Jump to content
Annons

plocka ur sånggtexten


mandarini

Recommended Posts

Hej forumet!

Jag undrar om det finns någon mjukvara som gör det möjligt att plocka ur själva sången..typ texten eller rösterna i en sång så att bara själva melodin återstår, tack på förhand! 🙂

Eller om det kanske finns något inbyggt verktyg i fruityloops?

Redigerat av mandarini
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

haha 🙂

Linus, du som för övrigt verkar lite inne på det här med musik överhuvudtaget skulle väl kunna svara på en annan fråga jag har?

Vad gör jag för fel när jag försöker öppna en channel men det står "Can´t load a effect into an channel"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan frilägga sång, om man har mycket skicklighet och tur så kan det till och med bli bra. Men det finns ingen knapp som gör det åt dig. Man kan fasvända 2 versioner av samma låt, en instrumental version och en vanlig med varandra, och på så vis få loss själva sångspåret, men det är lättare sagt än gjort. Låtarna måste ligga hel rätt, annars funkar det inte. En del gör lite olika långa intron till de båda versionerna för att göra just detta svårare. Finns ytterligare knep, men dessa är ännu svårare att få pli på. Klart att det går, men det är tokigt jobbigt om man inte kan sina saker.

De som remixar på plattor har givetvis fått samplingarna själva från bolag eller artist. Andra lyckas hitta acapellas via olika vägar. En del samplar själva och kör på, lyssna på orginalversionen av prydz "call on me" så får du höra massa annat slask också. Snoka runt och se vad du kan hitta.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett antal "vocal remover" pluggar på marknades som klarar det mer eller mindre bra. En del gratispluggar funkar förvånansvärt bra. Jag har testat några olika men har dock inte hittat någon universell som klarar allt utan de är bra på olika typer av mixar.

Googla efter vocal remover. Jag kommer inte ihåg vilka jag testat för det var ganska länge sedan.

EDIT: Inser att du kanske är ute efter tvärtom. Men det borde i så fall finnas mjukvara för det åxå

😆

Redigerat av Snake
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett antal "vocal remover" pluggar på marknades som klarar det mer eller mindre bra. En del gratispluggar funkar förvånansvärt bra. Jag har testat några olika men har dock inte hittat någon universell som klarar allt utan de är bra på olika typer av mixar.

Googla efter vocal remover. Jag kommer inte ihåg vilka jag testat för det var ganska länge sedan.

EDIT: Inser att du kanske är ute efter tvärtom. Men det borde i så fall finnas mjukvara för det åxå

😛

Det är enklare att ta bort sången än att ta bort allt annat. Om du har en hel mix kvar så hörs det inte så tydligt om en del andra saker har fått stryka med också. När du däremot ska ha kvar bara sången så hörs det direkt om något annat ligger och skräpar med, eller om själva sången saknar vissa delar.

För att få till en hyfsad acapella krävs det lite tur, uppfinnigsrikedom och skicklighet. Vissa låtar är det kört på. Andra kan det gå att skulptera fram sången på genom olika tricks. Tur är det bästa; jag gjorde en remix på the byrds "wild mountain thyme" för ett tag sen (byrålåderemix), då hade jag turen att i hela första versen så låg hela kompsektionen helt utpanorerad till vänster! Alltså kunde jag ta högerkanalen rätt av som den var.

Men sånt händer sällan. Ofta får man kombinera automatiserad volym, hård filtrering, klipp och klistra, ev gate och reverb. Leta upp en så "clean" del som möjligt av låten och utgå från det, kanske nåt ställe där det inte är fullt komp. Alldeles nyligen lekte jag lite med daft punks "around the world", och kunde få ut en nästan clean sångslinga genom att utgå från en del av låten där det bara var sång, stängd hihat och clap. Jag choppade upp biten i 8ndelar och klippt bort attacken på varje slag. "Fyllde igen" hålen med ett reverb följt av stenhård limiter.

Sen kan du genom lite smart arrangemang göra ännu mer av kompet osynligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget bra sätt att ta ut accapellas, men försök med en EQ med många reglage. (CA 10 -20) Så är det lättast att få ut det. Men skär inte för mycket, det låter bättre med lite slask än med en för tunn vocal.

"Can´t load an effect to an channel" - Det är precis vad det står. Du kan inte ladda in en effekt som ett ljud utan du läögger en effekt som en effekt på ett ljud. Lägg den i [FX] delen och inte i SS delen så slipper du problemet. Om du inte vet vad Fx delen är så är det bara att söka här på forumet och jag garranterar dig mer än 10 trådar som innehåller ämnet 😎.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cleff (oregistrerad)
Nedrans..men hur gör dom som mixar låtar?

tankar midi. filen och mixar den för att sedan.....ehm...lägga in rösterna på något sätt?

De som mixar låtar (som jag) får sångfilerna av producenten.

För övrigt finns det ju sångfiler till kända låtar som man kan hämta gratis, eller så kan du köpa på CD. Beror lite på vilken genre du vill remixa.

Redigerat av Cleff
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Nedrans..men hur gör dom som mixar låtar?

tankar midi. filen och mixar den för att sedan.....ehm...lägga in rösterna på något sätt?

Radiostationen MixMegapol körde ju en reklamfilm för länge sedan, Då tog dom lite åttiotalslåtar, lite nittiotalslåtar, och dom bästa nya låtarna och körde ner i en foodprocessor. Å då fick dom "den bästa blandningen av gamla o nya låtar" ..:... 😛

Hur dom fick dit rösterna vet jag inte men det va nog nån DJ som stod o gapade.... 🙂

/X

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...