Florian le Sage Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Hej alla forumiter! Jag har till och frĂ„n lĂ€st och försökt komma till insikt vad som egentligen Ă€r sant och vad som Ă€r myt i frĂ„gan gĂ€llande summeringen i tex Cubase SX 2/3 eller i Protools LE för den delen. En del experter hĂ€vdar ju envist att en sequenser med alla digitala tjoflöjtparametrar och vad det nu heter inte KAN summera en mix utan att man fĂ„r förluster i bitdjup eller kvalitĂ©t eller upplösning eller vad det kallas,ursĂ€kta min ovilja att hĂ„rdplugga trminologin hĂ€r men ni förstĂ„r nog vad jag menar! LĂ„t sĂ€ga att man har 30 spĂ„r och mixar dom som vanligt i datorn,ingen bussning eller sĂ„ bara lĂ€gger upp nivĂ„erna och panoreringarna och effekterna pĂ„ varje kanal sĂ„ som man vill ha det,sedan ut pĂ„ 2 utgĂ„ngar pĂ„ ljudkortet och kör genom en analogburk av nĂ„got slag,eller bara nedmixning till export för mastering i nĂ€sta led...var förlora man nĂ„gonstans? Ăr det bĂ€ttre att lĂ€gga upp gruppkanaler om 2 och 2 i stereo,jag tex har Delta 1010 m 8 in/ut,och assigna dom till respektive valda utgĂ„ngar och sedan in i mitt mixerbort för att DĂR regla och mixa och dona som sista handpĂ„lĂ€ggning,har man tex 2 Delta 1010 fĂ„r man ju 16 utgĂ„ngar att leka med osv,som i fallet med PT HD systemen dĂ€r jag vet mĂ„nga som gör just sĂ„ nĂ€r de har tex Trident eller Neve som ju fĂ€rgar ljudet fint! Det vore verkligen kul och vĂ€rdefullt att en gĂ„ng för alla fĂ„ klarhet i detta,tror att mĂ„nga hĂ€vdar sina stĂ„ndpunkter pga okunskap och/eller prestige, och endast fĂ„ VET vad det rör sig om, JAG undrar fortfarande vad som gĂ€ller,analogrĂ€v som jag Ă€r... đČ
chrisB Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Intressant Ă€mne; men först tar vi adressen . . . đ Jag menar hĂ€r Ă€r lite lĂ€nkar (för att ge lite seriöst bakgrund till diskutionen) med /info/sĂ€ljargument/ : En summerings burk Digidesing's White Papers dvs: tekniska sidor om just summering/mixa i lĂ„dan/ Speciellt dĂ„: "The Pro Tools 48-Bit Mixer, This technical article provides detailed information about how the Pro Tools mixer operates. In so doing, we will demonstrate its summing characteristics and explain how a 48-bit "clean" mixer functions within the 24-bit TDM (Time Division Multiplexing) environment. By providing some "behind-the-scenes" information about mixing and summing in Pro Tools, we hope to shed light on a few myths about mixing "in the box" with Pro Tools, as well as provide you with a better understanding of the mechanics of summing signals." En liknande diskution fördes pĂ„ DUC för ett Ă„r sedan Liknande diskution pĂ„ UAD's forum Jag Ă„terkommer med mina erfarenheter och det jag har s a s lĂ€rt mig hur det hela "fungerar", det Ă€r söndag och ska pĂ„ utflykt.
chrisB Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Hittade bland mina url, denna inlÀgg av Bob Katz (http://www.digido.com/) om Àmnet, som jag tycker sÀger en hel del: "In the past (say, through 1990), in my writing, it was a fight against cumulative quantization distortion and grunge, and the use of low-quality plugins and digitgal processors----and that made full analog mixing and processing much more attractive than digital mixing and processing. Now, today, it's the opposite, digital processing has come a long way, if you don't abuse it. So today, if you wish to mix outside the box, you have to balance the loss of transparency that comes from passing the signal through low-resolution D/A/D converters (unless you spend the money on the best converters) against the supposed advantages of totally-analog-domain processing and mixing. And these advantages, in my opinion, can now only be justified when using a superb analog console whose coloration adds a desirable color (e.g., space, depth, definition) that cannot be obtained any other way. But even that color that, say, an API console can give you, can be obtained without the full console. And the tradeoff is probably less than going through the entire console to mix. For example, mix digitally in the box, use lots of good analog outboard for your prime signals, and possibly send the entire mix through a single pair of superb D/A converters and a pair of API modules and into a single pair of superb A/D converters to capture the mix, or a 1/2" tape machine. The "magic sprinkle" that the API pair add to that mix can produce a final mix with a unique combination of transparency and color that can sound superior to the use of 24 or 48 or however many "cheap, low-class" converters feeding a full API console. I've objectively tested the premise that there is no problem with the digital summing mechanism (e.g. Pro Tools "infamous" summing bus) by simply taking a pair of good analog modules and putting them on a digital summing bus. If the sound gets WIDER and CLEARER with simply a pair of analog modules added to a digital sum, that makes it clear that most (if not all) of the "improvement" people attribute to analog summing is NOT due to the summing but rather to the desirable character of the analog gear they are using. In other experiments, conducted by Linn Fuston, he demonstrated equal performance with some analog summers, and worse with many. I can confirm that the transparent analog summer which does not objectively degrade the sound, is very rare. A client sent me a matched gain and pan mix done with the Dangerous 2-bus versus digital mix in the box, and objectively and subjectively, there was nothing special about the Dangerous Mix. If anything, it sounded a little vaguer and less clear. In my opinion, it did not add any desirable distortion. I performed the listening tests blind on the client's files. In another test, a client sent me a mix done with the Sumo with its converters versus in the box. The Sumo was EXTREMELY transparent. The two mixes were virtually impossible to tell apart, blind or sighted. But there was absolutely no advantage to the SUMO. In both cases, no analog outboard was used to "complicate" the test. In my opinion, the bar on the digital side has been raised so far. There is still plenty of analog "processing" that sounds superior to digital processing, but summing is NOT one of those processes. So unless you have a virtually-totally-transparent analog summer or one whose losses are made up by its character (e.g. API), then I would currently recomend ITB digital mixing combined with lots of good character-providing analog outboard."
Light Head Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Det Àr ju svÄrt att "kontra" i en sÄdan hÀr trÄd... SÄ jag lÀgger med lite egna funderingar och filosofiskt resonemang. Take it or leave it, typ. I digitala system kan man ju rÀtt enkelt rÀkna ut vilken maximal upplösning man kan fÄ, hur mycket man egentligen kan fÄ med sig helt enkelt. Men analogt Àr ju i princip oÀndligt?! Digitalt skall eller kan man ju inte fÀrga ljudet, om man inte aktivt verkligen vÀljer att göra det. Analogt,, dÄ finns det massa faktorer som spelar roll och som verkligen pÄverkar ljudet. Jo jag erkÀnner att jag druckit en flarra vin
Florian le Sage Postat 10 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 10 september 2006 Det hela makes sense so to speak, bra-tack chrisB, dĂ„ Ă€r det ju rĂ€tt enkelt att vĂ€lja arbetsmetod, och det blir ju sĂ„ som jag gjort hittills och kommer fortsĂ€tta med,spela in via bordet som fĂ€rgar med sin karaktĂ€r, mixa in the box! Vilka ad/da omvandlare Ă€r dĂ„ vĂ€rda mest för pengarna,om man vill ta ut mixen ett varv genom en kompressor tex? Apogee,dyra va? Benchmark talas det om...vilka Ă€r det som gĂ€ller idag-Claes eller nĂ„gon? đ
Claes Holmerup Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Bob Katz brukar ha klart för sig - och det stĂ€mmer vĂ€l överens med mina tankar kring analog summering - Ă€ven om jag ligger lÄÄÄÄÄÄngt efter honom i erfarenhet... đ„° Benchmark is the shit! Absolut! Bob Katz har uttalat sig vĂ€ldigt positivt om DAC1 - men jag har inte sett om han har haft kommentarer om ADC1. SjĂ€lv har jag bĂ„da - och enligt mina öron, sĂ„ mĂ„ste det nog vara extremt svĂ„rt att hitta nĂ„got bĂ€ttre... Det enda som Ă€r lite trist med ADC1, Ă€r att den har ett hĂ€ftigt pris för bara tvĂ„ kanaler - men kvalitet kostar som bekant en del - tyvĂ€rr... đ
chrisB Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Hittade en annan forum med samma diskution, bra nivĂ„ pĂ„ den ocksĂ„, bra saker sagt. Min erfarenhet visar att det gĂ„r att fĂ„ ett bra resultat med ITB (in the box) sĂ„vĂ€l som OTB (out the box). Beror pĂ„ musik genre, beror pĂ„ hur det Ă€r inspelat (Ă€r det jag som har spelat in det/nĂ„gon annan/ digitalt/analogt), det gĂ„r fantastiskt bra att sabotera en mix om man har strulat analogt. Om vi bara diskuterar mix, sĂ„ för mig, beror pĂ„ vilka nivĂ„er man anvĂ€nder sig av - samt vilken mjukvara man anvĂ€nder sig av. Jag har t.ex aldrig fĂ„tt en mix (nĂ„ja en gĂ„ng lyckades jag) att lĂ„ta bra i Cubase eller Logic men, alla mina mixar i ProTools lĂ„ter bra. Jag tycker helt enkelt att PT lĂ„ter "bĂ€ttre", men kanske inte har lĂ€rt mig nĂ„got annat riktigt ordentligt (som jag har med PT). Tillbaka till nivĂ„er sĂ„ Ă€r det oerhört viktigt vilken nivĂ„ man har de olika spĂ„ren pĂ„, dvs hur effektivt ska DA-konvertern/summeringen jobba. En annan sak mĂ„nga glömmer/missar Ă€r att vara noga med hur de stĂ€ller in de olika pluggarna, dvs inte sjĂ€lva effekten som pluggen gör utan nivĂ„ in och ut, samt vilken kvalitĂ© som pluggen har, dvs Waves dyrt men mkt hög kvalitĂ©, eller flera utav Digi's egna kontra nĂ„got annat. (nu blir det lite hoppa runt lite) en sak som jag har lĂ€rt mig med PT jobbande och det Ă€r att inte göra fade pĂ„ Master-regeln, just dĂ€rför att summeringen av bitarna blir sĂ€mre vid sjĂ€lva ut-fadeningen (mkt svengelska here), jag vĂ€ntar till masteringen för att göra en fade. En ADDA konverter jobbar oilka beroende pĂ„ hur mkt information som kommer igenom den. Ăr det hĂ„rdrock och liknande genre sĂ„ gĂ„r jag analogt inspelning till digital redigering-44/24. Ăr det jazz/klassiskt/folkmusik sĂ„ gĂ„r jag digitalt (48/24) hela vĂ€gen (med kanske lite rör-eq/kompressor som inserts).
Florian le Sage Postat 10 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 10 september 2006 NĂ€r det gĂ€ller ultrabra AD-DA omvandlare i praktiken, hur anvĂ€nder man dom dĂ„, vitsen Ă€r ju att skippa in/utgĂ„ngarna pĂ„ Delta 1010 i mitt fall, gĂ„r de via spdif eller vad? Vad kostar Benchmark dĂ„...RMEÂŽs omvandlare och likasĂ„ Apogee etc...finns det tester och expertutlĂ„tanden om dessa, jag funderar skarpt pĂ„ att skaffa en 2-kanalig och om du Claes tex Ă€r intresserad av ett ultratungt och mkt snyggt Brunswick biljardbord i fullsize i inbyte sĂ„... đČ Brunswick Centurion/Century special edition 2000
Linus Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 (redigerat) Apogee har sjunkit ganska mycket i pris de senaste Ă„ren, sĂ„ visst Ă€r det överkomligt ifall det inte handlar om mer Ă€n nĂ„gra fĂ„ kanaler. EDIT: NĂ„ja, överkomligt var vĂ€l kanske lite att ta i... men de blir bara billigare och billigare. Leta upp en Rosetta i Tyskland eller nĂ„t. đ Redigerat 10 september 2006 av Linus
Claes Holmerup Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 (redigerat) Benchmark: DAC1 (2-kanalig D/A-omvandlare) ligger pĂ„ 11995:-. ADC1 (2-kanalig A/D-omvandlare) gĂ„r pĂ„ 20995:-. BĂ„da kan köras med Optisk (TOSlink) eller koaxial (BNC, alternativt RCA med medföljande adapter) S/Pdif - eller med AES/EBU (XLR), sĂ„ alla valmöjligheter finns. đ De Ă€r i halvracksformat och det finns en plĂ„t som skruvas mellan enheterna för att fĂ„ dem till 19" bredvid varandra. Ska man titta pĂ„ Apogee, sĂ„ har de exempelvis sina MiniMe (2-kanalig preamp+A/D för 11395:- ) och MiniDac (2-kanalig D/A för 11395:- ) - eller Rosetta 200 (2-kanalig A/D-D/A för 22795:- ). NĂ€mnda priser Ă€r listpriser och eventuella prisförhandlingar Ă€r lĂ€mpligare att ta via mail Ă€n i forumet... đ Biljardbord har jag varken behov av eller plats till, sĂ„ det erbjudandet hoppar jag nog över... Redigerat 10 september 2006 av Claes
Florian le Sage Postat 11 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 11 september 2006 API-ett hederligt gammalt mĂ€rke... đł
RoBERT Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 hehe, oki đ inte lĂ€tt Ă„ vara digitaltönt haha.. lite mer analogt skulle dock inte skada.. sĂ„ himla mkt sladdar Ă„ sĂ„nt som jag direkt skulle krĂ„ngla till đ±
Itzhak Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Hej alla forumiter! hej pĂ„ dig du. En del experter hĂ€vdar ju envist att en sequenser med alla digitala tjoflöjtparametrar och vad det nu heter inte KAN summera en mix utan att man fĂ„r förluster i bitdjup eller kvalitĂ©t eller upplösning eller vad det kallas,ursĂ€kta min ovilja att hĂ„rdplugga trminologin hĂ€r men ni förstĂ„r nog vad jag menar! en del experter hĂ€vdar att man inte kan spela in pĂ„ analog utrustning (lĂ€s band) utan att dynamiken förĂ€ndras och ljudet fĂ€rgas. om det Ă€r bĂ€ttre eller sĂ€mre, ja det Ă€r en smakfrĂ„ga. vi har ju det gamla ordstĂ€vet: "lĂ„ter det bra sĂ„ Ă€r det bra" att luta oss emot, och det Ă€r ju tur det. om vissa försĂ€ljare fick bestĂ€mma sĂ„ lĂ„ter det inte bra förren du anvĂ€nder en mickpreamp för minst 20 000:- Ăr det bĂ€ttre att lĂ€gga upp gruppkanaler om 2 och 2 i stereo,jag tex har Delta 1010 m 8 in/ut,och assigna dom till respektive valda utgĂ„ngar och sedan in i mitt mixerbort för att DĂR regla och mixa och dona som sista handpĂ„lĂ€ggning,har man tex 2 Delta 1010 fĂ„r man ju 16 utgĂ„ngar att leka med osv,som i fallet med PT HD systemen dĂ€r jag vet mĂ„nga som gör just sĂ„ nĂ€r de har tex Trident eller Neve som ju fĂ€rgar ljudet fint! om du tycker att ditt nevebord fĂ€rgar ljudet pĂ„ ett fint sĂ€tt sĂ„ ska du naturligtvis anvĂ€nda det Det vore verkligen kul och vĂ€rdefullt att en gĂ„ng för alla fĂ„ klarhet i detta,tror att mĂ„nga hĂ€vdar sina stĂ„ndpunkter pga okunskap och/eller prestige jag hĂ€vdar min stĂ„ndpunkt för att fĂ„ fler inlĂ€gg.
Elof (oregistrerad) Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 (redigerat) Jag har gjort ett test som jag lagt upp pÄ gallup, men det verkar vara nÄt tjall pÄ det just nu. Jag skickade ut 14 kanaler till mitt TAC bord http://www.amek.com/support/bullet/index.html 1-2 trum submix, 3 bas, 4 sax, 5-6 elpiano, 7-8 gitarr plock, 9-10 gitarrsolo, 11-12 reverb 1, 13-14 reverb 2. Och spelade in masterregeln i logic igen. Allt skedde i 24/44,1. omvandlarna var motu HD192. Your browser does not support the HTML5 audio tag Your browser does not support the HTML5 audio tag FrÄgan (som bör besvaras i gallupen om den fungerar snart) Àr, vilken lÄter bÀst? hör du nÄgon skillnad? mvh /Elof Redigerat 11 september 2006 av Elof
MrPhil (oregistrerad) Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 OK, för att krĂ„ngla till det ytterligare: Att mixa ner digitalt dĂ„? AlltsĂ„ inte ut genom ljudkortets tvĂ„ utgĂ„ngar, utan direkt ner pĂ„ disk. DĂ€r borde man vĂ€l inte tappa nĂ„nting, sĂ„ det enda som lockar till analog mixning Ă€r vĂ€l om man har nĂ„got vettigt bord eller analog utrustning som man VILL anvĂ€nda, o KAN anvĂ€nda. Men dĂ„ behöver man ju nĂ€stan 32 kanaler ut ur datorn, o ett bord i klass med det Neotek Ă©lan som nĂ„n hĂ€r pĂ„ forumet lyckades komma över sĂ„ man kan köra alla separata kanaler i mixern för att det ska vara vĂ€rt besvĂ€ret. Ăr min stĂ„ndpunkt.
Florian le Sage Postat 11 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 11 september 2006 (redigerat) Neotek Elan Ă€r bra o sĂ„ men fĂ€rgar inte signalen nĂ€mnvĂ€rt i stil med de karaktĂ€ristiska Neve eller Tridentborden tex...förresten Itzhak sĂ„ har jag Trident och inget annat! Som jag konstaterade tidigare sĂ„ Ă€r det bara att spela in via bordet,för er som inte sitter med sĂ„dana guldpjĂ€ser sĂ„ Ă€r det ju bara att införskaffa en eller 2 olika prima preamps (de riktigt bra kostar-Behringer osv duger INTE för Ă€ndamĂ„let) sĂ„ har ni ju ungefĂ€r samma resultat/tĂ€nk, för att sedan mixa i burken och brĂ€nna... Man har givetvis Ă€nnu roligare om man kör pĂ„ sin analogbandare och mixar ALLT genom bordet och sen in i datorn, kan ju inte bli bĂ€ttre men dĂ„ gĂ€ller det Ă€ven hĂ€r att han en tillrĂ€ckligt bra 16/24-kan bandare pĂ„ minst 1 tum, men de lossnar ju mer och mer pĂ„ beg.marknaden... đ Redigerat 11 september 2006 av Florian le Sage
chrisB Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Jag har gjort ett test som jag lagt upp pĂ„ gallup, BRa initiativ! Sitter inte i studion med de fina tyska referenshögtalarna, sĂ„ jag lyssnar dĂ€r jag brukar lyssna pĂ„ musik i vardagsrummet med AudioPro Högtalare, . . . hmm sĂ€ger A, nej B!! nej A Ă€r det ju !!!! ehh nej B! f-n inte hör jag nĂ„gon skillnad som direkt poppar upp och sĂ€ger "DEETTTTTA ĂRRRR BĂSTTT! KĂP MIG!!!"
Dogbuerner Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Roligt att nÄgen bemödar sig Elof. Inbillar mig att B lÄter "renare", inte lika muddigt/mjukt. Fast om det nu lÄter bÀttre lÄter jag vara osagt
Florian le Sage Postat 11 september 2006 TrÄdstartare Postat 11 september 2006 Jag tror inte heller nÄgon vanlig mÀnniska/konsument hör skillnad pÄ vare sig det ena eller det andra i slutÀndan nÀr de spisar plattor hemma i mysfÄtöljen, men som tekniker och ljudbög vill man ju nÄgonstans veta mad man hÄller pÄ med i alla dessa "nya" digitala domÀner eftersom man lÀgger osedvanligt mycket pengar pÄ övrig utrustning sÄsom spikraka monitorer osv i fetstudion som analys och arbetsredskap, likasÄ timmar-dagar och veckor i mixlÀge...
Claes Holmerup Postat 11 september 2006 Postat 11 september 2006 Speciellt "bra" blir det nĂ€r det "mastras" till tegelstensdynamik och sedan pressas sönder i 128kbps MP3... DĂ„ kan man nĂ€stan lika gĂ€rna gĂ„ tillbaks till den gamla kassettportan... đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 Neotek Elan Ă€r bra o sĂ„ men fĂ€rgar inte signalen nĂ€mnvĂ€rt i stil med de karaktĂ€ristiska Neve eller Tridentborden tex...förresten Itzhak sĂ„ har jag Trident och inget annat!Som jag konstaterade tidigare sĂ„ Ă€r det bara att spela in via bordet,för er som inte sitter med sĂ„dana guldpjĂ€ser sĂ„ Ă€r det ju bara att införskaffa en eller 2 olika prima preamps (de riktigt bra kostar-Behringer osv duger INTE för Ă€ndamĂ„let) sĂ„ har ni ju ungefĂ€r samma resultat/tĂ€nk, för att sedan mixa i burken och brĂ€nna... Man har givetvis Ă€nnu roligare om man kör pĂ„ sin analogbandare och mixar ALLT genom bordet och sen in i datorn, kan ju inte bli bĂ€ttre men dĂ„ gĂ€ller det Ă€ven hĂ€r att han en tillrĂ€ckligt bra 16/24-kan bandare pĂ„ minst 1 tum, men de lossnar ju mer och mer pĂ„ beg.marknaden... đ Det var inte fĂ€rgningen som var tanken jag menade, utan kvaliteten. Har man inte riktigt bra bord Ă€r det ingen större idĂ© tycker jag. Ăr inte lika frĂ€lst i bandare heller för den delen.... đ
Florian le Sage Postat 12 september 2006 TrÄdstartare Postat 12 september 2006 sÄ synd dÄ...att mixa frÄn en analogbandare rakt igenom ett riktigt bra bord skulle alla fÄ prova nÄgon gÄng i livet, finns ju inget roligare och mer överskÄdligt sÀtt med kÀnsla att jobba pÄ...allt gör du med fingrarna-live...inga Àckliga musmanövreringar i blindo dÀr inte!
Claes Holmerup Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 Jag trodde faktiskt att jag skulle sakna den omdelbara överblicken pĂ„ ett vanligt mixerbord, mer Ă€n jag faktiskt gjorde nĂ€r jag skaffade min digitalmixer. Nu har jag Ă€ven rationaliserat bort digitalmixern ocksĂ„ - och nu kĂ€nns det kanske som om jag borde skaffa nĂ„gon form av controller eftersom det Ă€r bekvĂ€mare med knappar, rattar och reglar... đ
MrPhil (oregistrerad) Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 sĂ„ synd dĂ„...att mixa frĂ„n en analogbandare rakt igenom ett riktigt bra bord skulle alla fĂ„ prova nĂ„gon gĂ„ng i livet, finns ju inget roligare och mer överskĂ„dligt sĂ€tt med kĂ€nsla att jobba pĂ„...allt gör du med fingrarna-live...inga Ă€ckliga musmanövreringar i blindo dĂ€r inte! Nu utgĂ„r du ju frĂ„n att jag aldrig gjort det, vilket Ă€r helt felaktigt. Jobbade i flera Ă„r med en Otari MTR90 2" genom just ett Ă©lan-bord. O kan inte sĂ€ga att jag saknar lĂ€ckage mellan kanalerna, mecket med sync-box o SMPTe-kod, tvĂ€ttande av tonhuvuden, svindyr justering av elektroniken med jĂ€mna mellanrum, bruset frĂ„n kylflĂ€ktar i bĂ„de bandare o fjĂ€rrkontroll, punch-in/out i farten med risken att man vid elfte omtagningen rĂ„kar klippa lite försent .... đ svindyra band som rĂ€ckte c:a 15 minuter, o att 24 kanaler tog slut.. đ Tackar gud för digital automation, auto punch-in, GB-hĂ„rddiskar, och obegrĂ€nsade kanaler. Men stort bord med flygande reglar o hĂ„rdvaruburkar Ă€r tufft đ
Florian le Sage Postat 12 september 2006 TrĂ„dstartare Postat 12 september 2006 Jag vet vad du menar,jag sa inte heller att du aldrig suttit och jobbat pĂ„ detta viset, men har inte datorer ett jĂ€vla ovĂ€sen ocksĂ„ med flĂ€ktar och surr? Jag sitter ju och jobbar med burken klart oftare idag och njuter sjĂ€lvklart utav redigeringsmöjligheterna jĂ€mfört med bandartiden men för den sakens skull sĂ„ utesluter jag inte analogbandaren som arbetsmetod/redskap, tvĂ€rtom sĂ„ kan man ju vinna allt det dĂ€r jag nĂ€mde hĂ€r ovan med mixen genom bordet osv och köra in det i datorn och om man dĂ€r behöver sĂ„ kan man editera/redigera vissa snuttar, bra va! Banden kostar ju skjortan numera sĂ„ det blir en lyxvariant för de som har rĂ„d,sjĂ€lv dunkar jag in trummor och gitarrer och basar pĂ„ tape som en regel. LĂ€ckage mellan kanalerna tyder pĂ„ dĂ„ligt byggda bord, mitt Trident 80 har inget sĂ„nt mig veterligen... đ
lavrell Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 Det optimala enligt mig Ă€r ju att köra ut kanalerna frĂ„n datorn till ett bra mixerbord och mixa dĂ€r. Tycker jag kĂ€nns mer kreativt och begrĂ€nsat och dĂ€rför blir det roligare sĂ„. Ăr trött pĂ„ alla oĂ€ndliga valmöjligheter som för mig bara hĂ€mmar kreativiteten nĂ€r man mixar, 2 svepbara MID en bas och en diskant-pot rĂ€cker bra för att fĂ„ till ett bra ljud (om nu orginalmaterialet inte Ă€r helt vĂ€rdelöst inspelat). Thats my 2 spĂ€nn!
Elof (oregistrerad) Postat 12 september 2006 Postat 12 september 2006 (redigerat) Jag vet vad du menar,jag sa inte heller att du aldrig suttit och jobbat pĂ„ detta viset, men har inte datorer ett jĂ€vla ovĂ€sen ocksĂ„ med flĂ€ktar och surr?Jag sitter ju och jobbar med burken klart oftare idag och njuter sjĂ€lvklart utav redigeringsmöjligheterna jĂ€mfört med bandartiden men för den sakens skull sĂ„ utesluter jag inte analogbandaren som arbetsmetod/redskap, tvĂ€rtom sĂ„ kan man ju vinna allt det dĂ€r jag nĂ€mde hĂ€r ovan med mixen genom bordet osv och köra in det i datorn och om man dĂ€r behöver sĂ„ kan man editera/redigera vissa snuttar, bra va! Banden kostar ju skjortan numera sĂ„ det blir en lyxvariant för de som har rĂ„d,sjĂ€lv dunkar jag in trummor och gitarrer och basar pĂ„ tape som en regel. LĂ€ckage mellan kanalerna tyder pĂ„ dĂ„ligt byggda bord, mitt Trident 80 har inget sĂ„nt mig veterligen... đ Jag antar att han menar lĂ€ckage pĂ„ bandet, inte crosstalk i bordet? Redigerat 12 september 2006 av Elof
kajan Postat 13 september 2006 Postat 13 september 2006 Det optimala enligt mig Ă€r ju att köra ut kanalerna frĂ„n datorn till ett bra mixerbord och mixa dĂ€r.Tycker jag kĂ€nns mer kreativt och begrĂ€nsat och dĂ€rför blir det roligare sĂ„. Ăr trött pĂ„ alla oĂ€ndliga valmöjligheter som för mig bara hĂ€mmar kreativiteten nĂ€r man mixar, 2 svepbara MID en bas och en diskant-pot rĂ€cker bra för att fĂ„ till ett bra ljud (om nu orginalmaterialet inte Ă€r helt vĂ€rdelöst inspelat). Thats my 2 spĂ€nn! Jag Ă€r ocksĂ„ lite inne pĂ„ din linje, dĂ€rmed inte sagt att man absolut inte kan anvĂ€nda mjukvaru-effekter. Man mĂ€rker ju ganska fort vad man sjĂ€lv gillar och jag tror mer att man ska anpassa sin utrustning till hur man gillar att jobba. Det Ă€r vĂ€l iofs en prioriteringsfrĂ„ga vad man sjĂ€lv tycker lĂ„ter bĂ€st och om det Ă€r vĂ€rt det men i slutĂ€ndan Ă€r det nog inte sĂ„ mĂ„nga som hör skillnad pĂ„ viss utrustning..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.