Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har till min stora förvÄning upptÀckt att mitt moderkort av nÄgon anledning kör min SATA2-disk som IDE. Jag vÄgar förstÄs inte Àndra, utan tÀnkte frÄga: GÄr det? Om inte, hur kan jag göra?

Relaterat till Àmnet: Kan nÄgon rekommendera ett program för att göra en komplett image av hÄrddisken, sÄ att ominstallation och backup bli smÀrtfri och snabb och (förhoppningsvis) billig? Det hÀr skulle ju vara anvÀndbart om jag skulle bli tvungen att installera om hÄrddisken, till exempel...

Annons
Postat
  Torwald sa:
Jag har till min stora förvÄning upptÀckt att mitt moderkort av nÄgon anledning kör min SATA2-disk som IDE. Jag vÄgar förstÄs inte Àndra, utan tÀnkte frÄga: GÄr det? Om inte, hur kan jag göra?

Relaterat till Àmnet: Kan nÄgon rekommendera ett program för att göra en komplett image av hÄrddisken, sÄ att ominstallation och backup bli smÀrtfri och snabb och (förhoppningsvis) billig? Det hÀr skulle ju vara anvÀndbart om jag skulle bli tvungen att installera om hÄrddisken, till exempel...

Till mitt moderkort följde det i alla fall med drivrutiner och installationsprogram för SATA. SÄ jag antar att du mÄste installera drivrutiner för det? Eller har du redan gjort det kanske?

Postat
  Jejje sa:
  Torwald sa:

Till mitt moderkort följde det i alla fall med drivrutiner och installationsprogram för SATA. SÄ jag antar att du mÄste installera drivrutiner för det? Eller har du redan gjort det kanske?

JodÄ, det har jag. Det gjorde jag ju i XP-installationne, sÄ jag förstÄr inte varför den ÀndÄ ligger som IDE.

Om jag Àndrar, vad kan hÀnda?

Postat

Det kommer nog inte att hÀnda sÄ mycket. Har du kollat dina jumper instÀllningar pÄ hÄrddisken? Vissa gÄr att stÀlla om som IDE enhet, och kolla sÄ att du kopplat in rÀtt kabel till hÄrddisken. En av mina SATA hÄrddiskar har nÀmligen bÄde IDE kontakt samt en SATA kontakt.

Postat
  Pesek sa:
Det kommer nog inte att hÀnda sÄ mycket. Har du kollat dina jumper instÀllningar pÄ hÄrddisken? Vissa gÄr att stÀlla om som IDE enhet, och kolla sÄ att du kopplat in rÀtt kabel till hÄrddisken. En av mina SATA hÄrddiskar har nÀmligen bÄde IDE kontakt samt en SATA kontakt.

Har inget minne av att jag ens sĂ„g nĂ„gon jumper i nĂ€rheten av SATAkontakterna. Min hĂ„rddisk har bara SATA ut, och dessutom Ă€r det ju omöjligt att missta en SATAkontakt för en IDE 🙂

Jag funderar pÄ att chansa.

Men om nÄgon kunde rekommendera ett program för att göra en image av hÄrddisken just in case vore det kanon!

Postat (redigerat)
  Torwald sa:
Jag har till min stora förvÄning upptÀckt att mitt moderkort av nÄgon anledning kör min SATA2-disk som IDE.

Det dÀr Àndrar du i BIOS. Det Àr garanterat ofarligt och filsystem/filer pÄ din hÄrddisk rörs inte alls.

Var du hittar instÀllningen i BIOS, det kan du se i ditt moderkorts manual. HÄll utkik efter AHCI mode.

Redigerat av Linus
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
  Citat
Det dÀr Àndrar du i BIOS. Det Àr garanterat ofarligt och filsystem/filer pÄ din hÄrddisk rörs inte alls.

Har du intels chipset skall du gÀrna lÀsa igenom lite basic-instruktioner.

http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/cs-015988.htm:

Citat
WARNING: Switching SATA modes in the BIOS after installing the operating system is not recommended when a SATA drive is the boot drive. Switching modes may cause an "NTLDR" error, an immediate blue screen error followed by a reboot, or another boot failure.
Postat
  tsmalmbe sa:
  Citat

Har du intels chipset skall du gÀrna lÀsa igenom lite basic-instruktioner.

http://www.intel.com/support/chipsets/imst/sb/cs-015988.htm:

Citat
WARNING: Switching SATA modes in the BIOS after installing the operating system is not recommended when a SATA drive is the boot drive. Switching modes may cause an "NTLDR" error, an immediate blue screen error followed by a reboot, or another boot failure.

Waoh, det skulle jag ha lĂ€st tidigare 😕

Exakt det hÀnde, nÀmligen... :/

Det jag tÀnkte jag kunde göra Àr sÄhÀr:

1. Göra en image av hÄrddisken med förslagsvis Partition Magic, om det Àr överkomligt i pris?

2. Köpa en ny hÄrddisk; behöver ÀndÄ en till.

3. Köra in imagen pÄ nya hÄrddisken

4. Formatera den gamla.

5. Ändra till AHCI

Vad trors?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett helt veckoslutschema du hade dÀr, men visst, det fungerar. PM Àr verkligen lÄngsamt dÄ du flyttar och resizar partitioner. Om inte HD:na Àr av exakt samma storlek blir det ju att göra resize. SÄ i princip inga problem, men reservera tid för operationen. Och gör för guds skull backup pÄ det viktiga förrÀn du börjar!

edit: jag tror du skall Àndra till AHCI förrÀn du restaurerar imagen om jag förstod dig rÀtt, men jag e lite trött sÄ jag kan ha fel.

Redigerat av tsmalmbe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.