Jump to content
Annons

flummusik


what's up?  

20 röster

  1. 1. what's up?

    • Grymt
      7
    • Suger
      1
    • Förstår inte...
      3
    • Klipp dig och skaffa dig ett jobb, hippiejäkel!
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: And still my mind wanders...

ARTIST/GRUPP: Psyjuntan feat Anton

GENRE: Flum

LÅTLÄNGD: ca 6 min har jag för mig

KOMPOSITÖR: Anton

PRODUCENT: Anton

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 8.8mb

LÅTLÄNK: http://anton.tollstorp.com/blandat/Psyjunt...ind_Wanders.mp3

Har äntligen fått hemmastudion att fungera sen jag flyttade och det här är det första som kom ut... Lyssna och njut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå! Det här var härligt. Mysig musik som fick mig att drömma mig bort lite i mitt planlösa surfande. Fast om du inte har gjort det redan så borde du ändå klippa dig och skaffa dig ett jobb. Skulle vara intressant att veta lite mer om vad du har använt för prylar för att göra låten. Vissa ljud låter ju riktigt proffsiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

När fel person lyssnar blir det fel på recensionen... jag vägrar rösta. 😄 ..det här suger absolut inte...men röstar inte grymt heller..för det saknas en spröd närmickad tjejröst på det här...

Bra proddat och totalt pskykedeliskt och spretigt.. trevligt... men grymt..njae..inte än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va nära att rösta blankt men på andra halvan tog det skruv.

"Grymt" blev det för ett riktigt bra proddat matiral samt att du har (vet ej om det är medvetet) snappat upp ett sound som man kan hitta igen hos HALLOCINOGEN.

Riktigt jävla bra gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för kommentarerna!

pluffo: låten är gjord i cubase tillsammans med reason. använder några mjukvarusynthar (gratissaker var det faktiskt, stringer bl a, resten kommer jag inte ihåg) och en bassstation som står för det lite trasiga ljudet. samplingarna kommer från lite olika ställen. tror trumljuden kommer dels från nsdrums soundfonter och dels från diskodiktators refills. trummorna skickas till nån sjuk effektkedja jag lekte fram med nån dist och hård kompressor för att ändra transienterna. virveln gick igenom nån digitalfishphones-plugg, tror jag, som hade ett filter som lät sjysst. på slutet kommer det lite gitarrer också som är inspelade genom en apgammal 10w stärkare som låter rätt kul (lite tam på inspelning dock men det funkade för ljudbilden). men det vore intressant att veta vilka ljud du _inte_ tyckte lät proffsiga 😉

demoniqus: jag tar inte röstningen särskilt seriöst ändå, så det är lungt... trevligare med riktiga kommentarer. sång på skulle säkert funka men det skulle kräva en mer seriös arrning av låten vilket jag nog inte kommer lägga ner på just den här.

perkabalo: 🙂 tack! försöker inte efterlikna varken hallucinogen eller nåt annat men simon posford är verkligen någon jag ser upp till som producent och mitt ljudideal ligger nog rätt nära hans på många sätt. shpongle tycker jag annars är hans bästa projekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

pluffo: låten är gjord i cubase tillsammans med reason. använder några mjukvarusynthar (gratissaker var det faktiskt, stringer bl a, resten kommer jag inte ihåg) och en bassstation som står för det lite trasiga ljudet. samplingarna kommer från lite olika ställen. tror trumljuden kommer dels från nsdrums soundfonter och dels från diskodiktators refills. trummorna skickas till nån sjuk effektkedja jag lekte fram med nån dist och hård kompressor för att ändra transienterna. virveln gick igenom nån digitalfishphones-plugg, tror jag, som hade ett filter som lät sjysst. på slutet kommer det lite gitarrer också som är inspelade genom en apgammal 10w stärkare som låter rätt kul (lite tam på inspelning dock men det funkade för ljudbilden). men det vore intressant att veta vilka ljud du _inte_ tyckte lät proffsiga 😳

Nä, det var väl inte så att jag satt och tänkte att dem här ljuden låter skit men det finns några guldkorn utan snarare att jag hajjade till på några stycken som jag tyckte höjde sig över medel. Jag tror att det bl a var gitarrerna på slutet som jag tyckte var jäkligt sköna.

Link to comment
Dela på andra sajter

kul att ni gillar gitarrerna! stärkaren är, som sagt, en liten liten koreansk 15-wattare (kollade jag upp nu, och inte alls 10) som heter Marathon. på nåt sätt har de lyckats få ut ett jädra tryck ur den lilla saken med en overdrive-kanal som faktiskt låter riktigt bra (vilket är svårt att säga om min lilla riley som mest låter plast...)! på inspelning blev den lite tunn (dålig botten och lite för krispig) dock men jag experimenterade inte med olika mickplaceringar, bara tryckte dit 57:an och körde igång (har inte ens mickstativ här, så jag fick lägga micken på min ps2:a för att få upp den i rätt höjd...). tunnheten märker man dock inte tillsammans med allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brist (oregistrerad)

Låter rätt bra. De där huggande upphackade (synt, körsamplingarna?) elementen skulle kunna ge kontrast till det flytande och mjuka men bli uttröttande och förstör mer än det berikar den uppruggade och svävande bakgrunden. Jag skulle även vilja be dig våga mera, du är på rätt väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

brist: intressanta synpunkter som jag ska ta till mig och fundera över! hur menar du med att våga mer? eller jag kan förstå det på det sättet att låten i princip bygger på en enda loop som är utvecklad eller tillbakadragen på det sätt det tyvärr lätt blir när man sitter och jobbar på dator. man skulle kunna låta den utvecklas åt andra håll. eller göra de delar som finns extremare också, förstås...

det är bra med lite "negativ" kritik. mer sånt! 😉 go hard on me.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

så himla flumigt tycker jag inte att det va. iof inte min genre. alldeles för slicka ljud. gillar inte syntharna (som det var gott om) värst var det där gitarr(?)-liknande ljudet som låg genom i stort sätt hela låten. min kritik kan iof ha och göra med att jag kräks av sånna här ljud, så ta det inte personligt. det som möjligen tilltalade mig lite var när trummorna kom igång... sjutakt svänger ju på rätt bra.

nu blev det fan ord och inga visor, men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

alltså det handlar inte om att jag inte gillar synthar över huvud taget. renodlad synthmusik och annan form av electronica kan jag många gånger uppskatta. jag gick ut lite hårt här känner jag, men så blir det ibland. sen tror (och hoppas) jag inte att musiken de närmaste åren går mot ett mer elektroniskt eller "synthigt" sound, förutom just i dessa genrer då såklart.

men nu när du verkar va inne på det lite "flummigare" så säger jag som nån annan sa här ovan: gå lös för helvete, chocka mig!! FLUMMA MER! folk e så jävla fega, vi kommer ingen vart om vi sitter å gör power hit radio hemma på datorn. och våga använda mer riktiga instrument, om ni kan.

bless.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

bless.

Ursäkta OT, men jag vill påstå att "Jah Bengt" är forumets coolaste nick.

Hatten av.

Link to comment
Dela på andra sajter

jah: eh, så synthar är inte riktiga instrument alltså? min filosofi vad gäller musikskapande handlar inte om att göra helelektroniskt eller synthmusik eller vilken genre man än säger. jag använder mig av de instrument - elektroniska, virtuella eller "riktiga" - jag råkar ha tillgång till. genrer finns inte, förutom i huvudet på folk som gärna vill dela in saker i fack så att de vet vad de ska tycka om (vilka andra dessutom blir tvungna att rätta sig efter).

människan är feg och lat och trög och en massa andra egenskaper som inte klingar så fint. så visst har du rätt i att man borde våga mer, det borde vi nog alla. och jag får väl skylla mig själv som titulerar detta flummigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

holy jesus, jag anar dålig stämning här. det vill vi inte vara med om. nu reder vi ut det här. ok, synthar är självklart lika riktiga som alla andra instreument, det var inte så jag menade, det bara framstod så. det jag däremot menade är att många mer och mer använder mjukvaruinstrument istället för riktiga. så länge det är synthar tycker jag det är helt ok, men när folk böjar göra gitarrgrejer med nån j-vla plugg, då blir iaf jag en aning böjd och illamående. nu menar jag INTE att du gör så, det har ju jag ingen aning om, min kritik är riktad mot alla, även om den råkade hamna i dn tråd. jag vill även påpeka att jag knappt äger några "riktiga" instrument själv, förutom min saxofon och nån gammal avdankad acce. den musik jag gör med hjälp av datorn inkluderar inte något annat än mjukvaruinstrument. men jag skulle aldrig, aldrig, spela ett gitarrsolo på något annat än en gitarr.

och så det här med genrer. att förneka att dom inte finns är en lögn, såvida man inte hävdar att varje existerande låt är unik och inte går att jämföra med någon annan, vilket enligt mig är otroligt naivt. pratar sällan själv om genrer, och skiter i vilket fack viss musik placeras i. genrer är oerhört bra på så sätt att de vägleder oss i våra upptäckter av ny musik. fan känns inte som jag måste sitta och förklara det här, jag tror alla fattar.

till sist; när jag använder citationstecken tyder inte det på någon som helst sarkasm, ironi, eller något förlöjligande över huvud taget.

Bless I

Link to comment
Dela på andra sajter

äh, det är bara diskussion. no hard feelings. har man inte rätt att säga vad man tycker vore det ju meningslöst att diskutera överhuvudtaget (och att diskussionen hamnade i min tråd ser jag bara som en bonus, alltid roligt när något man skapat driver fram en diskussion!).

jag spelar heller aldrig gitarrsolo på något annat än gitarr, skulle aldrig få för mig att använda virtual guitarist eller något sådant. om jag däremot råkar ratta till ett synthljud som vagt låter som en gitarr och tycker det låter sjysst kanske jag använder det. tanken är då inte att det ska låta som en gitarr utan att det ska låta precis som det gör. till klaviaturinstrument däremot kan jag i större utsträckning använda pluggar eller samplingar även om jag gärna skulle äga ett par hammond, nån wurlitzer och ett fint clavinet... eftersom de i alla fall spelas på mitt hyfsade klaviatur i de fallen blir det ändå ungefär samma sak.

jo, visst finns genrer, men det är fortfarande bara ett påhitt. att försöka följa en genre tycker jag är meningslöst utom möjligen i utbildningssyfte. antalet genrer är dessutom så absurt att det ändå känns som varje låt tillhör en egen. the kristet utseende drev fint med det genom att kalla musiken "narcotic gay metal" och annat. mitt gamla rockband kallade vår musik, något ironiskt, för "heavy flash rock". 😆 men visst vill vi jämföra och människan är sådan att vi jämför en jädra massa. man har sina referensramar både när man skapar och när man lyssnar och genrerna fyller väl sin funktion ibland. så länge man är öppen i övrigt spelar det sällan nån roll men hur ofta hör man inte "jag lyssnar på typ allt utom techno och hårdrock"? _sånt_ får mig att spy! något som får mig att gäspa är musik som bara försöker efterlikna något som redan är gjort. i så fall måste det vara bra jävla grymt genomfört för att vara intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns lite "lo-fi"... Försök att få renare samplingar, klarare ljud och få hela låten lite mer svävande...

Kan bli riktigt riktigt bra! 😏

EDIT: svaga stråkmattor i bakgrunden?

Redigerat av eckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tråden helt spårat ur eller får man fortfarande tycka lite om låten? 😉 Ok, jag tycker OM, det mesta, mycket experiment låter det som, men hade nog föredragit singel-versionen som börjar 3:10 och håller på till 4:35 ca, jädrar, där svänger det till. Och trumrytmer som får vem som helst att tappa stockarna, härligt. Resten är filmmusik för mig, men HEJ, 4:56 kommer ju Mario springande!

Huga! Vilken kompott! En del smarrigt, resten lägger vi i frysen till senare va? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

vonFulvuck (oregistrerad)

Ganska sjysst låt (tillägger att det inte är riktigt min tekopp dock), håller med om att du kunde gjort den mer svävande och ännu mer "flummig" och omväxlande. Mer oväntade vändningar, men utan att sabba sammanhanget såklart. De första två minutrarna var kanske lite väl sega för min smak, men jag kanske bara inte är riktigt van vid musiken.. 🙂

Menmen, bra jobbat men mer urflipp och överraskningar önskas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker om mycket!

Det jag saknar är kanske nån vändning nånstans. Samma känsla från första början genom hela låten. Nåt enkelt och luftigt trummande nån stans att kontra de snabba komplicerade rytmerna vore kul också.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla kommentarer!

he, tråden blev lite urspårad men det är alltid kul att diskutera saker och dra saker till sin spets lite...

låten är lagd på hyllan ett slag nu... väldigt många åsikter från många håll som måste smältas men det blir nog en version två av denna framåt hösten, förhoppningsvis tillsammans med mina partners in crime i psyjuntan.

kram på er alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

eckan: det mesta har jag snarare med flit skitat ned (undrar om jag är den enda som distar synth genom att överstyra ett eurorack... 🙂 ) och lekt med. samplingar och inspelningar är hur rena som helst. och visst ligger det stríngs på slutet. det är stringer, gratisvsti:n med synthstrings.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...