Jump to content
Annons

Klaviatur Edirol eller M-Audio?


Fiesta

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en liten fråga.

Jag är relativt ny när på forumet och allt gällande musikskapande samt Reason, förutom de att jag har sysslat med mixning i Acid pro, soundforge i ungefär 6år.

Jag använder mig utav Reason 3.03 samt Cubase 3.0 SQ.

Samt en MIDI Smart TMS3..

Som sagt, jag är relativt ny på detta och lär mig hela tiden, verkligen jätterolig hobby 😳

Men så till min fråga.

Hur mycket underlättar det igentligen med en "advancerad" keyboard i musikskapandet? Är det viktigt att använda sig av en lite dyrare variant?

Ifall någon kunnde beskriva lite närmre på hur det gynnar och kanske kan berätta lite om hur du själv har utväcklats?

Om ni nu har en bra svar, kanske en liten följd fråga.

Tips till en nybörjare kanske man skall säga. Vet inte men jag har för mig att denna kanske har ställts innan men vi kan ju kanske baka in den ändå för alla verkar ju så himla trevliga i detta forumet 😕

Tips ifall man tar och köper sig ett litet "kraftigare" keybord vad som är bra att öva på så man kommer igång lite. tex Öva på att använda en sample och försöka skapa ett eget sound fast man ändå härmar en annan låt. Lite kort vart man skall starta när man skall bygga upp en låt? NI kanske har en speciell stil..

Tacksam för alla svar..

Tack på förhand, puss 😄

Redigerat av Fiesta
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju alltid kul att ha ett keyboard med lite rattar och grejer på. Typ för att styra freq och resonans och så. Har själv en Yamaha CS1x och är nöjd. Det är ju en synth och inte enbart keyboard så den kan jag också ha nytta av i andra sammanhang som ett "riktigt" instrument. Jag gav 1500 för den för ett par år sedan så den borde väl finnas rätt billig nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag köpte mig en CME UF6 för ett tag sedan, det gav ett bra lyft för kreativiteten kan jag tala om! ingen synt men smidigt med usb och allt, det är många som har problem att få reglagen att funka på den men jag lästa manualen (skämmes pojk!) och den funkar hur bra som helst, halvvägda tangenter med aftertouch, bra känsla, väger lite mycket kanske (10kg)

2500 på musikbörsen, jag ångrar det inte kan jag tala om!

visst vore det kung med en synt så man kan lira live lite enklare men så länge får man väll släpa på en dator eller någe 😳

men som sagt, man får en hel uppsjö nya idéer av att kunna sitta och "klinka"

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar med på o köpa en keyboard, bra tips här såg ja.

Tänkte bara låna tråden lite för en fråga, hoppas det är lugnt!

Vilka prylar i reason kan man sen styra med hjälp av keyboarden? tex kan man göra trumslingor i redrum med hjälp av keyboarden? ja ni fattar säkert

/pot

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan styra alla parametrar och starta och stoppa sequensern etc....smidigt att slippa musen och ha fingrarna på keyboarden hela tiden.. smidigt och portabelt är hur bra som helst för oss med lap top

R

Redigerat av ronnybengt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Axiom 61 pga trumpadsen som följde med. Den gav mig lite MPC feeling :-)

jag har precis suttit och kollat runt lite på olika midis och fastnade för Axiom 49

http://www.m-audio.com/products/en_us/Axiom49-main.html

hur upplever du din 61:a? är den värd sina lite dyrare slantar? jämfört med andra midis för några hundra billigare.

vad är MPC? 😄

och hur är det med dom 2-oktaviga midi-keyboardsen, kan man ställa in på så vis att man flyttar oktaven uppåt och nedåt med en knapptryckning eller måste man ställa in det i reson varje gång? hoppas ni förstår hur jag menar 😉

Redigerat av coxen
Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite...

Funderar oxå på Edirol PCRM30, nån som testat att använda reglarna som kontrollyta till t.ex. Cubase och mixa? De är ju bara 35mm (?) så utslaget på softvarumixern kanske blir för stort....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är total nybörjare på det här med midi-klaviatur, så att ni som läser detta vet om det 😲

Är lite sugen på att köpa en Edirol PCR-M30 midiklaviatur, då jag hört att den ska vara väldigt bra för sitt pris. Har aldrig använt någon midiklaviatur tidigare, men jag börjar bli lite smått gråhårig av att sitta och programmera alla midistyrda instrument 😛

Jag såg på en annan klaviatur (M-Audio Axiom 25) att den hade transport-knappar, som jag antar betyder att man kan styra sin sequenser med dessa. Alltså play, back, forward osv osv, ni fattar. Så jag undrar ifall de knapparna som sitter på Edirol-klaviaturen går att använda på samma sätt? Om inte, vad är de till för egentligen? Går alla knappar och reglar att tillägna olika funktioner i sequensern eller?

Det kanske vore bäst om nån kunde hjälpa mig och helt enkelt förklara vad man kan göra med alla knappar, reglar och vridbara knappar egentligen. Detta vore jag mycket tacksam för 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej allihopa!

Snabbt: Jag vill köpa Midiklaviatur, vilken är bäst - Edirol PCR800 61 tangenter/ eller M-Audio Axiom 61 tangenter?

Har läst om att Axioms tangenter kan fastna... å andra sidan har dom väl goare anslagskänsla, mer piano "feel" än Edirol? Men Edirol är nyare modell än Axoim eller?

_____________________

Lite historik om mig också kanske,

Jag är newbie på att skapa musik och totalt ny på de här forumet; hjälp uppskattas med andra ord!

Jag har spelat piano i 5 år ungefär och är ganska bra (jag är 22) alltså jag är inte nånstans i närheten av något över amatör nivå :S men , men. Jag lärde mig noter och att spela helt själv och med lite hjälp av böcker och sånt. Jag kan spela typ Michael Nymans "The piano" och Yann Thiersen musik och Fur Elise och Månskenssonaten. Jag är iofs ganska dålig med andra ord kom ja på nu... aja...

Har köpt en notbok med skalor och ska lära mig dom för att kunna komponera musik till mina filmer. Jag är nämligen lite av en filmmakare och vill slippa betala för musik o därför göra den själv. Plus att det är mycket coolt och roligt att göra skräddarsydd musik som ingen annan skapat före dig! 😆

_____________________

Tack iaf! Hjälp uppskattas! H

Ha det!

//Badalamenti

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag kan tipsa dig om CME UF serien. Kolla in CME UF8. Jag kör med 42-tangenter och är nöjd med den 🙂

uf8.jpg

Lugnt 😛 tack för svaren!!!

Jag blev lite frustrerad för jag har skrivit på andra forum (inte musik/ljud forum) och alltid fått svar... men inte här...

Jag har ett Roland digitalpiano HP103e som jag tänkt koppla in i datorn istället. Vi flyttade runt datorn i huset så att de skulle funka. Är den hyffsad som midi-klaviatur? Det borde den väl vara? Det är ju ett digitalpiano?

Ha de bra! o tack för hjälpen 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Kasst forum det här var... inte ett enda svar?

Kanske bra om man vill läsa på men för att ge hjälp verkar ni rätt kassa på!

Fy skäms.

Hej då ⚠️

jag vet inte om du förväntar dig att få mer och bättre hjälp om du förolämpar oss och kallar oss kassa. min spontana känsla är att du inte kommer få det... inte av mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

PS, jävligt fult av dig o kalla mig lamer bara för att jag är nybörjare... du är säkert nybörjare på annat också... är du en "LAMER" bara för det? jävla tönt.

Jag är nybörjare på allt annat också, och räknar mig själv till lamers på de områdena. Har ställt massor av frågor här och på andra forum utan att få svar. Jag har INTE svarat tillbaks alls och undrat vad folk håller på med. Trots, mina annars bitska, cyniska kommentarer annorstädes. Det är bara för dig att söka på min nick här på forumet och trådar jag startat och frågat.

Det är så att ingen vet helt enkelt, och då har jag inte brytt mig liksom. Big deal. Till skillnad ifrån vissa andra erkänner jag mig som lamer och låtsas inte vara något annat. Börjar man i ful ände, så får man räkna med fula svar. Nåväl nog om detta. Forward March istället...dvs ON TOPIC.

Jag äger själv en CME UF7 och är skitnöjd med det. Har ingen aning om Axiom, Edirol eller M-Audios keyboard. Nöjd nu?

😛

Ursäkta mig, jag tar tillbaka vad jag sagt. Måste vart på lite dåligt humör... :/

Nej ni är inte kassa, jag är väl en "lamer" då, tycker inte om detta uttryck men, men... Som sagt, ursäkta... Trodde att ni alla visste men inte ville säga något... kanske lite naivt tänkt av mig?

Nu ska jag iväg o köpa ett midi-ljudkort,

ha de!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...