Jump to content
Annons

Hemstudiobygge

Fistmadness (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Nu har jag givit mig in i ett enormt projekt. Det Ă€r dags för en ny studio. Den gamla garderoben börjar bli för liten 😏 Ta en titt pĂ„ min hemsida sĂ„ ser ni hur liten den faktiskt Ă€r!

Rock n' Blues

Det började med att vi skulle "reparera" stommen i den gamla byggnaden.

Och hrm....det blev inte sÄ vÀrst mycket kvar som var vÀrt att anvÀnda sig av... ta sjÀlva en titt.

0.jpg

Inspektion av gamla bygget

1.jpg

"Skadat gods" bortrensat

2.jpg

Nya reglar

3.jpg

Rakt och fint ska det vara

4.jpg

StordÄd redan första byggdagen!

Fler bilder kommer upp senare.

Kommentera gÀrna bygget och kom med tips pÄ isolering och fönsterlösningar!

Annons
Postat

Ser intressant ut, har du bygglov pÄ det om man fÄr frÄga.

Hur Àr planen? Skulle vara av intresse att se en skiss pÄ hur det hela ska sluta. Kan finnas saker du inte tÀnkt pÄ redan i grunden som man kan hjÀlpa till med hÀr pÄ forumet.

t.ex undrar jag varför taket har den vinkel den har. Är det för att det ska "passa in" med andra kringliggande byggnader? Inget fel i sig att ha ett tak med denna lutning (vattnet rinner ju av bĂ€ttre om man sĂ€ger sĂ„) men inuti kan det uppstĂ„ problem om du inte har tĂ€nkt rĂ€tt frĂ„n början.

Men en skiss pÄ det hela som sagt, sÄ vet vi mer sen.

a

😕

Postat
Ser intressant ut, har du bygglov pÄ det om man fÄr frÄga.

Hur Àr planen? Skulle vara av intresse att se en skiss pÄ hur det hela ska sluta. Kan finnas saker du inte tÀnkt pÄ redan i grunden som man kan hjÀlpa till med hÀr pÄ forumet.

t.ex undrar jag varför taket har den vinkel den har. Är det för att det ska "passa in" med andra kringliggande byggnader? Inget fel i sig att ha ett tak med denna lutning (vattnet rinner ju av bĂ€ttre om man sĂ€ger sĂ„) men inuti kan det uppstĂ„ problem om du inte har tĂ€nkt rĂ€tt frĂ„n början.

Men en skiss pÄ det hela som sagt, sÄ vet vi mer sen.

a

😕

Tjenna!

Bygglov behövs inte i detta lÀget dÄ det egentligen inte Àr tal om nybygge utan snarare restaurering av det gamla som stod dÀr.

Du satte huvudet pÄ spiken.. taket lutar för att passa in i omgivningen. Min tanke i dagslÀget Àr att sÀtta basfÄngare i hörnan som blir i taket mot dörren sett. LikasÄ mindre sÄdana i de övriga tre hörn som blir lÀngs golv (det fjÀrde hörnet ligger precis vid dörren). Jag ska genast kasta mig in i photoshop och börja rita upp tankarna...

Det kommer att vara flytande golv och dubbla gips pÄ vÀggarna med regÀlt med stoppning bak. VÀggen mellan kontrollrum och studio kommer att delas i tvÄ sektioner dvs med "andrum" mellan. Detta ger dÄ tvÄ "2 el. 3-glas" med ett par decimeter mellan. FÄr se vad ekonomin tillÄter.

Återkommer med ritningar över basfĂ„ngarna till tak och vĂ€ggar.

Postat

SÄdÀrja! HÀr kommer ett par bilder pÄ mina basfÄngare!

bastrap1.jpg

bastrap2.jpg

Postat
Behövs det verkligen bygglov med tanke pÄ att det faktiskt redan stod en byggnad dÀr tidigare?

nope

Postat
Behövs det verkligen bygglov med tanke pÄ att det faktiskt redan stod en byggnad dÀr tidigare?

nope

Det som va ganska skoj med den förra byggnaden Ă€r att den antagligen var byggd innan 1900. SjĂ€lva huset Ă€r ganska gammalt 😕

Postat

ok, de dÀr basfÀllorna kan nog bli bra, men det beror helt uteslutande pÄ VAR de Àr placerade, kan du göra en planskiss pÄ hela projektet frÄn ovan sÄ det gÄr att fÄ ett grepp om det hela? GÀrna med exakta dimensioner eller mÄtt.

Det kommer att vara flytande golv och dubbla gips pÄ vÀggarna med regÀlt med stoppning bak. VÀggen mellan kontrollrum och studio kommer att delas i tvÄ sektioner dvs med "andrum" mellan. Detta ger dÄ tvÄ "2 el. 3-glas" med ett par decimeter mellan. FÄr se vad ekonomin tillÄter.

ok, tvÄ saker; Flytande golv direkt pÄ marken Àr inte direkt nödvÀndigt i ditt fall, har ni tÀnkt Ä gjuta nytt golv för att fÄ det hela i vÄg? IsÄfall ska du gjuta golvet i tvÄ separata "plattor" sÄ att de inte kommer i direkt kontakt. Ett golv byggt pÄ det sÀttet slÄr ALLA tÀnkbara trÀgolvs konstruktioner.

det andra angÄende tvÄ stycken 2 eller 3 glas rutor sÄ Àr svaret: 2 stycken 1 glasrutor i laminerat glas, tvÄ olika tjocklekar och MYCKET luft i mellanrummet. Sök pÄ tripple leaf hÀr pÄ forumet sÄ förstÄr kanske Àven bÀttre hur en bra ljudisolerad vÀgg ska byggas, gÀller Àven för fönsterglas.

a

😕

Postat
ok, de dÀr basfÀllorna kan nog bli bra, men det beror helt uteslutande pÄ VAR de Àr placerade, kan du göra en planskiss pÄ hela projektet frÄn ovan sÄ det gÄr att fÄ ett grepp om det hela? GÀrna med exakta dimensioner eller mÄtt.

ok, tvÄ saker; Flytande golv direkt pÄ marken Àr inte direkt nödvÀndigt i ditt fall, har ni tÀnkt Ä gjuta nytt golv för att fÄ det hela i vÄg? IsÄfall ska du gjuta golvet i tvÄ separata "plattor" sÄ att de inte kommer i direkt kontakt. Ett golv byggt pÄ det sÀttet slÄr ALLA tÀnkbara trÀgolvs konstruktioner.

det andra angÄende tvÄ stycken 2 eller 3 glas rutor sÄ Àr svaret: 2 stycken 1 glasrutor i laminerat glas, tvÄ olika tjocklekar och MYCKET luft i mellanrummet. Sök pÄ tripple leaf hÀr pÄ forumet sÄ förstÄr kanske Àven bÀttre hur en bra ljudisolerad vÀgg ska byggas, gÀller Àven för fönsterglas.

a

😕

tack för tipset ang. fönstren.

TyvÀrr har jag inte mÄtten hÀr just nu, men imorgon kan jag ha fixat en hel skiss med lite exakta dimensioner.

Det Àr tÀnkt att vi ska gjuta ovanpÄ den redan gjutna grunden och dÀrpÄ regla upp i med isolering emellan och tvÄ lager trÀ-golv. Har dock inte fÄtt det materialet Ànnu frÄn snickaren. FÄr höra med honom om slutdomen.

Ska genast kolla upp fönsterkonstruktionen!

• 1 mĂ„nad senare...
Postat (redigerat)

Tjenna!

Long time no see! Nu har jag Àntligen fÄtt tummarna ur för att lÀgga upp fler bilder! Det har hÀnt mycket sedan sist jag tjötade om nÄgot hÀr.

5.jpg

6.jpg

Redigerat av Fistmadness
Postat

Trevlig att se hur det fortskrider men det blir ju inte riktigt intressant förrns du börjar fÄ ordning pÄ insidan. Hoppas du lÀgger upp fler foton dÄ!

Postat
Trevlig att se hur det fortskrider men det blir ju inte riktigt intressant förrns du börjar fÄ ordning pÄ insidan. Hoppas du lÀgger upp fler foton dÄ!

Absolut! För tillfÀllet Àr det bara gjutning av golvet som Àr aktuellt sÄ de bilderna Àr inte speciellt skojiga. Men elen ska snart dras pÄ plats sÄ vi kan fÄ lite ljus dÀr inne och börja jobba invÀndigt.

Hursomhelst sÄ Äterkommer jag med fler bilder!

Postat (redigerat)

Riktigt vackert! Ni fĂ„r skynda er med utsidan nu innan vintern kommer pĂ„ riktigt...HĂ€r uppe i jĂ€mtland har det snöat som tusan pĂ„ nĂ„ dar nu 🙂

Redigerat av PreacherX
Postat

hej!!

det ser ju riktigt fint ut, utvÀndigt so far. Undrar lite hur innanmÀtet kommer se ut och hur ni planerat kontrollrum och sÄdant, skulle vara kul att fÄ veta.

Annars sÄ Àr det bara lÀgga upp bilder och frÄga om det Àr nÄnting.

MVH Anders

• 2 veckor senare...
Postat

Tjenna!

En ny dag och fler spik inpetade i bygget!

LÀgger upp nÄgra fler bilder:

7.jpg

Snart fÀrdigt utvÀndigt

9.jpg

Baksida

10.jpg

Inte dags att spela in Ànnu? =)

11.jpg

bakom "muren" kommer mitt blivande kontrollrum att ligga

kontrollrum.jpg

Liten ritning över hur kontrollrummet.

Det Àr nÄgot smalt men det ska funka. Har tyvÀrr inte mycket till val. Om mina mÀtningar stÀmmer kommer jag precis lyckas fÄ in grejerna. "Skrivbordet" kommer jag bli tvungen att bygga sjÀlv dÄ det endast kommer vara 50 brett (precis sÄ att mixern fÄr plats) vid höger sida och sitta ihop med resterande som kommer ge mig en bra arbetsyta med keyboard lÀngst in. Jag kommer ocksÄ att slippa ben frÄn skrivbordet dÄ jag kommer att regla upp det i vÀggen. Effekter och EQ kommer jag att bygga ett rack till som kommer hÀnga under skrivbordet intill datorn. Ett alternativ Àr att sÀtta Keyboarden pÄ ett separat bord som man skjuter under kortsidan pÄ "skrivbordet".

Postat
Riktigt vackert! Ni fĂ„r skynda er med utsidan nu innan vintern kommer pĂ„ riktigt...HĂ€r uppe i jĂ€mtland har det snöat som tusan pĂ„ nĂ„ dar nu 😠

TyvÀrr började det snöa hÀr nere i skÄne idag... men det har inte lagt sig... ska bli finare till helgen, dÄ Àr det tid till att mÄla grundmÄlning

Postat

FruktansvÀrt kul trÄd. Det Àr vÀldigt intressant för oss nybörjare (mÄste ju finnas fler Àn mig pÄ forumet) att se en studio byggas frÄn grunden, bokstavligen. FortsÀtt posta bilder det e grymt.

Postat
FruktansvÀrt kul trÄd. Det Àr vÀldigt intressant för oss nybörjare (mÄste ju finnas fler Àn mig pÄ forumet) att se en studio byggas frÄn grunden, bokstavligen. FortsÀtt posta bilder det e grymt.

tackar tackar... Kommer nog upp lite fler bilder eventuellt i kvÀll. Ska ut dit och mÄla fÀrdigt utsidan Àr det tÀnkt!

Postat
SĂ„nna hĂ€r trĂ„dar Ă€r alltid trevliga att följa! 😉

Tackar 😆

Postat
de e bara till att kĂ€mpa pĂ„! 😉

hehe, ja jag kĂ€mpar för fullt! 😆

Postat

Fasen vad kul! SlĂ€ng upp fler bilder sĂ„ fort det hĂ€nder nĂ„got! 🙂

Postat
SĂ„nna hĂ€r trĂ„dar Ă€r alltid trevliga att följa!  🙂

Tackar 🙂

Absolut... Det ser ganska rejÀlt tilltaget ut, iaf för en hemstudio men det Àr ju ingen nackdel...

Det ska bli kul att se arbetet inuti...

🙂

Postat (redigerat)

Ett nÀstan fullstÀndigt yttre, nu kan det fÄ regna hur mycket det vill!

FrÄn koja till slott pÄ Ätta veckor

12_2.jpg

Återkommer med mer bilder nĂ€r vi börjar med isolering och inre vĂ€ggar, nĂ€sta projekt Ă€r skiljevĂ€ggen mellan kontrollrum och spelrum.

Redigerat av Fistmadness
Postat
kontrollrum.jpg

Det Àr nÄgot smalt men det ska funka. Har tyvÀrr inte mycket till val. Om mina mÀtningar stÀmmer kommer jag precis lyckas fÄ in grejerna. "Skrivbordet" kommer jag bli tvungen att bygga sjÀlv dÄ det endast kommer vara 50 brett (precis sÄ att mixern fÄr plats) vid höger sida och sitta ihop med resterande som kommer ge mig en bra arbetsyta med keyboard lÀngst in. Jag kommer ocksÄ att slippa ben frÄn skrivbordet dÄ jag kommer att regla upp det i vÀggen. Effekter och EQ kommer jag att bygga ett rack till som kommer hÀnga under skrivbordet intill datorn. Ett alternativ Àr att sÀtta Keyboarden pÄ ett separat bord som man skjuter under kortsidan pÄ "skrivbordet".

GÄr det inte att sitta pÄ lÀngden istÀllet? Ledsen att vara negativ men det dÀr ser ut att bli svÄrt att fÄ bra. Dels har du sÄ att sÀga inget utrymme att anvÀnda till akustikbehandling, och dels kommer stereobilden bli vÀldigt förvrÀngd. NÀr ljud lÀmnar din vÀnstra monitor kommer det studsa runt vÀldigt tidigt och du fÄr kÀnslan av att ljudet kommer lite frÄn alla hÄll. Du kommer fortfarande höra att det kommer frÄn vÀnster, eftersom det anlÀnder senare till höger öra och hjÀrnan kan tolka sÄdana fördröjningar, men volymmÀssigt kommer det nÀstan inte vara nÄgon skillnad.'

Om du istÀllet sÀtter det pÄ lÀngden skulle du kunna dÀmpa lite lÀtt dÀr ljudet frÄn monitorerna trÀffar vÀggen pÄ ett sÄdant sÀtt att reflektionen gÄr rakt till dig, samt lÀngst bak i rummet (eftersom du har mer avstÄnd att anvÀnda till absorberande material dÄ.)

Postat

GÄr det inte att sitta pÄ lÀngden istÀllet? Ledsen att vara negativ men det dÀr ser ut att bli svÄrt att fÄ bra. Dels har du sÄ att sÀga inget utrymme att anvÀnda till akustikbehandling, och dels kommer stereobilden bli vÀldigt förvrÀngd. NÀr ljud lÀmnar din vÀnstra monitor kommer det studsa runt vÀldigt tidigt och du fÄr kÀnslan av att ljudet kommer lite frÄn alla hÄll. Du kommer fortfarande höra att det kommer frÄn vÀnster, eftersom det anlÀnder senare till höger öra och hjÀrnan kan tolka sÄdana fördröjningar, men volymmÀssigt kommer det nÀstan inte vara nÄgon skillnad.'

Om du istÀllet sÀtter det pÄ lÀngden skulle du kunna dÀmpa lite lÀtt dÀr ljudet frÄn monitorerna trÀffar vÀggen pÄ ett sÄdant sÀtt att reflektionen gÄr rakt till dig, samt lÀngst bak i rummet (eftersom du har mer avstÄnd att anvÀnda till absorberande material dÄ.)

Jag har faktiskt funderat pÄ det ocksÄ... tyvÀrr sÄ har jag inga riktiga studiomonitorer i dagslÀget vilket gör att det just nu inte skulle bli nÄgon skillnad hur jag sÀtter dom =) Men dÄ ekonomin tillÄter mig att införskaffa de eftertraktade ljudtrattarna har jag faktiskt funderat pÄ att sÀtta dom som du mycket riktigt pÄpekar pÄ lÀngden. DÄ jag ÀndÄ har skÀrmen i hörnan kommer jag isf ÀndÄ sitta vÀnd mot kortsidan vid mixning. Att ljudet under inspelning kommer frÄn vÀnster gör ju inte speciellt mycket.

Tack för ett mycket bra pÄpekande, jag ska klura vidare pÄ det!

Postat
Ser mycket bra ut!,

Keep up the good work!!

Följer bygget med intresse =)

// S

tackar tackar!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.