Jump to content
Annons

Volym i windows


Jon Rinneby

Recommended Posts

EDIT! Fixade problemet, som egentligen var ganska enkelt. Jag ställer nu volymen till monitorerna via ljudkortets box, hörlursvolymen har ja på halva i windows, annars blir ja döv, sen drog ja ner wave till 50%, så nu går det att lyssna på mp3 utan att behöva ha volymen på 0.1 i winamp 😆

Windows Xp

---------------

Hur starkt bör man ställa "masterregeln" i volyminställningar i windows för bästa resultat, rent ljudmässigt?

Ska volymen vara maxad för att sedan låtas styras av utomstående källor (monitorer, hörlurar etc), eller bör man den mer mot mitten 50% eller... ja ni fattar 😛

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Volymregeln i windows har ju inget med ljudet i ditt inspelningsprogram att göra

den styr bara windows ljud...

Mjo men om man ställen den för lågt så kanske man drar upp ljudet på externa ljudkäller, tex en tonelab-box, vilket resulterar i distat ljud etc...

Anledningen till att jag frågar är att jag har problem att hitta en balans mellan ljudet i mina lurar och monitorerna. Kan ställa monitorljudet via en regel på ljudkortets framsida, men då måste jag koppla lurarna på baksidan av ljudkortet, vilket i sin tur resluterar i att ljudet blir mycket starkt i lurarna... Drar ja då ner volymen i windows för att råda bot på detta, så inbillar jag mig att ja "spelar in" på svagare volym och att ljudet då blir sämre...

Funderar på en sånhär att koppla till lurarna, för att kunna reglera volymen via den: En liten mackapär. Dock kanske ljudet (i lurarna) blir avsevärt mycket sämre med den?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Volymregeln i windows har ju inget med ljudet i ditt inspelningsprogram att göra

fast det har den ju... om ja drar ner volymen till 0 i windows hör jag ju inte ett smack i cubase... 😆

Men den har inget med ljudkvalitén att göra...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Då verkar du inte ha det rätt inställt i Cubase jag reglerar ljudet ut via cubase

Hmm var ställer jag in det då? För som det är nu så påverkas ljudet i cubase av windows... Drar ja ner volymen i windows så dras ljudet i cubase också ner... ;[

Du drar nog inte ner volymen i Windows, utan det är masterregeln på ljudkortet du drar ner genom windows lilla mixer.

Ställ allt på 70 % så blir det nog bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...