Jump to content
Annons

Midi Out ( lägga på effekter)

Recommended Posts

callmejizzle (oregistrerad)
Postat

Har precis nyligen upptäckt Midi out funktionen i FL studio , nu slipper jag öppna flera instanser av, ex Hypersonic, för att använda flera ljud 😄 Man ställer in samma port på Hypersonic och på midi out och sen tillger channels. Så långt hänger jag med.

Min fråga är dock, hur kan jag lägga på effekter på dem enstaka ljuden, som jag har i midi out?, dem har ingen seperat fx slot, utan det är bara själva Hypersonic som har det, ifall ja lägger en eq på den så påverkas ju alla ljuden.

Har gått igenom manualen men har fortfarande inte grepp om det.

Förtillfället exporterar jag ut ljudet som wav och sen lägger på olika effekter. Men det borde finnas ett smidigare sätt.

Hoppas någon förstår vad jag menar 😄

Annons
Postat
Har precis nyligen upptäckt Midi out funktionen i FL studio , nu slipper jag öppna flera instanser av, ex Hypersonic, för att använda flera ljud :rolleyes: Man ställer in samma port på Hypersonic och på midi out och sen tillger channels. Så långt hänger jag med.

Min fråga är dock, hur kan jag lägga på effekter på dem enstaka ljuden, som jag har i midi out?, dem har ingen seperat fx slot, utan det är bara själva Hypersonic som har det, ifall ja lägger en eq på den så påverkas ju alla ljuden.

Har gått igenom manualen men har fortfarande inte grepp om det.

Förtillfället exporterar jag ut ljudet som wav och sen lägger på olika effekter. Men det borde finnas ett smidigare sätt.

Hoppas någon förstår vad jag menar 😄

Vet exakt vad du menar, körde precis samma sak genom rewire till reason. Kom tyvärr inte på nått annat sätt än att lägga effekter i reason. Kunde alltså inte lägg på det i fl. Liknande grejj alltså. HAr tyvärr ingen lösning på problemet än att exportera som du säger eller att öppna flera stycket. BTW har inte hypersonic interna effekter i synth en som du kan använda?

Postat

visst är det frustrerande 😲

Jo hypersonic har effekter, dem är väl okey, men jag vill också kunna bearbeta ljudet med ex, en eq, och det är inte möjligt. Men får väl fortsätta så som jag gör just nu, ifall det inte dyker upp någon lösning.

Postat

Använder vanligtvis aldrig midi, men blev liet sugen på å se vad de va ni pulade med.

Lyckades nyss få lite eko på en midigrej, ska forska lite mer å ge en update

Postat (redigerat)

1 - CHannels->Add one->Midi out

2 - Ställ in rätt port på Midi outen

3 - Gör en flashig melodi, gärna i FISSMOLL

4 - Lägg en Fruity LSD på en mixerkanal

5 - Ställ in samma port på LSD'n som M-outen

6 - Beskåda rörlig ljudstapel till höger om LSD'ns 1:a spår

7 - Välj önskat midiljud på det spår som LSD'n får signal till

8 - Beklottra alla FX slots efter LSD'n och häpna över effekt kavalkaden

Nåt blir däremot crack. På denna datorn så (som inte är särskild musikinriktiad) kommer LSD's ljud med ett märkbart irriterande delay, och jag har inte riktigt greppat hur man får Midi out kanalen att sluta låta men fortfarande skicka signal till lsd'n

Edit: Jadu.. ni som kan dehär med midi, de e väl bara att pilla loss till det löser sig, men något i denna stilen ska det väl vara kanske.

Redigerat av Coffeemidget
Postat

Tack för förslaget!, fast det funkar fint ifall man endast vill använda LSD'ns inbyggda ljud. Så ifall ja öppnar ett VST instrument med flera kanaler och ställer in samma port, så blandas det med LSD ljudet. Well we cant have the best of booth worlds i guess, to bad..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.