂ„n och koppla in till WinAmp!  😎

Och placera den i ett fönster istĂ€llet för adventsljusstake. 😛

Diggar som faan nÀr den distade gitarren kommer igÄng med trumkompet. Som ett ljudsynkat ljusspel.

Min första tanke var WOW sen tÀnkte jag, "dÄ kan man slÀcka eld genom fasvÀndning.. fast det hade junte hÀnt ett dugg" och sÄ tÀnkte jag att jag hade velat se en bred fyrkantsvÀg. Och sen tycker jag det Àr coolt & fint att folk lÀgger ut sÄnt hÀr pÄ nÀtet för andras nöje & kunskap.

Postat

Visst f_n var det coolt! 😛 Jag sĂ„g detta för nĂ„gon vecka sedan tack vare den utmĂ€rkta Firefoxpluggen "Stumble" <- helt underbar nĂ€r man inte har nĂ„gon sĂ€rskildstans att surfa till.

Postat
Tack för det! Jag har inte sett det förut. Det ballaste sÀttet hittills att visa stÄende vÄg.

tjing

NÄgot att visa för eleverna...för du Àr vÀl lÀrare?

Musik eller fysiklÀrare möjligtvis?

Postat
Tack för det! Jag har inte sett det förut. Det ballaste sÀttet hittills att visa stÄende vÄg.

tjing

RÀtt och rÀtt. Fysik i musikklass. :rolleyes:

**

Jo jag blev sugen pÄ att brassa igÄng en sÄn rubentub i nÄt klassrum. Lite ballare Àn de "vanliga" rören med sÄgspÄn.

Vi fÄr se!

Postat

tjing

RĂ€tt och rĂ€tt. Fysik i musikklass. 🙂

**

Jo jag blev sugen pÄ att brassa igÄng en sÄn rubentub i nÄt klassrum. Lite ballare Àn de "vanliga" rören med sÄgspÄn.

Vi fÄr se!

Tycker jag verkligen att du ska göra...

TĂ€nk vad ungarna skulle uppskatta det... 🙂

Kan tĂ€nka mig Rubriken i corren "hĂ„rdrockande lĂ€rare höll i galet expriment, skola brann ner till grunden" 🙁

Postat

Kan tĂ€nka mig Rubriken i corren "hĂ„rdrockande lĂ€rare höll i galet expriment, skola brann ner till grunden"  🙁

hehe...

i höstas eldade jag faktiskt upp en van der Graafgenerator 🙂

De kan man fÄ roliga frisyrer med...

Postat
Och i serien koola ljudrelaterade nördgrejer kan jag flika in med lÀnken till denna: MIDI-styrd tesla-coil.

JESUS vad coolt!! 😛 Typ ultimata sceninstrumentet! 😛

MÄste bygga en sÄn!! :rolleyes:

Postat

tesla spolen Àr suvve, Vallhagen-hur f-n lyckades du med det, minns nÀr vÄran fysiklÀrare Boberg pÄ AF (gammal boxare fr. SmeÄland) runkade kattskinn pÄ bakelitstavar osv och vi dog av garv och upphetsning nÀr han stod och jobbade frenetiskt i sin bruna lÀrarkostym med 15 dubbelveck i hakan...lajjade oxÄ med van der graaf sÄklart, var kul, jag brukade kortsluta blyertspennor mot voltboxen/kraftaggregatet eller vad det nu kallades (stor vit lÄda) sÄ att det rök som i helvetet och luktade ruggigt illa (pennorna pÄ den tiden var ju belagda med giftig fÀrg).

Han blev röd och vred men jag lyckades alltid hÄlla fÀrgen och kolla med undrande blick vem som kunde ha gjort detta illdÄd... :rolleyes:

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
i höstas eldade jag faktiskt upp en van der Graafgenerator 😏

man kan köpa riktigt kattskinn lÀngre ner pÄ lÀnken. PÄ nÄt sÀtt kÀnns det lite motigt, men vafan, koskinn, kattskinn.

Med ruben mÄste det betyda att Àven det omvÀnda fungerar - gasen reagerar pÄ ljudvÄgor. SÄ med en manometer i ett litet utrymme..

VĂ€nta, det Ă€r ju en mikrofon .. 😉

haha, vilken snilleblixt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.