Jump to content
Annons

Första låten här


bubben

Recommended Posts

LÅTNAMN: Ship Wrecked

ARTIST/GRUPP: Bob

GENRE: Pop rock kanske

LÅTLÄNGD: 5:12

KOMPOSITÖR: Robin Öman

PRODUCENT: Robin Öman

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 5.96

STATUS: work in progress

LÅTLÄNK: Bifogad fil

Hejsan alla. Jag måste verkligen få fråga en grej. Egentligen vill jag inte ha kommentarer på själva låten dock är det kul så om ni vill kör hårt. Hvudsakligen så är jag missnöjd med sång ljudet, det känns så oluftigt och så otydligt, och vill jag få mer närhet så blir det för högt osv. Jag får helt enkelt inte till ljudet på sången (ni kanske tycker jag inte får till ljudet överhuvudtaget men endå 😆 ) Jag använder mig av adks budgetmick gc1a, den kanske är för dålig för att uppnå mina kriterier?

Tack på förhand! 🙂

Ship_Wrecked.mp3

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är ju sant att ni kanske inte vet hur jag vill ha det. Men jag tycker inte riktigt att det är ett rättvist ljud, jag tycker inte att jag låter så 😉 det låter så kallt och stelt!

Jag håller med ovanstående. Tycker att sångljudet funkar alldeles utmärkt. Du sjunger förövrigt mycket bra avslappnat och tonsäkert.

Men om du förklarar vad du är ute efter för sångljud så kanske någon kan hjälpa dig att försöka fixa till det. Vad använder du för program när du spelar in? Vad har du använt för effekter? Hur är det EQ:at? osv osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att sångljudet är ganska kallt. Och framförallt tunnt.

Mycket av problemet kommer nog från micen, men det borde gå att EQa till det lite bättre ändå.

Jag vet ju inte hur din röst låter "på riktigt", men jag saknar botten i den.

Diskanten låter ju inte särskilt bra. Men å andra sidan tror jag inte det låter bra att rulla av den i någon större utsträckning heller. Du kanske skulle testa någon annan kompressor på sången?

Sen kan du aldrig vänta dig att sången ska låta som du själv upplever den när du sjunger. Du får nog vänja dig vid hur den låter inspelad istället och jobba utifrån det 🙂

Du sjunger väldig bra men personligen skulle jag nog vilja ha ännu lite mer k*k i sången. Det krävs lite soul till en sånhär låt. Och jag är övertygad att du har det i dig om du pushar dig lite mer.

Men som demo tycker jag detta funkar utmärkt i vilket fall som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att sångljudet är ganska kallt. Och framförallt tunnt. Jag vet ju inte hur din röst låter "på riktigt", men jag saknar botten i den. Sen kan du aldrig vänta dig att sången ska låta som du själv upplever den när du sjunger. Du får nog vänja dig vid hur den låter inspelad istället och jobba utifrån det.

Jag håller verkligen med om att sången är tunn, jag tror nog att jag kan sakna botten på de lite högre tonerna men lite lägre så tror jag nog att det är mer botten en vad inspelning ger men höjer jag lo mid so tycker jag det grötar ner den övriga mixen så, jag tycker inte det är värt det.

Men om du förklarar vad du är ute efter för sångljud så kanske någon kan hjälpa dig att försöka fixa till det. Vad använder du för program när du spelar in? Vad har du använt för effekter? Hur är det EQ:at? osv osv.

Jag använder cubase sx, och har EQ:at följande -22.4db vid 48Hz och -4.5 vid 15192Hz

Jag har kompresserat följande: Threshold -37.5, Ratio 2.0 : 1, Attack 10ms, Release Auto, Make UpGain 16.5db, Jag använder cubase inbyggda Dynamics-kompressor. Roomworks reverb inget spec.

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller verkligen med om att sången är tunn, jag tror nog att jag kan sakna botten på de lite högre tonerna men lite lägre så tror jag nog att det är mer botten en vad inspelning ger men höjer jag lo mid so tycker jag det grötar ner den övriga mixen så, jag tycker inte det är värt det.

Du har inte möjlighet att skära lite i resten av mixen där då?

För du höjer möjligtvis inte för mycket i botten? Eller för långt ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag tycker ju att sången funkar alldeles utmärkt och nu har jag lyssnat på låten 3 gånger.

Men om du själv är så missnöjd så ta hem några av dessa gratis vst's då. De kanske funkar bättre för dig än vad de Cubase har att erbjuda gör. Du kanske borde testa att lätt dista sången vissa partier för att få lite "värme". Hoppas du får till det.

Kompressorer

Fishfillets

SSL compressor (måste registrera sig för att få tanka hem den).

EQ:s

Nyquist Eq

Posihfopit

Reverb

Ambience

SIR (du kan ta hem en massa olika rum laborera med).

Link to comment
Dela på andra sajter

Utnyttja *proximityeffekten genom att sjunga närmre micken. eq:a så lite som möjligt. Bra ljud och låt, lite tama körer kanske?

*Proximityeffekten är den bashöjning som uppkommer då man närmar sig en mikrofon med riktad ljudkarakteristik. källa Wikipedia

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasiken.Jag måste bara säga att jag tar av mig hatten (så kvinna jag är *ler*). Vilka begåvningar det finns här på Forum, jag blir så LYCKLIG.

Skitbra låt!!!!!!!!!! Så himla cool!

Håller med om att sångljudet kan bli bättre. Det känns som du mixat dig själv långt bak. Jag kan inte ett dugg om att ratta ljud, ÄN (håller på och lär mig), men jag vet när jag hör en bra sångare och det har jag just gjort 😉 Du har en naturlig känsla, men skulle kunna svänga ännu mer runt arrangemanget. Om du lyckas fixa ljudet, se till att få ett rundare ljud, du har en ganska "spetsig" röst naturligt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt denna med.. Äcklig talang du har.. 18år och spelar och göra sådanna här bra låtar.... sjukt!!

Tycker sången funkar bra. Lite högre volym tycker jag räcker.

Det jag stör mig på är framförallt basen.. Den låter väldigt syntetisk.. annars låtar det mästa nice. Riktigt bra låt och mycket bra jobbat!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utnyttja *proximityeffekten genom att sjunga närmre micken. eq:a så lite som möjligt.

Ja det kanske jag borde pröva! jag står en bit ifrån nu faktiskt!

Fasiken.Jag måste bara säga att jag tar av mig hatten (så kvinna jag är *ler*). Vilka begåvningar det finns här på Forum, jag blir så LYCKLIG.

Skitbra låt!!!!!!!!!! Så himla cool!

Håller med om att sångljudet kan bli bättre. Det känns som du mixat dig själv långt bak. Jag kan inte ett dugg om att ratta ljud, ÄN (håller på och lär mig), men jag vet när jag hör en bra sångare och det har jag just gjort😄Du har en naturlig känsla, men skulle kunna svänga ännu mer runt arrangemanget. Om du lyckas fixa ljudet, se till att få ett rundare ljud, du har en ganska "spetsig" röst naturligt.

Lycka till!

Tack så jätte mycket, skit kul att höra!! Ja det skulle kunna svänga sjukt mycket mer men ajg har spelat alla instrument själv för det är till ett projekt arbete i skolan och jag tänkte spela in några låtar där jag spelar alla instrument själv, rätt självgott men jag kom inte på ngt bättre 🙂

et jag stör mig på är framförallt basen.. Den låter väldigt syntetisk.. annars låtar det mästa nice. Riktigt bra låt och mycket bra jobbat!!!

Diggar du inte basen? 🙂 jag tycker den är riktigt go! Det är pappas bas jag spelar på och har bara lajnat den rätt in i datorn, lite kompressor på men ingen EQ, jag gillart 😆

Tack för att ni tar er tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Utnyttja *proximityeffekten genom att sjunga närmre micken. eq:a så lite som möjligt. Bra ljud och låt, lite tama körer kanske?

*Proximityeffekten är den bashöjning som uppkommer då man närmar sig en mikrofon med riktad ljudkarakteristik. källa Wikipedia

Funkade ju grymt gött!

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du måste göra nåt åt basen... mer botten och mindre mid!

Sången ligger lite långt bak, höj den nån dB och lägg till nån frekvens så du får fram lite värme i den.

Gillar verkligen delayet på sången som kommer vid 3:05!

Keep on rocking in the studio world!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk låt! Vilket schysst upplägg. Basen och trummorna suveräna. Låten så pass bra att jag accepterar direkt det tunna sångljudet. Sångrösten sjukt bra, känsla, påminner om nån...lite Stevie Wonder och nån annan äh! Skit samma, bland det bästa jag hört här på forumet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder cubase sx, och har EQ:at följande -22.4db vid 48Hz och -4.5 vid 15192Hz

Se till att inte dippa frekvenser runt 250hz om du vill behålla värmen i sången, det kan mycket väl vara så att den dämpningen du gjort runt 48hz tagit bort mycket av ovanstående frekvens om det vill sig illa eller om filterkurvan är flack ( typ lågt Q-värde).

Make UpGain 16.5db, Jag använder cubase inbyggda Dynamics-kompressor.

16,5 db makeup-gain på den ration och tröskeln låter lite drastiskt?.. är det så att du boostar mer volym än du dämpar kanske du ska se till att justera upp optimal gain på mic-ingången innan du komprimerar..

Det lät inte alls illa om helheten, men visst, hade sången varit lite varmare och längre fram i mixen hade det låtit mycket bättre... ( i mina öron)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...