Jump to content
Annons

Varför dör alltid dom bästa?


KillwithSkill

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Varför de bästa dör unga, var det det tråden handlade om. Jag orkar inte läsa hela. Inget konstigt alls faktiskt. Det är belöningen. För att slippa eländet på jorden.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 105
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Burnin Sven (oregistrerad)
Det hypas som fan - speciellt i USA - om "what could have been". Min storebrorsa kommer väl ihåg Jimi Hendrix och Jim Morrisson. De var bara artister mitt i mängden, och var så att säga en del av psykedeliska eran. När Jimi Hendrix dog, var det bara ett "jasså, jaha ja..jasså han...som eldar upp guror... jaja trist..." samma med The Doors. De var inget speciellt.

Nä fan håller inte med det var stort när Hendrix dog i alla fall i Danmark jag bodde där då han var ingen dussinkille för musikintresserade direkt. Sen var han väl en av dom riktigt stora och nyskapande som banade väg för andra. Om ni kollar in på publiken på en av dom där Woodstock filmerna då där han går på tidigt på morgonen. Dom bara freakar iväg har aldrig hört nåt sånt förr det är som om dom inte fattar vad som händer riktigt helt jävla uppslukade och det är nog inte bara pga. drogerna. Om man sätter in det i ett tidsperspektiv jag menar tänker på vad som hade funnits i popmusikväg innan Hendrix så framgår det att han är en av dom riktigt stora genom tiderna. Men när det gäller som gitarist tekniskt sett så är han passerad för länge sen, iofs. kanske alla redan då fanns nog fler som kunde lira då oxå. Det var väl mer en del av hans musik som var så där oerhört ny och dom ljudbilder han skapade och det sättet som han använde effekter och stärkare på. Doors var oxå stora men pisstråkiga på många sätt tykte jag och tycker än idag. Hur länge han skulle ha kunnat fortsättas vara så där nyskapande det kan man ju bara spekulera om. Det jag har sett i filmer och intervjuer verkar tyda på att han var på väg in i nått helt annat musikläge med nytt folk förmodligen bort från idolskapet på pop och rock scenen.

Göran

Ja du Göran, ta fram DVDn Woodstock, med hela Hendrixkonserten, och frys bilderna när kameran sveper - råkar svepa - över publiken... han gick på kraftigt försenad, kl 10.00 på förmiddagen. Kanske var det 2 - 3000 kvar i publiken då, eller mindre? Det ser ut som det i alla fall.

MUSIKER har alltid haft sina favoriter, nu kanske vi skall koncentrera oss på de som är/var någorlunda kända för allmänheten också. Inga recensioner, vare sig konserter, eller skivrecensioner ifrån den tiden höjer honom till skyarna som något banbrytande genialiskt även bland de som var lite mer musikintresserade än genomsnittet. Det finns drösvis med recensioner av hans livekonserter som klagar på att att han skulle skippa gimmickarna och borde bara lira på istället, istället för att showa bakom nacken, med tänderna, och sätta fjutt på guran. För mycket sceneffekter och för lite musik. Men bland gitarrister var han just ett sånt fenomen som du påstår dock, Eric Clapton och Pete Townsend gaddade ihop sig och tänkte "va fan skall vi göra nu?!"

Han blev ju mer känd utanför gitarrkretsarna, senare. Han var egentligen inte "någon" hos den svarta publiken iheller. Det var bara vita som uppskattade honom, därav hans flytt till England för att "breaka" där först. De t o m talade om hans död på nyheterna i svensk TV. Men inte förrän då. Det var enda gången i svensk TV. Som sagt, mer och bättre reklam kan man inte få. Senare började de visa konserterna.

Sedan kan han vara hur gudabenådad gitarrist som helst, ni kan gilla eller hata honom, det hör inte hit. Jag tyckte faktiskt att han var rätt så cool i största allmänhet men hade lite svårt för när han sjöng. Faktiskt. Tänk bara om han hade varit lika banbrytande med sin sångröst som med guran? 😄

Jaa du Ove 🥰 som du förstår så håller jag ju inte med dig för då hade jag gjort det direkt. Det som jag refererar till det är min och mina polares upplevelse av situationen och helt klart solister på gura var stora då hos oss musikintresserade på den tiden det kan jag hålla med om. Men visst skrevs det en del som du säger i tidningar men frågan är ju vad vi som läste dom tyckte på riktigt. Jag tror att många av oss iofs. håller med att det var lite väl B med guraeldning och allt det där men att vi aldrig tidigare hade hört musik som hans det står nog helt klart oavsett vad de så kallade sakkunniga på den tiden hade för åsikter. Blaj/förståsigpåjournalistiken var redan uppfunnen då. Sen är det väl så oxå att på den tiden så fanns det bara larvpop, Hola Bandola, Gud I Brallan, Träd Gräs Och Stenar, Blå Tåget, Hanson och Karlsson och sånt här i Sverige. Det mest nyskapande utfreakade vi hade var väl Hanson och Karlsson. I Danmark där jag bodde då var det lite mer avancerat om man säger så 😄 så det kanske handlar lite om referensramar oxå. Men låtom oss icke träta om Hendrix han är i alla fall så här i efterhand en milstople i populärmusikhistorien som man inte kan överse det tror jag vi kan komma överens om eller?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

oj Ove vad du svamlar på nu...orkar inte ens kommentera skiten pga mångfalden dumheter och rena sakfel du skriver, brukar annnars tycka rätt bra om dina (tidigare inlägg) men nu?!? 😮

verkar som rätt få här hajar nåt om musik oroar jag mig för, inte umgåtts i musikintresserade kretsar etc vilket i så fall är både konstigt och skrämmande, borde ju vara tvärtom på ett sånt här forum...att säga att varken Morrison eller Hendrix hade nån speciell impact osv är något som en som levat utanför musiken i hela sitt liv hade sagt, en gammal trädgårdsmästare och eunuck på 80 bast som bara lever för sina rosor etc, bara för att dra en knepig jämförelse...

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan betydande person som förra veckan gick bort var Mats Hellberg.

(Följande är saxat ur rootsy.nu)

"...Mats Hellberg har avlidit.

Datum: 2006-09-29

Han blev 54 år. Mats Hellberg var nog en doldis för de flesta men han hade stor betydelse för den svenska folkmusikvågen från 70-talet och framåt.

Mats Hellberg, född i Rättvik och uppvuxen i Mockfjärd, har varit jazzmusiker (trummis) i bl a Opposite Corner från Göteborg men gjorde sin största insats som inspelningstekniker och skivutgivare. Han spelade in ett hundratal skivor med klassiskt, jazz och – främst – svensk folkmusik. Mycket av det sistnämnda gavs ut på det egna folkmusikskivmärket Giga.

Följande har hämtats från Gigas hemsida www.giga.w.se:

»Giga, som startades 1976 och nu drivs av Mats Hellberg, arbetar uteslutande med att ge ut svensk folkmusik på skiva.Tonvikten ligger på folkmusik i traditionell stil. Därmed är fiol instrumentet som dominerar de flesta produktionerna ¬ i solospel, duo, mindre grupper och stora spelmanslag, men Giga är också öppet för andra uttrycksformer än de rent traditionella.

Många av dagens tongivande svenska spelmän finns på Giga-etiketten, som Kalle

Almlöf, Mats Berglund, Ola Bäckström, Ellika Frisell, Per Gudmundson, Ole Hjorth, Kungs Levi Nilsson, Pers Hans Olsson, Simon Simonsson, Jonny Soling och Björn Ståbi. Även mästare som lämnat oss finns representerade, som Hjort Anders Olsson, Nils Agenmark och Päkkos Gustaf.

Oftast kommer musiken från Gigas hemprovins Dalarna. Det ska inte tolkas som att Giga är lokalpatriotiskt, utan att det finns mycket att göra på hemmaplan med alla duktiga spelmän där. «

Flera nya folkmusikskivor på Giga var / är på gång när Mats Hellberg avled. Dessa kommande album nämns på Gigas hemsida:

Mats Edén (fiol och durspel), Leif Stinnerbom, Magnus Stinnerbom och Daniel Sandén-Warg (fioler)

Svante Lindqvist (fiol) och Markus Falck (tramporgel)

Sonia Sahlström (fiol och nyckelharpa) och Håkan Larsson (fiol och munspel)

Ulrika Gunnarsson (trall) med Esbjörn Hazelius (fiol och cittern) och Anders Löfberg (fiol, kontrabas och cello)........"

Det är en stor förlust för b.la folkmusiksverige

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Malmsten hade dött efter sitt break med klassiska stycken på elgitarr eller vad han nu gjorde (har aldrig riktigt lyssnat in mig på honom, för snabbt med bara skalor upp och ner) så hade han varit än större legend än vad han är idag.

Finns ett ordspråk som säger något i stil med, det som skjuter på karriären mest för en konstnär är att gå bort. Kanske gäller musiker också?

Link to comment
Dela på andra sajter

oj Ove vad du svamlar på nu...orkar inte ens kommentera skiten  pga mångfalden dumheter och rena sakfel du skriver, brukar annnars tycka rätt bra om dina (tidigare inlägg) men nu?!? 😳

verkar som rätt få här hajar nåt om musik oroar jag mig för, inte umgåtts i musikintresserade kretsar etc vilket i så fall är både konstigt och skrämmande, borde ju vara tvärtom på ett sånt här forum...att säga att varken Morrison eller Hendrix hade nån speciell impact osv är något som en som levat utanför musiken i hela sitt liv hade sagt, en gammal trädgårdsmästare och eunuck på 80 bast som bara lever för sina rosor etc, bara för att dra en knepig jämförelse...

😎

Så jag hade tokfel om rökning som stor riskfaktor vid prostatacancer då?

Som du påstod?

Maila alla cancerforskare i världen då, och säg detta att de har tokfel!

Näh, du orkar väl inte det, eller hur? När det är för många andra som påstår samma sak, så bangar man gärna lätt ur. Lättare att trasha här på trashforumet, där det inte finns ngn som kan ske skillnad på stetoskop och lergök.

Zappa var inte speciellt fet, snarare tvärtom, åt inte speciellt onyttigt, och tog inga droger förutom kaffe, cigaretter om nu det kan räknas. Om du tror att rökning bara ger lungcancer så varsågod! Be my guest. Det var väl det som Zappa trodde också kanske?

Han borde reagerat redan när han skrev låten "Why does it hurt when I pee..." 😉

Det hela börjar, ser jag nu, mynna ut i någon slags Jesus hype i alla fall, trots allt, eftersom det inte finns någon "kvar" ifrån den tiden som kan vittna.

Jag snackar inte om hans cancer ove...inte överhuvudtaget så lugna ner dig lite nu...allt annat däremot du harvar på med är för taskigt uppbackat-sorry!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det bekräftat!

Ni är en samling okultiverade musikvildar.

Inte en enda gång har jag läst namnet Berndt Dahlbäck, denne musikaliske gigant som bildade GåruntShow 1962, och lät spela in den klassiska "bagarBärtasBullar" på grammofonskiva. Endast 38 år gammal lämnade han oss 1978.

Han medverkade dessutom som sommarpratare 1 juli 1977.

Så var det äntligen sagt!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det bekräftat!

Ni är en samling okultiverade musikvildar.

Inte en enda gång har jag läst namnet Berndt Dahlbäck, denne musikaliske gigant som bildade GåruntShow 1962, och lät spela in den klassiska "bagarBärtasBullar" på grammofonskiva. Endast 38 år gammal lämnade han oss 1978.

Han medverkade dessutom som sommarpratare 1 juli 1977.

Så var det äntligen sagt!

/R

jo, men han var ju en legend redan innan han dog, inte minst genom sin enastående tolkning av "sister jane".

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag bara nämna Joe Dassin-fransos som lämnade oss alltför tidigt..

Duncan Browne, som också lämnade oss alltför tidigt, ingen av dem pga droger etc, snarare hjärtfel etc...superbegåvade låtskrivare och framförallt Duncan som var ett äkta genius på ak-gitarr och sång,senare Metro, som aldrig slog trots superlåtar---Twist of fate... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Frank Zappa

Nu blev det väl lite fel? Dom bästa står det.

Uh-oh...beware the wrath of Le Sage... 😄

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Frank Zappa

Nu blev det väl lite fel? Dom bästa står det.

Fjantfruppe, eftersom du inbjuder till dispyt så hakar jag på ,dum som jag är 🥰 men dina inlägg är alldeles åt helvete dumma för jämnan tycker jag så ta nu och knip igen om du inte har bättre att komma med,alla gillar inte Zappa, vet väl tom en 3-åring, precis som att alla inte gilla Buddy Holly etc etc, rätt onödigt alltså att du ens bemödar dig att skriva "Frank Zappa" helt lösryckt och ur inget sammanhang, typiskt förfalskare och subversiva element ur samhällets bottenskikt!

Erase the stupid & stinking & unusable Fruppeassholes of this world now

😛

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

De finns även svenska artister som har ryckts bort alldeles förtidigt.

En av dem är bl.a. Björn Afzelius. Han drabbades av lungcancer som han sen efter två års kamp avled av.

Jag tycker han va en fantastisk musiker och gjort en massa bra låtar under sin karriär som t ex. sång till friheten, på egna vingar och ikaros.

De är synd bara att han inte blev så uppskattad här i Sverige som han blev i Norge och Danmark.

Men hans musik lever ännu och de är tur :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det som är det fina, musiken är odödlig och minnet av vissa personer och eller eror lever vidare, liksom med de stora kompositörerna från 16-17-1800 talen!

Ännu äldre musik som också är härlig att lyssna på är ju trubadurernas och medeltidens låtskrivare, fanns i vissa fall notskrift såklart men i högre grad nedärvd/vidarebefordrad tradition, precis som med folkmusiken, tackom och lovom!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
alla gillar Zappa, vet väl tom en 3-åring

Nej alla gillar verkligen inte alls Zappa. Det beror på att han gjorde så dålig musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla gillar Zappa, vet väl tom en 3-åring

Nej alla gillar verkligen inte alls Zappa. Det beror på att han gjorde så dålig musik.

du är ju helt körd, se bara hur du förvränger mina ord hela tiden, bara att läsa och jämföra, dessutom kan du inte uttala dig såsom du gör, att säga att Zappa tex inte gjorde bra musik är otroooligt korkat och påvisar din obildade och primitiva natur...

det är en subjektiv bedömning som man kan behålla för sig själv, i ett öppet samtal på ett forum så finns det många sanningar och smakriktningar, precis som i övriga livet, jag tycker inte att NKOTB gjorde bra musik men det tycker ju miljoner kids i världen, kanske miljarder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kan likställa "dom bästa" med "dom mest inflytelserika" måste jag bara nämna Chuck Schuldiner. Död vid 34-års ålder av hjärntumör (2001). Jag vill inte påstå att han ensam skapade och utformade genren Death Metal men han var i alla fall en stor influens. Han har klarat sig bra från hype, i negativ mening, och bara efterlämnat ett stort tomrum i genren. Plattorna "Scream Bloody Gore" från -87 och "Human" från -91 med hans band Death är erkända milstolpar inom Death Metal.

Tack för ordet 🙂

Edit: Hmm, detta var inget svar på frågan "varför" märker jag utan mer en hyllning. Sorry...

Redigerat av GenesisOfPain
Link to comment
Dela på andra sajter

alla gillar Zappa, vet väl tom en 3-åring

Nej alla gillar verkligen inte alls Zappa. Det beror på att han gjorde så dålig musik.

Lowlife..... börja samla frimärken i stället 😄

Edit : Oops, trollvarning. Ja verkligen

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...